Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3710 - almindelige anliggender Bilag 2
Offentligt
Supplerende samlenotat - Rådsmøde almindelige anliggender den 18. juli 2019
5. Kommissionens meddelelse om yderligere styrkelse af retsstatsprincippet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen forventes på rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 at præsentere en ny meddelelse
om yderligere styrkelse af retsstatsprincippet. Meddelelsen ventes fremsat medio juli 2019 forud for rådsmødet.
Meddelelsen er en opfølgning på den meddelelse om samme emne, som Kommissionen fremsatte med den 3. april
2019. Med den første meddelelse lagde Kommissionen op til, at der skulle gennemføres en refleksionsproces over,
hvordan man bedst kan sikre håndhævelsen af retsstatsprincippet i EU i fremtiden. Det er forventningen, at
Kommissionen i den nye meddelelse vil gøre status over refleksionerne og komme med sine egne konklusioner og
forslag til vejen frem.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 3. april 2019 en meddelelse til Europa-Parlamentet, Det
Europæiske Råd og Rådet om yderligere styrkelse af retsstatsprincippet i EU (KOM
(2019) 163
final).
I meddelelsen
som også blev præsenteret på rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. maj
2019 under dagsordenspunktet ”eventuelt” –
gjorde Kommissionen status over de eksisterende
instrumenter til håndhævelse af retsstatsprincippet og erfaringerne hermed. På den baggrund
kom Kommissionen med nogle overordnede overvejelser om vejen frem, som de øvrige
institutioner, medlemslandene og øvrige interessenter blev opfordret til at debattere og reflektere
over.
Det er forventningen, at Kommissionen medio juli 2019 vil gøre status over debatten i en ny
meddelelse, hvor den også vil komme med sine egne konklusioner og forslag til vejen frem.
Kommissionen forventes at informere om den nye meddelelse på rådsmødet (almindelige
anliggender) den 18. juli 2019.
Indholdet i Kommissionens første meddelelse af 3. april 2019
I meddelelsen af 3. april 2019 peger Kommissionen blandt andet på, at de foreløbige erfaringer
viser, at der er behov for at reflektere over, hvordan artikel 7-proceduren bedst kan gennemføres
på effektiv vis.
Dertil kommer, at de forskelligartede udfordringer med retsstatsprincippet, som er oplevet indtil
videre, tilsiger, at der bør være alsidige reaktionsmuligheder på EU-niveau, og at dybdegående
kendskab til de enkelte medlemslande har stor betydning for mulighederne for at forebygge
problemer. Samtidig har det vist sig, at standarder og anbefalinger om retsstatsprincippet ikke
altid er tilstrækkeligt kendte i de enkelte medlemslande.
Rådsmøde nr. 3710 (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/7-19, punkt 5
Ud fra disse betragtninger fremhæver Kommissionen derfor om den mulige vej frem, at den
effektive håndhævelse af retsstatsprincippet hviler på tre søjler:
Bedre fremme af retsstatsprincippet,
tidlig forebyggelse
og
målrettet respons.
3. Formål og indhold
Kommissionen forventes på rådsmødet den 18. juli 2019 at informere om den nye meddelelse
om yderligere styrkelse af retsstatsprincippet, som ventes fremsat medio juli 2019.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande støttede på rådsmødet (almindelig anliggender) den 21. maj 2019
Kommissionens første meddelelse om yderligere styrkelse af retsstatsprincippet og var generelt
positive over for tiltag, der kan sikre en mere effektiv beskyttelse og fremme af retsstatsprincippet
i EU. Enkelte medlemslande var på rådsmødet mere skeptiske over for både eksisterende og
eventuelle nye tiltag.
10. Regeringens generelle holdning
Retsstatsprincippet er én af EU’s grundlæggende værdier og skal til enhver tid efterleves af alle
medlemslande. Samtidig er retsstatsprincippet centralt for EU’s funktionsmåde, idet f.eks. det
indre markeds funktion er afhængig af, at retsstatsprincippet efterleves i alle medlemslande.
Efter regeringens opfattelse viser erfaringerne fra de seneste år, at der er behov for en styrkelse
af arbejdet på europæisk plan med at sikre overholdelsen af retsstatsprincippet. Erfaringerne med
de første tilfælde af anvendelse af traktatens artikel 7 har således demonstreret, at der er behov
for, inden for de eksisterende traktatmæssige rammer, at afsøge yderligere muligheder for både
at styrke forebyggelsen og de konkrete midler til at rette op på trusler mod retsstatsprincippet.
Regeringen er på den baggrund i udgangspunktet positivt indstillet over for forslag, der kan styrke
forebyggelse af problemer med overholdelse af retsstatsprincippet.
Rådsmøde nr. 3710 (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 18/7-19, punkt 5
Regeringen er ligeledes tilhænger af forslag, der kan styrke håndhævelsen i tilfælde, hvor der
allerede er opstået problemer med manglende efterlevelse af retsstatsprincippet. Det gælder også
i tilfælde, hvor manglende overholdelse af retsstatsprincippet kan have betydning for
forvaltningen af EU-midler, og hvor der således er behov for, at der tages skridt til at forsvare
EU’s finansielle interesser.
Kommissionens forslag til en forordning om beskyttelse af Unionens
budget i tilfælde af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet
er et eksempel på et tiltag, der kan styrke håndhævelsen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.