Baggrundsnotat
Europæisk Implementering af Basel IV
Implementeres Basel Komitéens Basel IV-anbefalinger i Europa som komitéen øn-
sker, kan det medføre en stigning i kapitalkravene for danske kreditinstitutter på
op til 40% uden at den finansielle stabilitet forbedres. Vi ønsker derfor en fortsæt-
telse af det hidtidige tætte og konstruktive samarbejde med bl.a. regering og
Folketing for at sikre, at velpolstrede danske institutter med sunde, kreditværdige
kunder ikke udsættes for unødige fordyrende krav, som ikke afspejler øget risici.
Baggrund
I december 2017 offentliggjorde Basel Komitéen sine endelige anbefalinger (Ba-
sel IV-anbefalinger) til hvordan den sidste del af efterkrise-reguleringen bør imple-
menteres. Et centralt element i anbefalingerne om nye kapitalkrav det såkaldte
outputgulv. Et outputgulv, som sætter et gulv under det samlede kapitalkrav
uagtet af instituttets egne historiske tabsdata viser, at kapitalkravet bør være la-
vere, vil ramme danske kreditinstitutter og dermed danske boligejere og virksom-
heder. Outputgulvet vil alt andet lige have en negativ effekt på vækst og be-
skæftigelse uden at det samtidig forbedrer den finansielle stabilitet da kreditinsti-
tutter allerede i dag anvender meget robuste metoder til vurdering af risici.
Og det er ganske betydelige kapitalkravsstigninger vi taler om. Den europæiske
bankmyndighed, EBA (European Banking Authority) har på baggrund af data fra
189 banker i EU beregnet, at en fuld implementering af Basel IV-anbefalingerne i
gennemsnit vil øge kapitalkravet for de europæiske banker med 23,6 pct. sva-
rende til, at disse banker i dag mangler 124,8 mia. euro for at leve op til kapital-
kravene. Og konsekvensen er endnu voldsommere herhjemme. Erhvervsministe-
rens (Brian Mikkelsen) nedsatte Basel-ekspertgruppe med repræsentanter fra sek-
toren, Finanstilsynet, Nationalbanken og tre ministerier vurderer, at effekten for de
største danske kreditinstitutters kapitalkrav vil være i størrelsesordenen 80 mia. kr.,
svarende til en stigning på ca. 40 pct. i forhold til allerede kendte kapitalkrav.
I dag beregner de større kreditinstitutter deres lovbestemte kapitalpolstring ved
hjælp af egne data for, hvor mange penge de har tabt på deres kunder. Der-
ved holder banker og realkreditinstitutter mere kapital i tabsreserve, når de låner
ud til mere risikable projekter, og mindre, når de udlåner til mere sikre projekter.
En yderligere uhensigtsmæssighed ved Basel IV-kravene er, at de bryder med
dette sunde og fornuftige princip. Det skyldes, at Baselkomitéen vil begrænse
kreditinstitutternes mulighed for at beregne deres lovbestemte kapitalpolstring på
baggrund af deres egen tabshistorik. I stedet skal de danske kreditinstitutter an-
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
Notat
11. december 2019
Dok. nr. FIDA-348392544-687824-v1
Kontakt Jakob Legård Jakobsen