Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 359
Offentligt
2143520_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
31. januar 2020
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i den indeværende uge
samt i de kommende to uger i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager,
hvor der er nedsat procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig
forhandling, fremsættelse af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der
i øvrigt følges af den danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse
og afsigelse af dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-
Domstolens hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-581/18
Titel og kort sagsresumé
TÜV Rheinland LGA Products
1) Er forbuddet mod forskelsbehandling i artikel 18, stk. 1,
TEUF kun rettet mod EU’s medlemsstater og EU-
institutionerne, eller også mod private parter (direkte
virkning af artikel 18, stk. 1, TEUF over for tredjemand)?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende og
artikel 18, stk. 1,TEUF ikke finder anvendelse i forholdet
mellem private parter: Skal artikel 18, stk. 1, TEUF da
fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en
begrænsning af dækningen til skader, der opstår på det
franske fastland og i de franske oversøiske områder, idet
den kompetente franske myndighed, Bureau central de
tarification, ikke har anfægtet det pågældende vilkår, selv
om dette vilkår er i strid med artikel 18, stk. 1, TEUF,
eftersom det indebærer en indirekte forskelsbehandling på
grundlag af nationalitet?
3) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: På
hvilke betingelser kan en indirekte forskelsbehandling da
begrundes i tilfælde med virkning over for tredjemand?
Herunder navnlig: Kan en territorial begrænsning af
forsikringsdækningen til skader, der opstår inden for en
bestemt EU-medlemsstat, begrundes med et argument om
begrænsning af forsikringsselskabets
indeståelsesforpligtelse og præmiens størrelse, såfremt det i
de relevante forsikringsaftaler er fastsat, at dækningen pr.
skade og dækningen pr. forsikringsår er begrænset
beløbsmæssigt i tilfælde af serieskader?
4) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Skal
artikel 18, stk. 1, TEUF da fortolkes således, at
forsikringsselskabet, såfremt dette i strid med artikel 18,
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Til orientering:
Erhvervsstyrelsen
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Finanstilsynet
Proces-
skridt
GA
Dato
06.02.20
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 359: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-20
2143520_0002.png
stk. 1, TEUF kun har accepteret at dække skader, der er
opstået på det franske fastland og i de franske oversøiske
områder, ikke kan gøre gældende, at en betaling ikke kan
finde sted, idet den maksimale dækningssum allerede er
nået, når skaden er opstået uden for disse områder?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-341/18
Titel og kort sagsresumé
J. e.a.
Skal artikel 11, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for
personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) fortolkes
således, at en tredjelandsstatsborger, der tidligere er rejst ind i
Schengenområdet, f.eks. via en international lufthavn, i
Schengenkodeksens forstand rejser ud, så snart den pågældende
som sømand påmønstrer et søgående skib, der allerede ligger i
en havn, der udgør en ydre grænse, uanset om og i bekræftende
fald hvornår vedkommende forlader denne havn med dette
skib? Eller skal det, for at der foreligger en udrejse, først
fastslås, at sømanden vil forlade havnen med det pågældende
søgående skib, og gælder der i så fald en maksimal frist for,
hvornår afsejlingen skal ske, og hvornår skal udrejsestemplet
anbringes i dette tilfælde? Eller gælder et andet tidspunkt, i givet
fald under andre betingelser, som »udrejse«?
Brompton Bicycle
Skal EU-retten og nærmere bestemt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering
af visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i
informationssamfundet, der i artikel 2-5 fastsætter de forskellige
enerettigheder, der indrømmes rettighedshavere, fortolkes
således, at værker, hvis form er nødvendig for at nå et teknisk
resultat, ikke er omfattet af ophavsretlig beskyttelse?
Skal der ved vurderingen af, om en form er nødvendig for at
opnå et teknisk resultat, tages hensyn til følgende kriterier:
• Eksistensen af andre former, der
gør det muligt at nå det
samme tekniske resultat?
• Formens effektivitet med hensyn til at nå det pågældende
resultat?
• Den hævdede designkrænkers ønske om at nå dette resultat?
• Eksistensen af et ældre nu udløbet patent på den proces, der
gør det muligt at nå det ønskede tekniske resultat?
Riigiprokuratuur
Er anerkendelsen af en medlemsstats dom og tilsynet med
dommens fuldbyrdelse også i overensstemmelse med Rådets
rammeafgørelse 2008/947/RIA af 27. november 2008 om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme
og afgørelser om prøvetid med tilsyn med henblik på tilsyn med
tilsynsforanstaltninger og alternative sanktioner, når den
frihedsstraf, der er pålagt en domfældt, i henhold til denne dom
gøres betinget uden yderligere forpligtelser, således at den
eneste forpligtelse består i, at domfældte ikke må begå en ny,
forsætlig strafbar handling i prøvetiden (der er tale om en
betinget straf i henhold til den estiske straffelovs § 73)?
Interessent
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Søfartsstyrelsen
Proces
skridt
Dom
Dato
05.02.20
C-833/18
Kulturministeriet
Patent- og
Varemærkestyrelsen
GA
06.02.20
C-2/19
Justitsministeriet
GA
06.02.20
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 359: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 31/1-20
2143520_0003.png
T-485/18
C-704/18
C-252/18
P
C-107/19
C-88/19
Compañia de Tranvías de la Coruña mod Kommissionen
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse C(2018) 3780
final af 7. juni 2018 om aktindsigt annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Spetsializirana prokuratura
Skal artikel 267 TEUF fortolkes således, at den bemyndiger den
nationale domstol til at undlade at anvende en præjudiciel
afgørelse i forbindelse med den hovedsag, i hvilken den er
afsagt, idet den påberåber sig faktiske omstændigheder, som
Domstolen tog hensyn til ved afsigelsen af den præjudicielle
afgørelse?
Den Hellenske Republik mod Europa-Kommissionen
(appel)
Påstande:
Appellen tiltrædes, den appellerede dom afsagt af
Retten den 1. februar 2018 i sag T-506/15 ophæves i
overensstemmelse med det i appelskriftet udtrykkeligt anførte,
Den Hellenske Republiks søgsmål iværksat den 29. august 2015
tiltrædes i overensstemmelse med appelskriftet,
Kommissionens afgørelse 2015/1119/EU af 22. juni 2015
annulleres, for så vidt som der herved pålagdes a) faste
finansielle engangskorrektioner for i alt 313 483 531,71 EUR
for ansøgningsårene 2009, 2010 og 2011 i sektoren for direkte
arealrelateret støtte og b) en fast finansiel korrektion på 2 %
hvad angår krydsoverensstemmelsen for ansøgningsåret 2011,
og Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Dopravní podnik hl. m. Prahy
1) Skal en pause, under hvilken en ansat skal være til rådighed
for sin arbejdsgiver inden for en frist på to minutter i tilfælde af
nødudkald, anses for »arbejdstid« som omhandlet i artikel 2 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4.
november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden?
2) Påvirkes den vurdering, der skal foretages for så vidt angår
ovenstående spørgsmål af, at en sådan afbrydelse [af pausen] i
tilfælde af nødudkald kun finder sted sporadisk og uden at
kunne forudses eller– alt efter de givne omstændigheder
af,
hvor ofte sådanne afbrydelser finder sted?
3) Kan retten i første instans, der skal træffe afgørelse, efter at
dens kendelse er blevet omstødt af en højere retsinstans, og
sagen er blevet hjemvist til retten i første instans med henblik
på videre retsforhandlinger, undlade at efterkomme en juridisk
udtalelse fremsat af den højere retsinstans, som er bindende for
retten i første instans, hvis en sådan juridisk udtalelse er i strid
med EU-retten?
Alianța pentru combaterea abuzurilor
Skal artikel 16 i direktiv 92/43/EØF fortolkes således, at den
pålægger medlemsstaterne at fastsætte fravigelser fra artikel 12,
13, 14 og 15, litra a) og b), også for de tilfælde, hvor dyr
tilhørende truede arter forlader deres naturlige levested og
befinder sig i umiddelbar nærhed heraf eller fuldstændigt uden
for det?
Miljø- og
Fødevareministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
06.02.20
Dom
12.02.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
13.02.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Beskæftigelses-
ministeriet
GA
13.02.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
13.02.20
3