Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 386
Offentligt
2147729_0001.png
RAPPORT OM
MULIG DANSK DELTAGELSE
I DET STYRKEDE
BANKSAMARBEJDE
- Erfaringer siden 2015
Teknisk gennemgang den 6. februar 2020
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0002.png
DAGSORDEN
1. Baggrund for rapporten
2. Rapportens indhold
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0003.png
RAPPORTEN FØLGER OP PÅ
RAPPORT FRA 2015
Indhold
Beskrivelse af det styrkede
banksamarbejde
Deltagelse i banksamarbejdets fælles
tilsyn
Krisehåndtering i det styrkede
banksamarbejde
Vilkår for deltagende ikke-eurolande
Dansk realkredit
Økonomiske konsekvenser for
kreditinstitutter og staten
Dansk interessevaretagelse
Det indre marked og
konkurrenceforhold
Grønland og Færøerne
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0004.png
HVAD ER DET STYRKEDE
BANKSAMARBEJDE?
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0005.png
DET FÆLLES TILSYN
Tilsyn med de største kreditinstitutter.
Ved dansk deltagelse: Danske Bank, Nykredit og Jyske Bank.
Det fælles tilsyn er velfungerende og af høj kvalitet.
Større sammenligningsgrundlag.
Flere øjne på de største danske kreditinstitutter.
Høj grad af specialisering og ekspertise.
Standardiseret tilsynspraksis.
Tæt involvering af nationale tilsyn (Finanstilsynet).
Øget ressourcebehov.
Begrænset betydning for bekæmpelse af hvidvask, som
ansvarsfordelingen er i dag.
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0006.png
KRISEHÅNDTERING
Krisehåndtering af de største og grænseoverskridende institutter.
Ved dansk deltagelse: Danske Bank, Nykredit, Jyske Bank og Saxo Bank.
Afviklingsmyndigheden kan sikre en mere ensartet
krisehåndtering.
Erfaring med krisehåndtering af de største europæiske kreditinstitutter.
Flere øjne på de største danske kreditinstitutter.
Øget ressourcebehov.
I de hidtidige sager er der ikke anvendt fælles midler.
Krisehåndtering af de største kreditinstitutter iht. EU-regler eller
efter nationale insolvensregler.
Danmark vil kunne videreføre den nuværende praksis for kontrolleret
afvikling af små kreditinstitutter.
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0007.png
VILKÅR FOR
DELTAGENDE IKKE-EUROLANDE
Afviklingsmyndigheden
Ens vilkår for eurolande og
ikke-eurolande.
Tilsynsmyndigheden
Over 7.500 tilsynsafgørelser
uden at Styrelsesrådet har
gjort indsigelse.
Ikke-eurolande har
i
modsætning til eurolande
mulighed for at udtræde af
banksamarbejdet.
Ligeværdige vilkår for
eurolande og ikke-eurolande.
Styrelsesrådet
• ECB’s
direktion
Eurolandenes centralbanker
Tilsynsrådet
Tilsynsmyndighedens
formand, næstformand og fire
ECB-repræsentanter
Nationale tilsynsmyndigheder
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0008.png
DANSK REALKREDIT:
RAMMERNE FOR TILSYNET
Prudentielt
tilsyn
Tilsynsmyndigheden
Europæisk
lovgivning
Rådet og Europa-
Parlamentet
National dansk
realkredit-
lovgivning
Folketinget
Produkttilsyn
Finanstilsynet
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0009.png
DANSK REALKREDIT:
FORVENTNINGER TIL TILSYNET
Uafhængige myndigheder.
Ensartet tilsyn som udgangspunkt, hvor
dette fagligt kan begrundes.
Hensyn til forskellige typer
kreditinstitutter.
Standardiseret
tilsynsmanual
Finanstilsynet vil indgå i tilsynsarbejdet.
Den danske realkreditmodel er en
stærk og robust model, som høster
international anerkendelse.
Selvom alle tilsynsbeslutninger ikke
nødvendigvis vil være skræddersyet til
den danske realkreditmodel, vil
modellens særlige karakteristika fortsat
blive inddraget i tilsynet med de danske
realkreditinstitutter.
Vurdering af, om risici er
adresseret af andre forhold
Fastsættelse af kapital- og
likviditetskrav
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0010.png
DANSK REALKREDIT:
KONKRETE EMNER
Skal
drøftes
Konsistens med
kapitalkravsforordningen
Balanceprincippet
Supplerende sikkerhedsstillelse
Værdiansættelse
Virksomhedsområde
Løbetider
Garantier som midlertidig
sikkerhed
Fælles funding
Undtagelse fra NEP-krav
Kortsigtet likviditetskrav
(opfyldelse med
realkreditobligationer)
Krav om stabil finansiering
Store eksponeringer
Regnskabsstandarder
FEBRUAR 2020
Afklaret
Kortsigtet likviditetskrav
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0011.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER
- RAMMERNE
Sektorfinansiereret afviklingsformue.
Ca. 450 mia. kr. finansieret af alle deltagende landes kreditinstitutter.
Høj selvrisiko (8 pct. bail-in).
Lav dækningsgrad (5 pct.).
Offentlig bagstopper.
Ca. 450 mia. kr. finansieret af alle deltagende lande.
Anvendes kun efter bail-in og bidrag fra afviklingsformue.
Finanspolitisk neutral på mellemlangt sigt
Ingen statsfinansielle
konsekvenser ifbm. bankkriser.
Parallel dansk kreditlinje.
Brug af egne statslige midler.
Følger af fælles EU-regler og kræver statsstøttegodkendelse.
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0012.png
ØKONOMISKE KONSEKVENSER
- VURDERING
300
250
200
150
100
50
0
Danmark
Banksamarbejdet
Tre største kreditinstitutter (pct. af
BNP)
250
Der skal store tab til, før der kan
ske omfordeling.
Adgang til større afviklingsformue
en fordel i lyset af stor dansk
finansiel sektor.
Risiko for omfordeling fra danske
kreditinstitutter til andre landes
kreditinstitutter?
Kreditinstitutternes robusthed i EU
er øget siden 2015-rapporten.
Danske institutter er generelt fortsat
mere robuste end gennemsnittet af
institutterne i banksamarbejdet.
Omfordeling afhænger af, hvordan
fremtidige kriser udfolder sig.
140
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0013.png
DANSK INTERESSEVARETAGELSE
Mulighed for at påvirke
Tilsyns- og
Afviklingsmyndighedens
indspil til Kommissionen.
Bankaktiver i EU
Adgang til Basel-komitéen via
Tilsynsmyndigheden.
Banksamarbejdet forventes
på længere sigt at udgøre
udgangspunktet for den
finansielle regulering.
Det styrkede banksamarbejde
Øvrige EU-lande
Storbritannien
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0014.png
GRØNLAND OG FÆRØERNE
Grønland og Færøerne kan ikke deltage i det styrkede
banksamarbejde, da de ikke er medlemmer af EU.
Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet vil fortsat være tilsyns- og
afviklingsmyndighed.
Ikke længere adgang til en fælles afviklingsformue (og evt.
indskudsforsikringsordning).
Udfordringerne kan imødegås ved at udbygge modellen for
krisehåndtering af de mindre danske institutter, så denne også
omfatter grønlandske og færøske institutter.
FEBRUAR 2020
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 386: Præsentation fra den tekniske briefing i Erhvervsministeriet vedr. rapport om eventuel danske deltagelse i bankunionen
2147729_0015.png
SAMLET VURDERING
Mange forhold taler for dansk deltagelse i det styrkede
banksamarbejde.
Udestående forhold rejst i 2015-rapporten er blevet afklaret eller
konkretiseret.
Ved dansk beslutning om deltagelse vil de tidligere nævnte tilsynsforhold
i forhold til dansk realkredit skulle drøftes med Tilsynsmyndigheden.
Det styrkede banksamarbejde fortsat i udvikling.
Fælles indskudsforsikringsordning og nye tiltag til at styrke
kreditinstitutternes robusthed.
Svensk udredning offentliggjort den 9. december 2019.
EU-implementering af Basel-komitéens seneste anbefalinger.
Arbejde på styrkede rammer for bekæmpelse af hvidvask i EU.
FEBRUAR 2020