Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 455
Offentligt
2162976_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
13. marts 2020
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i den indeværende uge
samt i de kommende to uger i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager,
hvor der er nedsat procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig
forhandling, fremsættelse af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der
i øvrigt følges af den danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse
og afsigelse af dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-
Domstolens hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-458/18
Titel og kort sagsresumé
GVC Services
Emne:
Beskatning af udbytter til moderselskab i Gibraltar
Spørgsmål:
1) Skal artikel 2, litra a), nr. i), sammenholdt med bilag I,
del A, litra ab), i direktiv 2011/96/EU fortolkes således, at
udtrykket »[d]e selskaber, der er registreret i henhold til Det
Forenede Kongeriges ret« også omfatter de selskaber, der
er registreret i Gibraltar?
2) Skal artikel 2, litra a), nr. iii), sammenholdt med bilag I,
del B, i direktiv 2011/96/EU fortolkes således, at
udtrykket »corporation tax i Det Forenede Kongerige«
også omfatter den selskabsskat, der skal betales i Gibraltar?
C-389/19
P
Kommissionen mod Sverige (appel af sag T-837/16)
Emne:
REACH-forordningen (blykromater/særlige problematiske
stoffer)
Påstande:
- upphäver den dom som meddelades av tribunalen (femte
avdelningen) den 7 mars 2019, och som delgavs
Europeiska kommissionen den 8 mars 2019, i mål T-
837/16, Konungariket Sverige mot Europeiska
kommissionen, ogillar talan i första instans samtförpliktar
Konungariket Sverige att ersätta rättegångskostnaderna,
eller, alternativt,
- återförvisar målet till tribunalen för förnyad prövning och
låter beslutet omrättegångskostnader för förfarandet i
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Miljøstyrelsen
Mundtlig
forhandling
01.04.20
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Proces-
skridt
Dom
Dato
01.04.20
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0002.png
första instans och för överklagandet anstå; och
- beslutar att verkningarna av det omtvistade beslutet ska
bestå.
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-517/17
Titel og kort sagsresumé
Addis m.fl.
1) Er EU-retten til hinder for, at en medlemsstat (her Tyskland)
i henhold til hjemmelen i artikel 33, stk. 2, litra a), i direktiv
2013/32 henholdsvis den foregående ordning i artikel 25, stk. 2,
litra a), i direktiv 2005/85/EF afviser en ansøgning om
international beskyttelse, fordi ansøgeren er blevet tildelt
flygtningestatus i en anden medlemsstat, såfremt udformningen
af den internationale beskyttelse, navnlig levevilkårene for
anerkendte flygtninge i den anden medlemsstat (her Italien), der
allerede har givet ansøgereninternational beskyttelse, ikke
opfylder kravene i artikel 20 ff. i direktiv 2011/95/EU, uden at
chartrets artikel 4 eller EMRK’s artikel 3 allerede af den grund
krænkes? 2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende:
Gælder dette også, såfremt anerkendte flygtninge i den
medlemsstat, der har anerkendt dem som flygtninge (her
Italien), a) ikke, eller i sammenligning med andre medlemsstater
kun i stærkt begrænset omfang, modtager eksistenssikrende
ydelser, men for så vidt ikke behandles anderledes end denne
medlemsstats egne statsborgere? b) ganske vist er berettigede
efter artikel 20 ff. i direktiv 2011/95/EU, men kun med
vanskelighed har adgang til de hermed forbundne ydelser eller
råder over sådanne familiemæssige netværk eller netværk med
private organisationer, der erstatter eller supplerer statslige
ydelser? 3) Er artikel 14, stk. 1, i direktiv 2013/32/EU
henholdsvis den foregående ordning i artikel 12, stk. 1, første
punktum, i direktiv 2005/85/EF til hinder for anvendelse af en
national bestemmelse, hvorefter en manglende personlig
samtale med ansøgeren i forbindelse med asylmyndighedens
afslag på en asylansøgning i henhold til hjemmelen i artikel 33,
stk. 2, litra a), i direktiv 2013/32, henholdsvis den foregående
ordning i artikel 25, stk. 2, litra a), i direktiv 2005/85/EF, ikke
fører til ophævelse af dette afslag på grund af den manglende
høring, såfremt ansøgeren ved en anfægtelse for domstolene
har lejlighed til at gøre alle omstændigheder, der taler mod et
afslag, gældende, og ansøgningen heller ikke under hensyntagen
til disse omstændigheder kan afgøres anderledes i materiel
henseende?
B. M. M. et B. S. m.fl.
Sagerne C-136/19 og C-133/19 vedrører:
1) Tilsiger hensynet til at sikre den effektive virkning af EU-
retten og til ikke at umuliggøre den ret til familiesammenføring,
som ifølge appellanten tilkommer hende i henhold til artikel 4 i
Rådets direktiv 2003/86/EF af 22. september 2003 om ret til
familiesammenføring, at denne bestemmelse skal fortolkes
således, at et barn af referencepersonen har ret til
familiesammenføring, når den pågældende blev myndig under
rettens behandling af den sag, der var blevet iværksat til
prøvelse af afgørelsen om at meddele afslag på at indrømme
Interessent
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Proces
skridt
GA
Dato
17.03.20
Forenede
sager C-
133/19, C-
136/19 og
C-137/19
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
GA
17.03.20
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0003.png
denne ret, hvilken afgørelse blev truffet, mens barnet endnu var
mindreårigt?
2) Skal artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder og artikel 18 i direktiv 2003/86/EF
fortolkes således, at bestemmelserne er til hinder for afgørelsen
om, at det annullationssøgsmål, der var blevet iværksat til
prøvelse af afslaget på familiesammenføring af en mindreårig,
ikke kunne antages til realitetsbehandling med den begrundelse,
at barnet var blevet myndigt under retssagens behandling,
således at det er afskåret fra muligheden for, at der træffes
afgørelse i den sag, der blev iværksat til prøvelse af denne
afgørelse, og hvorved den pågældendes adgang til effektive
retsmidler krænkes?
Sag C-137/19 vedrører:
Skal artikel 4, stk. 1, litra c), i Rådets direktiv 2003/86/EF af
22. september 2003 om ret til familiesammenføring, i givet fald
sammenholdt med samme direktivs artikel 16, stk. 1, fortolkes
således, at tredjelandsstatsborgere for at blive betragtet som
»mindreårige børn« som omhandlet i denne bestemmelse ikke
kun skal være »mindreårige« på tidspunktet for indgivelse af
ansøgningen om opholdstilladelse, men ligeledes på det
tidspunkt, hvor myndighederne træffer endelig afgørelse om
ansøgningen?
KF mod SatCen (appel)
Påstande:
—Den
appellerede dom ophæves.
—Sagsøgeren
i første instans tilpligtes at betale sagsomkost-
ningerne.
„AGRO IN 2001“
Sagen vedrører: 1. Skal artikel 1, stk. 1, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/42/EU af 3. april 2014 om
indefrysning og konfiskation af redskaber og udbytte fra
strafbart forhold i Den Europæiske Union, som fastsætter
»mindsteregler for indefrysning af formuegoder med henblik på
eventuel efterfølgende konfiskation«, fortolkes således, at den
tillader medlemsstaterne at vedtage bestemmelser om civilretlig
konfiskation, som ikke er støttet på en domfældelse? 2. Følger
det af artikel 1, stk. 1, under hensyntagen til artikel 4, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/42/EU af 3.
april 2014 om indefrysning og konfiskation af redskaber og
udbytte fra strafbart forhold i Den Europæiske Union, at alene
indledning af en straffesag mod den person, hvis formue er
genstand for konfiskation, er en tilstrækkelig forudsætning for
at indlede og gennemføre en civilretlig konfiskationssag? 3. Er
det tilladt at foretage en udvidende fortolkning af grundene i
artikel 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/42/EU af 3. april 2014 om indefrysning og konfiskation
af redskaber og udbytte fra strafbart forhold i Den Europæiske
Union, som tillader en civilretlig konfiskation, der ikke er
støttet på en domfældelse? 4. Skal artikel 5, stk. 1, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/42/EU af 3. april 2014
om indefrysning og konfiskation af redskaber og udbytte fra
strafbart forhold i Den Europæiske Union fortolkes således, at
en formuerettighed kan konfiskeres som direkte eller indirekte
opnået ved en strafbar handling alene på grund af misforholdet
mellem formuegoderne og personens legale indkomster, uden
at der foreligger en endelig dom, som fastslår, at personen har
begået den strafbare handling? 5. Skal bestemmelsen i artikel 6,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/42/EU
C-14/19 P
Udenrigsministeriet
GA
17.03.20
C-234/18
Finanstilsynet
Dom
18.03.20
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0004.png
C-612/18
P
Forenede
sager C-
103/18 og
C-429/18
af 3. april 2014 om indefrysning og konfiskation af redskaber
og udbytte fra strafbart forhold i Den Europæiske Union
fortolkes således, at den regulerer konfiskation hos tredjemand
som en supplerende eller alternativ foranstaltning til den direkte
konfiskation eller som en supplerende foranstaltning til den
udvidede konfiskation? 6. Skal bestemmelsen i artikel 8, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/42/EU af 3.
april 2014 om indefrysning og konfiskation af redskaber og
udbytte fra strafbart forhold i Den Europæiske Union fortolkes
således, at den sikrer anvendelsen af uskyldsformodningen og
forbyder en konfiskation, der ikke er støttet på en domfældelse?
ClientEarth mod Kommissionen (appel)
Påstande:
Dom afsagt af Retten den 11. juli 2018 i sag T-
644/16 (»den appellerede dom«) ophæves, og sagen hjemvises
til Retten med henblik på fornyet behandling.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Sánchez Ruiz (sag C-103/18)
Sagen vedrører hvorvidt den spanske lovgivning og retspraksis
vedrørende tidsbegrænset udnævnelse af vedtægtsmæssigt
personale er forenelig med § 4 og 5 i rammeaftalen vedrørende
tidsbegrænset ansættelse
EU-Domstolen er blevet forelagt følgende præjudicielle
spørgsmål:
 Første spørgsmål: Kan en situation som den, der
beskrives i det foreliggende tilfælde (hvor den offentlige
arbejdsgiver ikke overholder de ved lov fastsatte tidsmæssige
begrænsninger, og derved tillader flere på hinanden følgende
tidsbegrænsede kontrakter, eller opretholder den midlertidige
karakter ved at ændre ansættelsestypen fra hjælpepersonale til
vikaransat eller afløser), anses for misbrug hidrørende fra flere
på hinanden følgende ansættelser og dermed henføres under §
5 i rammeaftalen, der er vedhæftet som bilag til direktiv
1999/70/EF? Andet spørgsmål: Skal bestemmelserne i
rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset ansættelse, som
fremgår af bilaget til direktiv 1999/70/EF, sammenholdt med
effektivitetsprincippet, fortolkes således, at de er til hinder for
nationale processuelle regler, hvorefter det er et ufravigeligt
krav, at en arbejdstager i tidsbegrænset ansættelse aktivt
anfægter eller klager over samtlige på hinanden følgende
ansættelser og ophør for at kunne være omfattet af direktivet
og for at kunne gøre de rettigheder gældende, som den
pågældende tildeles i henhold til EU’s retsorden?

Tredje
spørgsmål: Henset til, at behovet for at besætte ledige stillinger
og dække sygefravær og ferieperioder (...) i den offentlige sektor
i forbindelse med udførelsen af væsentlige tjenester
grundlæggende er »permanent«, og at det dermed er nødvendigt
at fastlægge begrebet »objektive omstændigheder« som
begrundelse for den tidsbegrænsede ansættelse:
[…]
Fernández Álvarez e.a. (sag C-429/18)
Første spørgsmål: Er det i overensstemmelse med
rammeaftalen, der er optaget som bilag til direktiv
1999/70/EF, at den forelæggende ret anlægger en fortolkning
og en opfattelse, hvorefter der i forbindelse med den
tidsbegrænsede ansættelse af sagsøgerne foreligger et misbrug,
for så vidt som den offentlige arbejdsgiver anvender forskellige
former for ansættelse, som alle er midlertidige, til varigt og
konstant at udføre almindelige opgaver, som de
vedtægtsmæssige fastansatte medarbejdere normalt udfører, og
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
18.03.20
Beskæftigelses-
ministeriet
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
Dom
19.03.20
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0005.png
C-693/18
dække permanente og strukturelle behov, som reelt ikke er
midlertidige, men derimod varige og konstante? Er denne
beskrevne tidsbegrænsede ansættelse dermed ikke begrundet
som omhandlet i § 5, stk. 1, litra a), i rammeaftalen med
objektive omstændigheder, for så vidt som denne anvendelse af
tidsbegrænsede ansættelseskontrakter er direkte i strid med
andet afsnit i indledningen til rammeaftalen og punkt 6 og 8 i
de generelle betragtninger til denne aftale, fordi de betingelser,
der kunne begrunde disse tidsbegrænsede
ansættelseskontrakter, ikke er opfyldt?
Andet spørgsmål: Er det i overensstemmelse med
rammeaftalen, der er optaget som bilag til direktiv
1999/70/EF, at den forelæggende ret anlægger en fortolkning,
hvorefter opslaget af en traditionel udvælgelsesprøve, der har
de nævnte kendetegn, hverken er en foranstaltning med
tilsvarende virkning eller kan betragtes som en sanktion, for så
vidt som den ikke står i forhold til det misbrug, der er begået,
og som medfører, at den tidsbegrænsede ansættelse bringes til
ophør, hvorved formålene med direktivet tilsidesættes, og den
ufordelagtige situation for vedtægtsmæssige midlertidige
medarbejdere gøres varig, og ikke kan betragtes som en effektiv
foranstaltning, for så vidt som den ikke medfører nogen
ulempe for arbejdsgiveren eller har en afskrækkende virkning
og dermed ikke er i overensstemmelse med artikel 2, stk. 1, i
direktiv 1999/70, for så vidt som den ikke sikrer, at den
spanske stat opnår de i direktivet foreskrevne resultater? Tredje
spørgsmål: Er det i overensstemmelse med artikel 2, stk. 1, i
direktiv 1999/70 og Den Europæiske Unions Domstols dom af
14. september 2016 i sag C-16/15, at den forelæggende ret
anlægger og anvender en fortolkning, hvorefter et opslag af en
åben udvælgelsesprøve ikke er en foranstaltning, der er egnet til
at sanktionere et misbrug af flere på hinanden følgende
tidsbegrænsede ansættelsesforhold, idet der i spansk ret ikke
findes en sanktionsmekanisme, der er effektiv og har
afskrækkende virkning, og som bringer misbrug i forbindelse
med ansættelse af vedtægtsmæssigt midlertidigt personale til
ophør, idet lovgivningen ikke gør det muligt at besætte disse
oprettede strukturelle stillinger med det personale, der
vargenstand for misbruget, således at jobusikkerheden for disse
arbejdstagere bibeholdes?
[…]
CLCV e.a.
1) Fortolkning af begrebet anordning
1-1: Hvad omfatter begrebet anordning i artikel 3, nr. 10), i
forordning (EF) nr. 715/2007, der definerer
manipulationsanordning (defeat device)?
1-2: Kan et program, der er installeret i
motorstyringscomputeren, eller som mere generelt påvirker
denne, anses for en anordning i denne artikels forstand?
2) Fortolkning af begrebet emissionsbegrænsningssystem
2-1: Hvad omfatter begrebet »emissionsbegrænsningssystem«,
som er anført i artikel 3, nr. 10), i forordning (EF) nr.
715/2007, der definerer manipulationsanordning (defeat
device)?
2-2: Omfatter dette emissionsbegrænsningssystem udelukkende
teknologier og strategier, der har til formål at håndtere og
reducere emissioner (bl.a. NOx) efter dannelsen, eller
indbefatter det ligeledes de forskellige teknologier og strategier,
Miljø- og
Fødevareministeriet
Transport- og
Boligministeriet
GA
19.03.20
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0006.png
Forenede
sager C-
21/19
C-23/19
der giver mulighed for at begrænse selve dannelsen, som f.eks.
EGR-teknologien?
3) Fortolkning af begrebet manipulationsanordning (defeat
device)
3-1: Er en anordning, som registrerer alle parametre i
tilknytning til gennemførelsen af de i forordning (EF) nr.
715/2007 foreskrevne godkendelsesprocedurer med henblik på
under disse procedurer at aktivere eller opjustere en del af
emissionsbegrænsningssystemets funktion og herved opnå
godkendelse af køretøjet, en manipulationsordning som
omhandlet i artikel 3, nr. 10), i forordning (EF) nr. 715/2007?
3-2: Er denne manipulationsanordning (defeat device) i
bekræftende fald forbudt i henhold til bestemmelserne i artikel
5, stk. 2, [i forordning] (EF) nr. 715/2007?
3-3: Kan en anordning som den, der er beskrevet i spørgsmål 3-
1, kvalificeres som en »manipulationsanordning«, hvis
emissionsbegrænsningssystemets øgede funktion ikke kun
finder sted under godkendelsesprocedurer, men også i konkrete
tilfælde, når netop de forhold, hvorunder
når de registreres
emissionsbegrænsningssystemets drift opjusteres under disse
godkendelsesprocedurer, forekommer under faktiske
kørselsforhold?
4) Fortolkning af de i artikel 5 fastsatte undtagelser
4-1: Hvad omfatter de tre undtagelser, der er fastsat i artikel 5,
stk. 2, [i kapitel II] i forordning (EF) nr. 715/2007?
4-2: Kan der af en af de i artikel 5, stk. 2, anførte tre grunde ses
bort fra forbuddet mod en manipulationsordning [defeat
device], der specifikt under godkendelsesprocedurer aktiverer
eller opjusterer driften af en del af
emissionsbegrænsningssystemet?
4-3: Er en forsinkelse af motorens ældning eller tilsodning en
del af de krav med hensyn til at »beskytte motoren mod
beskadigelse eller havari« eller »sikre køretøjets driftssikkerhed«,
som kan begrunde tilstedeværelsen af en manipulations-
anordning som omhandlet i artikel 5, stk. 2, litra a)?
XN m.fl.
1. Er et stof, der ikke er et biprodukt som omhandlet i
rammedirektivet om affald, pr. definition heller ikke et animalsk
biprodukt som omhandlet i forordningen om animalske
biprodukter fra 2009, således at dette stof ikke i henhold til
artikel 1, stk. 3, i forordning 1013/2006 er undtaget fra
anvendelsesområdet for forordning 1013/2006? Eller er det
ikke udelukket, at et stof omfattes af definitionen af animalske
biprodukter som omhandlet i forordningen om animalske
biprodukter, hvis dette stof ikke opfylder betingelserne i artikel
5, stk. 1, i rammedirektivet om affald, således at det ikke uden
videre omfattes af forordning 1013/2006?
2. Hvorledes skal en overførsel, der omfattes af
godkendelseskravene i forordning (EF) nr. 1774/2002
nu
forordning (EF) nr. 1069/2009
–som
omhandlet i artikel 1, stk.
3, i forordning 1013/2006 forstås: Menes der hermed
transporten (fra et land til et andet) af animalske biprodukter,
uanset hvilken kategori materialet tilhører? Eller menes der
hermed transport af det i artikel 48 i forordningen om
animalske biprodukter fra 2009 (før artikel 8 i forordning
1774/2002) omhandlede materiale, der er begrænset til
animalske biprodukter eller afledte produkter i denne
bestemmelses forstand, altså kategori 1- og kategori 2-materiale,
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
19.03.20
6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0007.png
T-570/19
T-571/19
T-572/19
C-542/18
RX-II
og
C-543/18
RX-II
Forenede
sager
C-558/18
og
C-563/18
herunder forarbejdede animalske proteiner, afledt af kategori 3-
materiale?
3. Såfremt der ved overførsel, der omfattes af
godkendelseskravene i forordning (EF) nr. 1774/2002
nu
forordning (EF) nr. 1069/2009
–som
omhandlet i artikel 1, stk.
3, litra d), i forordning 1013/2006 også skal forstås transport
(fra et land til et andet) af animalske biprodukter uanset hvilken
kategori materialet tilhører, skal artikel 1, stk. 3, litra d), i
forordning 1013/2006 da endvidere forstås således, at der
hermed også menes overførsel af blandinger af animalske
biprodukter og andre stoffer og i bekræftende fald, har
mængdeforholdet mellem de animalske biprodukter og andre
stoffer da betydning? Eller mister et animalsk biprodukt sin
karakter af animalsk biprodukt som omhandlet i forordningen
om animalske biprodukter fra 2009, og bliver det animalske
biprodukt til affald som omhandlet i forordning 1013/2006
som følge af opblandingen med et andet stof?
Muratbey Gida mod EUIPO (Formen på en flettet ost)
Påstande:
—Den
anfægtede afgørelse annulleres.
—EUIPO
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Muratbey Gida mod EUIPO (Formen på en flettet ost)
Påstande:
—Den
anfægtede afgørelse annulleres.
—EUIPO
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Muratbey Gida mod EUIPO (Formen på en flettet ost)
Påstande:
—Den
anfægtede afgørelse annulleres.
—EUIPO
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Simpson mod Kommissionen og HG mod Kommissionen
Den fornyede prøvelse skal vedrøre spørgsmålet, om Den
Europæiske Unions Rets domme af 19. juli 2018, Simpson mod
Rådet (T-646/16 P, ikke trykt i Sml., EU:T:2018:493) og HG
mod Kommissionen (T-693/16 P, ikke trykt i Sml., EU
:T:2018:492), navnlig henset til det almindelige
retssikkerhedsprincip, påvirker EU-rettens ensartede
anvendelse eller sammenhæng, idet Retten som appelinstans
fastslog, at det dommerkollegium, der afsagde Retten for EU-
Personalesagers kendelse af 24. juni 2016, Simpson mod Rådet
(F-142/11 RENV, EU:F:2016:136) og dom af 19. juli 2016,
HG mod Kommissionen (F-149/15, EU:F:2016:155), ikke var
lovligt sat på grund af en ulovlighed, der påvirkede
udnævnelsesproceduren for et af medlemmerne af dette
dommerkollegium, som medførte en tilsidesættelse af
princippet om en domstol oprettet ved lov, der er fastsat i
artikel 47, stk. 2, første punktum, i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder. Den fornyede prøvelse
skal navnlig vedrøre spørgsmålet, om udnævnelsen af en
dommer, i lighed med de retsakter, der er omhandlet i artikel
277 TEUF, kan være genstand for en indirekte legalitetskontrol,
eller om en sådan indirekte legalitetskontrol - principielt eller
efter at der er forløbet en vis periode - er udelukket eller
begrænset til bestemte former for ulovligheder for at sikre den
retlige stabilitet og retskraften.
Miasto Łowicz m.fl.
Sag C-558/18 vedrører:
Skal artikel 19, stk. 1, andet afsnit, TEU fortolkes således, at
forpligtelsen til at tilvejebringe den nødvendige adgang til
domstolsprøvelse for at sikre en effektiv retsbeskyttelse på de
områder, der er omfattet af EU-retten, hvilken forpligtelse
følger af nævnte bestemmelse, er til hinder for bestemmelser,
som i væsentlig grad forøger risikoen for, at garantien for en
Miljø- og
Fødevareministeriet
Miljø- og
Fødevareministeriet
Miljø- og
Fødevareminsteriet
Nævnenes Hus
Dom
Dom
Dom
Dom
19.03.20
19.03.20
19.03.20
24.03.20
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Dom
24.03.20
7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0008.png
uafhængig disciplinær procedure for dommere i Polen
undergraves, grundet:
1) politisk indflydelse på forløbet af de disciplinære procedurer,
2) risiko for, at disciplinærsystemet misbruges til en politisk
kontrol af indholdet i retslige afgørelser, og
3) muligheden for at anvende beviser, der er tilvejebragt på
ulovlig vis, i forbindelse med disciplinære procedurer mod
dommerne?
Sag C-563/18 vedrører:
Skal artikel 19, stk. 1, andet afsnit, TEU fortolkes således, at
forpligtelsen til at tilvejebringe den nødvendige adgang til
domstolsprøvelse for at sikre en effektiv retsbeskyttelse på de
områder, der er omfattet af EU-retten, hvilken forpligtelse
følger af nævnte bestemmelse, er til hinder for bestemmelser,
som ødelægger garantierne for en uafhængig disciplinær
procedure for dommere i Polen grundet politisk indflydelse på
forløbet af de disciplinære procedurer, og for at der opstår
risiko for, at disciplinærsystemet misbruges til en politisk
kontrol af indholdet i retslige afgørelser?
Bonnafous mod Kommissionen
Påstande:
Den anfægtede afgørelse omgøres, idet det
fastslås, at den af sagsøgeren for appelkammeret indgivne klage
er velbegrundet, at indsigelsen følgelig skal forkastes og at EU-
varemærkeansøgningen skal imødekommes. Subsidiært
annulleres den anfægtede afgørelse.
EUIPO og, i påkommende tilfælde, intervenienten tilpligtes
at betale sagsomkostningerne og omkostningerne forbundet
med sagens behandling for appelkammeret ved EUIPO.
ISS Facility
Skal artikel 3, stk.1, i Rådets direktiv 2001/23/EF af 12. marts
2001 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
varetagelse af arbejdstagernes rettigheder i forbindelse med
overførsel af virksomheder eller bedrifter eller af dele af
virksomheder eller bedrifter fortolkes således, at såfremt der
som omhandlet i direktivets artikel 1, stk. 1, er tale om samtidig
overførsel af forskellige dele af en virksomhed til forskellige
erhververe, overgår de rettigheder og forpligtelser, der på
overførselstidspunkter følger af en arbejdskontrakt med en
arbejdstager, der var beskæftiget i hver af de overførte dele, i
forhold til det omfang, hvori denne arbejdstager havde været
beskæftiget i den del af virksomheden, som er overført til de
forskellige erhververe, eller således, at de nævnte rettigheder og
forpligtelser i det hele overgår til erhververen af den del, hvor
førnævnte arbejdstager hovedsageligt havde været beskæftiget,
eller således, at såfremt direktivet ikke kan fortolkes på nogen
af de nævnte måder, sker der ikke nogen overgang til de nævnte
erhververe af de rettigheder og forpligtelser, der følger af
arbejdstagerens arbejdskontrakt, hvilket også er tilfældet,
såfremt det ikke er muligt at fastsætte omfanget af
arbejdstagerens beskæftigelse særskilt i de forskellige dele af
virksomheden?
HUNGEOD e.a. m.fl.
1) Skal artikel 41, stk. 1, og artikel 47 i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder, 2., 25., 27. og 36.
betragtning til Europa- Parlamentets og Rådets direktiv
2007/66/EF af 11. december 2007 om ændring af Rådets
direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF for så vidt angår
forbedring af effektiviteten af klageprocedurerne i forbindelse
T-646/18
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
24.03.20
C-344/18
Erhvervsstyrelsen
Dom
25.03.20
Forenede
sager
C-496/18
og
C-497/18
Miljø- og
Fødevareministeriet
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
25.03.20
8
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0009.png
med indgåelse af offentlige kontrakter, artikel 1, stk. 1 og 3, i
Rådets direktiv 92/13/EØF af 25. februar 1992 om
samordning af love og administrative bestemmelser vedrørende
anvendelse af EF-reglerne for fremgangsmåden ved
tilbudsgivning inden for vand- og energiforsyning samt
transport og telekommunikation og, i denne forbindelse,
retssikkerhedsprincippet, som er et almindeligt EU-retligt
princip, og kravet om effektiv og hurtig behandling af klager
over indgåelse af offentlige kontrakter i forbindelse med
afgørelser truffet af ordregivende myndigheder fortolkes
således, at de er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som
med hensyn til offentlige kontrakter, der indgås før denne
lovgivnings ikrafttrædelse, efter udløbet af fristen, i henhold til
medlemsstatens tidligere lovgivning, for undersøgelse af
overtrædelser i forbindelse med indgåelse af offentlige
kontrakter, som begås inden ikrafttrædelsen af denne
lovgivning, generelt tillader den kompetente (tilsyns-)
myndighed, som er oprettet i medfør af denne lovgivning, at
denne inden for den i nævnte lovgivning fastsatte frist selv kan
iværksætte en procedure for at undersøge en konkret
overtrædelse i forbindelse med indgåelse af offentlige
kontrakter og træffe afgørelse om realiteten og som følge heraf
fastslå, at der er begået en overtrædelse, fastsætte en sanktion
vedrørende indgåelse af offentlige kontrakter og anvende
virkningerne af kontraktens ugyldighed?
2) Kan de retsregler og principper, som er nævnt i det første
spørgsmål
ud over den faktiske udøvelse af (den subjektive
og personlige) ret til efterprøvelse, som aktører, der berøres af
indgåelsen af en offentlig kontrakt, har
finde anvendelse på
retten til at iværksætte og behandle en klageprocedure, som de
(tilsyns)myndigheder, som er oprettet i medfør af
medlemsstatens lovgivning, har, hvilke myndigheder har
beføjelse til af egen drift at identificere og undersøge
overtrædelser i forbindelse med indgåelse af offentlige
kontrakter og har til opgave at varetage samfundsmæssige
interesser?
3) Følger det af artikel 99, stk. 1 og 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/25/EU om fremgangsmåderne ved
indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester og om ophævelse direktiv
2004/17/EF, at lovgivningen i en medlemsstat, idet der
vedtages en ny lov
– med henblik på at beskytte EU’s
finansielle interesser i forbindelse med indgåelse af offentlige
kontrakter
generelt kan tillade (tilsyns)myndigheder, som i
henhold til medlemsstatens lovgivning har beføjelse til af egen
drift at identificere og undersøge overtrædelser i forbindelse
med indgåelse af offentlige kontrakter, og som har til opgave at
varetage samfundsmæssige interesser, at undersøge
overtrædelser i forbindelse med indgåelse af offentlige
kontrakter, der er begået inden ikrafttrædelsen af denne lov, og
iværksætte og behandle en procedure, selv om fristerne i
henhold til den tidligere lovgivning er udløbet?
4) Har det i betragtning af de retsregler og principper, som er
nævnt i det første spørgsmål, ved vurderingen af, om den i det
første og det tredje spørgsmål beskrevne
undersøgelsesbeføjelse, som er tillagt (tilsyns)myndighederne, er
forenelig med EU-retten, nogen betydning, hvilke retlige,
forskriftsmæssige, tekniske eller organisatoriske lakuner eller
andre former for hindringer, der ligger til grund for den
9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0010.png
C-622/18
C-2/19
omstændighed, at overtrædelsen i forbindelse med indgåelsen af
offentlige kontrakter ikke blev undersøgt, da den blev begået?
5) Skal artikel 41, stk. 1, og artikel 47 i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder, 2., 25., 27. og 36.
betragtning til Europa- Parlamentets og Rådets direktiv
2007/66/EF af 11. december 2007 om ændring af Rådets
direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF for så vidt angår
forbedring af effektiviteten af klageprocedurerne i forbindelse
med indgåelse af offentlige kontrakter, artikel 1, stk. 1 og 3, i
Rådets direktiv 92/13/EØF af 25. februar 1992 om
samordning af love og administrative bestemmelser vedrørende
anvendelse af EF-reglerne for fremgangsmåden ved
tilbudsgivning inden for vand- og energiforsyning samt
transport og telekommunikation og, i denne forbindelse,
retssikkerhedsprincippet, som er et almindeligt EU-retligt
princip, og kravet om effektiv og hurtig behandling af klager
over indgåelse af offentlige kontrakter i forbindelse med
afgørelser truffet af ordregivende myndigheder og
proportionalitetsprincippet, fortolkes således, at den nationale
ret
selv hvis den i det første til det fjerde spørgsmål nævnte
beføjelse i betragtning af disse principper kan tillægges de
(tilsyns)myndigheder, som i henhold til medlemsstatens
lovgivning har beføjelse til af egen drift at identificere og
undersøge overtrædelser i forbindelse med indgåelse af
offentlige kontrakter, og som har til opgave at varetage
samfundsmæssige interesser
kan tage stilling til, om den tid,
der er gået mellem overtrædelsen blev begået, udløbet af den
tidligere gældende undersøgelsesfrist og iværksættelsen af
proceduren om undersøgelse af overtrædelsen, er rimelig og
forholdsmæssig, og heraf udlede den retlige følge af, at den
omtvistede afgørelse er uden virkning, eller en anden retlig
følge, der følger af medlemsstatens lovgivning?
Cooper International Spirits e.a.
Skal artikel 5, stk. 1, litra b), og artikel 10 og 12 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/95/EF af 22. oktober
2008 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om varemærker, fortolkes således, at en varemærkeindehaver,
som ikke på noget tidspunkt har benyttet sit varemærke, og
som har fortabt sine rettigheder ved udløbet af den periode på
fem år, der følger efter offentliggørelsen af registreringen, kan
opnå erstatning for tab ved at påberåbe sig en krænkelse af
varemærkets væsentligste funktion, der skyldes tredjemands
brug inden datoen for fortabelsens virkning af et tegn, der
ligner det nævnte varemærke, som angivelse for varer eller
tjenesteydelser af samme eller lignende art som dem, for hvilke
dette varemærke er blevet registreret?
A. P. (Mesures de probation)
Er anerkendelsen af en medlemsstats dom og tilsynet med
dommens fuldbyrdelse også i overensstemmelse med Rådets
rammeafgørelse 2008/947/RIA af 27. november 2008 om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme
og afgørelser om prøvetid med tilsyn med henblik på tilsyn med
tilsynsforanstaltninger og alternative sanktioner, når den
frihedsstraf, der er pålagt en domfældt, i henhold til denne dom
gøres betinget uden yderligere forpligtelser, således at den
eneste forpligtelse består i, at domfældte ikke må begå en ny,
forsætlig strafbar handling i prøvetiden (der er tale om en
betinget straf i henhold til den estiske straffelovs § 73)?
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
25.03.20
Justitsministeriet
Dom
26.03.20
10
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0011.png
C-182/19
T-734/17
C-215/18
C-663/18
Pfizer Consumer Healthcare
Er Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1140
af 8. juli 2016 om tarifering af visse varer i den kombinerede
nomenklatur ugyldig, for så vidt som den under pos. 3824 i
KN, mere specifikt 3824 90 96, tariferer varer, som: i består af
et bindlignende materiale, der indeholder »varmeceller«,
herunder kemikalier ii fungerer på samme måde som et omslag,
men giver ekstra fordele iii gennem en eksoterm kemisk
reaktion lindrer smerter, mindsker stivhed og fremmer heling af
væv (som påvist ved flere kliniske forsøg) iv er formet eller
pakket til detailsalg og v klart præsenteres og markedsføres som
værende til medicinske formål, og som om de har de
virkninger, der er anført i nr. iii) ovenfor på det grundlag, at det
er kemikalierne, der er det karaktergivende materiale eller den
karaktergivende bestanddel, og ikke under pos. 3005 [på
grundlag af ordlyden af de relevante positionstekster og afsnits-
og kapitelbestemmelser samt forklarende bemærkninger i
henhold til almindelig tariferingsbestemmelse 1, anvendelsen af
almindelig tariferingsbestemmelse 3 a), som kræver tarifering i
overensstemmelse med den mest specificerede varebeskrivelse,
eller på anden vis]?
ViaSat mod Kommissionen
Påstande:
Kommissionens stiltiende afgørelse om afslag af
24. august 2017 annulleres, idet denne er en følge af
Kommissionens undladelse af inden for den fastsatte frist i
henhold til artikel 8, stk. 3, i forordning nr. 1049/2001 at
besvare sagsøgerens genfremsatte begæring om aktindsigt af 10.
juli 2017 i forbindelse med den anmodning om aktindsigt, der
blev indgivet den 2. maj 2017 med nr. 2017/2592 vedrørende
oplysninger, der er blevet fremlagt eller udvekslet i forbindelse
med en indkaldelse af ansøgninger om pan-europæiske
systemer for mobile satellittjenester.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne,
herunder de omkostninger, der afholdes af en intervenerende
part.
Primera Air Scandinavia
1) Forelå der et kontraktforhold mellem sagsøgeren og sagsøgte
som omhandlet i artikel 5, stk. 1, i [Rådets] forordning nr.
44/2001 om retternes kompetence og om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige
område, selv om der ikke var indgået nogen aftale mellem
sagsøgeren og sagsøgte, og flyvningen var del i en pakke af
ydelser leveret på grundlag af en aftale mellem sagsøgeren og en
tredjemand (et rejsebureau)? 2) Kan dette forhold betragtes
som et forbrugerforhold i henhold til artikel 15-17 i afdeling 4 i
[Rådets] forordning nr. 44/2001 om retternes kompetence og
om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil-
og handelsretlige område? 3) Har sagsøgte partsevne i en
retssag vedrørende fyldestgørelse af krav opstået i henhold til
[Europa-Parlamentets og Rådets] forordning [(EF)] nr.
261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestemmelser om
kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved
boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og
om ophævelse af forordning (EØF) nr. 295/91?
B S et C A
Skal forordning nr. 1307/2013 og nr. 1308/2013 samt
princippet om varernes frie bevægelighed fortolkes således, at
de ved bekendtgørelse af 22. august 1990 indførte
undtagelsesbestemmelser, hvorefter dyrkning, industriel
Toldstyrelsen
Dom
26.03.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
26.03.20
Justitsministeriet
Dom
26.03.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Lægemiddelstyrelsen
GA
31.03.20
11
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0012.png
Forenede
sager
C-724/18
og
C-727/18
C-228/18
anvendelse og markedsføring af hamp skal begrænses til
plantens fibre og frø, fastsætter en restriktion, der er i strid med
fællesskabsretten?
Cali Apartments m.fl.
1) Foretager en operatør af en internetvideoplatform, på
hvilken brugere stiller videoer med ophavsretligt beskyttet
indhold til rådighed for almenheden uden rettighedshaverens
samtykke, en overføringshandling som omhandlet i artikel 3,
stk. 1, i direktiv 2001/29/EF, når
platformen giver operatøren reklameindtægter,
uploadingen foregår automatisk og uden at operatøren
forinden ser eller kontrollerer den,
operatøren ifølge brugsbetingelserne får en global, ikke-
eksklusiv og vederlagsfri licens til videoerne i hele videoens
lagringsperiode,
operatøren i brugsbetingelserne og i forbindelse med
uploadingen henviser til, at der ikke må lægges indhold ind, der
krænker ophavsretten,
operatøren stiller hjælpemidler til rådighed, hvormed
rettighedshaveren kan blokere krænkende videoer,
operatøren organiserer søgeresultaterne på platformen i form
af ranglister og indholdskategorier og viser registrerede brugere
en oversigt, der er indrettet efter disses tidligere sete videoer, og
som indeholder videoer, der anbefales dem for så vidt som
operatøren ikke har noget specifikt kendskab til, at der er
indhold tilgængeligt, som udgør en krænkelse af ophavsretten,
eller operatøren
når denne har fået kendskab til dette indhold
omgående sletter det eller omgående blokerer adgangen
hertil?
(…)
Budapest Bank e.a.
1) Kan artikel 81, stk. 1, EF, [artikel 101, stk. 1, TEUF]
fortolkes således, at den kan være til hinder for en eneste
adfærd, der har både et konkurrencebegrænsende formål og en
konkurrencebegrænsende virkning, idet begge disse elementer
udgør selvstændige retsgrundlag? 2) Kan artikel 81, stk. 1, EF,
[artikel 101, stk. 1, TEUF] fortolkes således, at den i
hovedsagen omhandlede aftale mellem ungarske banker, som
med hensyn til de to betalingskortselskaber MasterCard og Visa
fastsætter en fælles størrelse på det interbankgebyr, der skal
betales til de kortudstedende banker for brugen af de nævnte
selskabers kort, udgør en aftale med et
konkurrencebegrænsende formål? 3) Kan artikel 81, stk. 1, EF,
[artikel 101, stk. 1, TEUF] fortolkes således, at
kreditkortselskaberne, der ikke deltog direkte i fastlæggelsen af
aftalens indhold, men gjorde det muligt at vedtage denne aftale
og accepterede og anvendte den, også skal betragtes som parter
i en interbankaftale, eller skal det vurderes, at disse selskaber
samordnede deres adfærd med de banker, som indgik aftalen?
4) Kan artikel 81, stk. 1, EF, [artikel 101, stk. 1, TEUF]
fortolkes således, at det for at vurdere, om der foreligger en
overtrædelse af konkurrencereglerne, henset til sagens
genstand, ikke er nødvendigt at afgøre, om der er tale om
deltagelse i en aftale eller om samordning med adfærden hos de
banker, der deltog i aftalen?
Transport-, og
Boligministeriet
Erhvervsstyrelsen
GA
31.03.20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
01.04.20
12
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0013.png
C-567/18
Coty Germany
Den Europæiske Unions Domstol forelægges følgende
præjudicielle spørgsmål om fortolkningen af artikel 9, stk. 2,
litra b), i Rådets forordning (EF) nr. 207/2009 af 26. februar
2009 om EF-varemærker (EUT L 78 af 24.3.2009, s. 1) og
artikel 9, stk. 3, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2017/1001 af 14. juni 2017 om EU-
varemærker (EUT L 154 af 16.6.2017, s. 1):
Er en person, der oplagrer varer, som krænker en
varemærkeret, for en tredjemand uden at have kendskab til
overtrædelsen, i besiddelse af den pågældende vare med det
formål at udbyde den til salg eller markedsføre den, når det ikke
er personen selv, men derimod kun tredjemanden, der har til
hensigt at udbyde varen til salg eller markedsføre den?
Stim et SAMI
Indebærer udlejning af biler, som er standardudstyrede med
radiomodtagere, at den, som udlejer bilerne, er en bruger, som
foretager en overføring til almenheden eller en kommunikation
til offentligheden som omhandlet i henholdsvis artikel 3, stk. 1,
i direktiv 2001/29 og artikel 8, stk. 2, i direktiv 2006/115?
2. Hvilken betydning, om nogen, har omfanget af
biludlejningsvirksomheden og udlejningstiden?
Stadtwerke Neuwied
1. Skal artikel 3, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/55/EF af 26. juni 2003 om fælles regler for det
indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv
98/30/EF [org. s. 2] (EUT 2003, L 17[6, s. 57]) sammenholdt
med litra b) og c) i bilag A hertil fortolkes således, at manglende
direkte underretning af gaskunder med passende varsel om
betingelser for, anledning til og omfanget af en forestående
ændring af tarifferne for gasforsyning er til hinder for, at en
sådan tarifændring er gyldig?
2. Såfremt dette spørgsmål besvares bekræftende: Er artikel 3,
stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/55/EF
af 26. juni 2003 om fælles regler for det indre marked for
naturgas og om ophævelse af direktiv 98/30/EF sammenholdt
med litra b) og c) i bilag A hertil umiddelbart anvendelig over
for et privatretligt selskab (anpartsselskab efter tysk ret) fra den
1. juli 2004, fordi de nævnte bestemmelser i dette direktiv ud
fra et indholdsmæssigt synspunkt er ubetingede og således kan
anvendes uden yderligere gennemførelsesforanstaltninger og
indrømmer borgeren rettigheder over for et organ, der på trods
af sin privatretlige juridiske form er undergivet statslig
myndighed, eftersom staten er eneste anpartshaver i selskabet?
CPAS de Liège
Skal artikel 5 og 13 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/115/EF af 16. december 2008 om fælles standarder og
procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, sammenholdt med
artikel 19, stk. 2, og artikel 47 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder, og dette direktivs artikel 14, stk.
1, litra b), sammenholdt med dommen i sag C-562/13, der blev
afsagt den 18. december 2014 af Domstolens Store Afdeling,
fortolkes således, at et retsmiddel, der er bragt i anvendelse til
prøvelse af en afgørelse, hvorved en tredjelandsstatsborger, der
lider af en alvorlig sygdom, pålægges at forlade en medlemsstats
område, har opsættende virkning, idet den, der anvender
retsmidlet, har gjort gældende, at fuldbyrdelsen af denne
Kulturministeriet
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
01.04.20
C-753/18
Kulturministeriet
Dom
01.04.20
C-765/18
Energistyrelsen
Dom
01.04.20
C-233/19
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
GA
01.04.20
13
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0014.png
C-480/18
C-500/18
afgørelse kan udsætte vedkommende for en alvorlig risiko for
alvorlig og uafvendelig forværring af den pågældendes helbred,
uden at det er fornødent at foretage en vurdering af
retsmidlet, idet den blotte indgivelse af dette er tilstrækkeligt til
at suspendere fuldbyrdelsen af afgørelsen om udsendelse,
eller skal der foretages en begrænset kontrol af, hvorvidt der
foreligger et rimeligt begrundet klagepunkt eller manglende
opfyldelse af betingelserne for realitetsbehandling, eller at
søgsmålet for Conseil du contentieux des étrangers (domstol i
udlændingeretlige sager) er åbenbart ugrundet,
eller kræves der en tilbundsgående prøvelse fra
arbejdsretternes side for at afgøre, om fuldbyrdelsen af denne
afgørelse kan betyde, at den, der anvender retsmidlet, udsættes
for en alvorlig risiko for alvorlig og uafvendelig forværring af sit
helbred?
PrivatBank
1) Er en national lovgivning, hvorefter det lettiske finanstilsyn
har beføjelse til at behandle klager fra brugerne af
betalingstjenester, herunder i forbindelse med manglende
betalinger i euro eller i en medlemsstats nationale valuta, og
dermed til at konstatere overtrædelser af loven [om
betalingstjenester og elektroniske penge] og pålægge sanktioner,
forenelig med artikel 2, stk. 2, i direktiv [2007/64/EF]?
2) Skal direktivets artikel 20, stk. 1 og 5, og artikel 21, stk. 2,
fortolkes således, at de tillader, at den kompetente myndighed
ligeledes fører tilsyn med og pålægger sanktioner i forbindelse
med manglende betalinger i euro eller i valutaen i en
medlemsstat uden for euroområdet?
3) Har den kompetente myndighed med henblik på de i
direktivets artikel 20 og 21 fastlagte tilsynsopgaver eller med
henblik på de i direktivets artikel 80-82 fastlagte
klageprocedurer beføjelse til at bilægge tvister mellem betaleren
og udbyderen af betalingstjenester, som udspringer af de i
direktivets artikel 75 omhandlede retsforhold, og afgøre, hvem
der er ansvarlig for den manglende eller mangelfuldt
gennemførte transaktion?
4) Når den kompetente myndighed udfører de i direktivets
artikel 20 og 21 fastlagte tilsynsopgaver eller gennemfører de i
direktivets artikel 80-82 fastlagte klageprocedurer, skal denne
myndighed da tage hensyn til en voldgiftsafgørelse, der bilægger
tvisten mellem udbyderen af betalingstjenesterne og brugeren
af betalingstjenesterne?
Reliantco Investments et Reliantco Investments Limassol
Sucursala
1. Skal/kan den nationale ret ved fortolkning af begrebet
»detailkunde« i artikel 4, [stk.] 1, nr. 12), i direktiv
2004/39/[EF] anvende de samme fortolkningskriterier, der
definerer begrebet »forbruger« som omhandlet i artikel 2, litra
b), i direktiv 93/13/EØF?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende, på hvilke
betingelser kan en »detailkunde« som omhandlet i direktiv
2004/[39/EF] da, i en tvist som den i hovedsagen omhandlede,
være en forbruger? Og
3. Navnlig, udgør især den omstændighed, at en »detailkunde«
som omhandlet i direktiv 2004/[39/EF] gennemfører mange
handler i løbet af en relativt kort tidsperiode og investerer
betydelige pengesummer i finansielle instrumenter som
omhandlet i artikel 4, [stk. 1], nr. 17), i direktiv 2004/39/[EF],
et relevant kriterium for at vurdere, om en »detailkunde« i
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
02.04.20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
02.04.20
14
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0015.png
C-670/18
C-802/18
direktivets forstand anses for at være en forbruger?
4. Kan og/eller skal den nationale ret, når den skal fastslå sin
kompetence, idet retten skal fastslå, om den enkelte situation er
omfattet af artikel 17, [stk.] 1, litra c), eller artikel 7, nr. 2), i
forordning (EU) nr. 1215/2012, tage højde for det af
sagsøgeren påberåbte materielle retsgrundlag
alene ansvar
uden for kontraktforhold
som et retsmiddel i tilfælde af
indgåelse af kontraktvilkår, som anses for urimelige i henhold
til direktiv 93/13/EØF, således at den anvendelige materielle
ret fastlægges i medfør af forordning (EF) nr. 864/2007 (Rom
IIforordningen), eller bevirker sagsøgerens eventuelle egenskab
af forbruger, at det materielle retsgrundlag for sagsøgerens
påstand bliver irrelevant?
Comune di Gesturi
Er princippet om forbud mod forskelsbehandling, der er fastsat
i artikel 1 og 2 i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november
2000, til hinder for bestemmelsen i artikel 5, stk. 9, i lovdekret
nr. 95 af 6. juli 2012 (som ændret og ophøjet til lov nr. 135 af
7.8.2012, som ændret ved artikel 6 i lovdekret nr. 90 af
24.6.2014, ophøjet til lov nr. 114 af 11.8.2014), hvorefter
myndigheder ikke må tildele opgaver om undersøgelse eller
konsultation til pensionerede privat eller offentligt ansatte?
Caisse pour l'avenir des enfants
Skal den luxembourgske familieydelse, der tildeles i henhold til
artikel 269 og 270 i lov om social sikring, sidestilles med en
social fordel i den forstand, hvori dette udtryk er anvendt i
artikel 45 TEUF og artikel 7, stk. 2, i forordning 492/2011 om
arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen? I tilfælde
af sidestilling er den definition af familiemedlem, der i medfør
af artikel 1, litra i), i forordning nr. 883/2004 finder anvendelse,
til hinder for den bredere definition af familiemedlem i artikel
2, nr. 2), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/38/EF, idet sidstnævnte udelukker enhver
selvbestemmelse for medlemsstatens vedkommende med
hensyn til at definere familiemedlem i strid med, hvad der er
fastlagt i samordningsforordningen, og subsidiærtudelukker
begrebet væsentligste forsørger i enhver betydning. Skal
definitionen af familiemedlem, i den forstand, hvori dette
udtryk er anvendt i artikel 1, litra i), i forordning nr. 883/2004
følgelig foretrækkes i lyset af sin specifikke karakter i
forbindelse med en samordning af socialsikringsordninger, og
bevarer medlemsstaten navnlig sin kompetence til at definere
de familiemedlemmer, der udløser ret til familieydelsen? Kan
udelukkelsen af ægtefællens barn fra definitionen af
familiemedlem i tilfælde af anvendelse af artikel 2, nr. 2) i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF på
familieydelser og nærmere bestemt den luxembourgske
familieydelse anses for at være en indirekte forskelsbehandling
begrundet imedlemsstatens nationale målsætning om at
knæsætte barnets personlige ret og nødvendigheden af at
beskytte beskæftigelsesmedlemsstatens forvaltning, mens
udvidelsen af personkredsen på anvendelsesområdet udgør en
urimelig byrde for det luxembourgske familieydelsessystem,
som bl.a. eksporterer op mod 48% af sine familieydelser?
Miljø- og
Fødevareministeriet
Beskæftigelses-
ministeriet
Erhvervsministeriet
Dom
02.04.20
Beskæftigelses-
ministeriet
Skatteministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Dom
02.04.20
15
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0016.png
C-3/19
C-20/19
Forenede
sager
C-84/19,
C-222/19
og
C-252/19
Asmel
- Er EU-retten til hinder for en national bestemmelse såsom
artikel 33, stk. 3a, i lovdekret nr. 163 af 12. april 2006, hvorefter
kommuners selvbestemmelse i forbindelse med indgåelse af
offentlige kontrakter gennem en indkøbscentral begrænses til
udelukkende to organisationsmodeller, nemlig
kommuneforeningen, såfremt en sådan allerede foreligger, eller
et kommunekonsortium, der skal stiftes?
- Er EU-retten, og navnlig princippet om fri udveksling af
tjenesteydelser og princippet om sikring af en så bred
konkurrence som muligt på markedet for offentlige
tjenesteydelseskontrakter, til hinder for en national
bestemmelse såsom artikel 33, stk. 3a, i lovdekret nr. 163 af 12.
april 2006, der, sammenholdt med artikel 3, stk. 25, i lovdekret
nr. 163 af 12. april 2006, hvad angår organisationsmodellen i
form af kommunekonsortier udelukker muligheden for at stifte
privatretlige retssubjekter såsom eksempelvis et privatretligt
konsortium med deltagelse også af private aktører?
- Er EU-retten, og navnlig princippet om fri udveksling af
tjenesteydelser og princippet om sikring af en så bred
konkurrence som muligt på markedet for offentlige
tjenesteydelseskontrakter, til hinder for en national
bestemmelse såsom artikel 33, stk. 3a, der
såfremt den skal
fortolkes således, at kommunekonsortier, der også udgør
indkøbscentraler, kun må udføre aktiviteter på et område
svarende til området for de deltagende kommuner samlet set,
og således højst svarende til provinsens område
begrænser de
nævnte indkøbscentralers kompetenceområde?
kunsthaus muerz
Skal direktiv 2002/83/EF
navnlig direktivets artikel 35 og 36
fortolkes således, at det er til hinder for en national
bestemmelse, hvorefter opsigelsesperioden
uanset en
(korrekt) oplysning om opsigelsesretten forud for indgåelsen af
aftalen
udløber 30 dage efter, at aftalen er indgået, (også) når
forsikringstageren ikke er forbruger?
Profi Credit Polska m.fl.
1. Skal artikel 1, stk. 2, i Rådets direktiv 93/13/EØF af 5. april
1993 fortolkes således, at direktivet ikke finder anvendelse på
bedømmelsen af, om enkelte kontraktvilkår, som vedrører de
renteuafhængige omkostninger i forbindelse med en kredit, er
urimelige, når en medlemsstats lovbestemmelser fastsætter et
loft for disse omkostninger, idet de fastsætter, at der ikke kan
stilles krav om betaling af renteuafhængige omkostninger i
forbindelse med en forbrugerkreditaftale, såfremt de overstiger
det loft for renteuafhængige omkostninger i forbindelse med en
kredit, som er beregnet i henhold til lovbestemmelserne, eller
det samlede kreditbeløb?
2. Skal artikel 4, stk. 2, i Rådets direktiv 93/13/EØF af 5. april
1993 fortolkes således, at et kontraktvilkår, der regulerer de
renteuafhængige omkostninger, som låntageren skal afholde og
tilbagebetale sammen med lånet foruden renterne, og som er
knyttet til selve aftaleindgåelsen og ydelsen af kreditten (i form
af gebyrer, provisioner og omkostninger af anden art), ikke er
underlagt en bedømmelse af deres eventuelle urimelighed i
henhold til denne bestemmelse, hvis de er affattet klart og
forståeligt?
3. Skal artikel 4, stk. 2, i Rådets direktiv 93/13/EØF af 5. april
1993 fortolkes således, at kontraktvilkår, hvorved der indføres
omkostninger af forskellig art, som er knyttet til ydelsen af en
Miljø- og
Fødevareministeriet
GA
02.04.20
Finanstilsynet
Dom
02.04.20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
GA
02.04.20
16
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 455: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 13/3-20
2162976_0017.png
C-264/19
C-406/19
P
kredit, ikke er affattet »klart og forståeligt«, hvis det ikke
fremgår af dem, hvilke konkrete modydelser de afholdes for, og
forbrugeren ikke kan se, hvad forskellen på dem er?
Constantin Film Verleih
1. Omfatter den adresse på producenter, fremstillere,
distributører, leverandører og andre tidligere indehavere af
varer eller tjenesteydelser samt på engros og detailhandelsled,
der er anført i artikel 8, stk. 2, litra a), i direktiv 2004/48/EF,
og som de i artikel 8, stk. 1, i direktiv 2004/48/EF nævnte
oplysninger i givet fald omfatter, også
a) e-mailadresserne på brugerne af tjenesteydelserne og/eller
a) telefonnumrene på brugerne af tjenesteydelserne og/eller
c) de IP-adresser, som brugerne af tjenesteydelserne har
anvendt til at uploade de rettighedskrænkende filer samt det
nøjagtige tidspunkt for denne uploading?
2. Såfremt spørgsmål 1, litra c), besvares bekræftende:
Omfatter de oplysninger, der skal gives i henhold til artikel 8,
stk. 2, litra a), i direktiv 2004/48/EF, også den IP-adresse, som
brugeren, der forudgående har krænket rettigheder ved at
uploade filer, senest har anvendt til at få adgang til sin Google-
/YouTube-brugerkonto, samt det nøjagtige tidspunkt for
adgangen, uanset om der ved denne seneste adgang blev begået
rettighedskrænkelser?
Spanien mod Kommissionen (appel)
Påstande: Kommissionen har nedlagt påstand om, at punkt 1 i
konklusionen i den appellerede dom ophæves, og at søgsmålet i
første instans forkastes, eller, subsidiært, at sagen hjemvises til
Retten.
Kulturministeriet
GA
02.04.20
Miljø- og
Fødevareministeriet
Dom
02.04.20
17