Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3705 - miljø Bilag 1
Offentligt
2060452_0001.png
EU og Internationalt
Den 12. juni 2019
MFVM 837
________________________________________________________________
Samlenotat
Rådsmøde (miljø) den 26. juni 2019
________________________________________________________________
1.
1.
2.
3.
2.
4.
3.
5.
6.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om mind-
stekrav til genbrug af vand
Generel indstilling
KOM(2018)337
side 2
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Revision af gennemførelsen af miljøreglerne
2019: Et Europa, der beskytter sine borgere og forbedrer deres livskvalitet
Udveksling af synspunkter
KOM(2019)149
side 9
Rådskonklusioner om
”Mod en bæredygtig
EU strategi for kemikaliepolitik”
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
side 16
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (MILJØ)
Den 26. juni 2019
1.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om mindste-
krav til genbrug af vand
KOM(2017)753
Revideret genoptryk af revideret samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. februar 2019.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning om minimumskrav ved genanvendelse af renset spilde-
vand. Forslaget lægger op til, at der ved genanvendelse af renset spildevand til markvanding fastsættes
minimumskrav for henholdsvis vandkvalitet samt overvågningsfrekvens og -validering. Herudover stiller
forslaget krav om risikostyring med henblik på at forhindre farer for både miljøet og menneskers sundhed.
Det er ikke forventningen, at forordningen vil få reel indflydelse i forhold til markvanding i Danmark, da
tilgængeligheden af grund- eller overfladevand af passende hygiejnisk kvalitet på nuværende tidspunkt
generelt vurderes at være tilstrækkelig. Derudover vurderes etablering af genindvindingsanlæg og distri-
bution af renset spildevand ikke at være økonomisk attraktivt for forsyningerne, med mindre der opleves
tørkeperioder flere år i træk. Forslaget vurderes på den baggrund ikke at have økonomiske eller admini-
strative konsekvenser for staten, regioner, kommuner eller erhvervslivet. Det er vurderingen, at faste krav
til vandkvalitet vil være en hjælp til den lokale primærproducent, som dermed får nemmere adgang til
konkret brug af renset spildevand til markvanding i de medlemsstater, hvor vand er en begrænset ressour-
ce. Faste krav til renset spildvand vil medvirke til en ensartet hygiejnisk kvalitet af primærprodukter pro-
duceret i EU. Forslaget skønnes derfor at have en positiv virkning i forhold til beskyttelsesniveauet for fø-
devarer, idet de faste krav også har betydning for import af fødevarer. Forslaget skønnes ikke at berøre
miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark for så vidt angår grund- og overfladevand, da forordningen
foreskriver, at alle eksisterende relevante direktiver skal overholdes, før der kan gives en tilladelse. Sagen
er på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 26. juni 2019 med henblik på generel indstilling.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 337 af den 28. maj 2018 fremsendt forslag til forordning om mini-
mumskrav for genbrug af vand.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 192 og skal behandles efter proceduren for den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 26. juni 2019 med henblik på generel indstilling.
Formål og indhold
Kommissionens forordningsforslag tager afsæt i udviklingen af tørkeperioder, der som følge af klimaforan-
dringerne over de seneste 30 år, er forøget drastisk både i intensitet og hyppighed. Disse stadig mere hyppige
og intense tørkeperioder skader både miljømæssigt og økonomisk, og Kommissionen estimerede i 2012, at
antallet af områder og mennesker berørt af tørke steg med næsten 20 % i perioden 1976-2006, og at den
samlede omkostning som følge af tørke beløb sig til 744 mia. kr. I forhold til vandbesparende tiltag, finder
genanvendelse af renset spildevand på EU-plan anvendelse til en række forskellige formål, hvoraf markvan-
ding udgør det største potentiale.
Forslaget er en del af Kommissionens handlingsplan for cirkulær økonomi
Closing the Loop
fra decem-
ber 2015. Formålet med handlingsplanen
er at gøre EU’s økonomi mere bæredygtig, ressourceproduktiv og
konkurrencedygtig ved at minimere affaldsmængden og bevare produkters, materialers og andre naturres-
2
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0003.png
sourcers værdi i økonomien længst muligt. Forslaget skal ses i sammenhæng med denne handlingsplan, hvor
udarbejdelse af et lovforslag om mindstekrav til genbrug af vand til kunstvanding og grundvandsdannelse
indgår som et element. Herudover spiller forslaget også ind til EU's gennemførelse af verdensmål nr. 6 om
vand og sanitet, der fastsætter et mål om væsentligt større genvinding og sikkert genbrug af vand globalt
inden 2030.
Hovedformålet med forordningen er at afhjælpe den stigende vandknaphed i EU samtidig med, at der sikres
et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau.
I forhold til at sikre et højt sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau lægges der i forslaget op til, at genanven-
delse af renset spildevand til markvanding dels lever op til en række minimumskrav om henholdsvis vand-
kvalitet og overvågning og dels, at der foretages risikovurderinger for de anlæg hvorfra det rensede spildvand
distribueres.
Forslaget vedrører alene genanvendelse af renset spildevand til markvanding. Minimumskravene til vand-
kvaliteten og overvågning er beskrevet i bilag I. Både vandkvalitets- og overvågningskrav fordeler sig over tre
afgrødekategorier: 1) Afgrøder der konsumeres rå, og som er i direkte kontakt med det genanvendte spilde-
vand. 2) Afgrøder der konsumeres rå, men som ikke er i direkte kontakt med det genanvendte spildevand,
forarbejdede afgrøder, afgrøder til foder af kød- og malkekvæg. Denne kategori er yderligere underinddelt (B
og C), alt efter om vandingsmetoden er drypvanding eller ej og 3) Industri-, energi- og frøafgrøder. Afhængig
af afgrødekategori stilles forskellige minimumskrav til henholdsvis kvaliteten og overvågning. To af de seks
parametre for både kvalitet og overvågning er fastsat i henhold til byspildevandsdirektivets bilag I.
Udover minimumskrav til overvågning, stilles der i forslagets artikel 5 også krav om, at der for anlæg, der
distribuerer renset spildevand til markvanding, skal udarbejdes en risikostyringsplan. Risikostyringsplanen
har til formål at identificere farer, ricisi og forebyggende tiltag. I forslagets bilag II listes de centrale risikosty-
ringsopgaver, som risikostyringsplanerne skal baseres på herunder, at alle eksisterende direktiver skal over-
holdes, før der kan gives en tilladelse. Endelig indeholder forslaget en række mere generelle bestemmelser
om ansøgning og udstedelse af tilladelser samt myndighedskontrol med overholdelsen af tilladelser.
Formandsskabet har præsenteret nogle ændringsforslag. De væsentligste gennemgås nedenfor:
Minimumsreglerne vil udelukkende gælde, når byspildevand bliver genbrugt jævnfør forordningen.
Øget fleksibilitet i forhold til hvilken myndighed, som skal give tilladelse.
Afklaring af sammenhæng til byspildevandsdirektivet.
Præcisering af, at spildevand fra anlæg, der anvender animalske og vegetabilske råvarer undtages for-
ordningskrav.
Mulighed for at medlemsstaterne selv kan beslutte om omstændighederne nødvendiggør brug af renset
spildevand til markvanding.
Forsøgsanlæg til genanvendelse af spildevand undtages af forordningen, hvis de producere mindre en
100.000 m
3
/år.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget blev behandlet i Europa-Parlamentets Miljøudvalg den 22. januar 2019. Europa-Parlamentet
stemmer om ændringsforslagene den 11. februar 2019. De væsentligste ændringsforslag er:
Europa-Parlamentet er overordnet set positiv overfor Kommissionens forslag. Væsentligste punkter er et
ønske om klarere forordningstekst i forhold til definitioner, roller og forpligtigelser. I forhold til definitioner
forslås en række præciseringer af termer som anvendes i forordningen. I forhold til minimumskrav forslås
det at udvide med et krav om salmonella for at garantere endnu højere fødevaresikkerhed.
Derudover foreslås det, at anvendelsesområdet for forordningen udvides til også at omfatte anvendelse til
genanvendelse af vand til industri, rekreative og miljømæssige formål.
3
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
Nærhedsprincippet
Kommissionen oplyser, at der med forslaget på EU-niveau fastsættes regler, der har til formål at beskytte
både miljøet og menneskers sundhed, inden for rammerne af Unionens beføjelser og under overholdelse af
nærhedsprincippet. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Da der er tale om en forordning, vil vedtagelse af forslaget have direkte retsvirkning for Danmark.
Konsekvenser
Det er ikke forventningen, at forordningen vil få reel indflydelse i forhold til markvanding i Danmark, da det
vurderes, at forsyningsselskaberne ikke investerer i genindvindings- og distributionsanlæg, med mindre at
efterspørgslen er konstant og, at der således forventes tørkeperioder hvert år. At sommeren 2018 har været
ekstraordinært tør, ændrer ikke på denne vurdering. Derudover vurderes tilgængeligheden af grund- eller
overfladevand af passende hygiejnisk kvalitet på nuværende tidspunkt generelt at være tilstrækkelig. Kom-
munen ville dog skulle foretage en konkret vurdering inden meddelelse af tilladelse til vandindvinding af
grund- og overfladevand, som lokalt vil kunne indebære en begrænsning af vandingsmulighederne. På nuvæ-
rende tidspunkt gøres der kun få steder forsøg med at anvende renset spildevand til markvanding (Samsø),
og det er foregået inden for rammerne af fødevarehygiejneforordningen.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, da forordningen vil have
direkte retsvirkning. Det er i dag op til den enkelte primærproducent at vurdere, om vand af en given kvalitet
kan bruges til markvanding, jf. Forordning (EF) Nr. 852/2004 af 29. april 2004 om fødevarehygiejne (føde-
varehygiejneforordningen) samt Forordning (EF) Nr. 183/2005 af 12. januar 2005 om krav til foderstofhygi-
ejne (foderhygiejneforordningen). Med dette forslag til forordning fastsættes konkrete grænseværdier for
vandets kvalitet ved genvindingsanlægget.
Økonomiske konsekvenser
Forordningsforslaget vil finde anvendelse på baggrund af efterspørgsel fra landbruget i de enkelte medlems-
stater. Herefter vil det pågældende renseanlæg skulle etablere/omdannes til et genvindingsanlæg. Det vil
medføre omstillingsomkostninger og driftsomkostninger for renseanlæggene samtidig med, at disse også skal
have en ny tilladelse fra kommunen, hvilket vil medføre administrative omkostninger for både landbrugser-
hvervet og kommunerne. Renseanlæggenes omkostninger vil skulle dækkes af landbruget, hvilket vil medføre
højere omkostninger til vanding sammenlignet med indvinding af grund- og overfladevand, hvis det bliver
brugt i dag. Kommunerne vil skulle bære de administrative meromkostninger i forbindelse med de nye tilla-
delser.
Da forordningsforslaget vil give mulighed for en
frivillig
udvidelse af de samlede vandingsressourcer, vil
muligheden kun bruges, når det er økonomisk fordelagtigt for landbrugserhvervet. Man skal dog være op-
mærksom på, at landbrugserhvervets anvendelse af renset spildevand kun vil finde sted, når afstanden til
genvindingsanlægget er kort.
For de renseanlæg, der i dag udleder til vandløb og søer vil gælde, at de vandmiljøer, der normalt modtager
det rensede spildevand fra rensningsanlægget, vil have ekstra behov for vandet i tørkeperioder. Ca. 43 % af
det rensede spildevand udledes til vandløb og søer. For mange af de renseanlæg, der udleder til havet gælder,
at afstanden til landbruget vil være så stor, at omkostningerne ved at etablere en forsyningsledning til mar-
kerne vil overstige gevinsterne ved muligheden for øget vanding. Det vurderes derfor, at forordningsforslaget
primært vil have betydning på Samsø. Det skyldes en kombination af lav gennemsnitlig årsnedbør og en
vandkrævende landbrugsproduktion, der skaber risiko for uønsket saltvandsindtrængning ved indvinding af
grundvand. Landbruget på Samsø benytter i dag grundvand samt opsamlet regn- og drænvand til vanding.
Grundvandsressourcen er begrænset, og der er interesse i at anvende renset spildevand. Uklarhed om lovgiv-
ningen på området forhindrer udbredelsen af genbrug af renset spildevand.
4
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0005.png
Der er i dansk lovgivning mulighed for, at visse næringsholdige spildevandstyper som for eksempel spilde-
vand fra anlæg, der anvender vegetabilske råvarer, kan udbringes på jordoverfladen til jordbrugsformål, når
dette kan ske hygiejnisk forsvarligt. Udbringning af andet spildevand på jordoverfladen forudsætter en tilla-
delse fra den ansvarlige myndighed, og tilladelsen er baseret på en konkret vurdering af forholdene. I hvilket
omfang der i Danmark vil blive gjort brug af forordningens muligheder afhænger af, om forsyningsselskaber-
ne og modtagerne af det genvundne vand kan opnå en økonomisk fordel ved ordningen. I dag synes dette
ikke umiddelbart sandsynligt i større skala, da landbruget i dag kun betaler egne udgifter til pumpning mv.,
når de markvander med egne grundvandsboringer eller overfladevand. De ville skulle betale genvindingsan-
lægget for selve vandet, hvis de får vandet leveret herfra.
Da det ikke er forventningen, at forordningen vil få reel indflydelse i forhold til markvanding i Danmark,
vurderes forslaget ikke at have væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller erhvervet.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Fødevarehygiejneforordningen og foderhygiejneforordningen stiller allerede i dag krav om anvendelse af
vand, der ikke kan skade foder eller producerede fødevarer, men der er ikke fastsat konkrete grænseværdier
for vandkvaliteten. Kommissionen har i 2017 udarbejdet en vejledning om forebyggelse af mikrobiologiske
farer ved produktion af frugt og grønt
1
. Denne vejledning indeholder vejledende grænseværdier i vandings-
vand ved taphanen. Disse vejledende grænseværdier er højere og dermed lempeligere end forslaget og ikke så
specifikke, som foreslået i den nye forordning. Forslaget skønnes derfor at have positiv virkning på fødevare-
sikkerheden i Danmark og i EU
Det er vurderingen, at faste krav til vandkvalitet vil være en hjælp til den lokale primærproducent, som der-
med får nemmere adgang til konkret brug af renset spildevand til markvanding i de tilfælde, hvor vand er en
begrænset ressource. Faste krav til renset spildvand vil medvirke til en ensartet hygiejnisk kvalitet af pri-
mærprodukter produceret i EU og er dermed med til at beskytte danske forbrugere.
Forslaget ændrer ikke på gældende grænseværdier for skadelige mikroorganismer i fødevarer, som fremgår
af Forordning (EF) Nr. 2073/2005 af 15. november 2005 om mikrobiologiske kriterier for fødevarer (mikro-
biologiforordningen). Både danske og udlandske afgrøder underkastes allerede i dag en stikprøvevis kontrol
for skadelige mikroorganismer. Det er ikke vurderingen, at det nye forslag vil have betydning for kontrollen.
Forslaget fastsætter mindstekrav til vand, der skal anvendes til kunstvanding i landbruget i form af:
at spildevand fra et anlæg for rensning af byspildevand skal behandles i et genvindingsanlæg, før det
kan leveres til kunstvanding i landbruget,
at det genvundne vand skal opfylde kvalitetskrav for Legionella og intestinale nematoder og varierende
kvalitetskrav for E coli, BOD, TSS og turbiditet, fastsat afhængigt af det genvundne vands anvendelse,
at en kompetent myndighed skal meddele en tilladelse til at levere genvundet vand, baseret på en risiko-
styringsplan. I denne tilladelse fastsættes de i forordningen fastsatte relevante minimumskrav til van-
dets kvalitet og overvågning heraf samt eventuelle øvrige betingelser, der er nødvendige for at afbøde
uacceptable risici for menneskers og dyrs sundhed eller miljøet,
at den kompetente myndighed gennemfører overensstemmelseskontrol af det genvundne vand.
Det indebærer, at det genvundne vand, ifølge forslaget, skal opfylde byspildevandsdirektivets krav til udled-
ninger fra renseanlæg til organisk materiale svarende til biologisk rensning, uden krav til næringsstoffer eller
andre forurenende stoffer. Det vil sige, at vand til vanding i landbruget, ifølge forslaget, skal opfylde lempeli-
gere krav til stofindhold end udledt spildevand fra danske renseanlæg. Renseanlæg, der omstilles fra udled-
ning til at producere vand til vanding i landbruget, kan derfor ikke forventes nødvendigvis at videreføre den
eksisterende videregående rensning af spildevandet. Virksomheder, der i dag har deres spildevand tilsluttet
Vejledning om imødegåelse af mikrobiologiske risici i friske frugter og grøntsager i primærproduktionen gennem god
hygiejne (2017/C 163/01)
1
5
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0006.png
et forsyningsselskabs renseanlæg, har med forslaget også muligheden for kun at lade deres spildevand gen-
nemgå biologisk rensning med henblik på, at det leveres til vanding i landbruget. Det genbrugte vand til van-
ding i landbruget har dermed potentielt en dårligere kemisk kvalitet (næringsstoffer og andre forurenende
stoffer, for eksempel lægemiddelrester) end udledt renset spildevand i Danmark.
I det omfang næringsstofindholdet fra udbragt spildevand på landbrugsjord ikke indgår i et landbrugs gød-
ningsregnskab, kan den øgede kvælstofbelastning på marken som resultat af vanding med spildevand poten-
tielt føre til lokal øget næringsstofbelastning på grund- og overfladevand og natur på grund af afstrømning og
deposition. Afstrømning kan også føre til øget belastning af vandmiljøet og den terrestriske natur med andre
forurenende stoffer. Forslaget stiller dog krav om overholdelse af eksisterende direktiver, herunder Nitratdi-
rektivet.
En konsekvens af forslaget kan også være, at der udledes reducerede mængder renset spildevand til overfla-
devand. Det kan lokalt reducere belastningen med næringsstoffer og andre forurenende stoffer til et vandom-
råde, som hidtil har modtaget renset spildevand. Reduktionen må dog forventes at være begrænset, da avan-
ceret renset spildevand har et lavt indhold af næringsstoffer og andre forurenende stoffer. At afskære spilde-
vandet kan i øvrigt resultere i dårligere vandløbsforhold, hvis spildevandet er afgørende for et vandløbs vand-
føring. I tørre perioder vil det derfor ikke være hensigtsmæssigt at omdirigere udløb til målsatte vandløb og
søer til landbrugsjorden, da dette kan skabe hydrauliske problemer i forhold til målopfyldelse i disse vandløb
og søer. Udløb til havet har ikke samme hydrauliske problemstilling.
Ved vanding af landbrugsjord vil en del af spildevandet nedsive mod grundvandet. Afhængigt af jordbunds-
forholdene kan et areal være mere eller mindre egnet til nedsivning med risiko for, at næringsstoffer og andre
forurenende stoffer påvirker grundvandet, herunder vand til drikkevandsindvinding for vandværker og en-
keltindvindinger. Muligheden for at anvende spildevand til vanding i landbruget må i Danmark forventes
ikke at påvirke omfanget af indvinding af grundvand eller overfladevand til markvanding, da landbruget ikke
forventes at erstatte en eksisterende velfungerende og økonomisk fordelagtig vandindvinding med vanding
med spildevand. Herudover skal det bemærkes, at ca. 70 % af alt spildevandsslam, og hermed næringen i
spildevandet, udbringes på landbrugsjorden.
Kontrolhyppigheden for organisk materiale, der ifølge forslaget skal kontrolleres for, svarer til de gældende
kontrolhyppigheder for udledt spildevand efter byspildevandsdirektivet og danske regler, dog med større
kontrolhyppighed for genvundet vand med kvalitetsklasse A. Derudover er der med forslaget krav om kontrol
af suspenderet stof og turbiditet, som er parametre, som den danske spildevandsregulering ikke har obligato-
riske kontrolkrav til.
Sammenfattende vurderes, at i det omfang forslaget fører til øget udbringning af spildevand på landbrugs-
jord, kan det potentielt indebære en direkte eller indirekte påvirkning af et overfladevandområde eller en
grundvandsforekomst samt akvatisk og terrestrisk natur og dermed potentiel resultere i en forringelse af
overfladevandområdets, grundvandsforekomstens eller naturens tilstand og eventuelt hindre opfyldelse af
det fastlagte miljømål. Desuden kan det potentielt forringe kvaliteten af vand indvundet til drikkevand. Det
er ikke forventningen, at forordningen vil få reel indflydelse i forhold til markvanding i Danmark, da tilgæn-
geligheden af grundvand eller overfladevand af passende hygiejnisk kvalitet på nuværende tidspunkt generelt
vurderes at være tilstrækkelig. En vedtagelse af forslaget skønnes derfor ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
forhold til grund- og overfladevand i Danmark.
Høring
Forslaget har været i bred interessenthøring, og forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
3F finder, at der skal lægges vægt på at sikre et højt beskyttelsesniveau i forhold til både miljø og fødevare-
sikkerhed. Endvidere bemærker 3F, at det skal sikres, at de personer, der skal arbejde, eller på anden måde
skal bevæge sig i og på arealer, hvor der er anvendt spildevand til vanding eller anden anvendelse, ikke ud-
sættes for nogle arbejdsmiljømæssige risici eller anden form for sundhedsskadelig påvirkning.
6
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0007.png
Dansk Miljøteknologi hilser forslaget velkomment og er tilfredse med, at det er formuleret som et generelt
forslag om genanvendelse af vand. Dansk Miljøteknologi fremfører, at Kommissionens forslag i første om-
gang kun sætter minimumskrav til genbrug af vand i landbruget, men forslagets formål lægger op til, at dette
scope kan udvides til andre relevante sektorer. Dansk Miljøteknologi finder forslagets afgræsning til land-
brug alt for snæver, hvis EU skal leve op til ambitionerne i cirkulærøkonomipakken samt EU’s blueprint for
Water, som netop fremhæver vandgenanvendelse som et af de store potentialer for en mere ressourceeffektiv
anvendelse af vandressourcerne i EU. Dansk Miljøteknologi foreslår derfor at lægge vægt på at genanvendel-
se af vand til industrielle processer, som ikke allerede er omfattet af anden EU-regulering (for eksempel
BREFF og BAT) medtages i denne forordning. I første omgang vil det være godt, hvis man kortlægger, hvilke
industrier der allerede er omfattet og derigennem identificerer områder, hvor der er potentiale for vandgen-
anvendelse.
Dansk Industri peger på, at anvendelsesområdet, som er jordbrugsområdet, er snævert. Dansk Industri me-
ner, at det vil fremme den generelle dagsorden om rette vandkvalitet til den rette anvendelse, hvis dette for-
slag også kunne understøtte genanvendelse af vand til en række anvendelser i byerne. Det kunne for eksem-
pel være til bilvask, termisk ukrudtsbekæmpelse med damp og vanding af parkanlæg samt industrielt gen-
brug af vand, hvilket ville fremme den generelle vandresourceforvaltningsindsat i Europa. Dansk Industri
opfordrer til at bede Kommissionen om at arbejde for at midler mod vandtab i vandforsyningen inkluderes i
forslag vedrørende drikkevand. Dansk Industri fremfører desuden, at grænsedragningen til slamdirektivet og
den danske implementering bør undersøges for at fastlægge, om spildevand, som alene er belastet med næ-
ringsstoffer kan ledes ud på marker under dette nye regelsæt, hvis det ellers overholder den fastlagte risiko-
vurdering.
Landbrug & Fødevarer finder Kommissionens forslag til forordning vedrørende genanvendelse af renset spil-
devand til markvanding godt og finder det ligeledes hensigtsmæssigt, at der fastsættes fælles standarder i en
forordning med henblik på at sikre ens retningslinjer og dermed lige vilkår på tværs af medlemsstaterne. Det
er vigtigt for fødevareerhvervet, at anvendelser af vand fra fødevareproduktionen kan fortsætte uhindret, og
at der ikke stilles yderligere krav til godkendelse, måling og dokumentation. Landbrug & Fødevarer er såle-
des bekymrede over definitionen af byspildevand, som omfatter vand defineret i byspildevandsdirektivet,
hvor blandt andet anlæg, der anvender mælk og kartofler, er defineret som industrisektorer i direktivets bilag
III. Såfremt disse vandtyper er omfattet af kravene, ser Landbrug & Fødevarer det nødvendigt, at der indfø-
res en undtagelsesmulighed i forordningen, så vanding med vand fra blandt andet mejerier og kartoffelpro-
duktion ikke skal igennem øgede administrative byrder, herunder godkendelser og tests. Endelig finder
Landbrug & Fødevarer det vigtigt at det sikres, at de foreslåede bestemmelser ikke får betydning for den fort-
satte anvendelse af slam på markerne. Landbrug & Fødevarer foreslår, at spildevand fra forarbejdning af
vegetabilske og animalske råvarer undtages forordningens krav.
Dansk Industri finder det vigtigt at sikre sammenhængen til andre relevante direktiver herunder byspilde-
vandsdirektivet og vandrammedirektivet. Herudover mener Dansk Industri, at det er vigtigt at arbejde bre-
dere for at undgå vandtab i de medlemslande, som ventes at gøre brug af forordningen.
Landbrug & Fødevarer finder, at det skal være op til medlemsstaterne at beslutte, hvorvidt omstændigheder-
ne nødvendiggør brug af forordningen for at undgå unødvendige byrder.
3F mener, at det skal sikres, at der ikke er nogle sundhedsmæssige risici for de personer, som skal håndterer
slanger m.m.
Landbrug & Fødevarer lagde vægt på, at der blev sikret en undtagelse fra direktivets krav for vanding med
spildevand fra animalske eller vegetabilsk produktion. Det vil få stor betydning for de administrative byrder,
da dette allerede foregår i vid udstrækning uden sundheds- eller miljømæssige problemer.
DANVA opfordrer til et møde efter vedtagelse af den endelige forordning med de berørte parter.
7
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0008.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede forslaget på rådsmødet (miljø) den 14. juni 2018. Forslaget hilses generelt vel-
kommen, især af de sydeuropæiske medlemsstater, hvor man allerede har iværksat nationale projekter, som
følge af stigende problemer med tørke. De nordeuropæiske medlemsstater og andre medlemsstater, hvor
tørke under normale omstændigheder ikke er et problem, hilser også forslaget generelt velkomment. Dog
ønsker denne gruppe af medlemsstater, at forordningen ikke pålægger medlemsstaterne øget brug af genan-
vendt spildevand til markvanding, hvis medlemsstatens omstændigheder ikke nødvendiggør dette, og det
således kan ende op med uforholdsmæssigt store administrative byrder.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser generelt forslaget velkommet, idet man lægger vægt på, at der sikres et mindst lige så højt
beskyttelsesniveau i forhold til både miljø og fødevaresikkerhed som i dag, samt at der med forslaget stilles
specifikke hygiejnekrav der kan øge sikkerheden for den danske forbruger i forhold til importerede fødevarer
fra andre medlemsstater i EU.
Regeringen vil lægge vægt på, at det skal være op til medlemsstaterne selv at træffe beslutning om, hvorvidt
nationale eller regionale omstændigheder nødvendiggør brug af renset spildevand til markvanding.
Regeringen vil arbejde for, at forordningens samspil med eksisterende direktiver afklares.
Regeringen vil lægge vægt på, at spildevand fra anlæg, der anvender animalske og vegetabilske råvarer und-
tages forordningens krav, så vanding med vand fra blandt andet mejerier og kartoffelproduktion ikke skal
igennem øgede administrative byrder, men fortsat kan anvendes, når det er hygiejnisk forsvarligt.
Regeringen vil lægge vægt på, at forslaget på længere sigt udvides til andre relevante sektorer, således at det
bliver muligt at fastsætte minimumskrav til genbrug af vand i andre sektorer end i landbrug.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 1. marts 2019 forud rådsmøde
(miljø) den 5. marts 2019, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. februar 2019
Der er oversendt revideret grundnotat til Folketingets Europaudvalg 24. november 2018.
Der er oversendt grundnotat til Folketingets Europavalg den 21. juni 2018.
Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0009.png
2.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Revision af gennemførelsen af miljøreglerne
2019: Et Europa, der beskytter sine borgere og forbedrer deres livskvalitet
KOM(2019)149
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen fremlagde den 4. april 2019 en rapport om gennemførelsen af miljøreglerne: Et Europa, der
beskytter sine borgere og forbedrer deres livskvalitet”.
Kommissionens rapport indeholder en analyse af
hver medlemsstats implementering, en tværgående analyse af udfordringerne i hele EU, et bilag med anbe-
falinger til alle medlemsstater, samt
en baggrundsrapport om EU’s miljølovgivning. Kommissionens ana-
lyse viser, at der er udfordringer i mange medlemsstater med at gennemføre EU miljølovgivningen på om-
råder som blandt andet affald, vandmiljø, natur og havmiljø. Generelt kan manglerne i implementeringen
henføres til manglende integration af miljø i andre sektorer, mangelfuld forvaltningskapacitet i medlems-
staterne (både økonomisk og kompetencemæssigt), samt mangelfuld deling af data til borgerne således, at
de ikke kan deltage aktivt i den politiske proces. Af Kommissionens rapport fremgår det, at miljøpolitikken
i Danmark fortsat gennemføres efter en høj standard. Analysen viser, at der også i Danmark er udfordrin-
ger. Kommissionen har derfor udarbejdet 27 anbefalinger til Danmark i den samlede rapport og i lande-
analysen. Anbefalingerne vedrører områder som affald, vandmiljø, havmiljø, biologisk mangfoldighed,
luftforurening, geodata, miljøansvar og miljøforvaltning. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (miljø)
den 26. juni 2019 med henblik på udveksling af synspunkter.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2019)149 af 4. april 2019 fremlagt rapport om gennemførelsen af miljøreglerne
2019: Et Europa, der beskytter sine borgere og forbedrer deres livskvalitet. Rapporten er oversendt til Rådet i
en dansk sprogudgave den 15. april 2019.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 26. juni 2019 med henblik på udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
Kommissionen gennemfører hvert andet år en revision af medlemsstaternes gennemførelse af miljølovgiv-
ningen. EU har indført omfattende miljølovgivning på stort set alle miljøpolitiske områder, herunder klima,
grøn omstilling, bevaring af naturen, reduktion af forurening og sikring af menneskers sundhed. Formålet
med revisionen af gennemførelsen af miljøreglerne er at forbedre gennemførelsen af EU's miljøpolitik og -
lovgivning ved at fastslå årsagerne til mangler i gennemførelsen og tackle systemiske hindringer for integra-
tion af miljøaspekter på tværs af de politiske sektorer. Revisionen kortlægger de vigtigste udfordringer for
hver medlemsstat samt eksisterende god praksis og vellykkede resultater. Kommissionen samlede revision af
gennemførelsen af miljøreglerne 2019 omfatter en meddelelse samt et bilag med en liste over de vigtigste
prioriterede foranstaltninger, et baggrundsdokument vedrørende miljøpolitikken og i alt 28 landerapporter,
der vurderer status for gennemførelsen af de vigtigste områder og målsætninger i EU's regelsæt på miljøom-
rådet samt de vigtigste udfordringer og muligheder for den enkelte medlemsstat.
Revisionen af gennemførelsen af miljøreglerne har afdækket nogle grundlæggende udfordringer, som kræver
særlig opmærksomhed i de kommende år. Disse er:
1. Mangelfuld integration af miljømål i andre legitime politiske mål.
2. Mangelfuld kvalitet i de nationale forvaltningssystemer.
3. Behov for transparens og tilgængelighed af miljørelevante oplysninger for borgere.
4. Behov for dialog mellem Kommission og medlemsstaterne.
I forhold til de enkelte miljøpolitiske temaer konkluderer Kommissionen.
9
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
A. Omstilling af EU til en cirkulær, ressourceeffektiv, grøn og konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi:
Kommissionen konstaterer, at den politiske ramme i EU for den cirkulære økonomi er blevet styrket siden
2017. Flere medlemsstater bør følge op herpå og gennemføre principperne om den cirkulære økonomi. Nogle
medlemsstater bør yderligere tilskynde til ressourceeffektivitetsforanstaltninger. Affaldsforebyggelse er fort-
sat en vigtig udfordring i alle medlemsstaterne, herunder medlemsstater med høje genanvendelsesrater. Den
gennemsnitlige produktion af kommunalt affald i EU er steget siden 2014. Ifølge de data, der er indberettet
til Kommissionen, har kun nogle få medlemsstater allerede nået målet for genanvendelse af kommunalt af-
fald på 50 % inden 2020.
Generelt er der opnået et godt niveau for gennemførelse af klimalovgivningen i hele EU, og 2020-målene vil
derfor sandsynligvis blive opfyldt. Alle medlemsstater opfyldte deres forpligtelser i henhold til beslutningen
om byrdefordeling i 2013-2015. Nogle medlemsstater er nødt til at anvende de fleksibilitetsmekanismer, der
er fastsat i lovgivningen for at opfylde deres nuværende forpligtelser. EU’s
emissionshandelssystem (EU
ETS) har en meget høj overholdelsesgrad, idet anlæggene hvert år dækker ca. 99 % af emissionerne med det
påkrævede antal kvoter.
I oktober 2018 havde 25 medlemsstater allerede udviklet nationale klimatilpasningsstrategier, og de reste-
rende tre fortsatte bestræbelserne på at færdiggøre deres. Tilpasningsindsatsen i de enkelte medlemsstater
og på EU-plan skal intensiveres, da en passende indsats for at forebygge og/eller minimere skader, der kan
forårsages af klimaændringer, indebærer betydelige økonomiske og samfundsmæssige fordele.
B. Beskytte, bevare og forbedre naturkapitalen:
Tabet af biodiversitet fortsætter i EU, selv om der er gjort visse fremskridt på lokalt plan. Der er ifølge Kom-
missionen betydelige mangler i forbindelse med gennemførelse, håndhævelse, finansiering og politikintegra-
tion, hvilket påvirker bestræbelserne på at beskytte de europæiske økosystemer. Trods visse fremskridt siden
2017 med hensyn til færdiggørelse og forvaltning af Natura 2000 er de fleste medlemsstater nødt til at frem-
skynde indsatsen for at færdiggøre deres netværk, navnlig i havmiljøet, og fuldføre processen med at udpege
særlige beskyttede områder, samtidig med at der udvikles og gennemføres mere effektive bevaringsforan-
staltninger. Der er behov for bedre kapacitet i de nationale forvaltninger og tilstrækkelig finansiering for at
forhindre forringelse og sikre en god forvaltning af Natura 2000-lokaliteter. Kortlægningen af økosystemer
og deres tjenester er generelt blevet forbedret siden 2017, men nogle medlemsstater halter fortsat bagefter.
Nogle medlemsstater bør forbedre deres beskyttelse af skov- og græslandshabitater gennem incitamenter for
skovbrugere og landbrugere som følge af EU's skovstrategi fra 2013. Bæredygtig skovforvaltning og effektiv
anvendelse af biomasse er afgørende for en bæredygtig udnyttelse af naturressourcerne. Nogle medlemssta-
ter har ikke vedtaget national lovgivning for at overholde forordningen om invasive ikke hjemmehørende
arter og/eller har ikke rettidigt givet Kommissionen meddelelse om udryddelsesforanstaltningerne.
Utilstrækkelige data, overvågning og rapportering påvirker evalueringen af beskyttelsesforanstaltninger i
havområder. Nogle medlemsstater har ikke rapporteret rettidigt, mens mange andre medlemsstater skal
forbedre deres samarbejds- og overvågningsprogrammer.
På grundlag af medlemsstaternes anden generation af vandområdeplaner har Kommissionen vurderet over-
holdelsen af vandrammedirektivets målsætninger og konkluderet, at det går den rigtige vej. Imidlertid synes
vejen hen imod mod fuld overholdelse af vandrammedirektivets målsætninger inden 2027, hvorefter mulig-
hederne for undtagelser er begrænsede, på nuværende tidspunkt at være belagt med en del hindringer. Øge-
de investeringer er afgørende for at nå disse mål. Medlemsstaterne vil drage fordel af en større inddragelse af
alle relevante markeds- og civilsamfundsaktører for at sikre en bedre håndhævelse af forureneren betaler-
princippet.
Selv om en række medlemsstater har truffet gode politiske foranstaltninger, herunder investeringer, vil for-
bedringer af vandkvaliteten stadig tage nogen tid for mange vandløbsoplande. Størstedelen af grundvandsfo-
rekomsterne har opnået en god tilstand, mens dette kun er tilfældet for under halvdelen af overfladevandom-
10
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
råderne. Tendenserne i flere underliggende individuelle kvalitetselementer og stoffer er dog mere positive.
Til trods for denne positive generelle tendens forårsager nitratforurening og eutrofiering imidlertid fortsat
problemer i mange medlemsstater, da landbrugets belastning af vandkvaliteten stadig er stigende på nogle
områder. Medlemsstaterne bør øge deres indsats for at bekæmpe diffus forurening fra nitrater og fosfater.
Det vil kræve en vedvarende indsats fra medlemsstaternes side i de følgende cyklusser at forfølge oversvøm-
melsesdirektivets mål om at reducere de potentielle negative konsekvenser af større oversvømmelser. Vand-
forurening som følge af nitrater, der skyldes intensive landbrugsmetoder, er faldet i Europa i de seneste to
årtier.
Byspildevand behandles stadig ikke, som det burde, i mange medlemsstater. Derfor står de fleste medlems-
stater fortsat overfor traktatkrænkelsessager, og nogle få er blevet pålagt økonomiske sanktioner. Fremskridt
er betinget af, at medlemsstaterne prioriterer investeringer i rensningsanlæg for byspildevand, herunder
gennem effektiv anvendelse af midler fra samhørighedspolitikken, når disse er til rådighed, og lån fra Den
Europæiske Investeringsbank.
C. Sikring af borgernes sundhed og livskvalitet
Der er ifølge Kommissionen en risiko for, at luftforurening undervurderes, fordi den ikke altid overvåges på
de rigtige steder. Situationen er blevet bedre i nogle medlemsstater, men 18 medlemsstater skal stadig frem-
skynde reduktionen af nitrogenoxidemissioner (NOx) og koncentrationer af nitrogendioxid (NO2) ved yder-
ligere at reducere emissionerne fra transport, navnlig i byområder. Dette kan også kræve forholdsmæssige og
målrettede restriktioner for køretøjers adgang til byområder og/eller skattemæssige incitamenter. Når der
fortsat forekommer overskridelser, har Kommissionen indledt traktatkrænkelsessager. Der er behov for at
fremskynde reduktionerne af partikler (PM2,5 og PM10) i 15 EU medlemsstater, blandt andet ved at fremme
renere energiproduktion og effektiv og ren fjernvarme. I denne forbindelse verserer der flere traktatbrudssa-
ger. Nogle af de berørte medlemsstater er blevet indstævnet for EU-Domstolen på grund af vedvarende høje
niveauer af partikler (PM10). En reduktion af emissionerne af ammoniak (NH3) i seks medlemsstater kræver
en reduktion af missionerne fra landbruget. Dette kan opnås ved at indføre landbrugsteknikker med lave
emissioner, herunder for husdyrhold, husdyrgødning og gødningshåndtering.
Der mangler stadig handlingsplaner for støjforvaltning i 13 medlemsstater, og syv medlemsstater har stadig
ikke vedtaget de nødvendige støjkort. Alle EU's medlemsstater skal gennemgå de godkendelser, der er givet,
for at kontrollere deres overensstemmelse med de nyligt vedtagne konklusioner om den bedste tilgængelige
teknik, samt styrke kontrollen og håndhævelsen i praksis.
Luft- og/eller vandforurening som følge af emissioner fra anlæg i energisektoren er den vigtigste forure-
ningskilde for 11 EU-medlemsstater. For syv medlemsstaters tegner emissioner fra fjerkræ- og svinesektorer-
ne sig for den største del af emissionerne. Dertil kommer, at den nuværende situation i to medlemsstater
med hensyn til luftforurenende emissioner fra jern- og stålværker giver anledning til alvorlig bekymring.
Emissioner fra affaldsbehandling giver fortsat anledning til bekymring i tre medlemsstater.
D. Grønne afgifter, grønne offentlige indkøb, finansiering af og investeringer i miljøtiltag
Miljøafgifternes andel af BNP varierer
fra ca. 1,7 % til 4 % for EU’s medlemsstater. Flere medlemsstater har
indført miljørelaterede afgifter i 2017, herunder en stigning i omkostningerne til dieselbrændstof eller lavere
miljøskadelige subsidier. Der er dog fortsat skattefordele ved privat brug af firmabiler i flere medlemsstater,
hvilket hæmmer fremskridt i forbindelse med håndteringen af trafikpropper og luftforurening.
Inden for de europæiske struktur- og investeringsfonde (ESI-fondene) tegner "miljøbeskyttelse og ressource-
effektivitet" sig for den største tildeling i perioden 2014-2020 i 12 medlemsstater. Derudover var EU-
bevillinger til miljøformål højere end de nationale statslige udgifter på miljøområdet i perioden 2014-2018
for 11 medlemsstater. I flere medlemsstater er den største udfordring for miljøfinansieringen at sikre, at den
forbliver på et tilstrækkeligt niveau. I nogle medlemsstater er der et problem med den effektive udnyttelse af
EU-midler, hvilket nogle gange skyldes, at forvaltningerne ikke har tilstrækkelig kapacitet.
11
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0012.png
E. Styrkelse af miljøforvaltningen
Mange medlemsstater har stadig ikke undertegnet og ratificeret en eller flere multilaterale miljøaftaler. Nogle
medlemsstater bør forbedre deres gennemførelse af EU-reglerne vedrørende brugen af genetiske ressourcer,
og flere medlemsstater gennemfører endnu ikke reglerne om tropisk træ fuldt ud. En stærkere miljøforvalt-
ning i medlemsstaterne forbedrer gennemførelsen af miljøpolitikken. Medlemsstaterne kan forbedre deres
overordnede miljøforvaltning yderligere.
Øget gennemsigtighed fremmer klart gennemførelsen. Den forbedrer viden, ansvar, offentlig deltagelse og
støtte. Medlemsstaterne bør i højere grad gøre brug af digitale muligheder for at forbedre gennemsigtigheden
ved bedre at informere offentligheden om miljøets faktiske tilstand på lokalt/regionalt plan og fremme ad-
færdsændringer.
Til trods for de generelle fremskridt, der er sket, skal medlemsstaterne fortsat forbedre adgangen til miljøop-
lysninger, navnlig geodata og -tjenester, således at de kan genbruges nemt og uden omkostninger (i overens-
stemmelse med Inspire-direktivet, direktivet om offentlig adgang til miljøoplysninger og direktivet om vide-
reanvendelse af den offentlige sektors informationer).
Flere medlemsstater bør sikre, at miljøorganisationer har retlig kompetence til at anlægge retssager om mil-
jøspørgsmål, og at klagere i miljøsager ikke længere bliver mødt af forhindringer såsom prohibitivt høje om-
kostninger.
Alle medlemsstater kan forbedre deres overordnede miljøforvaltning yderligere. I flere medlemsstater er
miljømyndighederne stærkt underbemandede, og denne mangel på kapacitet og ressourcer påvirker deres
evne til at gennemføre og håndhæve reglerne. I de fleste medlemsstater findes der koordineringsstrukturer
på tværs af sektorforvaltninger og på forskellige niveauer, men deres effektivitet varierer. Tre medlemsstater
opfordres kraftigt til at gøre noget ved den regionale og lokale fragmentering ved at udvikle bedre koordine-
ringsmekanismer for miljøet.
To medlemsstater har endnu ikke afsluttet gennemførelsen af det reviderede direktiv om miljøkonsekvens-
vurdering (VVM) i national ret. Miljøvurderingsprocedurerne skal strømlines, og der skal sikres effektiv of-
fentlig deltagelse i hele EU.
Revisionen af gennemførelsen af EU miljølovgivningen i Danmark
Ifølge Kommissionens revision af implementeringen af miljølovgivningen i 2017 var de største udfordringer,
som Danmark står over for, med hensyn til gennemførelse af EU's miljøpolitik og -lovgivning: a) behovet for
at mindske presset på naturen fra intensivt landbrug, herunder brugen af pesticider og næringsstoffer, b)
behovet for at forbedre luftkvaliteten, navnlig i tætbefolkede områder. Af Kommissionens revision af imple-
menteringen af miljølovgivningen 2019 fremgår det, at miljøpolitikken i Danmark fortsat gennemføres efter
en høj standard.
Med hensyn til pres på naturen fra intensivt landbrug fremgår det af Kommissionens revision af implemen-
teringen af miljølovgivningen 2019, at Danmark er i færd med at ændre sin lovgivning om gennemførelsen af
nitratdirektivet. Med den reviderede lovgivning ændres gennemførelsen af dette direktiv i retning af et mere
målrettet system. Pres fra landbruget og eksisterende problemer med vandkvaliteten betyder, at Danmark
skal sikre, at disse ændringer ledsages af 1)klare miljømålsætninger og -mål samt 2) effektive håndhævelses-
mekanismer. Disse målsætninger, mål og håndhævelsesmekanismer skal sikre den nødvendige og rettidige
nedbringelse af forureningen fra næringsstoffer i danske farvande og i Østersøen. Det er opmuntrende, at der
for nylig er indberetninger om en forbedret status for arter og levesteder, der tidligere var berørt af forure-
ning fra næringsstoffer.
Med hensyn til luftkvalitet er emissionen af flere typer luftforurenende stoffer aftaget markant i Danmark
siden 2017. Desuden faldt emissionerne af fine partikler mellem 2000 og 2016. På trods af denne nedbringel-
se af emissioner skal Danmark iværksætte yderligere tiltag for at opfylde forpligtelserne om nedbringelse af
12
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
emissioner for perioden 2020 til 2029 og for årene efter 2030. Selv om de seneste data for Danmark er op-
muntrende, og der ikke er indberettet overskridelser i 2017, giver luftkvaliteten i Danmark fortsat anledning
til bekymring, især i visse byområder og i et sådant omfang, at Danmark er blandt de medlemsstater, som
Kommissionen har indledt traktatbrudssager mod. Den danske regering lancerede i oktober 2018 en lovpak-
ke om ren luft for at nedbringe luftforureningen i større byer samt udfase diesel- og benzinkøretøjer samt for
at opfylde reduktionsmålene i NEC-direktivet.
Kommissionen fremhæver følgende områder for særlig god praksis i Danmark:
Vedrørende mobilitet i byer er private køretøjer den hyppigst anvendte transportform i Danmark lige-
som i de fleste medlemsstater. Cykling er dog også meget populært og tegner sig for mere end 20 % af
alle ture. Den offentlige transport er også fremtrædende og transporterer 13 % af danske pendlere.
Den procentvise andel af små og mellemstore virksomheder, der tilbyder grønne produkter eller tjene-
ster, er betydeligt højere end EU-gennemsnittet. Desuden er andelen af danske virksomheder, som ge-
nererer hovedparten af deres indtægter fra grønne produkter og tjenester, større end EU-
gennemsnittet. Der er to andre faktorer, som kan hjælpe Danmark til at innovere og blomstre i den cir-
kulære økonomi: det store antal "frontløbere", der producerer avancerede grønne produkter og tjene-
ster; og landets åbne samarbejdskultur
Danmark er blevet anerkendt for sine bestræbelser på at skabe gode byområder, hvor grøn infrastruktur
spiller en vigtig rolle. Københavns Kommune har vedtaget en politik om at opprioritere træer i byen.
Derudover gav Nordisk Ministerråd i 2016 Nordic Built Cities Challenge-prisen til en park i København.
Prisen anerkendte parkens innovative anvendelse af "blå-grøn infrastruktur" til forvaltning af regnvand
fra skybrud.
Danmarks konsekvent gennemsigtige kultur er et eksempel på god praksis inden for overholdelse af
miljøregler.
A. Omstilling af EU til en cirkulær, ressourceeffektiv, grøn og konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi
Kommissionen anbefaler Danmark, at:
Indføre nye politikker, herunder økonomiske instrumenter, for at gennemføre affaldshierarkiet
yderligere, det vil sige fremme forebyggelse og gøre genbrug og genanvendelse mere økonomisk
attraktivt, og/eller gennemføre de politikker, der allerede er på plads.
Flytte genanvendeligt og genbrugeligt affald væk fra forbrænding gennem gradvis afvikling af subsidier
til forbrænding eller gennem indførelse af en forbrændingsafgift. Kanalisere disse indtægter i retning af
foranstaltninger til forbedring af affaldshåndtering i overensstemmelse med affaldshierarkiet
Indføre nye politiske instrumenter, herunder økonomiske instrumenter. Disse instrumenter bør: 1)
fremme affaldsforebyggelse, 2) gøre genbrug og genanvendelse af affald mere økonomisk attraktivt.
Udsortere affald, der kan genbruges og genanvendes, fra forbrænding med energiudnyttelse.
Kommissionen har ikke medtaget nogen prioriterede foranstaltninger på klimaområdet, fordi Kommissionen
først skal vurdere udkastet til de nationale energi- og klimaplaner, som medlemsstaterne skulle indsende
inden udgangen af 2018. Disse planer skal styrke sammenhængen mellem energi- og klimapolitikker og kan
derfor blive et godt eksempel på, hvordan sektorspecifikke politikker kan knyttes til andre indbyrdes for-
bundne emner, som for eksempel landbrug-natur-vand samt transport-luft-sundhed.
B. Beskytte, bevare og forbedre naturkapitalen:
Kommissionen anbefaler Danmark, at:
Gøre yderligere bestræbelser på at sikre, at Natura 2000-nettet forvaltes på en måde, der bidrager til at
opnå en gunstig bevaringsstatus for beskyttede levesteder og arter, navnlig ved at reducere belastningen
fra landbruget.
Indføre klart definerede bevaringsmålsætninger og de nødvendige bevaringsforanstaltninger for de
enkelte lokaliteter.
Afsætte tilstrækkelige ressourcer for at kunne gennemføre disse og bevare/genoprette arter og leveste-
der af fællesskabsbetydning, så de opnår en positiv bevaringsstatus over hele deres naturlig udbredel-
sesområde.
13
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
Færdiggøre Natura 2000-udpegelsesprocessen, herunder på havmiljøområdet, og/eller fastsætte klart
definerede bevaringsmål og de nødvendige bevaringsforanstaltninger for alle Natura 2000-lokaliteter,
helst inden for rammerne af områdeforvaltningsplaner eller tilsvarende instrumenter.
I højere grad integrere biodiversitetshensyn i andre politikker (navnlig inden for landbrug, men også
inden for fiskeri-, by- og infrastrukturplanlægning og bæredygtig turisme) og fremme bedre
kommunikation mellem aktørerne. Hvor det er relevant, at undgå yderligere fragmentering af
levesteder og træffe foranstaltninger til genopretning af disse.
Meddele Kommissionen udrydelsesforanstaltninger for så vidt angår invasive ikkehjemmehørende
arter. Indføre foranstaltninger, når de ikke findes. Hvor det er relevant, undersøge den åbenbare
mangel på data og søge måder til at forbedre overvågningssystemet.
Påbegynde arbejdet på et landsdækkende initiativ baseret på MAES for at udvikle et regnskabssystem
for naturkapital.
Sikre rettidig indberetning af de forskellige elementer i havstrategirammedirektivet, således at Dan-
mark kan indgå i Kommissionens fremtidige vurderinger.
Forbedre overvågningen og vurderingen af alle relevante kvalitetselementer inden for alle
vandkategorier i overensstemmelse med vandrammedirektivet.
Sikre rettidig indberetning af de forskellige elementer i havstrategirammedirektivet, der skal indgå i
Kommissionens fre mtidige vurderinger.
Tage skridt til at forbedre overvågningen af overfladevand ved at inddrage alle biologiske, fysiskkemiske
og hydromorfologiske kvalitetselementer i alle kategorier af vand og øge andelen af vandforekomster,
der er omfattet af overvågningen af forurenende stoffer, der er specifikke for vandområder.
Færdiggøre udviklingen af vurderingsmetoder for alle biologiske kvalitetselementer i alle kategorier af
vand, herunder metoder, der er følsomme over for næringsstoffer i vandløb, og inddrage hydromorfolo-
giske kvalitetselementer i klassificeringen af økologisk tilstand.
Sikre, at lovgivningen, der omhandler forurening fra næringsstoffer fra landbruget, indeholder foran-
staltninger, der står i forhold til belastningen fra dansk landbrug og problemer med vandkvaliteten. De
foranstaltninger, der er valgt til at gennemføre direktiverne, bør forbedre vandkvaliteten både på kort
og lang sigt.
Overveje at forbedre integrationen af risikostyringen for oversvømmelser, blandt andet på de forskellige
forvaltningsniveauer.
C. Sikring af borgernes sundhed og livskvalitet
Kommissionen anbefaler Danmark, at:
Træffe foranstaltninger inden for rammerne af det kommende nationale program for bekæmpelse af
luftforurening (NAPCP) for at reducere de største emissionskilder med særlig vægt på foranstaltninger,
som sænker PM2,5 og ammoniak.
Reducere emissioner af ammoniak (NH
3
), f.eks. ved at indføre eller udvide brugen af
landbrugsteknikker med lave emissioner.
Revision af godkendelser for at sikre, at de overholder de nyligt vedtagne BAT-konklusioner.
E. Styrkelse af miljøforvaltningen
Kommissionen anbefaler Danmark, at:
Sikre bedre adgang til geodata og -tjenester ved at knytte landespecifikke INSPIRE-portaler tættere
sammen, kortlægge og dokumentere alle geodatasæt, der kræves til gennemførelse af miljølovgivningen
og som minimum at stille oplysningerne og dokumentationen til rådighed
"som de er"
for andre offent-
lige myndigheder og offentligheden via de digitale tjenester, der er omtalt i INSPIRE-direktivet.
Sikre bedre informering af offentligheden om fremme af overholdelse, overvågning og håndhævelse.
Tage yderligere skridt til at tilskynde forsikringsbranchen til at videreudvikle og forenkle forsikringsin-
strumenter, der dækker miljøskader i henhold til miljøansvarsdirektivet.
Sikre bedre finansiel sikkerhed for ansvar samt vejledning om miljøansvarsdirektivet samt offentliggø-
relse af information om miljøskader.
Sikre offentliggørelse af oplysninger om resultatet af håndhævelsesforanstaltninger og om opfølgning af
konstaterede overtrædelser af krydsoverensstemmelse vedrørende nitrater og natur.
14
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0015.png
Forbedre sin miljøforvaltning yderligere (for eksempel gennemsigtighed, inddragelse af borgere, over-
holdelse og håndhævelse af regler samt administrativ kapacitet og koordinering).
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen til
lovgivningsmæssige forslag.
Gældende dansk ret
Spørgsmålet er ikke relevant, da der er tale om udveksling af synspunkter på baggrund af en meddelelse fra
Kommissionen.
Konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Meddelelsen har i sig selv ingen direkte
samfundsøkonomiske, statsfinansielle- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Meddelelsen har ikke i sig
selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Dansk Industri ønsker, at der lægges vægt på at sikre en bedre og mere ensartet implementering i EU.
Landbrug & Fødevarer bakker op om en ensartet implementering i alle EU lande, og ser frem til dialog og
interessentinddragelse om den videre proces.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der blandt medlemsstaterne generelt vil være opbakning til Kommissionens analyse af ud-
fordringer på tværs af EU’s medlemsstater. Det forventes også, at medlemsstaterne generelt finder,
at Kom-
missionens revisionsrapporter er saglige og anvendelige for medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen ser positivt på en mere ensartet og effektiv implementering af miljølovgivningen i EU for at bi-
drage til fair konkurrence mellem medlemsstaterne og at sikre, at et skærpet fokus på implementering kan
bidrage til at nå EU’s miljøpolitiske målsætninger.
For så vidt angår meddelelsens analyse af implementeringsudfordringerne på tværs af EU, tager regeringen
Kommissionens vurderinger til efterretning. For så vidt angår landerapporten for Danmark, noterer regerin-
gen sig Kommissionens vurderinger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
15
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0016.png
3.
Rådskonklusioner om
”Mod
en bæredygtig EU strategi for kemikaliepolitik”
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om kemikalier, der dækker kemikalieområdet
bredt og desuden har særligt fokus på EU’s kemikalielovgivning, REACH, nanomaterialer samt
hormon-
forstyrrende stoffer. Rådskonklusioner har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil på sigt
kunne være et behov for tilpasning af lovgivninger afhængig af udmøntning af rådskonklusionerne. Råds-
konklusioner har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Udkastet indeholder en række op-
fordringer til især den kommende Kommissionen om at udvikle og forbedre EU’s kemikalielovgivning med
det formål at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (miljø)
den 26. juni 2019 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Baggrund
Formandskabet har fremlagt et udkast til rådskonklusioner om kemikalier med titlen:
”Mod en bæredygtig
EU strategi for kemikaliepolitik”.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 26. juni 2019 med henblik på vedtagelse af rådskonklu-
sioner.
Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner følger op på tidligere rådskonklusioner fra henholdsvis 20. juni 2016 om cirku-
lær økonomi og 19. december 2016 om kemikalier. Siden rådskonklusionerne fra 2016 har Kommissionen
afsluttet en række gennemgange af den eksisterende lovgivning på kemikalieområdet, herunder især REACH
Review og meddelelse om samspillet mellem kemikalie-, produkt- og affaldslovgivningen, samt publiceret en
meddelelse om en EU-ramme for hormonforstyrrende stoffer samt en rapport om hormonforstyrrende stof-
fer i kosmetik. Kommissionens EU-ramme for hormonforstyrrende stoffer var desuden til debat på rådsmøde
(miljø) den 5. marts 2019.
Udkastet til de nye rådskonklusioner bygger på rådskonklusionerne fra 2016 og dækker kemikalieområdet
bredt, og har desuden særligt fokus på REACH, nanomaterialer samt hormonforstyrrende stoffer.
I udkastet til rådskonklusioner understreges behovet for at forbedre samt at sikre en konsistent og sammen-
hængende risikovurdering samt risikohåndtering af kemikalier på tværs af kemikalie-relevante lovgivninger i
EU. Betydningen af human biomonitering og målinger i miljøet fremhæves, og Kommissionen anmodes om
at sikre, at disse aktiviteter kan fortsætte under det nye forskningsprogram. Ligeledes fremhæves risici ved
spredning af farmaceutiske stoffer i miljøet, og Kommissionen anmodes om at definere de mest relevante
tiltag til at begrænse negative effekter. Udkastet lægger endvidere op til, at bæredygtige kemikalier og ikke-
kemiske alternativer skal fremmes gennem reguleringsmæssige tiltag. En passende og konsistent håndtering
i risikovurderingsprocessen af kombinationseffekter af kemikalier og af den samlede eksponering af menne-
sker og miljøet fra alle relevante kilder fremhæves særskilt. Desuden understreges behovet for at sikre øko-
nomi og ressourcer til at opretholde et effektivt arbejde af Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA). Der
udtrykkes bekymring over, at Kommissionen ikke har leveret en strategi for et ikke-giftigt miljø senest i 2018,
som den er forpligtet til i henhold til det 7. miljøhandlingsprogram, og Kommissionen anmodes om at udvik-
le en sådan strategi uden yderligere forsinkelse. Endvidere udtrykkes der ønske om, at Kommissionen i sit
forslag til et 8. miljøhandlingsprogram inkluderer udviklingen af en omfattende bæredygtig kemikaliepolitik
i EU med en langsigtet vision og klare mellemlange og langsigtede mål. Endelig anerkendes og understreges
vigtigheden af det internationale kemikalie- og affaldssamarbejde.
16
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0017.png
I forhold til REACH er der en opfordring til, at Kommissionen udarbejder en handlingsplan i 2019, der sikrer
overholdelse, forbedring og opdatering af REACH registreringsdossierer. Godkendelses- og begrænsnings-
proceduren ønskes forbedret via forbedrede analyser af alternativer gennem indsamling og deling af oplys-
ninger mellem industri og ECHA. Endvidere understreges behovet for en tilpasning af REACH og politikken
om affaldshåndtering, således at markedet for sekundære råmaterialer fremmes. Der understreges desuden
behov for, at der sikres lige konkurrencevilkår for importører af artikler produceret uden for EU og produ-
center af artikler i EU.
I forhold til nanomaterialer opfordres Kommissionen til at færdiggøre sin gennemgang af og eventuelt revi-
dere definitionen af nanomaterialer. Ligeledes understreges behovet for at forbedre både risikovurdering og
testmetoder for nanomaterialer, samt at nanomaterialer identificeres og håndteres ensartet på tværs af alle
politikområder.
For hormonforstyrrende stoffer støtter rådskonklusionerne Kommissionens initiativ om at undersøge, om
lovgivningen i EU, for så vidt angår hormonforstyrrende stoffer, er formålstjenstlig, og om der er behov for
ændringer for at minimere eksponeringen for disse stoffer, blandt andet ved at stimulere substitution til sik-
rere kemikalier, men der ønskes en klar tidsplan opstillet for dette arbejde. Kommissionens udmeldte initia-
tiv om at opdatere datakravene i al relevant lovgivning bydes velkommen, således at identificeringen af hor-
monforstyrrende stoffer kan forbedres og accelereres, og det henstilles, at Kommissionen prioriterer dette og
sætter et højt ambitionsniveau. Desuden opfordres Kommissionen til at medvirke til øget viden om virk-
ningsmekanismer af hormonforstyrrende stoffer. Endelig tilskyndes Kommissionen til at udvikle en horison-
tal tilgang til identificering af hormonforstyrrende stoffer, der tager højde for de usikkerheder, der er ved
fareidentificering og risikovurdering af denne type stoffer; særligt understreges behovet for fokus på blan-
dingseffekter og den samlede udsættelse af mennesker og miljøet fra alle relevante kilder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusioner.
Nærhedsprincippet
Rådskonklusionerne vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der fastlægges mål-
sætninger for initiativer på EU-niveau.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil på sigt kunne være et behov
for tilpasning af lovgivninger afhængig af udmøntning af rådskonklusionerne.
Rådskonklusioner har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konse-
kvenser
eller konsekvenser for EU’s budget. Såfremt sagen måtte afføde konkrete forslag fra Kommissionen
vil forslagets økonomiske mv. konsekvenser blive vurderet i forbindelse med regeringens stillingtagen hertil.
Rådskonklusioner har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Udkastet indeholder en række
opfordringer til Kommissionen, der har til hensigt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og generelt i EU.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Dansk Erhverv bakkede op om konklusionerne og støttede især, at der lægges op til at udvikle en bæredygtig
langsigtet kemikaliepolitik, idet en stabil regulering er essentiel for virksomhedernes planlægning. Der sav-
nedes dog noget om e-handel, som er i kraftig vækst, og hvor der er behov for regulering. Herunder blev der
gjort opmærksom på Dansk Erhvervs kommende kampagne om e-handel
– ’For godt til at være sandt’. Ved-
17
Rådsmøde nr. 3705 (miljø) den 26. juni 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 26/6-19
2060452_0018.png
rørende hormonforstyrrende stoffer blev fremført, at sådanne lister burde være dynamiske og ikke for lange,
og at der ved udvikling af lister bør tages ved lære af erfaringer fra andre lister, såsom ’Listen Over Uønskede
Stoffer’.
Dansk Industri kunne ligeledes støtte rådskonklusionerne og nævnte, at også Plastindustrien og VKH støtte-
de konklusionerne. Dansk Industri kunne støtte opfordringen til at udvikle en bæredygtig kemikaliepolitik. I
forhold til REACH var Dansk Industri enig i, at der skal sikres lige konkurrencevilkår mellem EU-
producenter og importører af artikler. Vedrørende hormonforstyrrende stoffer bemærkede Dansk Industri, at
Kommissionens ’ramme’ er uambitiøs og kunne derfor støtte, at der bør stilles krav til udvikling af en egent-
lig strategi med målsætninger og tidsplan. Dansk Industri kunne også støtte, at der bør fastsættes grænse-
værdier for indhold af hormonforstyrrende stoffer i forskellige produkter, idet disse dog burde være risikoba-
serede, ligesom det skal kunne være muligt at måle, hvorvidt disse var overholdt. Ligeledes kunne Dansk
Industri støtte, at der udvikles lister over kendte og mistænkte hormonforstyrrende stoffer, men at listerne
skulle være tilstrækkeligt videnskabeligt baserede.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel støtte til rådkonklusionerne blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen baserer generelt sin holdning på Den Fælles Kemiindsats 2018-2021, som blev vedtaget i novem-
ber 2017 af alle de daværende partier i Folketinget. Regeringen er derfor overvejende positiv i forhold til det
overordnede indhold i det foreliggende udkast til rådskonklusioner, idet der lægges op til at styrke indsatsen
for beskyttelse af sundhed og miljø.
Regeringen arbejder derfor for, at det fremgår af udkastet til rådskonklusioner, at særligt problematiske stof-
fer skal begrænses i importerede artikler, hvis sådanne anvendelser ikke er godkendt i EU. Ligeledes arbejdes
der for, at Kommissionen opfordres til at begrænse særligt miljøfarlige og hormonforstyrrende stoffer i blan-
dinger, der markedsføres til forbrugere på linje med de regler, der gælder for blandt andet kræftfremkalden-
de stoffer i dag. Legetøjsdirektivet bør revideres for at beskytte børn bedre mod udsættelsen for skadelige
stoffer i legetøj. Herudover bør Kommissionen igangsætte tiltag, der sikrer, at vurderingen af biocidaktivstof-
fer kan fuldføres inden for den fastsatte frist i 2025, da dette arbejde er bagud i forhold til planlægningen.
Regeringen finder, at der i forhold til hormonforstyrrende stoffer bør udtrykkes et højere ambitionsniveau.
Regeringen lægger derfor særlig vægt på at få skærpet udkastet til rådskonklusioner i forhold til hormonfor-
styrrende stoffer, således at de inkluderer udarbejdelse af en EU-strategi for arbejdet med hormonforstyr-
rende stoffer, herunder etablering af dynamiske lister over kendte og mistænkte hormonforstyrrende stoffer
samt automatisk forbud mod hormonforstyrrende stoffer i kosmetik, legetøj og kemiske blandinger til for-
brugerne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
18