Spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ifølge en dom fra EU-domstolen fra 2016 er generel og udiffe-
rentieret lagring af trafik- og lokalisationsdata ulovlig og i strid
med menneskerettighederne. Alligevel valgte den tidligere re-
geringen at fortsætte brugen af ulovlig logning af teledata.
Har den socialdemokratiske regering tænkt sig at efterleve EU-
dommen, eller vil den fortsætte den tidligere regerings praksis,
som ifølge EU-domstolen er ulovlig?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at sige, at regeringen naturligvis vil overholde Dan-
marks EU-retlige forpligtelser. Som konsekvens af EU-Domstolens afgø-
relse i Tele2-sagen fra 2016 skal de danske regler om logning derfor revi-
deres.
Efter EU-Domstolens praksis skal medlemsstaterne så hurtigt som muligt
iværksætte foranstaltninger til opfyldelse af en dom. Det afhænger dog af
sagens konkrete omstændigheder, hvor hurtigt det skal ske.
Tele2-dommen efterlader væsentlig fortolkningstvivl i forhold til, hvorledes
nationale bestemmelser om logning kan indrettes i overensstemmelse med
det såkaldte e-data-beskyttelsesdirektiv (direktiv 2002/58) og Charteret om
Grundlæggende Rettigheder. Der har således siden foråret 2017 været lø-
bende drøftelser i EU-regi om, hvordan medlemsstaterne kan indrette de na-
tionale regler i lyset af dommen. Spørgsmålet om, hvordan logningsregler,
der lever op til Tele2-dommen, kan indrettes, er kompliceret, og rækkevid-
den af dommen bør fastlægges i fællesskab med de øvrige EU-lande og
Kommissionen.
Som følge heraf og i lyset af, at der for tiden verserer sager for EU-Domsto-
len, som vil kunne give svar på, hvordan logningsregler kan indrettes, vur-
derer Justitsministeriet, at et lovforslag om revision af de danske lognings-
regler kan og bør udskydes.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 15. oktober 2019 af
spørgsmål nr. 381 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2