Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 540
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
HPA, sagsnr.: 2020-8103
Den 8. april 2020
Uformel videokonference for udenrigsministre (handel) den 16. april 2020
SAMLENOTAT
1. Handelspolitiske aspekter af COVID-19-krisen ............................................................................. 2
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 540: Samlenotat vedr. uformel videokonference for udenrigsministre (handel) 16/4-20
2176110_0002.png
1. Handelspolitiske aspekter af COVID-19-krisen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På videokonferencen ventes en drøftelse af de handelspolitiske aspekter af COVID-19-krisen, herunder
implikationer for EU's handelsrelationer til tredjelande og for bæredygtigheden af de globale værdi- og
forsyningskæder. Kommissionen ventes konkret at orientere om eksportrestriktioner for medicinsk udstyr,
herunder EU’s implementeringsforordning
om eksportautorisationer, kontakter til tredjelande om forsyning af
medicin og værnemidler, samt forhold omkring screening af investeringer relateret til kritisk infrastruktur på
sundhedsområdet. Kommissionen ventes endvidere at afrapportere fra G20-handelsministermøde den 30. marts.
2. Baggrund
I lyset af den aktuelle COVID-19-krise og det deraf følgende aflyste handelsministerrådsmøde
den 12. marts, har formandskabet på bl.a. dansk opfordring indkaldt til en drøftelse pr.
videokonference af de handelspolitiske aspekter af krisen.
Handelspolitikken spiller en vigtig rolle i afbødningen af de økonomiske konsekvenser af
COVID-19
både i den akutte krise og på lang sigt i forbindelse med den økonomiske
genopretning. Stats- og regeringscheferne understregede den 26. marts vigtigheden af
internationalt samarbejde og multilaterale løsninger i håndteringen af pandemien og dens
konsekvenser. Det fremhæves, at man er rede til at styrke bæredygtigheden af de globale
integrerede værdi- og forsyningskæder med henblik på at tilpasse dem i det nødvendige omfang,
og for at afbøde krisens negative socioøkonomiske virkninger.
G20-landenes handels- og investeringsministre har i en fælles udtalelse den 30. marts ligeledes
opfordret til, at man samarbejder globalt om at holde vitale forsyningskæder åbne i en fælles
front mod COVID-19. Såfremt der anvendes foranstaltninger som eksportrestriktioner, bør
disse være målrettede, proportionale, gennemsigtige og midlertidige, og i overensstemmelse
med WTO-regler.
COVID-19-krisen kan risikere at forøge spændinger i en i forvejen presset global
handelspolitisk situation. Et antal medlemsstater, herunder Danmark, er fx bilateralt blevet
anmodet af USA om at bistå med medicinsk udstyr i en situation, hvor EU internt oplever
forsyningsudfordringer. EU oplever desuden urimelig praksis i forhold til udførsel af medicin
og aktivstoffer fra Indien.
Kommissionen har den 15. marts
via en gennemførelsesforordning (2020/402)
iværksat
kontrol med eksport af personlige værnemidler til tredjelande med henblik på at afhjælpe og
forhindre forsyningsproblemer i EU. Foranstaltningen er tidsbegrænset til seks uger.
Beslutningen er kommet efter, at flere medlemsstater har indført eksportforbud af værnemidler
internt i EU, som bl.a. også ramte Italien, der har oplevet store forsyningsproblemer. Som følge
heraf er en lang række, men ikke alle, nationale eksportrestriktioner fjernet. Folketingets
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 540: Samlenotat vedr. uformel videokonference for udenrigsministre (handel) 16/4-20
Europaudvalg blev orienteret om gennemførselsforordning 2020/402 ved Erhvervsministeriets
notat af 19. marts.
Endvidere har Kommissionen den 3. april 2020 vedtaget en beslutning i hasteprocedure om
tidsbegrænset moms- og toldfri import af varer, der er nødvendige for at bekæmpe effekterne
af COVID-19-udbruddet. Forudsætningen er, at varerne importeres af statslige organisationer
mm. og anvendes i relation til den nuværende katastrofesituation. Folketingets Europaudvalg
blev orienteret om beslutningen via Skatteministeriets notat af 27. marts.
Parallelt hermed har EU-kommissionen den 25. marts i meddelelsen 2020/1981
bl.a.
foranlediget af COVID-19-krisen - udgivet et sæt retningslinjer i relation til medlemsstaternes
mulighed for screening af udenlandske investeringer inden for kritiske industrier.
Retningslinjerne skal særligt ses i forhold til opretholdelse af produktion af nødvendigt
medicinsk udstyr og beskyttelsesudstyr i EU samt imødegå et utilsigtet, kortsigtet udsalg af
kritisk infrastruktur i EU under kriseperioden. Retningslinjerne knytter sig til EU-forordningen
2019/452 om screening af udenlandske investeringer, som finder anvendelse fra den 11.
oktober 2020.
3. Formål og indhold
Handelsministrene ventes på baggrund af en orientering fra Kommissionen at drøfte de
handelspolitiske aspekter af COVID-19-krisen, herunder implikationer for EU's
handelsrelationer til tredjelande og for bæredygtigheden af de globale værdi- og
forsyningskæder. Der ventes desuden en drøftelse af, hvorledes handelspolitikken kan bidrage
til at forberede grundlaget for en økonomisk genopretning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med den uformelle videokonference.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da EU har enekompetence på området for
den fælles handelspolitik. Det bemærkes, at der ikke træffes formelle beslutninger ved
videokonferencen.
6. Gældende dansk ret
Drøftelserne har ikke konsekvenser for dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 540: Samlenotat vedr. uformel videokonference for udenrigsministre (handel) 16/4-20
Der er blandt medlemsstaterne bred opbakning til, at EU søger fælles løsninger mhp. at løse de
handelsmæssige udfordringer, som er afledt af COVID-19-krisen. Enkelte lande ventes at tale
for, at EU styrker sin muligheder for selvforsyning af bl.a. medicin og medicinsk udstyr gennem
relokalisering af produktion og oplagring i Europa. Andre lande ventes at tale for tiltag, der
sikrer fortsatte åbne globale markeder, herunder at al told og tekniske barrierer fjernes for
medicinsk udstyr.
10. Regeringens generelle holdning
Handelspolitikken kan spille en vigtig rolle i afbødningen af de økonomiske konsekvenser af
COVID-19-krisen både på kort og lang sigt. Dette sker bedst ved fortsat at sikre åbne
markeder og frie handelsstrømme, og en fair og bæredygtig handelspolitik.
EU skal tage aktiv del i en koordineret international respons på COVID-19, som medvirker til
at opretholde samhandlen på verdensplan, samtidig med at europæiske interesseser varetages.
Danske arbejdspladser og eksportinteresser beskyttes bedst gennem opretholdelse og styrkelse
af de globale værdi- og forsyningskæder, fair og bæredygtig handel samt et transparent og
regelbaseret handelssystem med WTO i centrum.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4