Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. februar 2020
J nr.
2020-389
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål 255
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af formanden, Jeppe
Bruus (S), på udvalgets vegne.
Spørgsmål 255
Vil ministeren redegøre for, hvordan drivhusgasudledninger fra transportsektoren,
som ikke er omfattet af den nationale opgørelse, bliver opgjort og indberettet til EU
og FN? Og vil ministeren oplyse, om der indsamles tilstrækkelige data, så der kan
måles på udviklingen af drivhusgasudledninger fra eks. international søfart og luft-
fart, dvs. så det kan måles nationalt/regionalt og over tid, hvem der udleder flere
eller færre drivhusgasser?
Svar
I medfør af FN’s opgørelsesregler er transportsektorens drivhusgasudledninger
baseret på udledninger fra brændstof solgt i Danmark. Brændstof solgt i Danmark
til international skibs- og lufttransport, skal ikke indregnes i opgørelsen af Dan-
marks samlede nationale drivhusgasudledning. I medfør af
FN’s opgørelsesregler
defineres international skibstransport og international lufttransport som transport
mellem en dansk og en udenlandsk henholdsvis havn og lufthavn. Udledninger fra
anvendelse af brændstof solgt i Danmark til international skibs- og lufttransport skal
dog opgøres og indberettes til EU og FN. I
medfør af FN’s opgørelsesregler
rappor-
teres udledningerne fra brændstof solgt i Danmark til international skibs- og luft-
transport særskilt som et
såkaldt ”Memo item”.
Opgørelserne baseret på brændstof solgt i Danmark til international skibs- og luft-
transport indeholder ikke oplysninger op hvem brændstoffet er solgt til.
Med hensyn til luftfart har luftfartsselskaber registeret i Danmark under EU’s kvote-
direktiv (ETS) siden 2012 foretaget indberetning af deres CO
2
-udledning fra luft-
fartsaktiviteter i EU. Udledninger fra selskabernes flyvninger ind og ud af EU er ikke
omfattet af EU ETS og indgår således ikke i de indberettede CO
2
-opgørelser. De
indberettede opgørelser er offentligt tilgængelige, og man har siden 2012 kunnet
følge udviklingen i den EU-relaterede CO
2
-udledning fra luftfartsselskaberne regi-
steret i det danske kvoteregister (dette omfatter f.eks. ikke SAS, der er registeret i
det svenske kvoteregister). Udviklingen i de pågældende luftfartsselskabers udled-
ning 2012-2018 er vist i nedenstående tabel.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
www.kefm.dk
Side 1/2