Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af indlæg i udtalel-
sessagen for EU-Domstolen, A-1/19,
om EU’s indgåelse af Istanbul-
konventionen
Indledning
Europa-Parlamentet (EP) har anmodet EU-Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt
EU’s indgåelse af Europarådets konvention til
forebyggelse og bekæmpelse
af vold mod kvinder og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen) er forenelig med Uni-
onens traktater. Anmodningen angår nærmere bestemt, om Rådets retsakter for ind-
gåelse af Istanbulkonventionen er baseret på det korrekte retsgrundlag i EUF-traktaten
samt om EU i overensstemmelse med EUF-traktatens artikel 218, stk. 6, kan indgå
Istanbulkonventionen, selvom der ikke foreligger en fælles overenskomst mellem alle
medlemsstater, hvorved medlemsstaterne giver deres samtykke til at blive bundet af
konventionen.
I sagen har EU-Domstolen til brug for den mundtlige forhandling stillet et spørgsmål
til visse af sagens parter, som kan få betydning i forhold til håndteringen på EU-plan
af det danske retsforbehold, når EU indgår internationale aftaler.
Baggrund
Istanbulkonventionen har til formål at beskytte kvinder mod alle former for vold, og
at forebygge, retsforfølge og udrydde vold mod kvinder og vold i hjemmet. EU deltog
sammen med medlemsstaterne som observatør ved forhandlingerne om konventio-
nen, som blev vedtaget af Europarådets Ministerkomité den 7. april 2011. Konventio-
nen blev åbnet for undertegnelse den 11. maj 2011 og trådte efterfølgende i kraft den
1. august 2014, efter at 10 stater havde gennemført ratifikation.
Danmark støtter stærkt op om Istanbul-konventionen, og har allerede underskrevet og
ratificeret Istanbulkonventionen, som trådte i kraft i Danmark den 1. august 2014.
Istanbulkonventionen giver mulighed for, at EU kan undertegne konventionen, og ved
to afgørelser af 11. maj 2017 traf Rådet beslutning om bemyndigelse til undertegnelse
på EU’s
vegne.
1
Det fremgik af Rådets afgørelser, at Danmark, som følge af det danske
retsforbehold ikke deltog i vedtagelsen af Rådets afgørelser, ligesom afgørelserne ikke
var bindende for Danmark. Dette er normal procedure for Danmarks vedkommende
i sager som denne, der er omfattet af det danske retsforbehold.
Konventionen blev undertegnet af EU den 13. juni 2017. Efter undertegnelsen har EP
ved flere lejligheder, og senest i februar 2019, opfordret til bred tiltrædelse, samt til at
Rådet snarest færdiggør ratifikation og implementering af konventionen. Rådet har
imidlertid ikke vedtaget en afgørelse om
EU’s indgåelse af
konventionen. Da der er
1
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Mads Peder Brøchner
Jespersen
Dato:
01-10-2020
Sagsnummer:
2019 - 41222
Bilag:
-
Rådets afgørelse (EU) 2017/865 af 11. maj 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions
vegne af Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i
hjemmet, for så vidt angår spørgsmål vedrørende retligt samarbejde i straffesager og Rådets afgørelse
(EU) 2017/866 af 11. maj 2017 om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, for så vidt angår
asyl og nonrefoulement.