Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 391
Offentligt
2148745_0001.png
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. februar 2020
J nr.
2020-389
Transportudvalget har i brev af 9. januar 2020 stillet mig følgende spørgsmål 255
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet af formanden, Jeppe
Bruus (S), på udvalgets vegne.
Spørgsmål 255
Vil ministeren redegøre for, hvordan drivhusgasudledninger fra transportsektoren,
som ikke er omfattet af den nationale opgørelse, bliver opgjort og indberettet til EU
og FN? Og vil ministeren oplyse, om der indsamles tilstrækkelige data, så der kan
måles på udviklingen af drivhusgasudledninger fra eks. international søfart og luft-
fart, dvs. så det kan måles nationalt/regionalt og over tid, hvem der udleder flere
eller færre drivhusgasser?
Svar
I medfør af FN’s opgørelsesregler er transportsektorens drivhusgasudledninger
baseret på udledninger fra brændstof solgt i Danmark. Brændstof solgt i Danmark
til international skibs- og lufttransport, skal ikke indregnes i opgørelsen af Dan-
marks samlede nationale drivhusgasudledning. I medfør af
FN’s opgørelsesregler
defineres international skibstransport og international lufttransport som transport
mellem en dansk og en udenlandsk henholdsvis havn og lufthavn. Udledninger fra
anvendelse af brændstof solgt i Danmark til international skibs- og lufttransport skal
dog opgøres og indberettes til EU og FN. I
medfør af FN’s opgørelsesregler
rappor-
teres udledningerne fra brændstof solgt i Danmark til international skibs- og luft-
transport særskilt som et
såkaldt ”Memo item”.
Opgørelserne baseret på brændstof solgt i Danmark til international skibs- og luft-
transport indeholder ikke oplysninger op hvem brændstoffet er solgt til.
Med hensyn til luftfart har luftfartsselskaber registeret i Danmark under EU’s kvote-
direktiv (ETS) siden 2012 foretaget indberetning af deres CO
2
-udledning fra luft-
fartsaktiviteter i EU. Udledninger fra selskabernes flyvninger ind og ud af EU er ikke
omfattet af EU ETS og indgår således ikke i de indberettede CO
2
-opgørelser. De
indberettede opgørelser er offentligt tilgængelige, og man har siden 2012 kunnet
følge udviklingen i den EU-relaterede CO
2
-udledning fra luftfartsselskaberne regi-
steret i det danske kvoteregister (dette omfatter f.eks. ikke SAS, der er registeret i
det svenske kvoteregister). Udviklingen i de pågældende luftfartsselskabers udled-
ning 2012-2018 er vist i nedenstående tabel.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 391: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 255 om, hvordan drivhusgasudledninger fra transportsektoren, som ikke er omfattet af den nationale opgørelse, bliver opgjort og indberettet til EU og FN, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2148745_0002.png
I den forbindelse skal man værre opmærksom på, at de under EU ETS indberette-
de CO
2
-data fra luftfartsselskaberne er opgjort på selskabsniveau. Det vil sige, at
udledningerne i praksis kan stamme fra brændstof købt uden for Danmark. Derfor
er der ingen direkte sammenhæng mellem disse CO
2
-data og drivhusgasopgørel-
serne til FN, der er baseret på brændstof solgt i Danmark.
Med hensyn til skibsfart har rederier registreret i EU, herunder i Danmark, under
EU’s såkaldte MRV-forordning
for skibe siden udledningsåret 2018 foretaget indbe-
retning af deres skibes aktiviteter i EU - herunder skibenes energiforbrug og CO
2
-
udledning.
Når der i de kommende år indberettes yderligere data vil udviklingen for hvert af de
registrerede skibe kunne følges. Da CO
2
-opgørelserne foreligger på skibsniveau og
kan være baseret på brændstof købt uden for Danmark, er der ingen direkte sam-
menhæng mellem disse CO
2
-data og drivhusgasopgørelserne,
der følger FN’s
opgørelsesregler. Endvidere skal det bemærkes, at skibsfartens udledninger ikke
er omfattet af
EU’s
kvotedirektiv.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2