Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
Rådsmøde 3715 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
2075434_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (forskning) den 27. september 2019
6. september 2019
Dagsorden
1.
Udvikling af vores økonomiske grundlag: Vision for en langsigtet
strategi for bæredygtig vækst
-
2.
Politisk debat
Side
2
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura og Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
Horisont Europa pakken: Synergier med andre programmer
-
Politisk debat
4
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Inger Schow
Tel. 72 31 82 97
[email protected]
Ref.-nr.
59055
Side 1/7
Rådsmøde nr. 3715 (konkurrenceevne) den 26. - 27. september 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 26-27/9-19, rum- og forskningsdelen
2075434_0002.png
1. Udvikling af vores økonomiske grundlag: Vision for en langsigtet
strategi for bæredygtig vækst
Nyt notat.
1. Resumé
Det finske formandskab ønsker på rådsmødet en politisk debat om fremtidens bæ-
redygtige vækst i EU, bl.a. som input til de kommende initiativer fra Kommissionen
på området. Som baggrund for debatten er der udarbejdet et formandskabspapir
med fokus på en bred række emner, herunder hvordan forskning og innovation spil-
ler en afgørende rolle for den digitale og grønne omstilling.
Fra dansk side bakker man stærkt op om de finske ambitioner om at sætte bære-
dygtig vækst på dagsordenen. For regeringen er det helt centralt, at EU-samarbej-
det, herunder en eventuel ny europæisk vækststrategi, vægter den grønne omstil-
ling og bæredygtighed med henblik på at understøtte omstillingen til et klimaneutralt
EU senest i 2050 på linje med Parisaftalen og opfyldelse af Verdensmålene, herun-
der en omstilling til en mere cirkulær økonomi. Regeringen bakker op om papirets
fokus på forskning og innovation som en af forudsætningerne for bæredygtig vækst.
2. Baggrund
Det finske formandskab har sat en politisk debat om fremtidens bæredygtige vækst
på dagsordenen for rådsmødet. Det sker som opfølgning på DER-konklusionerne
fra marts 2019, hvori der ønskes en langsigtet
bæredygtig vækststrategi, og DER’s
Strategiske Dagsorden for 2019-2025. Drøftelserne har til formål at komme retnin-
gen og indholdet i denne strategi nærmere.
3. Formål og indhold
Udgangspunktet for drøftelsen vil være et formandskabspapir om bæredygtig vækst,
der forventes at fokusere på, at bæredygtig vækst skal skabes gennem bedre sam-
menhæng mellem det indre marked og andre politikområder bl.a. ved at udvikle en
ambitiøs industripolitik, der understøtter den digitale og grønne omstilling. Dertil for-
ventes papiret at indeholde en række elementer vedr. øget brug af kunstig intelli-
gens; styrkelse af det indre marked, særligt på området for tjenesteydelser og gen-
nem bedre håndhævelse og implementering; øget brug af data; gennemsyn af kon-
kurrencelovgivningen; adgang til finansiering for virksomheder; grøn omstilling; fast-
holdelse af det multilaterale og regelbaserede internationale handelssystem; samt
styrket fokus på forskning og innovation.
Formandskabet forventes desuden at lægge op til, at konkurrenceevnerådet skal
påtage sig en aktiv rolle i at overvåge og fremme dagsordenen om bæredygtig
vækst herunder gennem den beskrevne integrerede tilgang på de relevante politik-
områder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/7
Rådsmøde nr. 3715 (konkurrenceevne) den 26. - 27. september 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 26-27/9-19, rum- og forskningsdelen
2075434_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
[Samlenotatet har været sendt i høring i specialudvalget for forskning]
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er taget godt imod det finske formandskabspapir fra medlemsstaterne, som
overordnet støtter den integrerede tilgang til fremtidens bæredygtige vækststrategi.
Der er generelt bred opbakning til papirets fokus på forskning og innovation som en
forudsætning for bæredygtig vækst. En gruppe medlemsstater har fremført betæn-
keligheder vedrørende ambitioner om klimaneutralitet, herunder særligt de økono-
miske og konkurrencemæssige konsekvenser, der kan have betydning for særligt
energitunge industrier, der i dag i høj grad understøttes af fossil energiproduktion.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter de finske ambitioner om at sætte bæredygtig vækst på dagsorde-
nen som et indspil til kommende drøftelser om en eventuel ny europæiske vækststra-
tegi. For regeringen er det helt centralt, at fremtidens europæiske vækststrategi
understøtter omstillingen til et klimaneutralt EU senest i 2050 med henblik på op-
fyldelse af Parisaftalen og Verdensmålene, herunder en omstilling til en mere cir-
kulær økonomi. Regeringen finder det væsentligt, at der er fokus på forskning og in-
novation som en af forudsætningerne for bæredygtig vækst. For regeringen er det en
prioritet, at fremtidens europæiske forskningspolitik har et bæredygtigt og grønt sigte
og samtænkes med øvrige relevante politikker, herunder det næste miljøhandlings-
program og miljø-,klima- og energi- samt erhvervs- og industripolitikken. Regeringen
finder, at EU har en global styrkeposition inden for grønne og bæredygtige løsnin-
ger, som kan styrke EU's konkurrenceevne samtidig med målopfyldelsen af Paris-
aftalen og Verdensmålene.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/7
Rådsmøde nr. 3715 (konkurrenceevne) den 26. - 27. september 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 26-27/9-19, rum- og forskningsdelen
2075434_0004.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/7
Rådsmøde nr. 3715 (konkurrenceevne) den 26. - 27. september 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 26-27/9-19, rum- og forskningsdelen
2075434_0005.png
2.
Synergi mellem Horisont Europa og andre EU-programmer
Nyt notat.
[Diskussionsnote fra formandsskabet ej modtaget]
1. Resumé
Det finske formandskab ønsker på rådsmødet en politisk debat om synergi mellem
Horisont Europa og andre EU-programmer.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende synergier og fleksibilitet mel-
lem EU-programmer ikke foregriber forhandlingerne om den kommende flerårige
finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027.
Fra dansk side er ser man overordnet positivt på mulighederne for at skabe ind-
holdsmæssig synergi mellem Horisont Europa og andre EU-programmer, herunder
Erasmus+, LIFE, Invest EU og de europæiske struktur- og investeringsfonde.
2. Baggrund
Det finske formandskab har sat en politisk debat om synergier på dagsordenen for
rådsmødet.
3. Formål og indhold
For at få mest muligt ud af Unionens midler er det intentionen at optimere synergi mel-
lem relevante programmer. I bilag IV til Horisont Europa-forordningen beskrives poten-
tialet for synergi mellem Horisont Europa og Agricultural Guarantee Fund and the Eu-
ropean Agricultural Fund for Rural Development, European Maritime and Fisheries
Fund, European Regional Development Fund, European Social Fund Plus, Connect-
ing Europe Facility, Digital Europe Programme, Single Market Programme, LIFE - Pro-
gramme for Environment and Climate Action, Erasmus Programme, European Space
Programme, Neighbourhood, Development and International Cooperation Instrument,
Internal Security Fund, InvestEU Fund, Innovation Fund under the Emission Trading
Scheme, Euratom Research and Training Programme, European Defence Fund
For at øge potentialet for synergi er der mulighed for at kombinere finansiering fra Ho-
risont Europa med andre EU-instrumenter, herunder finansiering fra struktur- og inve-
steringsfondene; dog således at dobbeltfinansiering undgås. Den konkrete implemen-
tering af programmerne herunder forenkling og ensretning af regelsæt vil spille en væ-
sentlig rolle.
Øget synergi mellem Horisont Europa og de europæiske struktur- og investeringsfonde
kan være med til at styrke de nationale og regionale aktørers forsknings- og innovati-
onskapacitet, hvilket er særlig relevant i de mindre udviklede regioner, som også ofte
halter bagefter inden for forskning og innovation.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/7
Rådsmøde nr. 3715 (konkurrenceevne) den 26. - 27. september 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 26-27/9-19, rum- og forskningsdelen
2075434_0006.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Drøftelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
8. Høring
[Samlenotatet har været sendt i høring i specialudvalget for forskning]
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der er bred enighed om potentialet for øget synergi mellem rele-
vante programmer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser vedrørende synergier og fleksibilitet
mellem EU-programmer ikke foregriber forhandlingerne om den kommende fler-
årige finansielle ramme (MFF) for perioden 2021-2027.
For så vidt angår budgetmæssig fleksibilitet, har det fra dansk side hidtil været lagt
til grund, at Kommissionens forslag findes klart for vidtgående, idet spørgs-målet
må ses i tæt sammenhæng med det samlede udgiftsniveau.
For så vidt angår indholdsmæssige synergier, har det fra dansk side hidtil været
lagt til grund, at EU-budgettet i højere grad skal fokuseres på områder, hvor vi står
over for fælles udfordringer, og hvor EU-budgettet leverer værdi, som ikke kan le-
veres af medlemsstaterne alene.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Det er en prioritet for regeringen at skabe øget indholdsmæssig sammenhæng
mellem forskning, uddannelse og innovation. Det er i det lys positivt, at der ses på
Side 6/7
Rådsmøde nr. 3715 (konkurrenceevne) den 26. - 27. september 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde konkurrenceevne 26-27/9-19, rum- og forskningsdelen
2075434_0007.png
muligheder for øget synergi mellem Horisont Europa og bl.a. Erasmus+, hvor sær-
ligt initiativet om nye strategiske netværk af europæiske universiteter spiller en
væsentlig rolle.
Regeringen finder, at øget indholdsmæssig synergi mellem Horisont Europa, Den
Europæiske Garantifond for Landbruget , Den Europæiske Landbrugsfond for Ud-
vikling af Landdistrikterne og LIFE-programmet potentielt kan bidrage til at indfri
ambitiøse EU-målsætninger på klima- og miljøområdet under hensyntagen til ex-
cellence-princippet.
Regeringen finder endvidere, at øget indholdsmæssig synergi mellem prioriteter
inden for Invest EU og Horisont Europa, herunder det nye Europæiske Innovati-
onsråd (EIC), potentielt kan bidrage til at øge Europas innovationskapacitet, her-
under evnen til at omsætte excellent forskning til innovative løsninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/7