Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 479
Offentligt
2166941_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. marts 2020
20/02976-1
nsa-dep
Komitésag
vedr.
Kommissionens
gennemførelsesforordning
(2020/402) af 14. marts 2020 om at gøre udførslen af visse varer betin-
get af fremlæggelse af en udførselstilladelse
1.
Resume
Kommissionen har den 15. marts 2020 i en hasteprocedure vedtaget en
gennemførelsesforordning (2020/402) om at gøre udførslen af visse per-
sonlige værnemidler betinget af en eksporttilladelse. Gennemførelsesfor-
ordningen blev hastebehandlet for at håndtere forsyningsproblemet i EU
på personlige værnemidler forårsaget af coronavirussen. EU’s komité for
beskyttelsesforanstaltninger skal senest den 24. marts 2020 stemme om
gennemførelsesforordningen. Gennemførelsesforordningen vurderes at
have positiv betydning for sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark i den
ekstraordinære situation, hvor efterspørgslen efter personlige værnemidler
er steget kraftigt. De erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes at være
begrænsede, særligt som følge af den midlertidige karakter af ordningen.
Regeringen agter at støtte gennemførelsesforordningen.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 15. marts 2020 i en hasteprocedure vedtaget en gen-
nemførelsesforordning (2020/402) om at gøre udførslen af visse varer be-
tinget af fremlæggelse af en udførselstilladelse.
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(182/2011) af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper for,
hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser, kan Kommissionen vedtage gennemførelses-
retsakter uden forudgående forelæggelse for et komiteudvalg i særligt ha-
stende tilfælde.
Gennemførelsesforordningen
forelægges EU’s komité for beskyttelsesfor-
anstaltninger med henblik på dets vedtagelse. Forslaget vedtages af Kom-
missionen, hvis et kvalificeret flertal af komitéens medlemmer stemmer for
forslaget. Hvis der ikke er kvalificeret flertal for forslaget eller hvis der er
kvalificeret flertal imod forslaget, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 479: Notat om komitésag om udførselstilladelse
2/4
Komitéens medlemmer skal afgive skriftlig stemme om gennemførelses-
akten senest den 24. marts 2020.
Forslaget har hjemmel i forordning (2015/479) af 11. marts 2015 om fælles
ordninger for udførsel især artikel 5, som fastlægger, at Kommissionen i en
krisesituation på eget initiativ kan gøre eksporten af en vare betinget af
fremlæggelse af en eksporttilladelse.
3.
Formål og indhold
For at afhjælpe og forhindre forsyningsproblemer ift. personlige værnemidler
i EU har Kommissionen på eget initiativ indført krav om, at europæiske virk-
somheder skal have en eksporttilladelse, hvis de ønsker at eksportere visse
personlige værnemidler til lande uden for EU. De konkrete produkter fremgår
af retsaktens bilag 1 og gælder bl.a. beskyttelsesbriller, masker, beskyttelses-
beklædning og handsker.
Myndighederne skal vurdere de konkrete eksportansøgninger ud fra følgende
hensyn:
- Nationale forsyninger, dvs. hvorvidt der er forsyningsknaphed
- Leveringsforpligtelser i henhold til et fælles europæisk udbud
- Indsatser koordineret af den integrerede mekanisme for politisk kri-
serespons (IPCR), Europa-Kommissionen eller andre EU-instituti-
oner
- Bistand rettet til og behandlet af EU-civilbeskyttelsesmekanismen
fra tredjelande eller internationale organisationer
- Støttevirksomheders aktiviteter i udlandet
- Aktiviteter ifm. med Verdenssundhedsorganisationens (WHO's)
netværk for indberetning af og indsats over for sygdomsudbrud på
verdensplan
- EU's aktiviteter i udlandet, herunder militære operationer, interna-
tionale politimissioner og/eller civile internationale fredsbevarende
missioner
- Varer til EU's og medlemsstaternes delegationer i udlandet
Eksportrestriktionerne gælder indtil videre i seks uger fra og med den 15.
marts 2020.
Efter forordningen skal eksporttilladelsen afgøres inden for en frist, der ikke
overstiger 5 arbejdsdage. 1. arbejdsdag regnes som dagen for korrekt modta-
get ansøgning, og sagen skal derfor senest afgøres på 5. arbejdsdag.
Det fremgår af gennemførelsesforordningen, at udførsler til bl.a. EØS-lan-
dene, Grønland og Færøerne ikke er omfattetog virksomhederne skal derfor
ikke indhente tilladelse til at eksporterer fra EU til disse lande.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 479: Notat om komitésag om udførselstilladelse
2166941_0003.png
3/4
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesforordningen har direkte virkning i dansk lov fra den 15.
marts 2020. Eksportkontrol administreres af Erhvervsstyrelsen. Erhvervs-
styrelsen modtager eksportansøgninger fra virksomhederne, sender ansøg-
ningerne i høring hos relevante myndigheder, og sender afgørelser til an-
søgerne.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget vurderes at kunne medføre negative erhvervsøkonomiske konse-
kvenser for danske eksportører, der har værnemidler omfattet af forslaget.
Det vurderes, at der er en årlig dansk eksport på ca. 70 mio. kr. af produkter,
som er omfattet af både varekoderne og de tilhørende produktbeskrivelser
i bilag 1 af gennemførelsesforordningen.
Det skal dog understreges, at de økonomiske konsekvenser er baseret på en
umiddelbar vurdering af den årlige eksport, og at denne vurdering er for-
bundet med usikkerhed. Dertil bemærkes det, at forordningen som ud-
gangspunkt kun gælder i 6 uger med mulighed for forlængelse.
Erhvervsstyrelsen vurderer, at forordningsforslaget medfører administra-
tive konsekvenser for de omfattede virksomheder. De administrative kon-
sekvenser består i, at virksomhederne skal søge om tilladelse for at få lov
til at eksportere visse værnemidler ud af EU, foreløbig i en periode på seks
uger. De samlede administrative konsekvenser ved ovenstående vurderes
at være under 4 mio. kr.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Gennemførelsesordningen vurderes overordnet at have positiv betydning
for sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark i den ekstraordinære situa-
tion, hvor efterspørgslen efter personlige værnemidler er steget kraftigt.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 479: Notat om komitésag om udførselstilladelse
4/4
Gennemførelsesforordningen giver danske myndigheder mulighed for at
give afslag på konkrete eksportansøgninger på baggrund af national for-
syningsknaphed. Det forventes derfor at understøtte den nationale og euro-
pæiske beholdning af personlige værnemidler til brug i sundhedsvæsnet og
samfund, og derved forbedre det nationale beskyttelsesniveau.
8.
Høring
Forslaget har ikke været i høring i specialudvalget for konkurrence, vækst
og forbrugerspørgsmål, da gennemførelsesforordningen er trådt i kraft.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I lyset af udbruddet af den epidemiologiske krise forårsaget af coronavirus
er efterspørgslen efter personlige værnemidler i EU steget betragteligt. På
den baggrund forventes medlemsstaterne at udtale sig positivt for gennem-
førelsesforordningen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der indføres en midlertidige eksportrestriktioner på
visse personlige værnemidler i lyset af den nuværende sundhedskrise som
følge af udbruddet af coronavirussen i Europa. Regeringen støtter endvi-
dere, at eksportkontrollen ikke omfatter EØS-landene, Grønland og Færø-
erne. Det sikrer, at der gnidningsfrit og uhindret kan sendes personlige vær-
nemidler til hele Kongeriget Danmark samt EØS-landene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.