Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
S 5
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. juli 2019
J nr.
2019-2253
Folketingsmedlem Morten Messerschmidt (DF) har d. 2. juli 2019 stillet mig følgen-
de spørgsmål S 5, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 5.:
"Vil ministeren kommentere de beregninger, som CEPOS har leveret af 15.marts
2019, hvoraf det fremgår, at 1 mio. »grønne biler« i 2030 vil koste statskassen 11
mia. kr. årligt, og i den forbindelse oplyse, om regeringen fortsat har denne ambiti-
on, samt om ministeren har alternative beregninger?"
Svar
Regeringen har sat en historisk ambitiøs målsætning om at reducere Danmarks
udledninger med 70 pct. i 2030. Det kræver, at alle sektorer bidrager med reduktio-
ner. Transporten står ifølge den seneste fremskrivning for cirka en tredjedel af vo-
res drivhusudledninger i 2030, så det er helt nødvendigt med en gennemgribende
grøn omstilling af hele transportsektoren.
Derfor har vi sat et mål om stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. Det
lægger et pres på industrien og sætter skub på udviklingen. Samtidig kræver om-
stillingen af transportsektoren gennemtænkte og velforberedte løsninger
–
også for
vores afgiftssystem.
Det skal Kommissionen for grøn omstilling af personbiler komme med et bud på, så
vi kan nå i mål med vores ambitiøse målsætning uden, at det efterlader et hul i
statskassen.
Kommissionen skal derfor blandt andet komme med forslag til, hvordan vi kan sikre
alternative indtægtskilder til finansiering af det danske velfærdssamfund i takt med,
at indtægterne fra de nuværende bilafgifter falder som følge af omstillingen af
transportsektoren.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2804
www.kefm.dk
Side 1/2