Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 387
Offentligt
2147805_0001.png
Den 7. februar 2020
MFVM 19
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne
chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for to aktivstof-
fer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører æn-
dringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne chlorpyrifos og chlor-
pyrifos-methyl. Ændringerne betyder, at alle maksimalgrænseværdier fastsættes til detektionsgræn-
sen (svarer i praksis til et forbud mod rester af stofferne i afgrøder). Den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet (EFSA) offentliggjorde i august 2019 nye udtalelser om stofferne, som påpeger, at der er
mistanke om, at stofferne kan skade arveanlæggene og hjernens udvikling hos fostre og børn. DTU
Fødevareinstituttet har på den baggrund vurderet, at en sundhedsmæssig risiko ved eksponering for
chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl fra fødevarer ikke kan udelukkes. Anvendelse af stofferne er der-
for ikke længere tilladt i EU. Hvis et stof ikke er tilladt, sættes grænseværdien til detektionsgrænsen,
som er det laveste niveau, man teknisk kan måle i et laboratorium. DTU Fødevareinstituttet har ikke
udtalt sig om eventuelle kombinationseffekter, idet der er tale om maksimalgrænseværdier, der sættes
ned til detektionsgrænsen. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 17. - 18. februar 2020. En vedtagelse af forslaget vurderes at
betyde et forbedret beskyttelsesniveau i Danmark og i EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget, idet man arbejder for en differentieret ikrafttræden for fødevarer til forarbejdning under
forudsætning af, at det færdige produkt ikke indeholder rester af stofferne. Det bemærkes, at regerin-
gens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 fore-
lagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimal-
grænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 387: Notat om komitésag om mksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl i eller på specifikke produkter
2147805_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 18, stk. 1, litra b i pesticidramme-
forordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamen-
tet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 17.-18. februar 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-godken-
delse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Mak-
simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevalu-
erede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundheds-
mæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 387: Notat om komitésag om mksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl i eller på specifikke produkter
2147805_0003.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af udtalelser fra EFSA, at bilag II og V ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier for stofferne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Chlorpyrifos
Alle afgrøder
Chlorpyrifos-
methyl
Alle afgrøder
Maksimalgrænseværdien foreslås sat ned til
detektionsgrænsen, som er det laveste ni-
veau, man teknisk kan måle i et laborato-
rium.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat ned til
detektionsgrænsen, som er det laveste ni-
veau, man teknisk kan måle i et laborato-
rium.
3
Kommissionen foreslår, at de ændrede maksimalgrænseværdier skal finde anvendelse tre måneder ef-
ter, at forordningen med ændringerne træder i kraft. Dette er afvigelse fra normal praksis, idet der
normalt går seks måneder fra forordningen træder i kraft til nye maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester finder anvendelse. Det forventes på den baggrund, at de nye maksimalgrænseværdier for rester
af stofferne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl (svarende i praksis til et forbud) finder anvendelse fra
sensommer/tidligt efterår 2020.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 387: Notat om komitésag om mksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl i eller på specifikke produkter
2147805_0004.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. Forslaget
skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Erhvervet har påpeget, at forsla-
get kan få betydelige konsekvenser for en mindre gruppe danske virksomheder som indfører eller im-
porterer råvarer (majskorn, citrusskaller mm.). Det drejer sig om øgede omkostninger til kontrol af
importerede råvarer samt et muligt omsætningstab som følge af begrænsninger i tilførslen af råvarer.
Erhvervets estimater for de økonomiske konsekvenser fremgår af høringsafsnittet.
På det foreliggende grundlag vurderes de ændrede grænseværdier sandsynligvis kun at få en negativ
konsekvens for et begrænset antal sendinger af importerede råvarer. Disse sendinger vil ikke være
værdiløse, selvom grænseværdien måtte være overskredet, idet det for eksempel kan bruges som
brændsel, hvor værdien er ca. en tredjedel af værdien af kornet som fodermiddel. Forslaget kan dog få
store økonomiske konsekvenser for virksomheder, der bruger tørrede frugt til industriel forarbejdning
til fødevareingredienser.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) offentliggjorde i august 2019 nye udtalelser om
stofferne, som påpeger, at der er mistanke om, at stofferne kan skade arveanlæggene og hjernens ud-
vikling hos fostre og børn. DTU Fødevareinstituttet har på den baggrund vurderet, at en sundheds-
mæssig risiko ved eksponering for chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl fra fødevarer ikke kan udeluk-
kes. Anvendelse af stofferne er derfor ikke længere tilladt i EU. Når et stof ikke længere er tilladt, er det
normal praksis at ændre grænseværdien for rester af stoffet i alle afgrøder til detektionsgrænsen, som
er det laveste niveau, man teknisk kan måle i et laboratorium.
DTU Fødevareinstituttet har ikke udtalt sig om eventuelle kombinationseffekter, idet der alene er tale
om maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et forbedret beskyttelsesniveau i Dan-
mark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Dansk Korn & Foder (DAKOFO) ser det som en fordel, at reguleringen på dette område indføres ensar-
tet i EU, således at handelen på det indre marked ikke påvirkes negativt. DAKOFO vurderer dog samti-
digt, at der kan opstå udfordringer for handelen med 3. lande med de typer af foder, som der er græn-
seværdier for, for eksempel majskorn. DAKOFO nævner, at grænseværdierne kan få betydning for
store sendinger med en værdi på op til 75 mio. kr. pr. sending. DAKOFO anfører på den baggrund, at
det vil være hensigtsmæssigt med en indfasningsfase, der tager højde for, at varer med restindhold kan
ligge på lager.
Dansk Erhverv er generelt meget positiv over for en fælles EU-regulering af kemikalier med en negativ
indvirken på sundhed, fødevaresikkerhed og arbejdsmiljø. Dansk Erhverv støtter op om forslagets æn-
dring af den fælles EU-forordning om sænkelse af grænseværdierne til detektionsniveau for rester af
chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl.
DI Fødevarer er meget tilfreds med, at EU-Kommissionen så hurtigt er kommet med et forslag til EU
regulering af pesticidrester af chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl.
Set i lyset af EFSA’s evalueringer og
dansk ønske om særlovgivning, såfremt EU ikke reagerer hurtigt, mener DI Fødevarer, at det er godt
med EU regler på dette område. DI fødevarer vurderer dog, at forslaget kan få store konsekvenser for
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 387: Notat om komitésag om mksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl i eller på specifikke produkter
2147805_0005.png
særligt en enkelt virksomhed, der fremstiller et tilsætningsstof ud fra citrusskaller. DI vurderer, at
denne virksomhed kan risikere at lide et tab i omsætning på 150-200 mio. kr., hvis der ingen over-
gangsordning kommer, og hvis grænseværdierne træder i kraft efter tre måneder som foreslået af
Kommissionen. På baggrund heraf foreslår DI Fødevarer en differentieret overgangsordning
og an-
fører, at virksomheder, der fremstiller produkter ud fra råvarer, der kan være sprøjtet så sent som i
2019, og hvor man i de færdige fødevarer ikke kan måle indhold af chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl,
bør have en overgangsordning. DI Fødevarer vurderer, at der er behov for en overgangsperiode på to
år.
Forbrugerrådet Tænk støtter, at brugen af chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl stoppes helt, og at fore-
komst heraf ikke accepteres, heller ikke i importerede produkter. Forbrugerrådet Tænk bakker til en
hver tid op om alle tiltag, der kan øge beskyttelsen af forbrugerne i forhold til sprøjtemidler.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre et forbedret beskyttelsesniveau i Danmark
og i EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man arbejder for en differentieret ikrafttræ-
den for fødevarer til forarbejdning under forudsætning af, at det færdige produkt ikke indeholder re-
ster af stofferne.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5