Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 508
Offentligt
2171661_0001.png
26. marts 2020
Internationalt Politikon-
tor
Sagsbeh: Tarek Ziad Hussein
Sagsnr.: 2020-733-0086
Dok.:
1431676
Dato:
Kontor:
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg om af-
givelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-817/19, Ligue des Droits Hu-
mains
1. Indledning
Den belgiske forfatningsdomstol har forelagt 10 præjudicielle spørgsmål for
EU-Domstolen, som omhandler forskellige aspekter af indsamlingen, opbe-
varingen og anvendelsen af PNR-oplysninger
1
i lyset af Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder (herefter Chartret). Det er
vurderingen, at navnlig det andet, tredje, fjerde, sjette og ottende spørgsmål
er af dansk interesse.
Det andet og tredje spørgsmål vedrører navnlig, hvorvidt omfanget og typen
af indsamlede PNR-oplysninger efter omstændighederne vil kunne afsløre
følsomme personoplysninger er forenelig med bl.a. Chartrets bestemmelser
om respekt for privatliv og familieliv og beskyttelse af personoplysninger.
Det fjerde spørgsmål vedrører, hvorvidt den generelle indsamling af PNR-
oplysninger for alle flypassagerer er forenelig med bl.a. Chartrets bestem-
melser om respekt for privatliv og familieliv og beskyttelse af personoplys-
ninger.
Det sjette spørgsmål vedrører, hvorvidt udførelsen af forudgående vurderin-
ger herunder brugen af forskellige databaser og forud fastsatte kriterier er i
strid med Chartrets bestemmelser om bl.a. respekt for privatliv og familieliv
og beskyttelse af personoplysninger.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
1
Jf. direktiv (EU) 2016/681 (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/681 af
27. april 2016 om anvendelse af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at fore-
bygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet)
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 508: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-817/19, Ligue des Droits Humains
Det ottende spørgsmål vedrører, hvorvidt direktivets bestemmelse om en
dataopbevaringsperiode på fem år er forenelig med Chartrets bestemmelser
om respekt for privatliv og familieliv og beskyttelse af personoplysninger.
2. Sagens faktiske omstændigheder
Sagen er anlagt af den belgiske menneskerettighedsorganisation
Ligue des
Droits Humains
(herefter sagsøger), som ønsker den belgiske PNR-lov an-
nulleret.
Sagsøger har anført, at den anfægtede lov ikke opfylder kriterierne om lov-
lighed, nødvendighed og proportionalitet, og at indsamlingen og anvendel-
sen af PNR-oplysninger derfor er i strid med retten til respekt for privatlivet
og retten til beskyttelse af personoplysninger i medfør af chartret. Sagsøger
har herved gjort gældende, at PNR-oplysningerne indsamles på en generel
og udifferentieret måde, og at oplysningerne opbevares i fem år, uden at der
foretages nogen sondring, differentiering, begrænsning eller undtagelse un-
der hensyn til det forfulgte mål.
3. Regeringens interesse i sagen
PNR-direktivet er omfattet af det danske retsforbehold og er derfor ikke bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark. Den danske PNR-lov svarer
imidlertid i vid udstrækning til ordningen efter PNR-direktivet.
Regeringen afgiver derfor indlæg i sagen, da en eventuel underkendelse af
den belgiske PNR-lov og dermed ordningen efter PNR-direktivet vil kunne
have direkte betydning for den danske PNR-ordnings overensstemmelse
med chartret. Det vil blandt andet medføre, at den danske PNR-enhed ikke
længere vil kunne udveksle PNR-oplysninger med andre medlemsstater.
4. Regeringens synspunkter i sagen
Regeringens argumentation i sagen baserer sig på følgende argumenter:
-
PNR-direktivet indeholder et udtrykkeligt forbud mod PNR-myn-
dighedernes behandling af følsomme oplysninger. Medlemsstater-
nes PNR-enheder må herefter ikke behandle PNR-oplysninger, der
angiver en persons race eller etniske oprindelse, politiske anskuelser,
religiøse eller filosofiske overbevisning, medlemskab af en fagfor-
ening, sundhed, seksualitet eller seksuelle orientering. Det er ikke
regeringens opfattelse, at de indsamlede oplysninger kan defineres
som følsomme oplysninger.
En begrænset dataindsamling, der alene knytter sig til bestemte per-
soner eller kategorier, er uegnet til at opnå formålet med at fore-
bygge terror eller grov kriminalitet, henset til denne type kriminali-
tets dynamiske karakter.
2
-
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 508: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-817/19, Ligue des Droits Humains
-
PNR-direktivet lægger en række begrænsninger ned over behandlin-
gen af PNR-oplysninger, sådan at f.eks. søgninger i oplysninger er
begrænset til personer, der konkret er mistænkt for at have begået en
strafbar handling.
Den femårige opbevaringsperiode er udtryk for en passende afvej-
ning mellem hensynet til den registreredes rettigheder over for øn-
sket om at forebygge grov kriminalitet og terror.
Det følger af PNR-direktivet, at samtlige personoplysninger om per-
soner, som ikke udgør en risiko, skal maskeres, når der er gået 6
måneder. Hvis maskeringen efterfølgende skal fjernes, kræver det
bl.a., at videregivelsen er godkendt af f.eks. en judiciel myndighed.
-
-
3