Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2103086_0001.png
Den 7. november 2019
MFVM 937
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metal-
dele anvendt i luft- og rumfartsindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet pentazinc chromat octahydroxid i overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfarts-
industrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag). Forslaget giver de henholdsvis nederlandske og tyske virksomheder Avial Servies Inc.
og Finalin GmbH tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år. Forslaget forventes sat
til afstemning i REACH-komiteen den 19.-20. november 2019. Sagen forventes ikke at have økonomi-
ske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. For-
slaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. De anvendte risikohåndteringsfor-
anstaltninger og anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere. Kommissionen
har derfor fastsat en række krav i godkendelsen. Det vurderes, at de pålagte krav ikke vil føre til en
tilstrækkelig reduktion af arbejdernes risiko. Ansøgningens brede anvendelsesområde gør det svært
at vurdere, om der kan være egnede alternativer til visse anvendelser. Kommissionen har derfor
foreslået at indsnævre anvendelsesområdet ved at tilføje en liste over særlige funktionaliteter, som
for eksempel rustbeskyttelse, som brugen af pentazinc chromat octahydroxid skal opfylde. En nyligt
afsagt dom
(T-837/16)
i en godkendelsessag om blychromatpigmenter har fastslået, at Kommissio-
nen på visse punkter havde tilsidesat betingelserne for godkendelse ved at foreslå betingelser, der
havde til formål at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I det konkrete forslag til gennem-
førelsesretsakt har Kommissionen beskrevet, hvordan den har taget højde for dommens elementer,
men det vurderes ikke tilstrækkeligt. Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin
nuværende form, idet man lægger afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som
mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at
forslaget og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig
grad, så betingelserne for analysen af alternativer i højere grad afspejler dommen.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af pen-
tazinc chromat octahydroxid i overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 19.-20. november 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato”
(dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra de henholdsvis hollandske og tyske virksomheder Avial
Servies Inc. og Finalin GmbH om fortsat anvendelse af op til 1 tons om året af pentazinc chromat octa-
hydroxid:
1. Til formulering af blandinger, udelukkende tilsigtet anvendelsen under punkt 2.
2. Til overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien
Avial Servies Inc. og Finalin GmbH fremsendte den 22. maj 2017 ansøgning om godkendelse af penta-
zinc chromat octahydroxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i
REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis den 10. og 11. september
2018 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede desuden, at der er usikkerhed om
eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning, og at der mangler målte
data for at kunne validere de beskrevne eksponeringsvurderinger. Særligt for spraymaling, er den
høje modellerede risiko bekymrende. Udvalget konkluderede endvidere, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er
passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC vurderer dog, at de
foreslåede tiltag og måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet vil
forbedre situationen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt vurderes at være alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Da luft- og
rumfartsindustrien er unik på grund af mange sikkerhedsmæssige krav til certificering og
langvarige udviklings- og testforløb af dele førend de kan introduceres på markedet, har SEAC
konstateret, at der findes enkelte virksomheder, der producerer enkelte dele til få
nicheanvendelser med alternative stoffer eller teknologier, men at disse ikke kan overføres
generelt til industrien. Det bemærkes endvidere, at godkendelsen ikke dækker anvendelser, hvor
der allerede eksisterer og er implementeret alternativer, da introduktionen af dele behandlet med
pentazinc chromat octahydroxid ligeledes kræver en langvarig og stringent godkendelsesproces.
SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de
risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22. januar 2026 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. For at imødegå den
usikkerhed, der knytter sig til vurderingen af alternativer for anvendelse 2, har Kommissionen endvi-
dere foreslået at indsnævre denne anvendelse ved at tilføje en liste over særlige funktionaliteter, som
brugen af pentazinc chromat octahydroxid skal opfylde, for eksempel rustbeskyttelse. Endvidere skal
virksomheder omfattet af godkendelsen fremsende information til Kemikalieagenturet om, hvilke af
disse funktionaliteter som er nødvendige for deres anvendelse, samt en begrundelse for hvorfor disse
funktionaliteter er nødvendige for deres anvendelse.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet
af godkendelsen, gennemfører de tiltag, som er foreslået af RAC:
- ansøgerne udarbejder specifikke eksponeringsscenarier for repræsentative processer og arbejds-
opgaver,
- ansøgeren udarbejder en detaljeret guide for, hvordan passende risikohåndteringsforanstaltnin-
ger vælges og implementeres til brug for virksomheder, der aftager deres produkter,
- virksomheder, omfattet af godkendelsen, implementerer foranstaltninger til at reducere arbejds-
tagernes udsættelse for samt udslip til miljøet af pentazinc chromat octahydroxid til så lavt et ni-
veau som teknisk og praktisk muligt. Det skal fortrinsvist ske ved brug af lukkede systemer og au-
tomatisering, hvor muligt, og dernæst ved brug af passende dimensioneret lokal udsugning. Hvor
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien
-
-
-
-
-
-
-
-
-
eksponering nødvendiggør brug af åndedrætsværn, skal dette ske i overensstemmelse med stan-
dard procedurer for brug og vedligehold,
håndtering af chromater i pulverform, spraymaling og bearbejdning foregår i afgrænsede eller
afmærkede områder eller kun efter procedure i en afgrænset tidsperiode,
lokal (mekanisk) udsugning anvendes til bearbejdning i små arbejdsområder, medmindre det
medfører fx gnistrisiko eller ikke er teknisk og praktisk muligt,
effektiv rengøringspraksis implementeres for at undgå forureninger nær kar og andet udstyr, hvor
der foregår bearbejdning,
lokalt udsugningsudstyr og åndedrætsværn tjekkes og testes periodisk, og disse tests dokumente-
res,
virksomheder, der er omfattet af godkendelsen, gennemfører overvågning af arbejdstagernes ud-
sættelse for chrom(VI) samt af udslip af chrom (VI) til luft og spildevand,
virksomheder, der er omfattet af godkendelsen, anvender monitoreringsdata til at vurdere og ju-
stere de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og processer, så arbejdstagernes udsættelse
og udledning til miljøet minimeres,
ansøgeren udarbejder en skabelon til indsendelse af monitoreringsdata til kemikalieagenturet,
virksomheder, der er omfattet af godkendelsen, fremsender monitoreringsdata til kemikalieagen-
turet inden for 12 måneder efter at godkendelse er givet,
såfremt ansøgeren indsender en review rapport i forbindelse med fornyet vurdering, skal denne
indeholde en detaljeret beskrivelse af arbejdsopgaver og den resulterende eksponering samt en ny
vurdering af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet på baggrund af lokale emissions-
data.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne
godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den forelig-
gende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de
dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning
med de kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske
egnethed af alternativer i den konkrete godkendelsessag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Det bemærkes dog, at Europa-Parlamentet har vedtaget resolutioner, hvor flere af Kommissionens
forslag til REACH godkendelser kritiseres for ikke at leve op til dommen vedrørende Kommissionens
godkendelse af blychromatpigmenter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien
2103086_0005.png
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke gen-
findes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte Kommissionens forslag, idet ansøgningen ikke i
tilstrækkelig grad dokumenterer, at arbejdet kan foregå fuldt forsvarligt, og idet foranstaltningerne
hverken lever op til dansk eller europæisk arbejdsmiljølovgivning. Desuden bør en eventuel godken-
delse kun være for en kort årrække (maksimalt 3 år), og at en godkendelse for 7 år er uacceptabel, da
det vil mindske incitamenter for substitution, og at der desuden savnes en begrundelse for en review-
periode på 7 år.
Det Økologiske Råd kan ikke støtte Kommissionens forslag, idet ansøgningen ikke i tilstrækkelig grad
dokumenterer, at arbejdet kan foregå fuldt forsvarligt, og idet foranstaltningerne hverken lever op til
dansk eller europæisk arbejdsmiljølovgivning. Det Økologisk Råd finder endvidere, at godkendelsespe-
rioden er for lang.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risici for arbejdstagere overstiger et acceptabelt niveau, og at de pålagte krav i
forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang vil føre til en reduktion af arbejdstagernes risiko. Konkret be-
mærkes det ved gennemgang af ansøgningen, at der ved flere arbejdsprocesser med potentiel udsæt-
telse for pentazinc chromat octahydroxid hverken er etableret udsugning eller fastlagt procedurer for
brug af åndedrætsværn. Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til god-
kendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virksomhe-
ders konkurrenceevne i forhold til øvrige europæiske virksomheder omfattet af nærværende godken-
delse.
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 129: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af pentazinc chromat octahydroxid til overfladebehandling af metaldele anvendt i luft- og rumfartsindustrien
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionen har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolk-
ning vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgø-
rende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljø-
krav. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekven-
serne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så betingelserne for analysen af alterna-
tiver i højere grad afspejler dommen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6