TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. april 2020
2016-1188
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europa-Kommissionen har den 20. marts 2020 truffet en ny afgørelse i stats-
støttesagen vedrørende finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen. Jeg vedlæg-
ger til udvalgets orientering Kommissionens afgørelse, der er udfærdiget på en-
gelsk.
Kommissionens nye statsstøtteafgørelse kommer efter, at Retten ved Den Eu-
ropæiske Unions Domstol (’Retten’) den 13. december 2018 annullerede
Kom-
missionens tidligere afgørelse vedrørende statsstøtte til Femern Bælt-
forbindelsen (T-630/15 og T-631/15), for så vidt angik godkendelsen af finan-
sieringen af kyst til kyst-forbindelsen (Femern A/S).
Kommissionen har herefter gennemført en såkaldt ”formel
undersøgelsespro-
cedure”, hvor en række interesserede parter
1
og de danske myndigheder har
afgivet bemærkninger.
Samlet set konkluderer Kommissionen:
1.
Skatteforanstaltninger, jernbaneafgifter, tilrådighedsstillelse af statsejen-
dom (havbunden og vådområder) og statsgarantier til derivattransaktioner
udgør ikke statsstøtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1.
2. Kapitaltilførsler, statsgarantier og statslån til Femern A/S udgør statsstøtte
omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1.
3. Denne statsstøtte kan
–
inden for de rammer, som Danmark har accepteret
at overholde, jf. nedenfor
–
godkendes som forenelig med det indre marked.
Om det første
punkt fastslår Kommissionen, at Femern A/S’ indtægter ved
jernbaneafgifter ikke udgør en selektiv fordel for Femern A/S (punkt 218), at
Femern A/S ikke har opnået en reel fordel ved, at der i en periode var særlige
skatteregler om underskudsfremførsel og afskrivning for Femern A/S (punkt
219-227), at Femern A/S ikke har været stillet anderledes end andre selskaber,
for så vidt angår reglerne om sambeskatning (punkt 228), og at Femern A/S
1
Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung e.V, Danske Rederier, European
Community Shipowners’ Associations, Foreningen för Svensk Sjöfart, Naturschutzbund
Deutschland (NABU) e.V., Rederi Aktiebolaget Nordö-Link, Rostock Port GmbH, Scandlines
Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH, Stena Line Scandinavia AB, Trelleborg
Hamn AB og Verband Deutscher Reeder.