Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 522
Offentligt
2173896_0001.png
Samlenotat: Uformel videokonference for udenrigsministre den 3. april 2020
Dagsordenspunkt: COVID-19
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes en drøftelse som opfølgning på videokonferencen den 23. marts af de eksterne aspekter af EU’s
håndtering af COVID-19 med særligt fokus på håndteringen af udfordringen med de mange EU-borgere, der er
strandet i tredjelande uden for EU. Herudover forventes en drøftelse af behovet for styrket internationalt
samarbejde i synergi med arbejdet i bl.a. FN, G7 og G20 samt solidaritet med de skrøbelige udviklingslande i
håndteringen af krisen. Endelig forventes en drøftelse af håndteringen af påvirkningskampagner om COVID-19.
Der forventes på rådsmødet udtrykt opbakning til EU’s koordinerende rolle i indsatsen med repatriering af
strandede EU-borgere. Der forventes enighed om behovet for aktivt at imødegå desinformation om COVID-19.
Endelig forventes opbakning til at styrke det internationale samarbejde om håndteringen af krisen og solidaritet
med internationale partnere, herunder de skrøbelige udviklingslande.
2. Baggrund
I lyset af COVID-19 blev EU's stats- og regeringschefer den 17. marts bl.a. enige om at
prioritere indsatsen i forhold til strandede EU-borgere i tredjelande. Trods begrænset mandat,
har EU’s udenrigstjeneste
en vigtig rolle at spille i forhold til at koordinere medlemsstaternes
indsats med at hjælpe de EU-borgere, herunder danske statsborgere, der grundet lokale
restriktioner er strandet i lande uden for EU.
Danmark har været en ledende fortaler for, at EU’s
udenrigstjeneste indtager en central og aktiv koordinerende rolle i repatrieringsopgaven. EU har
nedsat en særlig task force for at styrke koordinationen af EU-landenes konsulære indsats. Den
fælles udenrigstjeneste er med sine 142 delegationer til stede over det meste af verden og kan
derfor koordinere dialogen med regeringer i tredjelande om at holde luftrummet åbent for
kommercielle fly eller særfly og understrege vigtigheden af, at EU-borgere får fri og sikker
passage. Kommissionsformanden, Rådsformanden og
EU’s udenrigsrepræsentant
har alle bistået
med at føre aktiv dialog med de lande, hvis særlige foranstaltninger har gjort det svært eller
umuligt for EU-borgere at udrejse. Der foregår en omfattende koordination EU-landene imellem
i forhold til at sikre pladser på hinandens særfly. Fra dansk side har man
arbejdet målrettet for at
sikre over 300 nordiske og EU/EØS-borgere pladser på de danske særfly.
EU’s
enhed for strategisk kommunikation har konkluderet, at såvel mis-
som desinformation om
COVID-19 fortsat udbredes på globalt plan med potentielle skadelige konsekvenser til følge. Der
pågår konkrete påvirkningskampagner, der gennem anvendelse af desinformation forsøger at
undergrave tiltroen til demokratiske institutioner og sundhedsmyndigheder i håndteringen af
COVID-19 krisen, mens misinformation risikerer at så mistro i forhold til lægefaglige eksperter
og sundhedsmyndigheder.
WHO har udtrykt bekymring for, hvordan pandemien vil udvikle sig i de mest sårbare
udviklingslande særligt i Afrika, hvor sundhedssystemerne er svage. Særligt sårbare er også verdens
fordrevne og flygtninge. Truslen handler både om den direkte sundhedskrise, som vil ramme hårdt
i lande med kritisk svage sundhedssystemer. Og om den langsigtede socioøkonomiske udvikling,
der kan slå bunden ud af de sårbare økonomier. Den 8. april 2020 afholdes en uformel
videokonference mellem EU’s udviklingsministre, der vil udgøre et vigtigt bidrag til klar og aktiv
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 522: Samlenotat vedr. uformel videokonference for udenrigsministre 3/4-20
kommunikation om EU’s samlede støtteindsats i partnerlande. Videokonferencen er
kommet i
stand efter konkret ønske fra Danmark og Sverige.
3. Formål og indhold
Formålet er at følge op den uformelle videokonference den 23. marts med en drøftelse af de
eksterne aspekter af EU’s håndtering af COVID-19
med fokus på repatriering af EU-borgere i
tredjelande, håndteringen misinformation og påvirkningskampagner om COVID-19, samt en
drøftelse af behovet styrket internationalt samarbejde i synergi med arbejdet i bl.a. FN, G7 og
G20 samt solidaritet med særligt de skrøbelige udviklingslande i håndteringen af krisen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes udtrykt generel opbakning til EU’s koordinerende rolle i forhold til repatriering af
EU-borgere, der er strandet i tredjelande. Der forventes opbakning til aktiv imødegåelse af
desinformation om COVID-19. Endelig forventes generel enighed om behovet for styrket
internationalt samarbejde og solidaritet med partnerlandene.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens holdning, at EU bør indtage en proaktiv koordinerende rolle i håndteringen af
krisen inklusiv med at hjælpe EU-borgere, der er strandet i lande uden for EU. EU bør sende
klare budskaber for at imødegå den desinformation, der kan have fatale konsekvenser under den
nuværende krise samt et stærkt signal
om solidaritet med EU’s globale partnere,
herunder med
de skrøbeligste udviklingslande særligt i Afrika.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Europaudvalget modtog
den 26. marts 2020 et resumé af den uformelle videokonference for udenrigsministre den 23.
marts 2020, som omhandlede
de eksterne aspekter af EU’s håndtering af COVID-19.
2