Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 232
Offentligt
2123598_0001.png
NOTAT
J.nr. 2019-15731
11. december 2019
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2019/2221 om mangelfuld implementering af VVM-direktivet
Danmark har den 10. oktober 2019 modtaget EU-Kommissionens åbningsskrivelse i sag nr.
2019/2221 vedrørende mangelfuld implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af
16. april 2014 (VVM-direktivet). Svarfristen til EU-Kommissionen er den 11. december 2019.
VVM-direktivet omhandler kravene til processen for miljøvurdering af konkrete projekter. Siden
direktivet blev ændret i 2014 har det primært været implementeret i miljøvurderingsloven
(lovbekendtgørelse nr. 1225 af 25. oktober 2018). Dog er der implementeret selvstændigt i dele
af Transport- og Boligministeriets sektorlove samt i husdyrbrugsloven og gødskningsloven for så
vidt angår specifikke projekttyper.
Baggrunden for åbningsskrivelsen er, at EU-Kommissionen har gennemgået samtlige
medlemsstaters implementering af ændringen af VVM-direktivet, og langt over halvdelen af
medlemsstaterne har fået en åbningsskrivelse.
I åbningsskrivelsen gennemgår EU-Kommissionen alle VVM-direktivets artikler i forhold til den
danske implementering i miljøvurderingsloven, og Kommissionen rejser 31 kritikpunkter af
Danmarks implementering. Endvidere har Kommissionen rejst spørgsmål om den måde, hvorpå
den nationale ressortfordeling er adresseret i miljøvurderingsloven. Da besvarelsen af
åbningsskrivelsen vil påvirke de separate implementeringer i sektorlovene, herunder Transport-
og Boligministeriets område, er disse også inddraget i besvarelsen, og svaret til Kommissionen
er koordineret med de relevante ministerier.
EU-Kommissionens kritik vedrører overordnet to forhold:
1. I Danmark er der som bekendt tradition for, at fortolkningen af lovbestemmelserne
tager udgangspunkt i bemærkningerne til loven, der supplerer og uddyber lovteksten.
Dette er også tilfældet ift. VVM-direktivets implementering i miljøvurderingsloven, og
en del af EU-Kommissionens kritikpunkter omhandler netop det forhold, at dele af
implementeringen af direktivet sker via bemærkningerne til miljøvurderingsloven. På
baggrund af udviklingen i EU-Domstolens praksis skal implementering i højere grad
fremgå direkte af lovteksten. Det fremgår af besvarelsen, at den danske regering anser
direktivet for korrekt implementeret, men at den relevante lovgivning vil blive tilrettet,
så direktivteksten kommer til at fremgå direkte i lovteksten. Tilretningen foreslås
gennemført i Folketingssamlingen 2020/2021.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 232: Notat om svar på åbningsskrivelse vedr. vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet (sagsnr. 2019/2221)
2. De øvrige kritikpunkter af den danske implementering af VVM-direktivet vedrører en
række forskellige forhold i VVM-processen, eksempelvis offentlighedens inddragelse.
Nogle af kritikpunkterne foreslås imødekommet, mens andre allerede anses for opfyldt
via andre nationale love eller forvaltningsretlige grundsætninger, hvorfor der ikke
findes grundlag for selvstændige regler herom for at sikre korrekt implementering af
VVM-direktivet.
2