Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 382
Offentligt
2147183_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. januar 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 121 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 121:
Vil ministeren tage initiativ til, at udfordringerne med at opnå EU-ophold i forbin-
delse med huskøb i grænselandet løses, så Styrelsen for International Rekruttering
og Integration (SIRI) råder over tysktalende personale og finder en smidigere pro-
cedure for tilflyttere syd fra grænsen (jf. »Med ny styrelse: Ændret praksis spæn-
der ben for tyske huskøbere «, JydskeVestkysten, den 14. januar 2020)?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan indledningsvis oplyse, at reglerne
om unionsborgeres, herunder tyske statsborgeres, ret til tage ophold i andre EU-
medlemsstater findes i opholdsdirektivet (direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004),
som er gennemført i dansk ret ved EU-opholdsbekendtgørelsen (bekendtgørelse
nr. 318 af 27. marts 2019).
Efter EU-opholdsbekendtgørelsen har unionsborgere, der er arbejdstagere, selv-
stændige erhvervsdrivende, eller som er i besiddelse af tilstrækkelige midler til
deres eget underhold, ret til ophold her i landet i mere end tre måneder (§§ 3 og
6).
Unionsborgere har pligt til at ansøge om et EU-opholdsdokument (registrerings-
bevis) senest tre måneder efter indrejsen, hvis opholdet forventes at vare mere
end tre måneder (§ 21, stk. 1).
2.
Ansøgning om udstedelse af et opholdsdokument i henhold til EU-
opholdsbekendtgørelsen indgives til Styrelsen for International Rekruttering og
Integration (SIRI). Forud for den 1. april 2019 lå kompetencen til at udstede EU-
opholdsdokumenter hos den nu nedlagte statsforvaltning.
4. februar 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 975
1139053
Side
1/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 382: Kopi af UUI alm. del - svar på MFU spm. 121 og 125 om ministeren vil pege på, hvor i opholdsdirektivet fremgår det, at den nuværende procedure hos SIRI tilsiger, at man skal bo i Danmark for at få sit opholdsbevis udleveret, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra SIRI, der har oplyst følgende:
”SIRI udsteder opholdsregistreri gsbevis til
unionsborgere, som
aktuelt opfylder EU-opholdsbekendtgørelsens betingelser.
Udstedelse af et opholdsregistreringsbevis er en konstatering af,
at ansøgeren aktuelt udøver sin ret til fri bevægelighed i Danmark
som f.eks. arbejdstager eller selvforsørgende (person med til-
strækkelige midler).
I det omfang der tidligere måtte have været tilfælde, hvor der er
udstedt et opholdsregistreringsbevis på et forkert grundlag, er
dette naturligvis beklageligt. Imidlertid er hverken regler eller
praksis for udstedelse af opholdsregistreringsbevis efter EU-
reglerne ændret.
SIRI har dog set et behov for, i visse situationer, at have opmærk-
somhed på, om ansøgeren tager ophold og udøver sin ret til fri
bevægelighed i Danmark på tidspunktet for udstedelse af op-
holdsregistreringsbevis. SIRI er blandt andet opmærksom på situa-
tioner, hvor ansøgeren angiver endnu ikke at have taget ophold i
Danmark. En
hensigt
om at ville flytte til og tage ophold i Danmark
er således som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt.
Dog vil en sådan hensigt, som f.eks. underbygges af, at ansøgeren
har købt fast ejendom i Danmark med overtagelse i nærmeste
fremtid, efter en samlet og konkret vurdering
og forudsat at be-
tingelserne om selvforsørgelse eller økonomisk aktivitet er opfyldt
i nogle tilfælde kunne sidestilles med en aktuel udøvelse af ret-
ten til fri bevægelighed.
SIRI har på baggrund af bl.a. den artikel i JydskeVestkysten, som
spørgeren henviser til, foretaget en stikprøvegennemgang af afgø-
relser, der er truffet, efter at SIRI har overtaget området fra Stats-
forvaltningen. Styrelsen finder på baggrund af gennemgangen, at
der kan være behov for at sikre en øget opmærksomhed hos sty-
relsens medarbejdere i forbindelse med behandlingen af sager om
ophold efter EU-reglerne, hvor ansøgeren oplyser at have købt
fast ejendom i Danmark.
SIRI træffer ikke afgørelse om, hvorvidt en unionsborger har ret til
at erhverve fast ejendom i Danmark. Disse regler henhører under
Justitsministeriet.
I forhold til spørgsmålet omkring medarbejdernes sprogkompe-
tencer kan det oplyses, at SIRI som udgangspunkt betjener borge-
re, der møder personligt op, på dansk eller engelsk. Reglerne om-
kring EU-ophold står på styrelsens hjemmeside pt. på dansk og
Side
2/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 382: Kopi af UUI alm. del - svar på MFU spm. 121 og 125 om ministeren vil pege på, hvor i opholdsdirektivet fremgår det, at den nuværende procedure hos SIRI tilsiger, at man skal bo i Danmark for at få sit opholdsbevis udleveret, fra udlændinge- og integrationsministeren
engelsk, men herudover pågår der et arbejde med at få siderne
oversat til hhv. tysk, polsk og rumænsk.
Med hensyn til et eventuelt krav om tysktalende personale er SIRI
blevet opmærksom på, at en sådan forpligtelse muligvis kan følge
af Europarådets sprogpagt (Den europæiske pagt om regionale
sprog eller mindretalssprog) eller Europarådets konvention om
beskyttelse af nationale mindretal. Styrelsen vil derfor tage kon-
takt til Kulturministeriet, som er ressortansvarlig for de nævnte
retsakter, med henblik på en afklaring af dette spørgsmål.”
3.
Idet reglerne om erhvervelse af fast ejendom i Danmark henhører under
Justitsministeriet, har Udlændinge- og Integrationsministeriet til brug for besva-
relsen af spørgsmålet endvidere indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der
har oplyst følgende:
”Efter erhvervelseslove s § 1, stk. 1, ka perso er, der
ikke har
bopæl i Danmark, og som heller ikke tidligere har haft bopæl her i
landet i et samlet tidsrum af 5 år, kun med Justitsministeriets til-
ladelse erhverve fast ejendom i Danmark.
Personer, der aktuelt har (fast og varig) bopæl i Danmark, eller
som tidligere har haft bopæl her i landet i et samlet tidsrum af 5
år, skal således
uanset nationalitet
ikke ansøge om Justitsmini-
steriets tilladelse til at erhverve fast ejendom i Danmark.
Formålet med erhvervelsesreglerne er bl.a., at personer, der er
bosat her i landet, får en fortrinsstilling med hensyn til at erhverve
ejendomsret til fast ejendom.
I tilfælde, hvor ejendommen skal tjene som fornøden helårsbolig
for erhververen, er der bl.a. gjort undtagelser fra erhvervelseslo-
vens § 1, stk. 1, for statsborgere fra EU- og EØS-lande, således at
de pågældende under visse betingelser kan erhverve en sådan
helårsbolig uden Justitsministeriets tilladelse, jf. erhvervelsesbe-
kendtgørelsens § 3, jf. §§ 1 og 2. Det gælder f.eks., hvis erhverve-
ren er beskæftiget som lønmodtager her i landet, har et EU-
opholdsbevis, har etableret sig her i landet for at udøve selvstæn-
dig virksomhed, har oprettet eller vil oprette agenturer eller filia-
ler her i landet, eller vil levere eller modtage tjenesteydelser her.
I sådanne tilfælde skal erhververen, når købet af ejendommen
tinglyses, afgive en erklæring til Tinglysningsretten. Det skal af er-
klæringen bl.a. fremgå, at den pågældende er omfattet af en af de
grupper som beskrevet ovenfor, jf. erhvervelsesbekendtgørelsens
§ 4, stk. 1, og at ejendommen ikke er en fritidsbolig eller en fri-
tidsgrund eller benyttes som sådan, jf. erhvervelsesbekendtgørel-
sens § 4, stk. 2. Erklæringen afgives over for Tinglysningsretten
under strafansvar.
Side
3/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 382: Kopi af UUI alm. del - svar på MFU spm. 121 og 125 om ministeren vil pege på, hvor i opholdsdirektivet fremgår det, at den nuværende procedure hos SIRI tilsiger, at man skal bo i Danmark for at få sit opholdsbevis udleveret, fra udlændinge- og integrationsministeren
Hvis der er tvivl om, hvorvidt erhververen opfylder erhvervelses-
betingelserne, f.eks. fordi erhververen afgiver erklæring om op-
holdsbevis, men ikke foreviser dette, eller afgiver erklæring om at
være lønmodtager, men uden tilstrækkelige oplysninger herom,
vil skødet
for så vidt det ikke af andre grunde ikke kan tinglyses
blive tinglyst foreløbigt med frist til at indsende EU-opholdsbevis
eller til afhjælpning af den manglende oplysning. Fristen for dette
er løbende måned plus to måneder, men med mulighed for for-
læ gelse.”
4.
Som minister for EU-opholdsområdet gør det naturligvis indtryk, at nogle har
udtrykt bekymring over og kritik af SIRI’s administration af reglerne for udstedelse
af EU-opholdsdokumenter.
Jeg har noteret mig, at SIRI på baggrund af omtalen i bl.a. JydskeVestkysten af
situationen for tyske huskøbere i grænselandet har taget initiativ til at afholde et
informationsmøde i Sønderjylland med deltagelse fra Civilstyrelsen og Tinglys-
ningsretten i løbet af februar 2020, hvor tilflyttere, ejendomsmæglere og andre
interesserede kan få vejledning om, hvordan opholdsområdet og erhvervelsesom-
rådet spiller sammen i praksis. Det er et godt initiativ. Jeg synes generelt, det er
fornuftigt, at myndighederne rækker ud og går i dialog med borgerne.
Med hensyn til den konkrete kritik af
SIRI’s praksis, so har været rejst ge e
de seneste uger, har SIRI over for mig præciseret, at der
ikke
som det ellers
fremgår af medieomtalen
er tale om, at SIRI stiller krav om, at man som unions-
borger allerede bor i Danmark, har adresse i Danmark eller på anden måde har
fast bopæl i Danmark, når man ansøger om et EU-opholdsdokument. Det, SIRI er
opmærksom på i denne sammenhæng, er, som jeg forstår det, om ansøgeren, når
styrelsen udsteder et EU-opholdsdokument, aktuelt udøver retten til fri bevæge-
lighed i Danmark. Jeg har forstået, at denne praksis bygger på en EU-retlig forplig-
telse om at sikre, at et EU-opholdsdokument alene udstedes til personer, som
reelt
og aktuelt
er berettigede hertil.
SIRI har desuden oplyst
således som det også fremgår af styrelsens udtalelse
ovenfor
at man i lyset af den rejste kritik, og fordi der ved en stikprøvegennem-
gang af allerede afgjorte sager er konstateret et behov herfor, vil sikre en øget
opmærksomhed hos styrelsens medarbejdere i forbindelse med behandlingen af
sager om ophold efter EU-reglerne, hvor ansøgeren oplyser at have købt fast
ejendom i Danmark.
Afslutningsvis vil jeg sige, at det ligger regeringen meget på sinde, at samspillet
mellem EU-opholdsområdet og erhvervelsesområdet fungerer korrekt og smidigt,
sådan at unionsborgere, der ønsker at tage ophold i Danmark som f.eks. arbejds-
tagere eller selvforsørgende, ikke bliver mødt af unødigt bureaukrati, når de i for-
bindelse hermed ønsker at købe sig et helårshus her i landet.
Side
4/5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 382: Kopi af UUI alm. del - svar på MFU spm. 121 og 125 om ministeren vil pege på, hvor i opholdsdirektivet fremgår det, at den nuværende procedure hos SIRI tilsiger, at man skal bo i Danmark for at få sit opholdsbevis udleveret, fra udlændinge- og integrationsministeren
Jeg har på den baggrund bedt SIRI om at holde mig orienteret om spørgsmålet
fremadrettet.
Mattias Tesfaye
/
Charlotte Barslev
Side
5/5