Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 545
Offentligt
2174782_0001.png
Europaudvalget
Referat af
24.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 21. februar 2020
kl. 10.00
vær. 2-133
Lars Aslan Rasmussen (S), Jens Rohde (RV), Victoria Velásquez
(EL), Rasmus Nordqvist (ALT), Jan E. Jørgensen (V), Erling Bonne-
sen (V), Hans Kristian Skibby (DF), Katarina Ammitzbøll (KF) og Pe-
ter Seier Christensen (NB).
Udenrigsminister Jeppe Kofod.
Desuden deltog:
Lars Aslan Rasmussen fungerede som formand under hele mødet.
L
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3752 (almindelige anliggender) den 25. februar 2020
EUU alm. del (19)
bilag 413 (fortrolig kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (19)
bilag 414 (kommenteret dagsorden)
L
1. Forbindelserne mellem EU og Det Forenede Kongerige:
Rådsmøde 3752
bilag 2 (fortroligt samlenotat)
KOM (2020) 0035
bilag 5 (fortroligt talepapir fra EUU-mødet 6/2-20 vedr. Brexit)
a) Rådets afgørelse om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om et nyt
partnerskab med Det Forenede Kongerige
Vedtagelse
KOM (2020) 0035
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
b) Forbindelserne mellem EU og Det Forenede Kongerige
næste skridt
Udveksling af synspunkter
KOM (2020) 0035
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 706
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
2. (Evt.) MFF 2021-2027
Orientering
KOM (2018) 0321, KOM (2018) 0326, KOM (2018) 0327, KOM (2018) 0328, KOM (2018)
0323, KOM (2018) 0325 og KOM (2018) 0322
Rådsmøde 3752
bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2018) 0321
bilag 16 (revideret forhandlingsboks vedr. MFF
2021-2027)
EU-note (19)
E 10 (note af 18/2-20 om DER-formandens MFF
kompromisforslag)
EUU alm. del (19)
bilag 418 (udvalgsmødereferat side 617 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 31/1-20)
EUU alm. del (19)
bilag 417 (udvalgsmødereferat side 576, behandlet i EUU
24/1-20)
Udenrigsministeren:
Det er muligt, at formandskabet på rådsmødet vil informere kort om sta-
tus for MFF-forhandlingerne efter det ekstraordinære europæiske råd den 20. februar. Det er
dog ikke sikkert. Under alle omstændigheder lægges der ikke op til en drøftelse af MFF-for-
handlingerne. Udvalget vil som bekendt få en afrapportering fra det ekstraordinære europæi-
ske råd af statsministeren på tirsdag.
3. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 26.-27. marts 2020 (udkast til kommenteret
dagsorden)
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3752
bilag 1 (samlenotat side 19)
Det Europæiske Råd 26-27/3-20
bilag 1 (udkast til kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet vil den kommenterede dagsorden for mødet i Det Euro-
pæiske Råd den 26.-27. marts blive præsenteret.
Det ordinære forårstopmøde står normalt i økonomiens tegn, og det er også tilfældet denne
gang. Hovedemnet vil være EU’s økonomiske dagsorden med en række relaterede emner
som industripolitik, handelspolitik, digitalisering og det indre marked.
Drøftelsen vil tage afsæt i et oplæg fra Kommissionen på baggrund af en pakke af initiativer,
som jeg forventer bliver offentliggjort forud for topmødet.
Et andet vigtigt emne, som forventes
at være på dagsordenen, er EU’s udvidelsespolitik. Drøf-
telsen vil tage udgangspunkt i
Kommissionens forslag til en ny metode for EU’s udvidelsespro-
cesser, der blev præsenteret den 5. februar. Det kommer jeg tilbage til senere i forelæggelsen.
Det er endnu for tidligt at sige, hvorvidt spørgsmålet om åbning af optagelsesforhandlinger
med Albanien og Nordmakedonien også vil være på dagsordenen.
Side 710
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
Derudover forventer jeg, at de eksterne relationer denne gang vil handle om en strategisk drøf-
telse af Kina. Det skal ses som led i forberedelsen af EU-Kina topmødet, der finder sted efter
Det Europæiske Råd ved udgangen af marts.
Jeg forventer, at Rådet for almindelige anliggender vil tage den kommenterede dagsorden til
efterretning. Den egentlige substansdrøftelse af emnerne og udkast til konklusioner for mødet i
Det Europæiske Råd vil først finde sted på rådsmødet for almindelige anliggender den 24.
marts.
Dagsordenen for Det Europæiske Råd er forsat under overvejelse, og flere emner kan komme
til frem mod topmødet i marts.
Side 711
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
4. Lovgivningsmæssig programmering
Udveksling af synspunkter
KOM (2020) 0037
Rådsmøde 3752
bilag 1 (samlenotat side 21)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet skal vi drøfte fokus i lovgivningsarbejdet på både kort og
lang sigt. Kommissionen vil præsentere sit arbejdsprogram for 2020, som vi efterfølgende i
Rådet vil have en drøftelse om. Drøftelsen vil bl.a. handle om den kommende fælleserklæring
om arbejdsprogrammet, som bliver et vigtigt dokument for alle tre institutioner og deres ar-
bejde for resten af året. Derudover vil vi også drøfte kalenderen for det fælles arbejdsprogram,
som i praksis er vigtigt for at få vedtaget forslag og levere konkrete resultater.
Kommissionens arbejdsprogram flugter langt hen ad vejen meget fint med danske prioriteter
for EU-samarbejdet. Det være sig inden for den grønne omstilling, migration, bekæmpelse af
hvidvask og skatteundgåelse for blot at nævne nogle. Regeringen vil fastlægge sin holdning i
takt med, at de konkrete initiativer og forslag fremsættes.
Vi vil fra dansk side bl.a. netop have fokus på, at der leveres resultater på dagsordener, som
er vigtige for borgerne
herunder klima og migration samt bekæmpelse af social dumping og
skatteundgåelse.
Samtidig finder vi det fra dansk side vigtigt, at den nye Kommission fortsætter den afgåede
Kommissions tværgående arbejde med at sikre bedre lovgivning og regulering og fokuserer på
at være stor på de store sager og lille på de små. Det er også vigtigt for os, at der er et godt
samarbejde mellem EU’s institutioner
i lovgivningsarbejdet.
Udgangspunktet er positivt. Det nye hold kommissærer ser stærkt ud. Det er godt, at vigtige
prioriteter som eksempelvis klima er placeret centralt i Kommissionens ledelse. Jeg ser med
stor forventning frem til samarbejdet med den nye Kommission. Nu skal vi sammen levere poli-
tiske resultater. Det er dem, der tæller.
For regeringen og for mig er det vigtigt, at Folketingets Europaudvalg inddrages tidligt. Jeg har
inviteret Folketingets Europaudvalg til en uformel teknisk gennemgang af de større sager un-
der den nye Kommission i næste uge. Jeg håber, at gennemgangen vil bidrage til overblik over
nogle af de større sager, som forventes i den nye lovgivningscyklus. Danmarks faste repræ-
sentant ved EU og den stedfortrædende repræsentant vil deltage på videolink. Ved den lejlig-
hed kan vi fortsætte drøftelsen.
Rasmus Nordqvist
understregede, at mange investeringer kunne foretages i fællesskab for
også at gøre noget ved ungdomsarbejdsløsheden.
Side 712
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
Udenrigsministeren
var ikke uenig i, at bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed var af afgø-
rende betydning. Danmark var med til at skabe rammevilkår for bekæmpelse af ungdomsar-
bejdsløsheden, og der var søsat nogle initiativer for at hjælpe de mest hårdtramte lande, men
det var først og fremmest en national opgave at sikre afhjælpe den
bl.a. ved at fjerne struktu-
relle barrierer, der forhindrer unge i at komme ud på arbejdsmarkedet.
Side 713
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
5. Udvidelse og stabiliserings- og associeringsprocessen
Præsentation
KOM (2020) 0057
Rådsmøde 3752
bilag 1 (samlenotat side 23)
EUU alm. del (19)
bilag 216 (udvalgsmødereferat side 248, senest behandlet i
EUU 15/11-19)
Udenrigsministeren:
Kommissionen vil på rådsmødet fremlægge sit forslag til en ny udvidel-
sesmetode for det vestlige Balkan. Der er i udgangspunktet ikke lagt op til en drøftelse af Kom-
missionens forslag, og der er ikke nogen forventning om, at der på rådsmødet i næste uge
skal træffes beslutninger i spørgsmålet.
Det var forventet, at Kommissionen også ville fremlægge reviderede landerapporter for Alba-
nien og Nordmakedonien, men de foreligger endnu ikke.
Rådet skal drøfte både forslaget til en ny metode og landerapporterne på sit møde næste må-
ned, dvs. til marts. Regeringen vil studere forslaget og rapporterne nøje med henblik på en fo-
relæggelse for udvalget inden mødet i Rådet for Almindelige Anliggender den 24. marts.
Jeg kan dog allerede nu sige, at regeringen finder, at der er mange gode elementer i Kommis-
sionens forslag til en ny metode:
Det gælder i forhold til understregningen af, at udvidelsen skal være strengt meritbaseret.
Det gælder i forhold til, at fremskridt inden for demokrati og retsstatsprincipper skal være afgø-
rende for den videre fremdrift i landenes optagelsesforhandlinger.
Og det gælder især i forhold til en ny sanktionsmulighed, der indføres, og som går ud på, at
hvis udviklingen i et land går i den forkerte retning, er der mulighed for at skrue processen til-
bage.
Det er det, der kaldes reversibilitet, og som jeg tidligere her for udvalget har betegnet som mu-
ligheden for, at rulletrappen skal kunne gå begge veje. Jeg tror, Jan E. Jørgensen brugte et
andet billede, nemlig at landene skal kunne blive slået hjem som i Ludo.
Uanset, hvordan man betegner det, er det et vigtigt princip: Der skal være både stokke og gu-
lerødder, der kan anspore landene til at gennemføre de vigtige
og ofte svære
reformer,
som det kræver at forhandle om EU-medlemskab.
Hvis udviklingen virkelig går i den forkerte retning, skal der være en konsekvens. Så må de om
ikke starte helt forfra, så i det mindste rykke nogle trin tilbage, indtil de har vist, at de er klar til
at levere.
Side 714
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
Hvad angår Kommissionens reviderede landerapporter for Albanien og Nordmakedonien, er
disse som nævnt endnu ikke blevet fremlagt. Det er for tidligt at drage konklusioner. Vi vil selv-
følgelig studere dem nøje, når de foreligger.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvad man forventede af de opdaterede landerapporter. Hvad
skulle der være ændret, for at man fra dansk side ikke ville stå i vejen for optagelsesforhand-
linger med Albanien og Nordmakedonien?
Jan E. Jørgensen
sagde på Venstres vegne, at det var fornuftigt at gøre det muligt at træde
et skridt tilbage i optagelsesforhandlinger med et land, hvis der sker en negativ udvikling i lan-
det. Han kunne godt forstå, at regeringen var skeptisk over for at indlede optagelsesforhandlin-
ger med Albanien og Nordmakedonien, men den skepsis ikke behøvede måske ikke at være
så stor, hvis der hele tiden var mulighed for at trække forhandlingerne tilbage? Vil det ikke
gøre det nemmere at åbne for forhandlinger med Albanien og Nordmakedonien?
Katarina Ammitzbøll
foreslog, at man i stedet for at tale om direkte optagelse kunne finde en
særlig model for Vestbalkan
en slags samarbejds- og handelsaftale à la den med Norge.
Navnlig Nordmakedonien havde taget mange skridt for at nærme sig EU, men havde alligevel
igen fået nej.
Jens Rohde
sagde, at det var blodigt alvor, hvis man begyndte at lege med tanken om b-med-
lemskaber. Alle vidste, at de tidligere Warszawapagtlande ikke var klar til at blive optaget i EU,
men at det var en historisk nødvendighed. Hele Ukraineprocessen viste, at det var vigtigt også
at lære af historien at have Rusland på radaren.
Udenrigsministeren
svarede, at man nøje ville studere landerapporterne for Albanien og
Nordmakedonien. Man ville især se på, om fremskridtene var tilstrækkelige til, at de to lande
var klar til optagelsesforhandlinger. Man ville også tage stilling til, om der var nye krav, der
eventuelt som skulle stilles til landene, inden de blev tilbudt optagelsesforhandlinger. Diskussi-
onen ville i øvrigt blive taget op i udvalget igen forud for rådsmødet i marts.
Ministeren bekræftede over for Jan E. Jørgensen, at en reform af udvidelsesprocessen, så
den blev mere meritbaseret, fordrede, at kandidatlandene kunne leve op til retsstatsprincipper,
samt bekæmpelse af kriminalitet, korruption etc. Skete der tilbageskridt, skulle det også være
muligt at åbne forhandlingskapitler, der ellers var færdigforhandlede. Regeringen anså det for
at være et stort skridt at indlede optagelsesforhandlinger. Det udløste også en række meka-
nismer i processen, som landene skulle være klar til.
Til Jens Rohde sagde han, at der i alle lande på Vestbalkan var et entydigt ønske om at knytte
sig tættere til EU. Man ønskede selvstændighed og frihed fra andre landes indflydelse såsom
Kina og Rusland. Det geopolitiske perspektiv var vigtigt, og for Europa var det egen sikkerhed
og egne interesser. Han tilføjede, at metodologien også indeholdt ideer om instrumenter til
bedre investeringer og om, at ansøgerlandene skulle kunne deltage i nogle af
EU’s
program-
merne. Hvis man vedtog den meritbaserede metode, ville nogle af de lande, der allerede
Side 715
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
havde indledt optagelsesforhandlinger, måske have en interesse i et samarbejde, mens de gør
sig klar til at blive medlemmer en dag.
Rasmus Nordqvist
gentog sit spørgsmål om, hvad der skulle til for at ændre Danmarks kon-
trære holdning til at indlede optagelsesforhandlingerne med Nordmakedonien og Albanien. Det
ville klæde regeringen at komme med mere positive tanker, for der var brug for et tættere sam-
arbejde med de to lande.
Katarina Ammitzbøll
uddybede sit spørgsmål. Kunne man ikke lave en tredje mode for et
samarbejde med de seks lande på Vestbalkan? Hun var inspireret af et seminar, hvor en tæn-
ketank fra Østrig kom med forslag og testede ideen om en tredje model.
Udenrigsministeren
svarede Katarina Ammitzbøll, at en tredje model ikke var på bordet. Men
det var godt at få reformeret udvidelsesmetoden, så man mere aktivt kunne iværksætte for-
skellige tiltag med landene på Vestbalkan og vise, at EU ønskede at dem med i et samar-
bejde. Det ville også være nemmere for de lande at få reformer gennemført, hvis EU udviste
engagement.
Katarina Ammitzbøll
forstod det sådan, at regeringen ikke ville stille sig i vejen for en frem-
drift i drøftelser om optagelse af ansøgerlande, om end statsministeren lod til at være meget
afvisende.
Udenrigsministeren
ville vende tilbage til emnet inden rådsmødet den 24. marts, og når frem-
skridtsrapporterne var blevet gennemgået. At indlede forhandlinger er ikke det samme som at
blive medlem af EU. Ministeren anerkendte det positive i indholdet i reformprocessen.
6. Aftalen om udvidelse af EØS-samarbejdet med Kroatien og dennes godkendelse
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet for almindelige anliggender den 25. fe-
bruar 2020/Godkendelse
KOM (2014) 0091
Rådsmøde 3752
bilag 1 (samlenotat side 26)
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
7. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 716
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
8. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Side 717
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
FO/L
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3753 (konkurrenceevne
indre marked- og industridelen) den
27. februar 2020
EUU alm. del (19)
bilag 413 (fortrolig kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (19)
bilag 414 (kommenteret dagsorden)
Uddannelses- og forskningsministeren forelagde punkterne 1-2, mens punkterne 3-7 hørte un-
der erhvervsministerens ressort.
Erhvervsministeren
sagde, at han ville forelægge dagsordenen for rådsmødet for konkurren-
ceevne den 27. februar og et tidligt forhandlingsoplæg om forslag til ændring af håndhævelses-
forordningen. Yderligere tre sager var til politisk drøftelse.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om den Strategiske
Innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
for 2021-2027: styrke Europas innovationstalent og kapacitet
Vedtagelse af delvis generel indstilling
KOM (2019) 0330
Rådsmøde 3753
bilag 3 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (19)
bilag 216 (udvalgsmødereferat side 235 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 15/11-19)
Uddannelses- og forskningsministeren:
Ved mit sidste besøg her i udvalget i november fo-
relagde jeg forhandlingsoplæg på både forordningen og den strategiske innovationsdagsorden
for EIT. Punktet om den strategiske innovationsdagsorden forelægges nu til orientering.
På rådsmødet i november blev der vedtaget en delvis generel indstilling om forordningen for
EIT, og der blev vedtaget en fremskridtsrapport for den strategiske innovationsdagsorden. På
rådsmødet i næste uge skal vi nå til enighed om den strategiske innovationsdagsorden. Den
strategiske innovationsdagsorden
fastlægger EIT’s
prioriterede områder og langtidsstrategi
samt de finansielle behov.
Lad mig først opsummere, hvad der er sket siden sidst. Som det fremgik af mit forhandlingsop-
læg, har regeringen en positiv holdning til formålet med EIT, nemlig at skabe øget sammen-
hæng mellem forskning, uddannelse og innovation.
Vi lagde samtidig stor vægt på, at forordningen ikke skulle gøres tidsneutral. Vi ville gerne
have mulighed for at genbesøge den inden vedtagelse af den næste flerårige finansielle
ramme. Yderligere lagde vi også stor vægt på, at der ikke etableres nye såkaldte
KIC’er
(Knowledge and Innovation Communities)
store offentlig-private partnerskaber, som
er EIT’s
primære instrument
– før de allerede etablerede KIC’er
viser en effekt, der står mål med de an-
vendte ressourcer.
Side 718
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
Det har været nogle vanskelige forhandlinger. Spørgsmålet om tidsneutralitet blev forhandlet
på rådsmødet i november, men det var ikke muligt at opnå et blokerende mindretal. Det bety-
der desværre, at tidsneutraliteten er vedtaget i den delvise generelle indstilling.
Spørgsmålet om nye KIC’er
forhandles som en del af den strategiske innovationsdagsorden.
Flertallet af medlemslandene
støtter etablering af nye KIC’er,
og det forventer jeg desværre
ikke vil ændre sig.
På den positive side kan jeg nævne, at det er lykkedes at styrke monitoreringsmekanismerne
betragteligt. Det betyder, at medlemsstaterne i fremtiden får langt bedre muligheder for at
være involveret i KIC’erne
og følge med i deres udvikling. Ligeledes er det lykkedes at få ind-
ført en ny finansieringsmodel,
hvor finansiering til KIC’er
får en klar sammenhæng til deres
performance.
Side 719
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
2. Horisont Europa, åben for hele verden: fremme af samarbejde inden for EU og
globalt
Politisk drøftelse
KOM (2018) 0435
Rådsmøde 3753
bilag 3 (samlenotat side 8)
EUU alm. del (181)
bilag 285 (udvalgsmødereferat side 377 FO,
forhandlingsoplæg vedr. Horisont Europa-pakken forelagt EUU 23/11-18)
Uddannelses- og forskningsministeren:
Rammeprogrammet for forskning og innovation er
et centralt instrument for udvikling af fælles projekter med internationale partnere
også uden
for EU. Det giver gensidig adgang til ekspertise og forskningsressourcer. Det gør det muligt at
forfølge løsninger på globale udfordringer og hjælper forskere og virksomheder med at blive
integreret i internationale værdikæder.
Med forslaget til Horisont Europa lægges der op til et åbent program med gode muligheder for
at samarbejde med lande uden for EU.
Regeringen bakker stærkt op om, at Horisont Europa er åbent for deltagelse fra tredjelande.
Det fremmer kvaliteten af dansk og europæisk forskning at samarbejde med de bedste forsk-
nings- og innovationsaktører i verden.
Et af de vigtige spørgsmål bliver, hvad tredjelande skal betale for at være med i rammepro-
grammet. Dette er særlig relevant i lyset af Brexit.
Regeringen vil her arbejde for, at der er balance mellem hjemtag og bidrag til budgettet. Jeg
finder det helt rimeligt, at lande uden for EU, der ikke er underlagt de samme forpligtelser, hel-
ler ikke belaster budgettet til forskning og innovation ved at tage mere ud, end de bidrager
med.
Det kan bemærkes, at der i høringssvaret fra IT-Universitetet udtrykkes bekymring for, at øn-
sket om balance mellem bidrag og hjemtag kompromitterer excellenceprincippet. Her vil jeg
understrege, at der ikke er lagt op til at ændre i evalueringskriterierne for ansøgninger
og det
vil vi fra dansk side holde fast i. Hvis en ansøgningsrunde er åbent for et givent tredjeland, skal
der også være en aftale på plads om finansiering af de ansøgninger, der måtte klare sig bedst
i konkurrencen. Denne aftale kan baseres på f.eks. BNP eller på forventet hjemtag. Hverken
det ene eller det andet kompromitterer excellenceprincippet.
Den politiske drøftelse på rådsmødet skal ses som en opvarmning til forhandlingerne om tred-
jelandes muligheder for at deltage i Horisont Europa. Denne del af forordningen var ikke en del
af den politiske aftale om Horisont Europa, som blev indgået med Parlamentet i marts 2019.
Jeg forventer at vende tilbage til Europaudvalget i løbet af 2020, når forhandlingerne om disse
dele af forordningen skal behandles i Rådet.
Side 720
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
FO/L
3. Forslag til forordning vedr. instrument til begrænsning af adgang til offentlige
udbud i EU (IPI-forordningen)
Tidlig forelæggelse
KOM (2016) 0034, KOM (2012) 0124
Rådsmøde 3753
bilag 2 (fortroligt samlenotat)
EUU alm. del (141)
bilag 194 (udvalgsmødereferat side 208 FO,
forhandlingsoplæg forelagt EUU 14/11-14)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 721
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
FO
4. Ændringsforslag til håndhævelsesforordningen
Tidlig forelæggelse
KOM (2019) 0623
Rådsmøde 3753
bilag 1 (samlenotat side 2)
Erhvervsministeren:
Det drejer sig om Kommissionens ændringsforslag til forordningen om
håndhævelse af EU’s internationale handelsrettigheder. Denne sag er ikke på dagsordenen for
rådsmødet den 27. februar 2020, men forventes at være på dagsordenen for et kommende
rådsmøde for udenrigsanliggender til en generel indstilling.
Forslaget blev fremsat kort før jul, og forhandlingerne går meget hurtigt.
Den handelspolitiske kontekst
Den globale samhandel har i de senere år været under forandring, hvor handelskonflikter og
tendens til at lukke markeder præger billedet. EU er særlig
udfordret af Kina og USA’s ageren.
Derfor er EU stillet i en situation, hvor der er behov for at se den handelspolitiske værktøjskasse
efter i sømmene, så vi har de nødvendige redskaber.
Forslagets indhold
Formålet med ændringsforslaget er at lukke alvorlige huller i EU’s muligheder for at adressere
ulovlige handelshindringer indført af andre handelspartnere. Disse huller er primært opstået på
grund af lammelsen
af WTO’s tvistbilæggelsessystem, hvor appelorganet har været sat ud af
spil siden den 11. december sidste år. Lammelsen skyldes, at USA har blokeret for udnævnelse
af dommere.
Det er problematisk, fordi
EU’s nuværende håndhævelsesforordning bygger på, at
handelstvi-
ster løses gennem tvistbilæggelsessystemer. Det gælder både for sager under WTO og for sa-
ger under EU’s regionale eller bilaterale aftaler.
Derfor kan den nuværende forordning ikke anvendes til at håndhæve
EU’s handelsrettigheder
i
de tilfælde hvor en handelspartner vedtager ulovlige, diskriminerende handelsforanstaltninger,
og hvor handelspartneren samtidig blokerer for adgangen til effektiv tvistbilæggelse. Det er disse
huller, ændringsforslaget har til hensigt at lukke. Endelig foreslås det, at reglerne senest den 1.
marts 2025 revideres med henblik på til at tage stilling til, om tjenesteydelser skal omfattes.
Forhandlingssituationen
Der er umiddelbart bred opbakning til ændringsforslaget; dog har en håndfuld lande ytret ønske
om at foretage
en større revision med henblik på at udvide EU’s direkte reaktionsmuligheder i
forhold til tjenesteydelser og intellektuelle ejendomsrettigheder. I dag er de to områder ikke om-
fattet af forordningen. Som det var tilfældet ved vedtagelsen af den nuværende forordning, vur-
derer Kommissionen også i dag, at der ikke er tilstrækkelig erfaring med at indføre såkaldte
modforanstaltninger på områderne.
Side 728
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
På varer kan man indføre toldsatser og dermed svare igen. Det er modforanstaltninger, der er
forholdsvis lige til at udarbejde. Men vi ved for lidt om, hvordan EU kan udarbejde modforan-
staltninger i forhold til tjenesteydelser og intellektuelle ejendomsrettigheder.
Vi ved også for lidt om, hvordan det faktisk vil virke, hvis EU skulle svare igen i forhold til tjene-
steydelser eller intellektuel ejendomsret eksempelvis ved at begrænse adgangen for tjeneste-
ydelser eller håndhævelsen af f.eks. patenter eller varemærker i forhold til et tredjeland.
Sker der brud på EU’s rettidigheder i forhold til tjenesteydelser eller
intellektuel ejendom, kan
EU i dag under visse betingelser reagere gennem vareområdet og f.eks. pålægge told på varer.
Det kaldes krydsretaliering.
Flere lande følger dog også Kommissionen og ønsker en vedtagelse af de mindre ændringer
nu, og at man vender tilbage til spørgsmålet om tjenesteydelser og intellektuel ejendomsret på
et senere tidspunkt.
Regeringens holdning
Regeringen støtter ændringsforslaget og formålet om, at EU fortsat skal have effektive og retti-
dige redskaber til at håndhæve sine internationale handelsrettigheder. På grund af den aktuelle
situation, hvor WTO’s appelorgan er sat ud af kraft, arbejder regeringen
for, at ændringerne
holdes til de mest nødvendige, så vi hurtigt kan vedtage og effektuere ændringerne.
Regeringen er ikke principielt imod en overordnet revision af forordningen. Det vil være hen-
sigtsmæssigt, at EU kan reagere inden for samme område,
hvor EU’s rettigheder måtte være
krænket. Regeringen er dog enig med Kommissionen i, at dette skal gøres på et tilstrækkeligt
grundlag. Regeringen lægger derfor vægt på, at en overordnet revision af forordningen sker på
et senere tidspunkt, hvor EU ikke befinder sig i en situation som i dag med behov for at handle
hurtigt.
Det er vigtigt at understrege, at ændringsforslaget ikke skal ses som et udtryk for, at EU opgiver
eller afskriver det multilaterale samarbejde. Regeringen bakker stærkt op om WTO og anser det
multilaterale samarbejde som det bedste og mest effektive værn imod protektionisme og unfair
handelspraksis. Regeringen lægger derfor vægt på, at ændringsforslaget er i overensstemmelse
med WTO-reglerne.
Regeringen lægger også vægt på, at ændringerne ikke giver mulighed for tiltag, der er unød-
vendige eller ikke er proportionelle. Vi skal lade være med at åbne for beskyttelse af
EU’s egne
producenter mod legitim konkurrence fra tredjelande.
Ændringsforslaget er udelukkende et udtryk for, at der er behov for en løsning på et akut pro-
blem. Forslaget ændrer derfor ikke på, at hovedprioriteten fortsat er og skal være at genoprette
Side 729
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
WTO’s appelorgan, så det multilaterale handelssystem igen kan beskytte EU’s handelsrettighe-
der effektivt og rettidigt.
Regeringen
vil derfor opfordre Kommissionen til aktivt at arbejde for genoprettelsen af WTO’s
tvistbilæggelsessystem, så det multilaterale handelssystem kan beskytte EU's handelsrettighe-
der.
Jeg håber, at udvalget kan støtte regeringens linje i denne sag.
Victoria Velásquez
spurgte, om det var rigtigt forstået, at Kommissionens beføjelser ville blive
udvidet yderligere gennem gennemførelsesakter, så forslaget ville blive gennemført, med min-
dre der var et kvalificeret flertal imod det.
Jens Rohde
var enig i regeringens tilgang, men fandt den lidt for idealistisk. Holdt den også i
realismens navn? Europa var virkelig udfordret af den kinesiske tilgang. Hvilke overvejelser
gjorde regeringen sig om det? Og hvad var argumentet for, at IPR skulle udskydes?
Tina Nielsen Hertz, kontorchef i Erhvervsministeriet,
svarede Victoria Velásquez, at iværk-
sættelse af modforanstaltninger skulle drøftes i en komité bestående af medlemslandene, og
at der skulle være et kvalificeret flertal herfor. Der blev altså ikke lavet om på Kommissionens
gennemførselsbeføjelser, men et kvalificeret flertal var påkrævet.
Erhvervsministeren
svarede Jens Rohde, at der var tale om et vaskeægte dilemma mellem
realisme og idealisme. Der var en bevægelse i opfattelsen af situationen, og regeringen var nu
mere åben over for de værktøjer, man kunne bringe i anvendelse. Overvejelserne gik på, hvor-
dan man kom omkring sagen uden at være naiv og samtidig undgik at få etableret et system,
der ville ramme Danmark. Man forsøgte at navigere klogt og afbalanceret.
Erhvervsministeren
forklarede, at det virkede mest hensigtsmæssigt at udskyde en større re-
vision, fordi der var behov for en her og nu-løsning på den aktuelle problemstilling med tvistbi-
læggelsessystemet, appelorganet og hele situationen i WTO, men der var også mulighed for
krydsretaliering. Værktøjskassen var altså ikke helt tom, men hvis man ville holde værktøjerne
aktive i forhold til de generelle handelsmæssige udfordringer, var det klogest at vedtage be-
grænsede ændringsforslag.
Victoria Velásquez
bed sig fast i
samlenotatets formulering om, at ”håndhævelsesforordnin-
gens bestemmelser kun kan bringes i anvendelse, efter der er opnået en endelig bindende
tvistbilæggelsesafgørelse, der giver EU ret til at indføre modforanstaltninger,
og ”at det ikke
var formålet med ændringsforslaget at ændre på princippet
om, at EU’s håndhævelse af sine
handelsrettigheder i henhold til internationale aftaler i videst mulige omfang bør ske igennem
uafhængige tvistbilæggelsesafgørelser, såfremt det ikke er muligt at opnå en sådan afgørelse,
fordi et tredjeland forhindrer denne proces, vil den foreslåede ændring alligevel gøre det muligt
Side 730
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
for EU at indføre modforanstaltninger”. Hvis Kommissionen kunne gøre det uden appelmulig-
hed, ville det så ikke være en måde at udvide dens beføjelser på?
Jens Rohde
undrede sig: Talte man om gennemførelsesretsakter eller delegerede retsakter?
Erhvervsministeren
sagde, at Kommissionens beføjelser ikke ville blive udvidet.
Tina Nielsen Hertz, kontorchef i Erhvervsministeriet,
svarede Victoria Velásquez, at der
var tale om gennemførselsretsakter
ligesom i dag. Forslaget til gennemførselsretsakt med
modforanstaltninger skulle godkendes med kvalificeret flertal blandt medlemslandene.
Victoria Velásquez
kunne på Enhedslistens vegne ikke bakke op om forhandlingsoplægget.
Det skyldtes, at der ville være mulighed for at træffe modforanstaltninger uden en bindende af-
gørelse fra WTO. Det var ikke løsningen.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhand-
lingsoplæg, idet kun Enhedslisten havde ytret sig imod det.
Side 731
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
5. Overgangen til en klimaneutral og cirkulær industri
Præsentation ved Kommissionen og politisk drøftelse
KOM (2019) 0640
Rådsmøde 3753
bilag 1 (samlenotat side 12)
Erhvervsministeren:
Kommissionen forventes at præsentere EU’s
grønne pagt og helheds-
planen fra højniveaugruppen for energiintensive industrier. Herefter forventer jeg en drøftelse
af, hvordan EU’s industripolitik kan understøtte grøn
omstilling og styrke industriens konkurren-
ceevne.
Den grønne pagt er et kerneelement i den nye kommissions arbejde. Pagten indeholder en ny
vækststrategi, der skal sikre en moderne, ressourceeffektiv og konkurrencedygtig økonomi. Am-
bitionen er, at EU skal være klimaneutral i 2050. Regeringen ser frem til dette arbejde, der kan
bidrage til at bane vejen for et grønt erhvervseventyr
ikke mindst for danske virksomheder,
som har et rigtig stærkt udgangspunkt hér.
Den grønne pagt må desuden forventes at være ledetråden for EU’s
kommende industristrategi.
Industristrategien ventes bl.a. at arbejde videre med at fremme de såkaldte europæiske, strate-
giske værdikæder. Via samarbejde på tværs af EU mellem industri og lande vil man bl.a. fremme
bæredygtige batterier til brug for elektriske køretøjer og initiativer til en grønnere stålproduktion.
Derudover forventes en handlingsplan for cirkulær økonomi med bl.a. forslag til reformer af af-
faldslovgivningen og fokus på bæredygtig produktpolitik samt på ressourceintensive sektorer
som tekstil, bygge- og anlæg, elektronik og plastik.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at vi skal handle og håndtere klima- og miljøudfordrin-
gerne. Kommissionens prioriteter hænger godt sammen med vores 70 procents drivhusgasre-
duktionsmål.
For regeringen er det en hovedprioritet, at industripolitikken får et bæredygtigt og grønt sigte,
men vi lægger vægt på, at industripolitikken fortsat bygges op omkring et fair og konkurrence-
præget indre marked.
Tilsvarende lægger regeringen vægt på, at Kommissionens arbejde med udvalgte strategiske
værdikæder gøres mere gennemsigtigt og i højere grad fokuserer på at understøtte den grønne
omstilling af industrien
– og derigennem EU’s lederskab inden for grøn teknologi og arbejds-
pladser.
Rasmus Nordqvist
undrede sig over regeringens holdning. Den bakkede op om overgangen
til klimaneutral og cirkulær økonomi, men hvad ville den gøre for at skabe en ambitiøs omstil-
ling til den klimaneutrale og cirkulære økonomi for den europæiske industri? Ville den f.eks.
byde ind med behovet for genanvendelse af tekstiler? Eller forbud mod afbrænding og depo-
nering af virksomheders overproduktion?
Side 732
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
Erhvervsministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at han anskuede det fra flere vinkler. Rege-
ringen arbejdede på at udfase og på længere sigt forbyde statsstøtte til produktion af og med
fossil brændsel. Statsstøtten skulle i stedet gå til at udvikle nye og innovative teknologier, der
kan bidrage til klimaomstilling, og det var forklaringen på, hvorfor han mente, at den omstilling
også af den europæiske politik
kunne blive til et erhvervseventyr for danske virksomheder.
De var stærke på feltet, og det store engagement fra det private erhvervsliv kunne få lov til at
folde sig ud.
Erhvervsministeren sagde yderligere, at det var vigtigt, at governance-strukturen for de strate-
giske værdikæder var gennemsigtige. Man skulle bruge det til at løfte den grønne omstilling og
de muligheder, man havde som europæisk fællesskab for strategisk at kunne sætte sig mere
på den dagsorden. Det var øget fokus på genanvendelse; dog vidste han ikke, om det gjorde
sig gældende for tekstilområdet, men han ville gerne finde ud af, om man kan dansk side
kunne skubbe på der.
Rasmus Nordqvist
fremhævede vigtigheden af at samarbejde landene imellem for at få en
cirkulære omstilling til at lykkes. Han håbede, at Danmark ville byde ind, tage fat og ikke lade
det blive ved de gode hensigter. Nogle lande ville ikke kunne løfte målsætningerne, hvis de
skulle leve op til dem alene. Det var i øvrigt godt at høre, at regeringen arbejdede på at få
stoppet statsstøtte til fossil produktion.
Erhvervsministeren
var enig, at en fælles cirkulær handlingsplan kunne være effektiv, men
der skulle foretages en afvejning af ambitioner og bredde for at sikre balancen.
Side 733
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
6. Rådskonklusioner
om bedre regulering: ”sikre
konkurrenceevne og bæredygtig og
inkluderende vækst”
Vedtagelse
Rådsmøde 3753
bilag 1 (samlenotat side 18)
Erhvervsministeren:
På rådsmødet skal der desuden vedtages et sæt rådskonklusioner
om bedre regulering og regelforenkling. Formandskabet har sat fokus på, at regelforenkling
skal understøtte bæredygtig og inkluderende vækst, skabe job og øge transparens i lovgiv-
ningsprocessen. Derudover fremhæves inddragelse af interessenter og fremtidssikker regule-
ring. I konklusionerne nævnes
Kommissionens udmelding om ”one in, one out”-princippet,
et
nyt tiltag til at holde byrderne i skak. Princippet betyder kort sagt, at indførslen af byrder i EU-
reguleringen skal modsvares af tilsvarende byrdelettelser inden for samme politikområde.
Regeringen støtter udkastet til rådskonklusioner og videreudviklingen af eksisterende værktøjer
der er bl.a. behov for at styrke interessentinddragelsen.
Regeringen vil arbejde for, at Kommissionen udvikler
en model for ”one in, one out”-princippet,
der fremmer en enkel, effektiv og fremtidssikker regulering. Samtidig skal princippet ikke
spænde ben for, men understøtte en udvikling hen imod ambitiøse klimamål og flere arbejds-
pladser i fremtiden. Derfor støtter regeringen også Kommissionens rebranding af den såkaldte
REFIT-platform,
hvor lande og interessenter mødes om regelforenkling, som ”Fit for the future-
platformen”.
Vi vil –
bl.a. med gode forslag fra Erhvervslivets EU- og Regelforum
arbejde for
at øge platformens fokus på fremtidssikker og digitaliseringsklar lovgivning.
Rasmus Nordqvist
sagde, at der var behov for ny regulering, når man skulle lave den store
omstilling. Han kunne godt være bekymret for, at man med ny regulering kom til at fjerne an-
den regulering, der også var nødvendig. Der skulle så stor en kulturforandring til, at man i star-
ten var nødt til at regulere virksomhederne. Mente regeringen, at man kunne gøre brug af one
in, one out-ordningen med al den nye regulering, der var behov for?
Erhvervsministeren
syntes godt om princippet om, at det er en pligt at fjerne andre byrder,
når man indfører nye. Men der var udfordringer. Han prøvede at holde klimadelen for sig selv;
man havde muligvis brug for at øge reguleringsmæssige tiltag på den grønne dagsorden. Det
var ikke bare en politisk drøftelse, men også erhvervslivet efterspurgte ny regulering. Man
skulle arbejde på at få en så enkelt model som muligt
en, der kunne bruges mere effektivt,
og som ikke kom til at stå i vejen for ambitionerne på det grønne område.
Rasmus Nordqvist
sagde, at det ikke blive sådan, at regulering, som førte til byrder for er-
hvervslivet
f.eks. inden for miljøbeskyttelse eller klima
automatisk medførte lempelser af
skattereglerne på et andet område.
Side 734
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 21/2-20
24. europaudvalgsmøde 21/2-20
7. Det europæiske semester
Politisk drøftelse
KOM (2019) 0650
Rådsmøde 3753
bilag 1 (samlenotat side 25)
Erhvervsministeren:
D
et europæiske semester er en årligt tilbagevendende begivenhed,
hvor Kommissionen gennem en vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomiske og
politiske udfordringer for hver enkelt medlemsstat og hvilke reformer der bør prioriteres gen-
nemført i den kommende tid. Som noget nyt har Kommissionen et øget fokus på bæredygtig-
hed, ligesom man i en rapport om udfordringerne på det indre marked fremhæver, at der fort-
sat er potentiale
særlig i håndhævelse, fælles standarder og digitalisering.
Regeringen støtter Kommissionens ambition om at styrke det indre marked, og vi er enige i, at
øget håndhævelse af reglerne er vigtig for at sikre fair konkurrence og i, at der er stort uforløst
potentiale i digitaliseringen.
8. Eventuelt
Ministrene havde ingen bemærkninger til dette punkt.
9. Siden sidst
Erhvervsministeren:
Afslutningsvis vil jeg orientere om, at der forhandles mellem en række
WTO-medlemmer, herunder EU, om bedre tilgængelighed af information om bl.a. nationale
godkendelsesprocedurer og tekniske standarder for tjenesteydelser. Det kan bidrage til at øge
transparensen om ofte ugennemskuelige procedurer i verdenshandlen og begrænse diskrimi-
nation og skjult protektionisme. Det er en god ting
også for danske eksportvirksomheder.
Der er fremskridt i forhandlingerne, og der kan muligvis opnås enighed på WTO’s ministerkon-
ference i Kasakhstan til sommer.
Mødet sluttede kl. 12.31.
Side 735