Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 506
Offentligt
2170203_0001.png
26. marts 2020
J.nr. 2020 - 2798
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 671 af 25. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 506: Kopi af MOF alm. del - svar på MFU spm. 671 om der er forskel imellem, hvilke generelle regler (toldregler m.v.) der gælder for fødevarer, der importeres til Danmark fra henholdsvis Israel og de israelsk besatte områder, fra skatteministeren
2170203_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, om der er forskel imellem, hvilke generelle regler (toldregler m.v.)
der gælder for fødevarer, der importeres til Danmark fra henholdsvis Israel og de israelsk
besatte områder.
Svar
Jeg har indhentet følgende oplysninger fra Toldstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”I
forhold til det stillede spørgsmål skal der skelnes mellem:
1. Israel
2. Gaza og Vestbredden
3. Syrien (Golanhøjderne)
Med hensyn til de generelle regler, der gælder for fødevarer, der importeres til Danmark
fra henholdsvis Israel og de israelsk besatte områder, bemærkes, at de særlige varebestem-
melser, der gælder for mange fødevarer, henhører under forskellige ressortmyndigheder,
og der henvises derfor til disse for en nærmere uddybning.
Der vil i det følgende derfor kun blive redegjort for de forskelle, der er i toldbehandlingen
som resultat af reglerne om såkaldt ikke-præferenceoprindelse (dvs. at varen ikke har en
toldfordel pga. oprindelsessted) og præferenceoprindelse (dvs. at varen har en toldfordel
pga. oprindelsessted) i relation til de nævnte områder.
1) Israel
Varehandel mellem EU og Israel er reguleret i en handelsaftale (protokol IV), der fastsæt-
ter, hvilke varer EU må importere fra Israel, og hvilken told der skal betales.
Som udgangspunkt er alle fødevarer omfattet af aftalen og må derfor importeres i EU.
Størstedelen af fødevarerne er endvidere omfattet af såkaldt præferencetold, som betyder,
at de må importeres med nedsat told som følge af, at fødevarerne har oprindelse i Israel
(præferenceoprindelse). Ifølge Toldstyrelsens systemer importeres bl.a. dadler, bagværk
og nye kartofler med nedsat told fra Israel til Danmark.
De fødevarer, der ikke er omfattet af aftalen, skal importeres med fuld told, ligesom føde-
varer fra andre tredjelande, der ikke har en handelsaftale med EU. Visse fødevarer er
imidlertid omfattet af såkaldte toldkontingenter, som betyder, at disse varer kan importe-
res med nedsat told, indtil der er importeret en nærmere fastsat mængde/antal af den på-
gældende varetype. Herefter er toldfordelen ophørt, og der skal betales fuld told af varen.
Endvidere kan nogle fødevarer være underlagt visse bestemmelser, som ikke vedrører
toldsatsen, men derimod restriktioner, der skal varetage fx sikkerheds- eller miljømæssige
interesser, såsom krav om en dyrelægeattest.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 506: Kopi af MOF alm. del - svar på MFU spm. 671 om der er forskel imellem, hvilke generelle regler (toldregler m.v.) der gælder for fødevarer, der importeres til Danmark fra henholdsvis Israel og de israelsk besatte områder, fra skatteministeren
2170203_0003.png
2) Gaza og Vestbredden
Varehandel mellem EU og henholdsvis Gaza og Vestbredden er reguleret i en handelsaf-
tale (protokol III til handelsaftalen), der fastsætter, hvilke varer EU må importere fra hen-
holdsvis Gaza og Vestbredden, og hvilken told der skal betales.
Som udgangspunkt er en lang række fødevarer omfattet af aftalen og må derfor importe-
res. Disse fødevarer kan importeres med nedsat told som følge af, at fødevarerne har op-
rindelse i enten Gaza eller Vestbredden (præferenceoprindelse). Ifølge Toldstyrelsens sy-
stemer ses alene en begrænset import af dadler med nedsat told fra henholdsvis Gaza el-
ler Vestbredden til Danmark.
Ligesom i handelsaftalen med Israel skal importerede fødevarer, der ikke er omfattet af
aftalen, betale fuld told af varen. Tilsvarende kan nogle importerede fødevarer være un-
derlagt visse bestemmelser, der skal varetage fx sikkerheds- eller miljømæssige interesser.
3) Syrien (Golanhøjderne)
Varehandel mellem EU og Syrien (Golanhøjdene) er reguleret i en handelsaftale (protokol
II til handelsaftalen), der fastsætter, hvilke varer EU må importere fra Syrien.
Aftalen omfatter kun en mindre gruppe af fødevarer, der kan blive importeret med nedsat
told som følge af, at varerne har oprindelse i Syrien (præferenceoprindelse). Ifølge Told-
styrelsens systemer importeres fx bearbejdede kornprodukter, vand tilsat kulsyre og bag-
værk med nedsat told fra Syrien til Danmark.
Ligesom i handelsaftalen med Israel skal importerede fødevarer, der ikke er omfattet af
aftalen, betale fuld told af varen. Tilsvarende kan nogle importerede fødevarer være un-
derlagt visse bestemmelser, der skal varetage fx sikkerheds- eller miljømæssige interesser.
Toldstyrelsens kontrol
Det bemærkes, at hvis Israel angives som oprindelsesland for en importeret fødevare, der
i virkeligheden har oprindelse i Gaza, Vestbredden eller Golanhøjderne, er der tale om af-
givelse af en urigtig angivelse, og der kan dermed ikke opnås en toldfordel (præferenceop-
rindelse) i form af nedsat told i henhold til handelsaftalen med EU. Disse fødevarer vil
således være omfattet af fuld told.
Afslutningsvis gøres opmærksom på, at (føde)varer fra de israelsk besatte områder ikke er
omfattet af handelsaftalen mellem EU og Israel, hvilket fremgår af Europa-Kommissio-
nens meddelelse om oprindelsesangivelse for varer fra de områder, der har været besat af
Israel siden juni 1967.”
Side 3 af 3