Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 1023
Offentligt
2254916_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i udtalel-
sessagen for EU-Domstolen, A-1/19,
om EU’s indgåelse af Istanbul-
konventionen
Indledning
Europa-Parlamentet (EP) har anmodet EU-Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt
EU’s indgåelse af Europarådets konvention til
forebyggelse og bekæmpelse
af vold mod kvinder og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen) er forenelig med Uni-
onens traktater. Anmodningen angår nærmere bestemt, om Rådets retsakter for ind-
gåelse af Istanbulkonventionen er baseret på det korrekte retsgrundlag i EUF-traktaten
samt om EU i overensstemmelse med EUF-traktatens artikel 218, stk. 6, kan indgå
Istanbulkonventionen, selvom der ikke foreligger en fælles overenskomst mellem alle
medlemsstater, hvorved medlemsstaterne giver deres samtykke til at blive bundet af
konventionen.
I sagen har EU-Domstolen til brug for den mundtlige forhandling stillet et spørgsmål
til visse af sagens parter, som kan få betydning i forhold til håndteringen på EU-plan
af det danske retsforbehold, når EU indgår internationale aftaler.
Baggrund
Istanbulkonventionen har til formål at beskytte kvinder mod alle former for vold, og
at forebygge, retsforfølge og udrydde vold mod kvinder og vold i hjemmet. EU deltog
sammen med medlemsstaterne som observatør ved forhandlingerne om konventio-
nen, som blev vedtaget af Europarådets Ministerkomité den 7. april 2011. Konventio-
nen blev åbnet for undertegnelse den 11. maj 2011 og trådte efterfølgende i kraft den
1. august 2014, efter at 10 stater havde gennemført ratifikation.
Danmark støtter stærkt op om Istanbul-konventionen, og har allerede underskrevet og
ratificeret Istanbulkonventionen, som trådte i kraft i Danmark den 1. august 2014.
Istanbulkonventionen giver mulighed for, at EU kan undertegne konventionen, og ved
to afgørelser af 11. maj 2017 traf Rådet beslutning om bemyndigelse til undertegnelse
på EU’s
vegne.
1
Det fremgik af Rådets afgørelser, at Danmark, som følge af det danske
retsforbehold ikke deltog i vedtagelsen af Rådets afgørelser, ligesom afgørelserne ikke
var bindende for Danmark. Dette er normal procedure for Danmarks vedkommende
i sager som denne, der er omfattet af det danske retsforbehold.
Konventionen blev undertegnet af EU den 13. juni 2017. Efter undertegnelsen har EP
ved flere lejligheder, og senest i februar 2019, opfordret til bred tiltrædelse, samt til at
Rådet snarest færdiggør ratifikation og implementering af konventionen. Rådet har
imidlertid ikke vedtaget en afgørelse om
EU’s indgåelse af
konventionen. Da der er
1
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Mads Peder Brøchner
Jespersen
Dato:
01-10-2020
Sagsnummer:
2019 - 41222
Bilag:
-
Rådets afgørelse (EU) 2017/865 af 11. maj 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions
vegne af Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i
hjemmet, for så vidt angår spørgsmål vedrørende retligt samarbejde i straffesager og Rådets afgørelse
(EU) 2017/866 af 11. maj 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, for så vidt angår
asyl og nonrefoulement.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1023: Notat om afgivelse af indlæg i udtalelsessagen for EU-Domstolen, A-1/19, om EU’s indgåelse af Istanbulkonventionen
tale om en såkaldt ”blandet aftale”, som vedrører spørgsmål, hvor
kompetencen er delt
mellem EU og medlemsstaterne, vurderer Rådet, at vedtagelsen af en sådan afgørelse
forudsætter, at samtlige medlemsstater har afgivet samtykke og indikeret villighed til at
være bundet af konventionen, hvilket på nuværende tidspunkt ikke er tilfældet.
EP vurderer imidlertid, at EU’s indgåelse af Istanbulkonventionen ikke forudsætter
forudgående samtykke fra samtlige medlemsstater.
Den 4. april 2019 valgte EP derfor i medfør af EUF-traktatens artikel 218, stk. 11, at
anmode EU-Domstolen om en udtalelse. Udover at stille spørgsmål til Domstolen om
foreneligheden af kravet om forudgående samtykke med EUF-traktatens artikel 218,
stk. 6, har EP stillet spørgsmål om, hvorvidt EUF-traktatens artikel 82, stk. 2, og artikel
84, udgør det korrekte retsgrundlag for en fremtidig afgørelse fra Rådet om indgåelse
af Istanbulkonventionen.
Foreløbigt har 11 medlemsstater samt EP, Kommissionen og Rådet afgivet indlæg i
den skriftlige fase af sagen. En gennemgang af de skriftlige indlæg viser, at der blandt
medlemsstaterne ikke er enighed, og der er således både støtte til synspunkterne frem-
sat af EP og Rådet.
Regeringen valgte ikke at afgive indlæg i den skriftlige fase af sagen, idet man fra dansk
side allerede havde ratificeret Istanbulkonventionen, og idet EU’s indgåelse af Istan-
bulkonventionen er omfattet af retsforbeholdet.
Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringen afgiver indlæg ved den mundtlige forhandling i sagen, da der i de spørgs-
mål, som Domstolen har stillet til sagens parter forud for den mundtlige forhandling,
blandt andet er stillet et spørgsmål, hvori det danske retsforbehold inddrages.
I spørgsmålet, som er stillet af sagens refererende dommer, dvs. den dommer, der
skriver første udkast til Domstolens udtalelse, spørges der til, om der er truffet foran-
staltninger med henblik på at undgå, at EU med sin eventuelle tiltrædelse, påtager sig
forpligtelser i medfør af Istanbulkonventionen, som finder anvendelse på Danmark og
Irlands område. Som følge af sit forbehold kan Irland vælge at stå uden for dele af
EU’s tiltrædelse til Istanbulkonventionen.
Det er regeringens opfattelse, at Domstolens vurdering af spørgsmålet potentielt kan
få betydning for den fremadrettede håndtering på EU-plan af Danmarks retsforbehold
ved EU’s fremtidige indgåelse af internationale aftaler. Regeringen afgiver derfor ind-
læg ved Domstolen vedrørende dette spørgsmål.
I et dansk indlæg vil regeringen argumentere for, at EU med sin tiltrædelse til Istanbul-
konventionen ikke risikerer at påtage sig forpligtelser, som finder anvendelse på Dan-
marks område. Der henvises i indlægget generelt til, at EU i medfør af princippet om
kompetencetildeling kun kan handle inden for rammerne af de beføjelser, som med-
lemsstaterne har tildelt Unionen i traktaterne, ligesom der vil blive argumenteret for,
at EU hverken EU-retligt eller folkeretligt er i stand til at påtage sig forpligtelser i hen-
hold til Istanbulkonventionen, som er bindende for og finder anvendelse i Danmark.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 1023: Notat om afgivelse af indlæg i udtalelsessagen for EU-Domstolen, A-1/19, om EU’s indgåelse af Istanbulkonventionen
I indlægget vil der endvidere blive henvist til, at håndteringen på EU-plan af det dansk
retsforbehold i relation til EU’s indgåelse af Istanbulkonventionen ligger på linje med
den måde, hvorpå det danske
forbehold tidligere er håndteret ved EU’s
indgåelse af
øvrige internationale aftaler. Den fremgangsmåde, som i den konkrete situation er
valgt, er derfor fuldt ud tilstrækkelig og egnet til at sikre, at det danske forbehold re-
spekteres. Endelig vil der i indlægget blive argumenteret for, at der ikke gælder en særlig
forpligtelse til at foretage en præcis afgrænsning af, hvilke dele af konventionen som
finder anvendelse i Danmark, og at dette heller ikke anses for nødvendigt for at sikre
det danske forbehold.
Endelig vil regeringen gøre det klart, at Danmark nationalt har ratificeret Istanbul-
konventionen.