Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 344
Offentligt
2142047_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 24. januar 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 463 (MOF alm. del) stillet 22. januar 2020 efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 463
”Vil
ministeren for hver af de fem delegerede retsakter (MOF alm. del - bilag 276, 279, 280, 281 og
282) oplyse, om ministeren anser det for sandsynligt, at der er fundet alternativer inden udløbet af den
foreslåede godkendelsesperiode, og vil regeringen lægge afgørende vægt på, at fristerne overholdes,
sådan at det sikres, at der ikke med fornyet ansøgning kan ske yderligere udskydelse af forbud mod
anvendelse af farlige tungmetaller til disse formål? Vil ministeren arbejde for, at der i forbindelse med
godkendelserne vedtages bestemmelser, der sikrer indsamling af brugte produkter og minimering af
tab af tungmetallerne? Har regeringen hørt danske virksomheder, universiteter, miljøteknologiske
interesseorganisationer mv. vedrørende alternativer til anvendelse af tungmetaller til disse formål?”
Svar
Der gives udelukkende undtagelser til forbuddene mod kemikalier reguleret i elektriske og
elektroniske produkter, hvis særlige betingelser, som er angivet i EU-direktivet om begrænsning af
anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr, er opfyldt. En undtagelse må ikke
svække den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter EU's kemikalielovgivning REACH, og
herudover skal en af følgende betingelser være opfyldt: Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i
praksis at substituere, alternativernes pålidelighed er ikke sikret eller den samlede negative miljø-,
sundheds- og forbrugermæssige indvirkning som følge af substitution er større end de samlede fordele
herved.
Regeringen arbejder i tråd hermed ud fra en linje om, at undtagelser til forbud mod farlige stoffer ikke
støttes, hvis der er pålidelige alternativer tilgængelige, hvilket naturligvis også vil slå igennem for de
fem undtagelser, vi taler om her.
Når der søges om undtagelser fra forbuddene iværksætter Europa-Kommissionen en undersøgelse
med henblik på at gennemføre en vurdering af om ovenstående betingelser er opfyldt. Vurderingen
foretages af en uafhængig miljøteknologisk rådgiver. Herudover gennemfører Kommissionen en
offentlig høring, samt offentliggør den endelige rapport med vurderingen af ansøgningen.
Hvad angår de fem delegerede retsakter, er der i rapporterne, som Kommissionen har fået udarbejdet,
foretaget en vurdering af alternativer i forhold til de betingelser, der er fastsat i direktivet og beskrevet
ovenfor. Herunder er sandsynligheden for, at der kan findes alternativer, indenfor den periode
undtagelsen er givet, også vurderet. De nærmere vurderinger kan findes i rapporterne her: MOF alm.
del bilag 276:
https://bookshop.europa.eu/en/assistance-to-the-commission-on-technological-socio-
economic-and-cost-benefit-assessment-related-to-exemptions-from-the-substance-restrictions-in-
electrical-and-electronic-equipment-pbKH0416554/,
MOF alm. del bilag 279, 280 og 281:
https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/33a336f0-e0ef-11e8-b690-
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 344: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 463 om ministeren anser det for sandsynligt, at der er fundet alternativer inden udløbet af den foreslåede godkendelsesperiode, jf. retsakter om RoHS-diretivet, fra miljøministeren
2142047_0002.png
01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-85019010
og MOF alm. del bilag 282:
https://op.europa.eu/da/publication-detail/-/publication/e8c8a008-3e99-11e7-a08e-01aa75ed71a1.
Hvis der ikke er fundet alternativer inden undtagelsens udløb, kan virksomhederne ansøge om en ny
undtagelse, som vurderes efter samme kriterier som tidligere ansøgninger om undtagelser.
For alle fem undtagelser, er det i de bagvedliggende rapporter fra rådgiveren vurderet, at betingelserne
er opfyldt. Af rapporterne fremgår endvidere, at godkendelsesperioderne fastsættes efter, hvor
sandsynligt det er, at der vil findes alternativer i nær fremtid. Fx er undtagelsesperioden for bly som
termisk stabilisator i polyvinylchlorid (PVC), der anvendes i visse typer medicinsk udstyr, sat til to år,
med henblik på afkortning, idet der under REACH er en igangværende proces for et muligt forbud
mod bly i PVC, som man afventer. For bly i loddemateriale og overfladebehandling, der anvendes i
visse håndholdte forbrændingsmotorer, er alternative materialer til erstatning på vej, men der er
behov for mere tid til at bekræfte pålideligheden af de blyfrie produkter, hvorfor godkendelsesperioden
sættes til 2 år. Lidt anderledes forholder det sig dog for fx cadmium i strålingstolerante videokameraer,
hvor der i øjeblikket ikke findes nogen pålidelige alternativer, og det heller ikke er sandsynligt, at de vil
blive tilgængelige på markedet i nær fremtid, hvorfor perioden fastsættes til 7 år.
Elektriske og elektroniske produkter er omfattet af udvidet producentansvarsreglerne, som har
ophæng i EU’s direktiv om affald af elektriske og
elektroniske produkter (WEEE-direktivet). Det
udvidede producentansvar pålægger producenterne at sørge for at indsamle og affaldsbehandle de
produkter, de markedsfører, når disse bliver til affald. Herunder også at sikre, at tungmetalholdige
elementer skilles ud og enten fjernes fra affaldsstrømmen eller håndteres i lukkede kredsløb. To af de
fem undtagelser falder dog udenfor WEEE-direktivets gyldighedsområde. Det gælder undtagelse 41 i
bilag IV, hvor udstyret kan være forurenet med blod og andre kropsvæsker og derfor skal
affaldsbehandles ifølge regler for kontamineret medicinsk udstyr. Ligeledes gælder det undtagelse 44
bilag IV, hvor udstyret er beregnet til anvendelse i miljøer med ioniseret stråling (kernekraftværker),
affald fra sådanne miljøer skal behandles efter reglerne for radioaktivt affald. For disse to undtagelser
er der tale om sikkerhedsmæssige hensyn, som går forud for hensyn til at indsamle og affaldshåndtere
tungmetaller.
De delegerede retsakter har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor en lang række danske
interessenter er repræsenteret, herunder ministerier, offentlige myndigheder, erhvervsorganisationer,
fagbevægelsen, grønne organisationer mv. Alle interessenter har mulighed for at komme på
høringslisten. Under høringen af disse fem delegerede retsakter indkom ingen høringssvar.
Regeringen har ikke inddraget uafhængige miljøteknologiske institutter i vurderingen, da det er et
sådan institut, der har foretaget vurderingen for Kommissionen.
Lea Wermelin
/
Henrik Søren Larsen
2