Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2114269_0001.png
Den 27. november 2019
MFVM 955
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne
cyantraniliprol, cyazofamid, cyprodinil, fenpyroximat, fludioxonil,
fluxapyroxad, imazalil, isofetamid, kresoxim-methyl, lufenuron,
mandipropamid, propamocarb, pyraclostrobin, pyriofenon, pyriproxyfen og
spinetoram i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 16
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget
vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af en tilpasning af EU-
maksimalgrænseværdier til de maksimalgrænseværdier, der er fastsat af i Codex Alimentarius for
stofferne cyantraniliprol, cyazofamid, cyprodinil, fenpyroximat, fludioxonil, fluxapyroxad, imazalil,
isofetamid, kresoxim-methyl, lufenuron, mandipropamid, propamocarb, pyraclostrobin, pyriofenon,
pyriproxyfen og spinetoram. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes
op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier der etableres og
maksimalgrænseværdier der fastsættes til detektionsgrænsen. Der er gennemført risikovurderinger
af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne
vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet
har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes tidligst sat til afstemning i den stående
komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) den 6. december 2019. En vedtagelse af
forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af 16 pesticider i eller på specifikke produkter
2114269_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den stående komité for planter, dyr,
fødevarer og foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger
Kommissionen - med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den stående komité, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder.
Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke
udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol.
Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har
gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes tidligst at komme til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder (SCoPAFF) den 6. december 2019.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-
godkendelse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er
færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af 16 pesticider i eller på specifikke produkter
2114269_0003.png
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet
anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid
på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture
Organization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne cyantraniliprol, cyazofamid, cyprodinil,
fenpyroximat, fludioxonil, fluxapyroxad, imazalil, isofetamid, kresoxim-methyl, lufenuron,
mandipropamid, propamocarb, pyraclostrobin, pyriofenon, pyriproxyfen og spinetoram. De
væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over
baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
4
Cyantraniliprol
Jordbær
Tranebær og mango
Cyazofamid
Løg
Cyprodinil
Granatæble
Knoldfennikel
Fenpyroximat
Tomater, lever, nyre og
spiselige
slagtebiprodukter fra hhv.
kvæg, får, ged, dyr af
hestefamilien og andre
opdrættede landdyr
Svin, vildtlevende
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
4
4
4
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af 16 pesticider i eller på specifikke produkter
2114269_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
Fludioxonil
landlevende hvirveldyr,
muskel og fedt fra hhv.
kvæg, får, ged, dyr af
hestefamilien og andre
opdrættede landdyr
Solbær og ribs, avocado
og knoldfennikel
Guava, sojabønner og
visse produkter af
animalsk oprindelse
Papaya og kaffebønner
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Fluxapyroxad
Mango og bomuldsfrø
Imazalil
Jordbær, brombær,
hindbær og visse
produkter af animalsk
oprindelse
Appelsiner, grapefrugter,
tomater, agurker,
drueagurker, courgetter,
kernefrugter, bananer og
kartofler
Kernefrugter, abrikoser,
kirsebær, ferskner,
blommer, stængelfrugter,
kaki, bønner og ærter med
bælg
Pekannødder, abrikoser,
mango, rødbeder,
majroer, agurker,
drueagurker, courgetter,
boghvede, sukkerroerøer
og visse produkter af
animalsk oprindelse
Druer, meloner, græskar,
byg og havre
Appelsiner, lime, kaki,
kaffebønner og
vildtlevende landlevende
hvirveldyr
Kernefrugter og visse
produkter af animalsk
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned
4
4
4
Isofetamid
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
4
kresoxim-methyl
4
Lufenuron
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
4
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af 16 pesticider i eller på specifikke produkter
2114269_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
4
Mandipropamid
oprindelse
Kartofler, vindrueblade og
blade af lignende arter,
bønner med bælg,
Aubergine, urter og
spiselige blomster
Hovedkål
Avocado, bønner uden
bælg og sukkerrør
Propamocarb
Pyraclostrobin
Mango
Pyriofenon
Druer til vinfremstilling
Jordbær, stængelfrugter,
blåbær, tranebær, solbær
og ribs, stikkelsbær,
hyben, agurker,
drueagurker, courgetter,
meloner, græskar
Papaya og meloner
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
4
4
4
Pyriproxyfen
Spinetoram
Abrikoser, druer, jordbær,
stængelfrugter, andre små
frugter og bær undtagen
tranebær, spiseoliven,
passionsfrugter, forårsløg,
courgetter, hoved- og
pluksalat og salatplanter
undtagen bredbladet
endivie, spinat og
lignende blade, urter og
spiselige blomster, bønner
og ærter med bælg,
porrer, urteudtræk fra
blade og urter samt visse
produkter af animalsk
oprindelse
Kirsebær, agurker og
drueagurker
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen
4
4
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af 16 pesticider i eller på specifikke produkter
2114269_0006.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
Citrusfrugter, ferskener,
trænebær, tomater, sød
peberfrugt, auberginer,
okra, blommer, bananer
og te
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier af 16 pesticider i eller på specifikke produkter
2114269_0007.png
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Forbrugerrådet Tænk har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at grænseværdier skal
fastsættes så lavt som overhovedet muligt, og at der skal tages højde for den samlede cocktaileffekt,
som forbrugerne udsættes for i hverdagen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7