Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2114287_0001.png
Den 27. november 2019
MFVM 954
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne
chromafenozid, fluometuron, pencycuron, sedaxan, tau-fluvalinat og triazoxid i
eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for
seks aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget
vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne
chromafenozid, fluometuron, pencycuron, sedaxan, tau-fluvalinat og triazoxid. Ændringerne
betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned,
nye maksimalgrænseværdier der etableres og maksimalgrænseværdier der fastsættes til
detektionsgrænsen. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinstituttet har også
foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes tidligst sat til afstemning i den stående
komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) den 6. december 2019. En vedtagelse af
forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, og artikel 49, stk. 2, i
pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 6 pesticider i eller på specifikke produkter
2114287_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den stående komité for planter, dyr,
fødevarer og foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger
Kommissionen - med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den stående komité, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder.
Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke
udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol.
Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har
gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes tidligst at komme til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder (SCoPAFF) den 6. december 2019.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-
godkendelse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er
færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet
anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid
på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 6 pesticider i eller på specifikke produkter
2114287_0003.png
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture
Organization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne chromafenozid, fluometuron,
pencycuron, sedaxan, tau-fluvalinat og triazoxid.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over
baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
3
3
Chromafenozid
Fluometuron
Kernefrugter og vindruer
Urter og spiselige
blomster samt te, kaffe,
urteudtræk, kakao og
johannesbrød
Kartofler, salat og
portulak
Alle afgrøder med
undtagelse af kartofler
Pencycuron
Sedaxan
Tau-fluvalinat
Kirsebær, blommer,
jordbær, brombær,
korbær og hindbær og
andre små bær og
småfrugter, rødbeder og
gulerødder, tomat, agurk,
broccoli, bønner uden
bølg, ærter uden bælg,
porrer, tørrede ærter,
solsikkefrø, rapsfrø,
bomuldsfrø, byg, majs og
havre, humle, muskler fra
svin, fedt fra svin, nyre fra
svin, spiselige slagte-
biprodukter fra svin, nyre
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned
3
3
3
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 6 pesticider i eller på specifikke produkter
2114287_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for
ændring
Triazoxid
fra kvæg, får, ged og hest
samt mælk fra kvæg, hest,
får og ged
Blomkål, rosenkål,
hovedkål, kålrabi, bønner
med bælg og ærter med
bælg
Drueagurk og courgette,
vandmelon, hørfrø,
sennepsfrø, græskarfrø,
saflorfrø, hjulkronefrø,
søddodderfrø, hampefrø,
fedt og spiselige
slagtebiprodukter fra
fjerkræ samt muskler,
fedt, nyre og spiselige
slagtebiprodukter fra
andre opdrættede landdyr
Alle afgrøder
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på
detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien, der er sat
på detektionsgrænsen, justeres, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 6 pesticider i eller på specifikke produkter
2114287_0005.png
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Forbrugerrådet Tænk har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at grænseværdier skal
fastsættes så lavt som overhovedet muligt, og at der skal tages højde for den samlede cocktaileffekt,
som forbrugerne udsættes for i hverdagen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 189: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 6 pesticider i eller på specifikke produkter
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6