Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 1018
Offentligt
2254175_0001.png
Den 28. september 2020
MFVM 136
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionen forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der in-
deholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 87427 x
MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer heraf i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk
modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end føde-
varer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 87427
x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer heraf i henhold til GMO-forordningen
(komitesag). Godkendelsen vedrører ikke dyrkning af majsene i EU. De fire forskellige genmodifice-
rede majs, der indgår i krydsningerne, er i forvejen risikovurderet og godkendt. Majs MON 87427 og
majs MON 87411 har fået indsat gener, der gør planten tolerant overfor glyphosat-baserede
ukrudtsmidler. Majs MON 89034 og majs MIR162 har fået indsat gener, der beskytter planten over-
for visse skadelige larver af sommerfuglefamilien (Lepidoptera). Majs MIR162 indeholder desuden et
markørgen, som er anvendt ved forædlingsarbejdet, idet det dannede enzym phosphamannose iso-
merase gør plantecellerne i stand til at overleve på dyrkningsmedier med mannose som eneste kul-
stofkilde. Majs MON 87411 beskytter planten mod skadelige majsrodbiller og visse andre biller (Cole-
optera). I krydsningen kombineres egenskaberne fra de fire majstyper. Majsene indeholder ikke an-
tibiotikaresistens-markørgener. Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikker-
heden af de produkter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf. Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderer, at de genmodificerede majs er lige så
sikre at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs med hensyn til potentielle effekter på
menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anvendelser. De rådgivende danske ek-
sperter ved DTU Fødevareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i denne vurdering. Forslaget
vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til skriftlig
afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder i midten af oktober 2020. Re-
geringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre produk-
ter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationerne heraf efter reglerne i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk
modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1018: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer heraf
2254175_0002.png
get. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forsla-
get, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for
en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret for-
slag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kom-
missionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der i midten af oktober 2020.
Formål og indhold
I maj 2017 indsendte Monsanto (nu Bayer CropScience) en ansøgning om godkendelse af fødevarer,
foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af gene-
tisk modificeret majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer
heraf i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning af majsene i EU.
De fire forskellige genmodificerede majs, der indgår i krydsningerne, er i forvejen risikovurderet og
godkendt. Majs MON 87427 og majs MON 87411 har fået indsat gener, der gør planten tolerant over-
for glyphosat-baserede ukrudtsmidler. Majs MON 89034 og majs MIR162 har fået indsat gener, der
beskytter planten overfor visse skadelige larver af sommerfuglefamilien (Lepidoptera). Majs MIR162
indeholder desuden et markørgen, som er anvendt ved forædlingsarbejdet, idet det dannede enzym
phosphamannose isomerase gør plantecellerne i stand til at overleve på dyrkningsmedier med man-
nose som eneste kulstofkilde. Majs MON 87411 beskytter planten mod skadelige majsrodbiller og visse
andre biller (Coleoptera). I krydsningen kombineres egenskaberne fra de fire majstyper. Majsene inde-
holder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsene adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra kon-
ventionel (ikke-genmodificeret) majs.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er den 8. november 2019 kommet med en udta-
lelse om sikkerheden af majsene til de ansøgte formål. Udtalelsen er udarbejdet som led i ansøgnings-
proceduren for godkendelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i henhold til for-
ordning (EF) 1829/2003.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
EFSA’s konklusion vedrørende risikovurderingen er, at majs MON
87427 x MON 89034 x MIR162 x
MON 87411 og underkombinationerne heraf er lige så sikre at anvende som tilsvarende ikke-genmodi-
ficeret majs.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring
af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller er
fremstillet af majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer heraf.
Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af majsene i EU.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1018: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer heraf
2254175_0003.png
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af majs MON 87427 x
MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og dens underkombinationer skal i henhold til forslaget mærkes
til den endelige forbruger med
”genetisk modificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret
majs” i overensstemmelse med de almindelige GMO-mærkningsregler.
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end fø-
devare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige frø af de genmodificerede majs.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive erhvervsøkono-
miske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet en manglende godkendelse vil
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet. Godkendelsen af de
konkrete GM majs forventes desuden ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs MON 87427 x
MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationerne heraf konkluderer EFSA, at majsene
ved de påtænkte anvendelser er lige så sikre som tilsvarende konventionel, ikke-genmodificeret majs
med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Dette indebærer
blandt andet, at de nye proteiner, der dannes som følge af genmodificeringen, vurderes at være
sundhedsmæssigt uproblematiske.
Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de produkter, der ønskes
markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og
foder vurderes og reguleres under EU’s pesticid-regler,
ikke under GMO-reglerne. Eventuelle restind-
hold af pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrø-
der.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1018: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer heraf
2254175_0004.png
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan
tilslutte sig EFSA’s vurdering af, at majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og dens
underkombinationer er lige så sikre som konventionel ikke-genmodificeret majs.
Landbrugsstyrelsen har bedt Aarhus Universitet om at vurdere de natur- og miljømæssige konsekven-
ser ved en godkendelse af genetisk modificeret majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON
87411 og underkombinationer til fødevare- og foderbrug. Universitetet har den 10. december 2019 vur-
deret, at der ved import af majsene til andre formål end dyrkning i Danmark over tid vil ske et tab af
spiredygtige majsfrø til omgivelserne. Spredningen vil have negligerbar sandsynlighed for effekter på
natur og miljø, da majs gennem forædlingen har mistet evnen til at spire uden for dyrkningssystemet
og yderligere har en negligerbar sandsynlighed for at etablere bestande uden for dyrkningssystemet.
Aarhus Universitet har endvidere vurderet, at den foreslåede generelle overvågning er tilstrækkelig.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse
med behandlingen af ansøgningen om godkendelsen af majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x
MON 87411 og dens underkombinationer.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at de genetisk modificerede majs godkendes, idet EFSA har vurderet, at de er
lige så sikre at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret majs.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod godkendelsen. Foreningen er ikke enig i vurderingen
af, at markedsføringen af majsene ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed eller
på miljøet. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige for sundhe-
dens opretholdelse.
Miljøorganisationen NOAH finder de gennemførte tests og vurderinger af majsene utilstrækkelige.
hvorfor det ikke kan konkluderes, at de er sikre at indtage. Majsene bør derfor ikke godkendes.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at Danmark stemmer for godkendelse i lyset af, at EFSA har kon-
kluderet, at ovennævnte GM majs er lige så sikkert at bruge som anden majs.
DAKOFO støtter forslaget om gengodkendelse af det majs MIR604.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komiteafstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-for-
ordningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forven-
tes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodifice-
rede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i
GMO-forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationerne heraf gi-
ver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1018: Notat om komitésag om markedsføringstilladelse af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 87427 x MON 89034 x MIR162 x MON 87411 og underkombinationer heraf
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier
for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den
baggrund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5