Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Det Europæiske Råd 20-21/6-19 Bilag 7
Offentligt
2060509_0001.png
Det Europæiske Råd
Bruxelles, den 20. juni 2019
(OR. en)
EUCO 9/19
CO EUR 12
CONCL 5
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
Det Europæiske Råds møde (20. juni 2019)
− Konklusioner
Vedlagt følger til delegationerne de konklusioner, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd på
ovennævnte møde.
EUCO 9/19
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0002.png
Konklusioner
20. juni 2019
I.
1.
DEN NÆSTE INSTITUTIONELLE CYKLUS
Det Europæiske Råd vedtog en ny strategisk dagsorden 2019-2024 for Unionen. Det vil drøfte
opfølgningen af den strategiske dagsorden i oktober 2019.
II.
2.
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME
Det Europæiske Råd udtrykte tilfredshed med det arbejde, der er gjort under det rumænske
formandskab, og noterede sig de forskellige elementer af FFR-pakken. Det opfordrede det
finske formandskab til at fortsætte arbejdet og udvikle forhandlingsrammen. På det grundlag
vil Det Europæiske Råd have en udveksling af synspunkter i oktober 2019 med henblik på at
nå til enighed inden årets udgang.
III. KLIMAÆNDRINGER
3.
Det Europæiske Råd fremhæver betydningen af FN's generalsekretærs klimaindsatstopmøde i
september for at intensivere den globale klimaindsats med henblik på at nå målet i
Parisaftalen, herunder ved at fortsætte bestræbelserne på at begrænse temperaturstigningen til
1,5 °C over det førindustrielle niveau. Det hilser medlemsstaternes og Kommissionens aktive
deltagelse i forberedelserne velkommen.
4.
Efter de seneste måneders sektorspecifikke drøftelser opfordrer Det Europæiske Råd Rådet og
Kommissionen til at fremme arbejdet med de betingelser, de incitamenter og den befordrende
ramme, der skal indføres for i overensstemmelse med Parisaftalen1 at sikre en omstilling til et
klimaneutralt EU, som bevarer den europæiske konkurrenceevne, er retfærdig og socialt
afbalanceret, tager hensyn til medlemsstaternes nationale forhold og respekterer deres ret til at
træffe afgørelse om deres eget energimiks, idet der tages udgangspunkt i de allerede aftalte
foranstaltninger til opfyldelse af 2030-reduktionsmålet. Det Europæiske Råd vil færdiggøre
sin vejledning inden årets udgang med henblik på vedtagelse af EU's langsigtede strategi og
forelæggelse heraf for UNFCCC i begyndelsen af 2020. I den forbindelse opfordrer Det
Europæiske Råd Den Europæiske Investeringsbank til at intensivere sine aktiviteter til støtte
for klimaindsatsen.
1
For et stort flertal af medlemsstaterne skal der opnås klimaneutralitet senest i 2050.
1
EUCO 9/19
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0003.png
Konklusioner
20. juni 2019
5.
EU og dets medlemsstater er fortsat fast besluttede på at øge mobiliseringen af international
klimafinansiering fra mange forskellige private og offentlige kilder og arbejde hen imod en
rettidig, velforvaltet og vellykket genopfyldningsproces for Den Grønne Klimafond.
IV.
6.
DESINFORMATION OG HYBRIDE TRUSLER
I forlængelse af formandskabets rapport og bidragene fra Kommissionen og den højtstående
repræsentant om erfaringerne med hensyn til desinformation og sikring af frie og retfærdige
valg opfordrer Det Europæiske Råd til en vedholdende indsats for at skabe opmærksomhed
om, øge beredskabet med hensyn til og styrke vores demokratiers modstandsdygtighed over
for desinformation. Det ser med tilfredshed på Kommissionens hensigt om at foretage en
tilbundsgående evaluering af gennemførelsen af de forpligtelser, som onlineplatforme og
andre underskrivere har indgået i henhold til adfærdskodeksen. Truslernes skiftende karakter
og den stigende risiko for ondsindet indblanding og onlinemanipulation i forbindelse med
udviklingen af kunstig intelligens og dataindsamlingsteknikker kræver løbende vurdering og
en passende reaktion.
7.
EU skal sikre en koordineret reaktion på hybride trusler og cybertrusler og styrke sit
samarbejde med relevante internationale aktører. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på
vedtagelsen af en ny ramme for målrettede restriktive foranstaltninger og arbejdet med
koordineret tilskrivning på EU-niveau inden for rammerne af den cyberdiplomatiske
værktøjskasse for bedre at kunne afskrække fra og reagere på cyberangreb. Det opfordrer EU-
institutionerne til sammen med medlemsstaterne at arbejde på foranstaltninger til at styrke
EU's modstandsdygtighed og forbedre dets sikkerhedskultur over for cybertrusler og hybride
trusler fra lande uden for EU og til bedre at beskytte EU's informations- og
kommunikationsnetværk og dets beslutningsprocesser mod alle former for ondsindede
aktiviteter.
EUCO 9/19
2
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0004.png
Konklusioner
20. juni 2019
V.
8.
EKSTERNE FORBINDELSER
I anledning af 10-året for Det Østlige Partnerskab bekræfter Det Europæiske Råd på ny
betydningen af dette strategiske partnerskab og opfordrer Kommissionen og den højtstående
repræsentant til at evaluere eksisterende instrumenter og foranstaltninger og til på grundlag af
passende høringer at forelægge endnu et sæt langsigtede politiske mål senest i begyndelsen af
2020 med henblik på det næste topmøde i Det Østlige Partnerskab.
9.
Det Europæiske Råd hilser den fredelige magtoverdragelse i Republikken Moldova
velkommen og opfordrer Europa-Kommissionen og den højtstående repræsentant til at
arbejde på et sæt konkrete foranstaltninger til støtte for Republikken Moldova på grundlag af
landets fortsatte gennemførelse af reformer i henhold til associeringsaftalen/den vidtgående
og brede frihandelsaftale.
10.
Det Europæiske Råd understreger den afgørende betydning af EU's strategiske partnerskab
med Afrika. Vi er fast besluttede på at videreudvikle det med en fælles ambition om sammen
at tage de fælles og globale udfordringer op.
11.
Stabiliteten, sikkerheden og velstanden i landene på Middelhavets sydlige kyst er af afgørende
betydning for EU. I denne forbindelse er fred og langsigtet stabilitet i Libyen en fælles
prioritet. EU gentager sin støtte til den FN-ledede proces for indstilling af fjendtlighederne og
en inklusiv politisk løsning.
12.
Det Europæiske Råd glæder sig over den fornyede fremdrift i forbindelserne mellem EU og
Marokko og ser frem til det kommende møde i Associeringsrådet EU-Marokko.
13.
Det Europæiske Råd gentager sin opfordring til Rusland om betingelsesløst at frigive de
tilfangetagne ukrainske søfolk, levere de beslaglagte fartøjer tilbage og sikre fri passage for
alle skibe gennem Kertjstrædet i overensstemmelse med folkeretten.
14.
Det Europæiske Råd udtrykker sin dybeste bekymring over det russiske præsidentielle dekret
af 24. april, der muliggør en forenklet udstedelse af pas i visse områder af regionerne Donetsk
og Luhansk i Ukraine, hvilket er i strid med ånden og målene i Minskaftalerne.
EUCO 9/19
3
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0005.png
Konklusioner
20. juni 2019
15.
Det Europæiske Råd vil fortsat overvåge situationen i det østlige Ukraine og er rede til at
overveje yderligere muligheder, herunder ikkeanerkendelse af russiske pas udstedt i strid med
Minskaftalerne, i tæt koordinering med sine internationale partnere. Det Europæiske Råd
opfordrer til en hurtig genoptagelse af forhandlingsindsatsen med henblik på gennemførelsen
af Minskaftalerne og efterlyser foranstaltninger, der sigter mod at genopbygge tilliden mellem
parterne.
16.
Den 17. juli markerer femårsdagen for nedskydningen af flyet MH17, der kostede 298
menneskeliv. Det Europæiske Råd gentager sin fulde støtte til alle bestræbelser på af hensyn
til ofrene og deres pårørende at fastslå de faktiske omstændigheder, lade retfærdigheden ske
fyldest og fastlægge ansvaret i overensstemmelse med FN's Sikkerhedsråds resolution 2166.
Det hilser i denne forbindelse meddelelsen fra det fælles efterforskningshold den 19. juni
2019 om, at der vil blive rejst tiltale mod fire personer i Nederlandene, velkommen, og
opfordrer Rusland til at samarbejde fuldt ud med den igangværende efterforskning og
udtrykker sin fulde tillid til de forestående retlige procedurers uafhængighed og
professionalisme.
17.
Det Europæiske Råd minder om og bekræfter de tidligere rådskonklusioner og konklusioner
fra Det Europæiske Råd, herunder Det Europæiske Råds konklusioner af 22. marts 2018, som
på det kraftigste fordømmer Tyrkiets fortsatte ulovlige handlinger i det østlige
Middelhavsområde og Det Ægæiske Hav. Det Europæiske Råd udtrykker alvorlige
betænkeligheder over Tyrkiets igangværende ulovlige boreaktiviteter i det østlige Middelhav
og beklager, at Tyrkiet endnu ikke har reageret på EU's gentagne opfordringer til at indstille
disse aktiviteter. Det Europæiske Råd understreger den alvorlige, umiddelbare, negative
virkning, som sådanne ulovlige handlinger har for samtlige forbindelser mellem EU og
Tyrkiet. Det Europæiske Råd opfordrer Tyrkiet til at udvise tilbageholdenhed, respektere
Cyperns suveræne rettigheder og afholde sig fra sådanne handlinger. Det Europæiske Råd
tilslutter sig opfordringen til Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten om straks at forelægge
mulighederne for passende foranstaltninger, herunder målrettede foranstaltninger. EU vil
overvåge udviklingen nøje og er parat til at reagere på passende vis og i fuld solidaritet med
Cypern. Det Europæiske Råd vil fortsat følge sagen tæt og vende tilbage hertil efter behov.
EUCO 9/19
4
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0006.png
Konklusioner
20. juni 2019
VI.
18.
ANDRE PUNKTER
Det Europæiske Råd godkender konklusionerne om udvidelsen og stabiliserings- og
associeringsprocessen vedtaget af Rådet den 18. juni 2019.
19.
I forbindelse med det europæiske semester havde Det Europæiske Råd en drøftelse på
grundlag af en horisontal rapport om de landespecifikke henstillinger.
EUCO 9/19
5
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0007.png
Konklusioner
20. juni 2019
BILAG
EN NY STRATEGISK DAGSORDEN 2019-2024
I de senere år er verden blevet mere og mere ustabil, kompleks og udsat for hurtige forandringer.
Det skaber både muligheder og udfordringer. I de næste fem år kan og vil EU styrke sin rolle i dette
miljø under forandring. Sammen vil vi være beslutsomme og fokuserede og bygge på vores værdier
og vores models styrker. Dette er den eneste effektive måde at udforme den fremtidige verden,
fremme vores borgeres, virksomheders og samfunds interesser og sikre vores livsstil på.
Denne strategiske dagsorden fastlægger en overordnet ramme og retning for det svar. Den skal være
retningsgivende for institutionernes arbejde i de næste fem år. Den fokuserer på fire
hovedprioriteter:
beskyttelse af borgerne og frihedsrettighederne
udvikling af et stærkt og dynamisk økonomisk fundament
opbygning af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og socialt Europa
fremme af europæiske interesser og værdier på den globale scene.
Endelig beskriver den, hvordan der skal opnås resultater inden for disse prioriteter.
*****
Beskyttelse af borgerne og frihedsrettighederne
Europa skal være et sted, hvor mennesker kan føle sig frie og sikre. EU skal forsvare sine borgeres
grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder som anerkendt i traktaterne og beskytte dem mod
nuværende og nye trusler.
De fælles værdier, som ligger til grund for vores demokratiske og sociale modeller, er grundlaget
for frihed, sikkerhed og velstand i Europa. Retsstatsprincippet, som spiller en afgørende rolle i alle
vores demokratier, er en hovedgarant for, at disse værdier beskyttes godt. Det skal overholdes fuldt
ud af alle medlemsstaterne og EU.
EUCO 9/19
6
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0008.png
Konklusioner
20. juni 2019
Vi skal sikre vores områdes integritet. Vi må vide og være dem, der bestemmer, hvem der rejser ind
i EU. Effektiv kontrol ved de ydre grænser er en absolut forudsætning for at garantere sikkerhed,
opretholde lov og orden og sikre, at EU's politikker fungerer korrekt, i overensstemmelse med vores
principper og værdier.
Vi er fast besluttet på at videreudvikle en fuldt fungerende omfattende migrationspolitik. Vi vil
fortsætte og uddybe vores samarbejde med oprindelses- og transitlande for at bekæmpe ulovlig
migration og menneskehandel og for at sikre effektive tilbagesendelser. For så vidt angår den
interne dimension har vi behov for enighed om en effektiv migrations- og asylpolitik. Der skal
opnås konsensus om Dublinforordningen med henblik på en reform heraf baseret på en balance
mellem ansvar og solidaritet og under hensyntagen til de personer, der sættes i land efter
eftersøgnings- og redningsoperationer.
Vi vil tage de nødvendige skridt for at sikre, at Schengensamarbejdet fungerer korrekt.
Vi vil bygge på og styrke vores kamp mod terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet ved at
forbedre samarbejdet og informationsdelingen og videreudvikle vores fælles instrumenter.
Vi vil øge EU's modstandsdygtighed over for både naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer.
Aktiv solidaritet og samling af ressourcer er afgørende i denne henseende.
Vi skal beskytte vores samfund mod ondsindede cyberaktiviteter, hybride trusler og desinformation
fra fjendtligsindede statslige og ikkestatslige aktører. Imødegåelse af sådanne trusler kræver en
samlet tilgang med mere samarbejde, mere samordning, flere ressourcer og større teknologisk
kapacitet.
Udvikling af vores økonomiske fundament: fremtidens europæiske model
Et stærkt økonomisk fundament er af afgørende betydning for Europas konkurrenceevne, velstand
og rolle på den globale scene og for skabelse af arbejdspladser. Da teknologiske,
sikkerhedsmæssige og bæredygtighedsmæssige udfordringer omdanner det globale landskab, må vi
forny grundlaget for langsigtet bæredygtig og inklusiv vækst og styrke samhørigheden i EU. Dette
kræver opnåelse af opadgående konvergens i vores økonomier og håndtering af de demografiske
udfordringer.
EUCO 9/19
7
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0009.png
Konklusioner
20. juni 2019
Vi skal sikre, at euroen fungerer for vores borgere og fortsat er modstandsdygtig, ved at uddybe
Den Økonomiske og Monetære Union i alle dens dimensioner, fuldføre bank- og
kapitalmarkedsunionen og styrke euroens internationale rolle.
For at maksimere vores indvirkning har vi behov for en mere integreret tilgang, der forbinder alle
relevante politikker og dimensioner: uddybning og styrkelse af det indre marked og dets fire
friheder, udformning af en industripolitik, som er egnet til fremtiden, håndtering af den digitale
revolution og sikring af fair og effektiv beskatning.
Det indre marked i alle dets dimensioner er et hovedaktiv i denne henseende. EU har ikke råd til at
underudnytte potentialet i et marked med en halv milliard mennesker, især på
tjenesteydelsesområdet. Vanskeligheder på kort sigt kan ikke påberåbes som et argument mod en
langsigtet strategi, som er dristig, altomfattende og fremadskuende. Dette skal gå hånd i hånd med
en mere assertiv, omfattende og samordnet industripolitik. EU har behov for begge dele, og det skal
gå hurtigt.
I de næste par år vil den digitale omstilling yderligere tage fart og få langtrækkende virkninger. Vi
må sikre, at Europa er digitalt uafhængigt og opnår en rimelig andel af fordelene ved denne
udvikling. Vores politik skal udformes på en sådan måde, at den omfatter vores samfundsmæssige
værdier, fremmer inklusivitet og vedbliver med at være forenelig med vores livsstil. Med henblik
herpå skal EU arbejde med alle aspekter af den digitale revolution og kunstig intelligens:
infrastruktur, konnektivitet, tjenester, data, regulering og investeringer. Dette skal ledsages af
udvikling af tjenesteydelsesøkonomien og integration af digitale tjenester.
Samtidig skal vi øge investeringerne i menneskers færdigheder og uddannelse, gøre mere for at
fremme iværksætteri og innovation og styrke forskningsindsatsen, navnlig ved at gøre noget ved
fragmenteringen af forskning, udvikling og innovation i Europa. Investeringer i vores fremtid
indebærer også at tilskynde til og støtte offentlige og private investeringer, herunder i infrastruktur,
for at finansiere væksten i vores økonomi og vores virksomheder, herunder SMV'er.
EUCO 9/19
8
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0010.png
Konklusioner
20. juni 2019
I en verden, hvor der i stigende grad sættes spørgsmålstegn ved fælles regler og standarder, vil det
være afgørende at fremme lige konkurrencevilkår, herunder på handelsområdet. Dette indebærer at
sikre fair konkurrence i EU og på den globale scene, fremme markedsadgang, bekæmpe urimelig
praksis, eksterritoriale foranstaltninger og sikkerhedsrisici fra tredjelande og sikre vores strategiske
forsyningskæder. Vi vil fortsat ajourføre vores europæiske konkurrenceregler i henhold til den nye
teknologiske udvikling og udviklingen på det globale marked.
Opbygning af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og socialt Europa
Europa har behov for inklusivitet og bæredygtighed, der er åben over for de forandringer, som den
grønne omstilling, den teknologiske udvikling og globaliseringen fører med sig, samtidig med at det
sikres, at ingen lades i stikken.
Da virkningerne af klimaændringerne bliver mere synlige og omsiggribende, må vi hurtigt
intensivere vores indsats for at håndtere denne eksistentielle trussel. EU kan og skal føre an ved at
indlede en dybtgående omdannelse af sin egen økonomi og sit eget samfund for at opnå
klimaneutralitet. Dette skal gøres på en måde, som tager hensyn til nationale forhold og er socialt
retfærdig.
Klimaomstillingen vil give os en reel mulighed for at modernisere og samtidig blive en global leder
i en grøn økonomi. Vores politikker bør være i overensstemmelse med Parisaftalen. EU kan ikke
være den eneste, der handler: Alle lande bør gøre fremskridt og intensivere deres klimaindsats.
Hvis den grønne omstilling skal lykkes, er det nødvendigt at mobilisere private og offentlige
investeringer i væsentlig grad og at have en effektiv cirkulær økonomi og et integreret,
sammenkoblet og velfungerende europæisk energimarked, der tilvejebringer bæredygtig, sikker og
økonomisk overkommelig energi, under fuld hensyntagen til medlemsstaternes ret til selv at
bestemme deres energimiks. EU vil fremskynde omstillingen til vedvarende energi, øge
energieffektiviteten, mindske afhængigheden af eksterne kilder, diversificere sine forsyninger og
investere i løsninger for fremtidens mobilitet.
EUCO 9/19
9
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0011.png
Konklusioner
20. juni 2019
Sideløbende hermed skal vi fortsætte med at forbedre miljøet i vores byer og landområder, forbedre
kvaliteten af vores luft og vand og fremme bæredygtigt landbrug, som er af afgørende betydning for
at garantere fødevaresikkerhed og fremme kvalitetsproduktion. Vi vil føre an i bestræbelserne på at
bekæmpe tabet af biodiversitet og bevare økosystemerne, herunder havene.
Forandringer i retning af en grønnere, mere retfærdig og mere inklusiv fremtid vil indebære
kortsigtede omkostninger og udfordringer. Derfor er det så vigtigt at ledsage forandringerne og at
hjælpe samfundsgrupper og enkeltpersoner med at tilpasse sig til den nye verden.
Dette kræver nøje opmærksomhed på sociale spørgsmål. Den europæiske søjle for sociale
rettigheder bør gennemføres på EU- og medlemsstatsplan, idet der tages behørigt hensyn til de
respektive beføjelser. Uligheder, som især berører unge, udgør en stor politisk, social og økonomisk
risiko; generations-, territorie- og uddannelsesskel er i udvikling, og nye former for eksklusion er
ved at opstå. Det er vores pligt at skabe muligheder for alle. Vi må gøre mere for at sikre ligestilling
mellem kvinder og mænd såvel som rettigheder og lige muligheder for alle. Dette er både en
samfundsmæssig nødvendighed og et økonomisk aktiv.
Passende social beskyttelse, inklusive arbejdsmarkeder og fremme af samhørighed vil
ligesom et
højt niveau for forbrugerbeskyttelse og fødevarestandarder og god adgang til sundhedsydelser
hjælpe Europa med at bevare sin livsstil.
Vi vil investere i kultur og vores kulturarv, som står i centrum for vores europæiske identitet.
Fremme af Europas interesser og værdier i verden
I en verden med stigende usikkerhed, kompleksitet og forandringer må EU følge en strategisk
fremgangsmåde og øge sin evne til at handle på egen hånd for at varetage sine interesser, værne om
sine værdier og livsstil og bidrage til at udforme den globale fremtid.
EU vil fortsat være en drivkraft for multilateralisme og den globale regelbaserede internationale
orden og sikre åbenhed og retfærdighed og de nødvendige reformer. Det vil støtte FN og centrale
multilaterale organisationer.
EUCO 9/19
10
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0012.png
Konklusioner
20. juni 2019
EU vil anvende sin indflydelse til at føre an i håndteringen af de globale udfordringer ved at vise
vejen frem i kampen mod klimaændringer, fremme bæredygtig udvikling, gennemføre 2030-
dagsordenen og samarbejde med partnerlande om migration.
EU vil fremme sin egen enestående samarbejdsmodel som inspiration for andre. Det vil fastholde
det europæiske perspektiv for europæiske stater, der er i stand til og villige til at tiltræde. Det vil
føre en ambitiøs naboskabspolitik. Det vil udvikle et omfattende partnerskab med Afrika. Sammen
med globale partnere, som deler vores værdier, vil EU vedblive med at arbejde for global fred og
stabilitet og med at fremme demokrati og menneskerettigheder.
Men EU må være mere assertivt og effektivt for bedre at kunne forsvare sine interesser og værdier
og bidrage til at præge det nye globale miljø. Dette kræver, at vi er mere forenede i de holdninger,
som vi indtager, og mere målbevidste og effektive, når vi øver vores indflydelse. Det betyder også,
at der skal stilles flere ressourcer til rådighed, og at de ressourcer, som vi allerede har til rådighed,
skal anvendes bedre. Og det betyder, at der skal gives klarere prioritet til europæiske økonomiske,
politiske og sikkerhedsmæssige interesser, og at alle politikker skal udnyttes med henblik herpå.
En ambitiøs og solid handelspolitik, der sikrer fair konkurrence, gensidighed og fælles fordele, er et
centralt element i den henseende, både på multilateralt plan i et reformeret WTO og i bilaterale
forbindelser mellem EU og dets partnere.
EU's FUSP og FSFP skal blive mere responsive og aktive og være bedre knyttet til de andre
områder inden for eksterne forbindelser. EU må desuden tage et større ansvar for sin egen sikkerhed
og sit eget forsvar, navnlig ved at øge forsvarsinvesteringerne, kapacitetsudviklingen og det
operative beredskab. Det vil samarbejde tæt med NATO under fuld overholdelse af de principper,
der er fastsat i traktaterne og af Det Europæiske Råd, herunder principperne om inklusivitet,
gensidighed og EU's beslutningsautonomi.
Forbindelser med strategiske partnere, herunder vores transatlantiske partnere, og nye magter skal
være en hovedbestanddel i en solid udenrigspolitik. Med henblik herpå skal der være langt større
synergi mellem EU og de bilaterale niveauer. EU kan kun engagere sig med andre verdensmagter
på lige fod, hvis det undgår en opdelt tilgang og fremstår samlet, bakket op af EU's og
medlemsstaternes ressourcer.
EUCO 9/19
11
DA
Det Europæiske Råd den 20.-21. juni 2019 - Bilag 7: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 20-21/6-19
2060509_0013.png
Konklusioner
20. juni 2019
Resultater inden for vores prioriteter
EU skal håndtere interne og eksterne udfordringer på en integreret måde. Hvis eksterne tiltag skal
være effektive, må vi have et stærkt internt økonomisk fundament.
Vores institutioner skal fokusere på det, der virkelig har betydning. I overensstemmelse med
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet skal EU være stort i det store og småt i det små.
Det skal give økonomiske og sociale aktører plads til at ånde, skabe og innovere. Det vil være
vigtigt at samarbejde med borgerne, civilsamfundet og arbejdsmarkedets parter samt med de
regionale og lokale aktører.
Vores institutioner vil arbejde i overensstemmelse med traktaternes ånd og bogstav. De vil følge
principperne om demokrati, retsstat, gennemsigtighed og ligestilling mellem borgerne og mellem
medlemsstaterne. God forvaltning afhænger også af beslutsom gennemførelse og håndhævelse af
vedtagne politikker og regler, hvilket nøje skal overvåges.
Hver institution bør gennemgå sine arbejdsmetoder og overveje, hvordan den bedst kan opfylde sin
rolle i henhold til traktaterne.
EU skal give sig selv midler, der svarer til dets ambitioner og er tilstrækkelige til, at det kan nå sine
mål og gennemføre sine politikker.
Institutionerne og medlemsstaterne skal arbejde side om side og anvende deres betydelige
ressourcer i en fælles bestræbelse. Regionale og lokale aktørers talenter bør udnyttes til gavn for
den samlede indsats.
Denne strategiske dagsorden er første skridt i en proces, som institutionerne og medlemsstaterne vil
videreføre. Det Europæiske Råd vil nøje følge gennemførelsen af disse prioriteter og vil om
nødvendigt fastlægge yderligere generelle politiske retningslinjer og prioriteter.
EUCO 9/19
12
DA