Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 279
Offentligt
2132596_0001.png
Kuludfasning
Kontor/afdeling
Systemanalyse/EU-Grøn
Omstilling
Dato
12. december 2019
J nr.
2019-823
Kul har historisk set spillet en vigtig rolle i Europa og udgør stadig en væsentlig del
af energimixet i nogle af EU’s medlemslande. Udfasning af kul og andre fossile
brændsler er dog afgørende for den grønne omstilling i Danmark, i EU og globalt.
Nærværende notat giver et overblik over kuludfasning nationalt, regionalt og glo-
balt.
1. Samlet kulforbrug
Kulforbruget i Danmark er reduceret til en tredjedel siden 1990. I 2018 stod de cen-
trale kraftvarmeværker for 91,5 pct. af kulforbruget i Danmark. De resterende 8,5
pct. af kulforbruget blev anvendt i hhv. fremstillingsindustrien (7,5 pct., hvor Aalborg
Portland stod for knap 3 pct.) og i landbrug, skovbrug og gartnerier samt på decen-
trale kraftvarmeværker (ca. 1 pct.).
Udvikling i kulforbruget i Danmark
/MARKL
Kontor/afdeling i styrelse
Systemanalyse
/LRI
Kilde: Energistatistik 2018, Bruttoenergiforbrug, korrigeret
Kulforbruget i EU er næsten halveret siden 1990. I 2017 udgjorde faste fossile
1
brændsler
13,6 procent af EU’s bruttoforbrug.
Det er især lande som Tyskland og
Polen, der trækker EU’s samlede kulforbrug op; sammen udgjorde disse to lande
halvdelen af EU’s kulforbrug i 2017.
1
Solid fossil fuels [C0000X0350-0370] category of energy products includes Hard coal [C0100] (further
including Anthracite [C0110], Coking coal [C0121] and Other bituminous coal [C0129]), Brown coal
[C0200] (further including Sub-bituminous coal [C0210] and Lignite [C220]) and Coal products [C0300]
(further including Patent fuel [C0320], Coke oven coke [C0311], Gas coke [C0312], Coal tar [C0340] and
Brown coal briquettes [C0330]). Quantities of fuels extracted or produced, calculated after any operation
for removal of inert matter.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/7
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Kopi af KEF alm. del - bilag 147: Notat om kuludfasning
2132596_0002.png
Udvikling i kulforbrug i EU
Kul
PJ
20000,0000
15000,0000
10000,0000
5000,0000
0,0000
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Kilde: EUROSTAT 2019, Gross inland consumption
2
2. Status på kuludfasningen i Danmark
De tre store kulbaserede kraftvarmeværker (Esbjerg-, Fyns- og Nordjyllandsvær-
ket) forventes lukket ned inden 2030 og erstattet af rene varmeløsninger (dvs. uden
el-kapacitet) som store varmepumper, geotermi, overskudsvarme, varmelagre,
elpatroner og biomassekedler.
Med dagens regulering af fjernvarmesektoren forudsætter de rene varmeløsninger,
at der gives dispensation for kraftvarmekravet. Energistyrelsen udmeldte i slutnin-
gen af 2018, at Energistyrelsen kan give kommunerne dispensation fra kraftvarme-
kravet ved etablering af alternativ varmeproduktion fra de tre store kulforbrugende
værker i Esbjerg, Odense og Aalborg
Energistyrelsens foreløbige vurderinger peger på, at der ikke vil være nævnevær-
dige udfordringer for elforsyningssikkerheden ved en nedlukning af den kulbasere-
de kraftvarmeproduktion i de tre områder.
De tre store kulbaserede kraftvarmeværker
Kulforbruget på Esbjergværket, Nordjyllandsværket og Fynsværket forventes i 2020
at udgøre ca. 70 pct. af kraftvarmeværkernes samlet kulforbrug. Det resterende
kulforbrug i 2020 forventes anvendt på kraftvarmeværker ejet af Ørsted. Det gælder
også det kulforbrug, der i dag anvendes på Avedøreværkets blok 1 og Studstrup-
2
Gross inland consumption [GIC] represents the quantity of energy necessary to satisfy inland con-
sumption of the geographical entity under consideration, i.e. the Total Energy Supply [NRGSUP], plus
the international aviation [INTAVI]. It is also calculated using the following formula: gross available ener-
gy [GAE]
International maritime bunkers [INTMARB]. Gross inland consumption is calculated to ensure
continuity and transition from the old Eurostat energy balance into the new Eurostat energy balance
methodology.
Side 2/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Kopi af KEF alm. del - bilag 147: Notat om kuludfasning
2132596_0003.png
værkets blok 3, som producerer el (uden varme) på kul, når markedspriserne gør
det attraktivt.
Ørsted har meldt ud, at de fra 2023 vil stoppe al brug af kul, hvorfor det forventes,
at der fra 2023 kun er to kulforbrugende kraftvarmeværker tilbage i Danmark (Nord-
jyllandsværket og Fynsværket). Den forventede tilgængelighed af kulkraftværker i
perioden 2017-2030 fremgår af nedenstående figur. Lysegrå afspejler, at drift på
det pågældende anlæg forventes at være begrænset i den pågældende periode.
Kulkraftværk
Amagerværket (Blok 3)
Asnæsværket (Blok 5)
Asnæsværket (Blok 2)
Avedøreværket (Blok 1)
Studstrupværket (Blok 4)
Studstrupværket (Blok 3)
Esbjergværket (Blok 3)
Nordjyllandsværket (Blok 3)
Fynsværket (Blok 7)
Ejer
HOFOR
Ørsted
Ørsted
Ørsted
Ørsted
Ørsted
Ørsted
Aalborg Forsyning
Fjernvarme Fyn
'17 '18 '19 '20 '21 '22 '23 '24 '25 '26 '27 '28 '29 '30
Esbjergværket (blok 3)
Esbjergværket er ejet af Ørsted og leverede 46 pct. af den totale varmeleverance i
DIN Forsyning (ejet af Esbjerg og Varde kommuner) i 2017. DIN Forsynings reste-
rende varmeleverancer dækkes hovedsageligt af affaldsforbrænding.
Energistyrelsen har den 28. oktober givet Ørsted tilladelse til at tage Esbjergvær-
kets kulfyrede blok 3 permanent ud af drift den 1. april 2023.
DIN Forsyning planlægger etablering af den fornødne alternative varmeforsyning i
form af eldrevne varmepumper, biomasse-, el- og gaskedler.
Fynsværket (Blok 7)
Fynsværket blev købt af Fjernvarme Fyn i 2015 fra Vattenfall og består i dag af en
kulfyret blok 7, en halmfyret blok 8 samt et affaldsforbrændingsanlæg.
De tre anlæg dækker hovedparten af Fjernvarme Fyns varmeleverancer, hvoraf
den kulfyrede blok leverede 45 pct. af Fjernvarme Fyns totale fjernvarmeleverance i
2017.
Ca. 40 pct. af kulblokkens varmeproduktion leveres direkte til gartnerierne omkring
Odense, hvor den anvendes som procesvarme. Som følge af gartneriernes lempe-
de procesenergiafgift er den kulbaserede procesvarme den selskabsøkonomiske
billigste mulige varmekilde.
Fjernvarme Fyn har en målsætning om at udfase kul frem mod 2025. Den endelige
model for udfasningen er ikke fastlagt endnu.
Side 3/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Kopi af KEF alm. del - bilag 147: Notat om kuludfasning
2132596_0004.png
Nordjyllandsværket (blok 3)
Nordjyllandsværket blev købt af Aalborg Forsyning (ejet 100 pct. af Aalborg Kom-
mune) i 2015 fra Vattenfall.
Nordjyllandsværkets kulfyrede blok 3 leverer 53 % af det totale varmebehov i Aal-
borg Fjernvarme i 2017. Aalborg Forsyning forsynes derudover hovedsageligt af
affaldsforbrændingsanlæg og overskudsvarme fra Aalborg Portland.
Aalborg Forsyning arbejder allerede i dag med etablering af erstatningskapacitet for
blok 3, som forventes nedlukket i 2028. Mulig erstatning for blok 3 kunne bestå af
etablering af store varmepumper (blandt andet baseret på geotermi), overskuds-
varme, solvarme, elkedel og en mindre biomassekedel samt store varmelagre.
3. Kuludfasning i EU
I EU er der ikke et officielt mål for udfasning af kul, men Europa-Kommissionen har
oplyst, at 10 medlemslande har planer for udfasning af kul. Den tidligere Europa-
Kommission søsatte som led i Ren Energi-pakken
platformen ”Kulregioner i Transi-
tion”,
hvor fokus er på at understøtte den grønne omstilling i kulregioner gennem
fokus på social retfærdighed, opkvalificering af arbejdstagere og finansiering. Der-
udover har den europæiske organisation for elselskaber, Eurelectric, en vision om
ikke at investere i nye kulkraftværker efter 2020.
Danmark har igennem en årrække arbejdet for EU-regulering, der fremmer den
grønne omstilling og reducerer forbruget af kulkraft i Europa:
EU’s kvotehandelssystem:
EU’s kvotehandelssystem dækker udledninger fra
energi i elproduktion, fjernvarme, store industrianlæg, olie- og gasproduktion
samt flytrafik internt i EU. Systemet fungerer på den måde, at de omfattede
virksomheder skal aflevere en kvoter for hvert ton CO2, de udleder. Den
mængde af CO2-kvoter, der udstedes hvert år, reduceres løbende. Dermed
sætter systemet et loft for de samlede drivhusgasudledninger fra de omfattede
sektorer. Loftet er politisk bestemt og er i udgangspunktet fast. Gennem ETS
sættes derved en pris på udledningen af CO
2
, og den betydelige stigning i kvo-
teprisen siden ikrafttrædelsen af reformen af kvotehandelssystemet i 2018 har
3
påvirket anvendelsen af kul i EU til fordel for fossil gas .
Elmarkedsforordningen:
Elmarkedsforordningen fra 2019 sikrer et mere frit
marked for handel med elektricitet på tværs af landegrænser i EU. Dette kan
bl.a. få den effekt, at den stadigt billigere vedvarende energi produceret i ét
land kan udkonkurrere bl.a. kulkraft produceret i andre lande. Elmarkedsforord-
ningen sikrer også større transparens med og stiller højere CO2-krav for de så-
3
https://sandbag.org.uk/wp-content/uploads/2019/07/2019-EU-Coal-Report-
FIN_1.2.pdf
Side 4/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Kopi af KEF alm. del - bilag 147: Notat om kuludfasning
2132596_0005.png
kaldte kapacitetsmekanismer. Det betyder konkret, at de mest forurenende kul-
kraftværker (over CO2-grænsen på 550 gram) bliver udfaset. Emissionsstan-
darden gælder for nye værker fra ikrafttrædelsen af forordningen og for eksiste-
rende værker fra 2025. Kontrakter som blev indgået i 2019, er dog undtaget.
VE-direktivet:
Udfasningen af kul i EU accelereres også af et mere ambitiøst
direktiv om fremme af vedvarende energi (VE-direktivet), der indeholder et VE-
mål på32 pct. i 2030. Kommissionens nye
European Green Deal
lægger bl.a.
op til at opjustere ambitionsniveauet for VE, hvilket regeringen støtter op om.
Energieffektivitet:
Indsatsen i forhold til energibesparelser og energieffektivitet
er også øget på EU-niveau. Krav om højere produktstandarder vil bl.a. kunne
reducere efterspørgslen efter elektricitet, hvilket dermed også kan reducere
forbruget af kul.
En ren planet for alle
Kommissionen har den 28. november 2018 offentliggjort et udkast til en langsigtet
lavemissionsstrategi (”En
Ren Planet for Alle” –
en europæisk strategisk langsigtet
vision for en moderne, konkurrencedygtig og klimaneutral økonomi). Kommissio-
nens meddelelse sætter retning og skaber en vision for, hvordan EU på lang sigt
skal gennemføre en grøn omstilling på linje med Parisaftalen og nå klimaneutralitet
i 2050. DER vedtog den 13. december et EU mål om klimaneutralitet i 2050.
Det fremhæves i udspillet, at EU står over for en stor opgave, som dog samtidig
rummer store muligheder for en retfærdig og omkostningseffektiv omstilling til gavn
for EU’s borgere, virksomheder og økonomi som helhed. Udspillet indeholder syv
strategiske byggesten
for EU’s vej til en klimaneutral økonomi:
1. Maksimering af fordelene ved energieffektivitet, herunder energineutrale byg-
ninger.
2. Maksimering af anvendelsen af vedvarende energi og af elektricitet til fuldt ud at
dekarbonisere Europas energiforsyning.
3. Udnyttelse af ren, sikker og forbundet mobilitet.
4. En konkurrencedygtig EU-industri og den cirkulære økonomi som vigtig kataly-
sator for reduktion af drivhusgasemissionerne.
5. Udvikling af en passende intelligent netværksinfrastruktur og sammenkoblinger.
6. Fuld udnyttelse af bioøkonomiens fordele og etablering af vigtige kulstofdræn.
7. Håndtering af de resterende CO
2
-emissioner med CO
2
-opsamling og -lagring.
I disse syv byggesten er særligt nr. 2 vigtig i lyset af kuludfasning med fokus på at
omstille EU’s energiforsyning til vedvarende energi og derved udfase kul.
Den Europæiske Investeringsbank
Side 5/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Kopi af KEF alm. del - bilag 147: Notat om kuludfasning
2132596_0006.png
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) har ikke siden 2013 givet udlån til nye
kraftværker med udledning over 550 g CO2/kWh. Dette har de facto udelukket lån
til ny kulkraftkapacitet. EIB har i november 2019 revideret sin udlånspolitik for ener-
gi og besluttet, at EIB’s energiudlån fra 2021 skal understøtte grøn omstilling
og
EU’s 2030-mål.
Udlån til fossil energi vil blive udfaset fra 2022. Der er samtidig en
ambition om at gøre EIB til EU’s klimabank. Banken har derfor i 2019 ligeledes
besluttet, at bankens samlede aktiviteter skal afspejle Parisaftalens principper og
mål fra 2021, og at den andel, der går til klima og miljø, gradvist skal øges fra 25
pct. i dag til at udgøre 50 pct. af bankens samlede udlån fra 2025 og frem.
4. Internationale aktiviteter
Danmark arbejder globalt for kuludfasning og en socialt afbalanceret grøn omstil-
ling via bilaterale myndighedssamarbejder, multilaterale organisationer og forskelli-
ge koalitioner og alliancer.
Bilaterale myndighedssamarbejder
Energistyrelsen indgår i bilaterale myndighedssamarbejder med nogle af verdens
største CO2-udledere, hvor de bl.a. hjælper med langsigtet energiplanlægning og
omstilling til grøn energi. Gennem disse samarbejder udvikler Energistyrelsen bl.a.
Energy Outlooks, som anskueliggør de enkelte landes potentialer for at øge ande-
len af vedvarende energi og dertil reduktion af fossil energi til følge, herunder kul.
Nogle af de tekniske elementer indebærer fx kraftværksfleksibilitet, som øger flek-
sibiliteten på kulkraftværker, og dermed bidrager til forbedret udnyttelse af fx vind-
energi i det samlede energisystem.
Multilaterale organisationer
Danmark arbejder aktivt for at fremme den grønne dagsorden gennem organisatio-
ner som International Renewable Energy Agency (IRENA), International Energy
Agency (IEA) og Clean Energy Ministerial (CEM). Organisationerne bidrager med
bl.a. med studier, der påviser, at vedvarende energi er billigere end kul og anden
fossil brændsel. Kuludfasning er en integreret del af Danmarks arbejde for en glo-
bal grøn omstilling via organisationerne.
Koalitioner og alliancer
Danmark er engageret i en række politiske koalitioner og alliancer for at sætte fo-
kus på behovet for udfasning af brugen af kul med henblik på at øge det globale
ambitionsniveau i implementeringen af Parisaftalen og understøtte en accelereret
grøn omstilling.
Danmark deltager i den internationale alliance Powering Past Coal Alliance
(PPCA), som blev initieret i 2017 i forbindelse med COP23 i Bonn. Alliancen har
per september 2019 91 medlemmer (32 lande, 25 subnationale regeringer og 34
virksomheder), som har til formål at udfase kul til elproduktion inden 2030. Allian-
cen tæller blandt andre UK., Frankrig og Canada.
Side 6/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 279: Kopi af KEF alm. del - bilag 147: Notat om kuludfasning
2132596_0007.png
Danmark er også medlem af Friends of Fossil Fuel Subsidy Reform (F-FFSR), der
arbejder for at holde G20-landene fast på deres beslutning fra 2009 om at udfase
ineffektive subsidier til fossile brændsler. Endelig arbejder Danmark gennem delta-
gelse i Carbon Neutrality Coalition (CNC) for at sikre efterlevelsen af Parisaftalens
målsætninger.
Side 7/7