Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3699 - økofin Bilag 3
Offentligt
2060286_0001.png
11. juni 2019
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN 14. juni 2019
Denne skriftlige forelæggelse vedrører sagerne på ECOFIN 14. juni 2019, der alle
forelægges til orientering. Forelæggelsen orienterer også om sagen om et instrument
til fremme af konvergens og konkurrenceevne (BICC), som drøftes på et uformelt
møde i den udvidede eurogruppe 13. juni 2019.
Forelæggelsen giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter af sagerne. Der
henvises generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg
29. maj 2019 samt det supplerende samlenotat oversendt 4. juni 2019. Sagerne om
særordning på momsområdet for små virksomheder, status for handlingsplan mod hvidvask
samt
EU’s handlingsplan for misligholdte lån (NPL)
er taget af dagsordenen for ECOFIN.
Instrument til fremme af konvergens og konkurrenceevne i eurolandene (BICC)
Udvidet eurotopmøde (stats- og regeringschefer fra alle EU-lande på nær UK) be-
sluttede 14. december 2018, at der skal etableres et budgetinstrument til fremme af
konvergens og konkurrenceevne i euroområdet (BICC), og at lande, som deltager i
fastkurssamarbejdet ERM2, vil kunne deltage på frivillig basis.
Den udvidede eurogruppe (finansministre fra alle EU-lande på nær UK) drøfter
aktuelt på uformelle møder, hvordan BICC skal udformes, næste gang den 13. juni.
BICC ventes at yde støtte til investeringer og reformer, der fremmer konvergens og
konkurrenceevne. Der udestår dog en række spørgsmål om finansiering (fx relation
til EU-budgettet og MFF-lofterne), styring (fx arbejdsfordelingen mellem Kommis-
sionen og landene i støttetildeling) og udgiftssiden (fx hvilke reformer/investerin-
ger, der kan støttes). Der sigtes efter foreløbig enighed om de overordnede elemen-
ter i BICC forud for et nyt udvidet eurotopmøde 21.-22. juni mhp. efterfølgende
videre drøftelser.
Man arbejder fra dansk side for at sikre en indretning af BICC på linje med topmø-
dekonklusionerne fra 14. december 2018, således at deltagelse og finansiering af
BICC er frivilligt for ERM2-lande.
Det er også vigtigt, at instrumentet udformes, så det bedst muligt sikrer incitamenter
til sunde nationale politikker og bidrager til fremskridt med strukturreformer og
produktive investeringer.
Sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN 14. juni, men vil skulle behandles i
ECOFIN, i det omfang drøftelsen på et tidspunkt måtte føre til konkrete lovgiv-
ningsforslag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Rådsmøde nr. 3699 (økonomi og finans) den 14. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økonomi og finans 14/6-19
Side 2 af 5
Fremskridtsrapport om styrkelse af bankunionen
ECOFIN ventes at godkende en fremskridtsrapport om styrkelse af bankunionen.
Bankunionen består aktuelt af et fælles tilsyn (SSM) i regi af Den Europæiske Cen-
tralbank, ECB, samt en fælles afviklingsmyndighed (SRM), herunder en sektorfi-
nansieret afviklingsfond (SRF). Kun eurolande deltager aktuelt i bankunionen,
mens ikke-eurolande kan vælge at deltage.
EU-landenes arbejde med at styrke bankunionen pågår i den udvidede eurogruppe,
der den 13. juni modtager rapport fra en højniveaugruppe. Der arbejdes bl.a. på en
køreplan for etablering af en fælles indskydergaranti (EDIS) i sammenhæng med
parallelle tiltag til yderligere at styrke bankers robusthed og mindske risikoen for
finansielle kriser
(”risikoreduktion”).
Der ventes ikke lagt op til nye beslutninger om
bankunionen på dette ECOFIN.
Fra dansk side forventer man at kunne tage fremskridtsrapporten til efterretning.
Opfølgning på G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 8.-9. juni 2019
Formandskabet og Kommissionen vil på ECOFIN afrapportere fra G20-mødet for
finansministre og centralbankchefer i Fukuoka, Japan, 8.-9. juni 2019. G20-mødet
er forberedelse til G20-topmødet i Osaka, Japan, 28.-29. juni 2019.
G20-mødet vedr. den globale økonomi, det internationale skattesamarbejde, global
finansiel regulering, udviklingsfinansiering samt det japanske G20-formandskabs
prioriteter, herunder infrastrukturinvesteringer og implikationerne af en aldrende
befolkning.
EU’s
prioriteter på
G20-mødet vedr. G20’s fortsatte arbejde for at fremme en åben
global økonomi, styrkelse af det regelbaserede multilaterale samarbejde og sikring
af lige konkurrencevilkår for handel, investeringer og intellektuelle rettigheder, samt
løsning af handelskonflikter.
EU’s
prioriteter vedr. også
implementeringen af reformer af den finansielle regule-
ring, fremskridt i bekæmpelsen af skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning
samt globale løsninger til beskatning af den digitale økonomi, der bør prioriteres
højt på G20’s dagsorden.
Regeringen forventer at kunne tage afrapporteringen fra G20-mødet til efterretning.
Præsentation af Kommissionens landespecifikke anbefalinger for 2019
På ECOFIN ventes en præsentation af Kommissionens pakke af 5. juni, herunder
en horisontal meddelelse med generelle vurderinger på tværs af EU-landene samt
udkast til landespecifikke anbefalinger for 2019.
Rådsmøde nr. 3699 (økonomi og finans) den 14. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økonomi og finans 14/6-19
Side 3 af 5
Kommissionen peger i sin horisontale meddelelse på, at man i anbefalingerne ge-
nerelt fokuserer på at fremme økonomiernes robusthed og vækstpotentialet. Anbe-
falingerne varierer dog i karakter og omfang og afspejler de enkelte landes udfor-
dringer, herunder makroøkonomiske ubalancer i 13 EU-lande.
Nogle landespecifikke anbefalinger har således fokus på finanspolitiske udfordrin-
ger, herunder høj offentlig gæld samt store faktiske og strukturelle budgetunder-
skud. Det gælder bl.a. for Italien, Frankrig, Spanien, Irland, Estland, Finland, Let-
land, Ungarn, Polen, Portugal og Rumænien.
En række landespecifikke anbefalinger har fokus på udfordringer relateret til ar-
bejdsmarkedet, uddannelse og socialpolitik. Der er fx tale om anbefalinger mhp. at
fremme erhvervsdeltagelsen blandt kvinder til bl.a. Tjekkiet, Estland, Tyskland, Ita-
lien og Irland, samt anbefalinger om at styrke kvaliteten i uddannelsessystemet til
bl.a. Belgien, Bulgarien, Grækenland, Portugal og Polen.
For nogle lande lægger Kommissionen op til anbefalinger, der vedrører den finan-
sielle sektor. Det gælder bl.a. udkast til anbefalinger om at reducere bankernes andel
af misligholdte lån til Bulgarien, Cypern, Irland, Italien og Portugal.
Kommissionen har også et særligt fokus på investeringsudfordringer i sine bud på
anbefalinger i år. Dertil kommer en række anbefalinger vedr. betingelserne for pri-
vate investeringer, herunder til Italien, Bulgarien, Polen og Cypern.
Kommissionen lægger op til to anbefalinger til Danmark i år:
1. Danmark anbefales at fokusere den investeringsrelaterede økonomiske politik
på uddannelse og opkvalifikation samt forskning og innovation mhp. at styrke
innovationsbasen, så flere virksomheder får adgang til innovation, og på bære-
dygtig transport for at reducere belastningen af vejene.
2. Danmark anbefales at sikre et effektivt tilsyn og håndhævelse af rammerne for
bekæmpelse af hvidvask.
Fra dansk side vil man tage Kommissionens præsentation af de landespecifikke an-
befalinger til efterretning, herunder anbefalingerne til Danmark. De landespecifikke
anbefalinger vil først blive substansdrøftet efterfølgende og vedtaget på ECOFIN
9. juli 2019.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
Kommissionen offentliggjorde ligeledes 5. juni en pakke med vurderinger og forslag
under Stabilitets- og Vækstpagten. Det ventes, at ECOFIN skal træffe beslutning
om konkrete forslag om Rumænien, Ungarn og Spanien 14. juni. Der ventes desu-
den på et senere tidspunkt at komme forslag om Cypern og Italien, som vil blive
behandlet på et efterfølgende møde.
Rådsmøde nr. 3699 (økonomi og finans) den 14. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økonomi og finans 14/6-19
2060286_0004.png
Side 4 af 5
Kommissionen stiller et konkret forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens
korrige-
rende del
om at ophæve
Spaniens
pålæg om at bringe underskuddet under 3 pct. af
BNP senest i 2018. Baggrunden er, at regnskabstal for 2018 viser, at underskuddet
er bragt ned på 2,5 pct. af BNP. Samtidig peger Kommissionens forårsprognose på,
at underskuddet forbliver under 3 pct. af BNP de kommende år. Dermed opfylder
Spanien kravene til en ophævelse.
Kommissionen stiller også konkrete forslag, dels om rådsbeslutninger om, at
Ru-
mænien og Ungarn
ikke har efterlevet deres gældende MTO-henstillinger under
den
forebyggende del
af Stabilitets- og Vækstpagten, og dels om tildeling af reviderede
MTO-henstillinger til Rumænien og Ungarn.
Rumænien
blev tildelt en MTO-henstilling i juni 2017 pba. afvigelser fra MTO-
reglerne om tilpasning af den strukturelle saldo hen imod landets mellemfristede
mål (MTO). Den er siden forlænget tre gange, senest i december 2018. Kom-
missionen har nu foretaget en ny vurdering af Rumænien, som viser, at Rumæ-
nien ikke har efterlevet henstillingen fra december. Konkret ventes Rumænien
at svække den strukturelle saldo med 0,7 pct. af BNP i 2019 mod et krav om en
forbedring på 1 pct. af BNP. Kommissionen foreslår en revideret henstilling
med krav om strukturelle budgetforbedringer på hhv. 1 pct. af BNP i 2019 og
0,75 pct. af BNP i 2020. Kommissionen vurderer, at dette også vil være nok til
at sikre, at Rumænien ikke overskrider 3 pct.-grænsen for det faktiske under-
skud, som Kommissions forårsprognose har peget på en risiko for.
Ungarn
blev tildelt en MTO-henstilling i juni 2018 pba. afvigelser fra MTO-
reglerne. Den blev forlænget i december 2018. Kommissionen har nu foretaget
en ny vurdering af Ungarn, som viser, at Ungarn ikke har efterlevet henstillingen
fra december. Konkret ventes Ungarn kun at forbedre den strukturelle saldo
med 0,4 pct. af BNP i 2019 mod et krav om en forbedring på 1 pct. af BNP.
Kommissionen foreslår en revideret henstilling med krav om strukturelle bud-
getforbedringer på hhv. 1 pct. af BNP i 2019 og 0,75 pct. af BNP i 2020.
Ud over de konkrete forslag indeholder Kommissionens pakke vurderingsrapporter
om efterlevelsen af Stabilitets- og Vækstpagten for Cypern, Frankrig, Italien og Bel-
gien. Der er tale om helhedsvurderinger af, om landene overholder reglerne om
underskud på højst 3 pct. af BNP og tilstrækkelig nedbringelse af gæld over 60 pct.
af BNP. Kommissionen vurderer, at Italien bør tildeles en EDP-henstilling om at
nedbringe den offentlige gæld, mens der ikke vurderes at være grundlag for henstil-
linger til de øvrige lande. Kommissionen ventes på et senere tidspunkt at fremsætte
et konkret forslag om en henstilling til Italien med krav til finanspolitikken.
Danmark har stemmeret i sagerne om Rumænien og Ungarn, men ikke i sagen om
Spanien, da kun eurolande har stemmeret i sager om eurolande.
EU-landene ventes generelt at støtte Kommissionens konkrete forslag om Rumæ-
nien, Ungarn og Spanien. Fra dansk side vil man tilslutte sig den ventede enighed.
Rådsmøde nr. 3699 (økonomi og finans) den 14. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økonomi og finans 14/6-19
Side 5 af 5
En strategisk og langsigtet vision for en klimaneutral økonomi
Rådet skal drøfte Kommissionens meddelelse om en europæisk strategisk og lang-
sigtet vision for en klimaneutral økonomi. ECOFIN ventes særligt at fokusere på
økonomiske og finansielle aspekter af meddelelsen. Kommissionens udspil drøftes
også i flere andre rådsformationer og i Det Europæiske Råd.
Udspillet har til hensigt at sætte en retning for EU’s langsigtede plan for at gennem-
føre en grøn omstilling på linje med Parisaftalen og nå netto-nuludledning i 2050.
Udspillet præsenterer samtidig otte scenarier frem mod 2050, som et analytisk
grundlag for fremtidige politiske drøftelser.
EU-landenes holdninger til udspillets konkrete indhold kendes endnu ikke, men der
ventes bred enighed om, at ECOFIN og finansministrene bør spille en central rolle
i den grønne omstilling, herunder som følge af de makroøkonomiske og budget-
mæssige implikationer, og for at sikre en omkostningseffektiv transition.
Fra dansk side er man overordnet positiv over for udspillet, og man arbejder for
at EU sætter et mål om netto-nuludledning i senest 2050. Fra dansk side finder
man det vigtigt, at EU er med til at lede vejen og viser, at udviklingen mod et kli-
maneutralt samfund går hånd i hånd med en konkurrencedygtig økonomi til gavn
for vækst og beskæftigelse.
Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
ECOFIN vil muligvis drøfte forslaget om et forstærket samarbejde om en afgift på
finansielle transaktioner (Financial Transaction Tax - FTT). Forslaget blev fremsat
i februar 2013, og der har sidenhen været forhandlinger på både politisk og teknisk
niveau i kredsen af lande i det forstærkede samarbejde. ECOFIN har senest drøftet
status 6. december 2016. Frankrig og Tyskland har i deres såkaldte Meseberg-erklæ-
ring af juni 2018 udtrykt støtte til en FTT baseret på den eksisterende franske mo-
del, hvor kun handel med aktier i visse virksomheder beskattes. Således vil handel
med f.eks. obligationer eller derivater ikke være omfattet af skatten. Derudover fo-
reslås det, at provenuet kan gå til EU-budgettet som en egenindtægt eller til et bud-
get for eurolandene. Fra dansk side vil man tage status for FTT-drøftelserne til ef-
terretning.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Fungerende finansminister