Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 558
Offentligt
2177841_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. april 2020
2016-1188
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europa-Kommissionen har den 20. marts 2020 truffet en ny afgørelse i stats-
støttesagen vedrørende finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen. Jeg vedlæg-
ger til udvalgets orientering Kommissionens afgørelse, der er udfærdiget på en-
gelsk.
Kommissionens nye statsstøtteafgørelse kommer efter, at Retten ved Den Eu-
ropæiske Unions Domstol (’Retten’) den 13. december 2018 annullerede
Kom-
missionens tidligere afgørelse vedrørende statsstøtte til Femern Bælt-
forbindelsen (T-630/15 og T-631/15), for så vidt angik godkendelsen af finan-
sieringen af kyst til kyst-forbindelsen (Femern A/S).
Kommissionen har herefter gennemført en såkaldt ”formel
undersøgelsespro-
cedure”, hvor en række interesserede parter
1
og de danske myndigheder har
afgivet bemærkninger.
Samlet set konkluderer Kommissionen:
1.
Skatteforanstaltninger, jernbaneafgifter, tilrådighedsstillelse af statsejen-
dom (havbunden og vådområder) og statsgarantier til derivattransaktioner
udgør ikke statsstøtte omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1.
2. Kapitaltilførsler, statsgarantier og statslån til Femern A/S udgør statsstøtte
omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1.
3. Denne statsstøtte kan
inden for de rammer, som Danmark har accepteret
at overholde, jf. nedenfor
godkendes som forenelig med det indre marked.
Om det første
punkt fastslår Kommissionen, at Femern A/S’ indtægter ved
jernbaneafgifter ikke udgør en selektiv fordel for Femern A/S (punkt 218), at
Femern A/S ikke har opnået en reel fordel ved, at der i en periode var særlige
skatteregler om underskudsfremførsel og afskrivning for Femern A/S (punkt
219-227), at Femern A/S ikke har været stillet anderledes end andre selskaber,
for så vidt angår reglerne om sambeskatning (punkt 228), og at Femern A/S
1
Aktionsbündnis gegen eine feste Fehmarnbeltquerung e.V, Danske Rederier, European
Community Shipowners’ Associations, Foreningen för Svensk Sjöfart, Naturschutzbund
Deutschland (NABU) e.V., Rederi Aktiebolaget Nordö-Link, Rostock Port GmbH, Scandlines
Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH, Stena Line Scandinavia AB, Trelleborg
Hamn AB og Verband Deutscher Reeder.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Kopi af TRU alm. del - Bilag 304 Orientering om Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse om Femern Bælt-forbindelsen, fra transportministeren
2177841_0002.png
Side 2/3
ikke opnår en selektiv fordel ved ikke at betale for brug af havbund og vandom-
råder (punkt 229-232).
For så vidt angår Femern A/S’ mulighed for at anvende statsgarantier til så-
kaldte derivattransaktioner
2
, konkluderer Kommissionen, at den metode, som
den danske regering har beskrevet, sikrer, at Femern A/S betaler markeds-
præmie for statsgarantier til derivattransaktioner, og at denne foranstaltning
derfor ikke er statsstøtte til Femern A/S (punkt 214). Metoden går ud på, at
Femern A/S indhenter to bindende tilbud fra mindst to forskellige private ban-
ker på to typer transaktioner med og uden statsgaranti og tovejs CSA-aftale.
Hvis Femern A/S vælger transaktionen med støtteelementer (statsgaranti og
tovejs CSA-aftale), skal Femern A/S betale forskellen mellem de to tilbud som
en præmie til den danske stat. På alle disse punkter accepterer Kommissionen
således i det hele den danske regerings synspunkter og afviser klagernes syns-
punkter.
Om det andet punkt fastslår Kommissionen, at Femern A/S udøver økonomisk
aktivitet omfattet af TEUF artikel 107, stk. 1 (punkt 188-201), idet Femern A/S
ikke udfører en myndighedsopgave og er en virksomhed i statsstøtteretlig kon-
tekst. Kommissionen fremhæver i denne sammenhæng blandt andet, at Fe-
mern A/S vil levere tjenester på markedet for transport over Femern Bælt
(punkt 193), at Femern A/S anlægger og driver forbindelsen som en økonomisk
aktør styret af en ”økonomisk logik” (punkt 194), at Femern A/S kan indføre
rabatordninger (punkt 197), og at Femern A/S i medfør af traktaten mellem
Danmark og Tyskland, artikel 6, stk. 2, skal udføre virksomhed i overensstem-
melse med almindelige forretningsprincipper (punkt 197).
For så vidt angår Femern A/S’ informationsaktiviteter,
konkluderer Kommissio-
nen, at disse aktiviteter også er omfattet af Femern A/S’ økonomiske aktiviteter,
da aktiviteterne bidrager til den økonomiske aktivitet (afgørelsens punkt 201).
I denne del af afgørelsen afviser Kommissionen således samlet set den danske
regerings principielle synspunkt om, at Femern A/S slet ikke er omfattet af
statsstøttereglerne, eller i det mindste ikke omfattes af statsstøttereglerne, in-
den Femern Bælt-forbindelsen går i drift.
Kommissionen fastslår endvidere, at det nu kan
konstateres, at ”en del af” de
statslige genudlån, der blev tildelt Femern A/S i november/december 2018, har
været iværksat ulovligt (punkt 265). Det skyldes, at Retten
efter at lånene
blev tildelt
den 13. december 2018 annullerede Kommissionens tidligere
statsstøttegodkendelse fra 2015, og at Kommissionen i afgørelsen af 20. marts
2020 nu har fastslået, at Femern A/S er omfattet af statsstøttereglerne.
2
Et derivat er et finansielt produkt bestående af en tovejsforpligtelse, der har en markeds-
værdi på nul på tidspunktet for kontraktens indgåelse. Efterhånden som tiden går, kan mar-
kedsværdien ændre sig til fordel for den ene part (og til skade for den anden part) afhængig
af for eksempel ændringer i rentesatserne (afgørelsens punkt 211). Et derivat kan f.eks. være
et rente- eller valutaswap.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 558: Kopi af TRU alm. del - Bilag 304 Orientering om Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelse om Femern Bælt-forbindelsen, fra transportministeren
2177841_0003.png
Side 3/3
Om det tredje punkt fastslår Kommissionen, at statsstøtten til Femern A/S er
forenelig med det indre marked, idet projektet er et vigtigt projekt af fælleseu-
ropæisk interesse omfattet af TEUF artikel 107, stk. 3, litra b (punkt 269-286),
og idet støtten til Femern A/S skal karakteriseres som investeringsstøtte (punkt
287-296). På disse punkter bekræfter Kommissionen således den danske rege-
rings synspunkter og afviser klagernes.
Kommissionen fastslår endvidere, at støtten er nødvendig (punkt 297-313), og
at støtten er proportional (punkt 314-354).
I denne sammenhæng lægger Kommissionen især vægt på, at den danske rege-
ring har forpligtet sig til at sikre:
At statsstøtten til Femern A/S ikke overstiger 69,3 mia. kr. (”maximum
guaranteed amount”) (punkt 348), og at Femern A/S ikke modtager stats-
støtte efter det 16. driftsår (”maximum guaranteed period”) (punkt
349).
At den danske regering har forpligtet sig til at opkræve en 2 pct. provision
for statsgarantier og statslån i stedet for den tidligere forudsatte provision
på 0,15 pct.
I modsætning til, hvad Scandlines har gjort gældende, konkluderer Kommissi-
onen om støtteforanstaltningerne, at de udgør det rette politiske instrument til
at tjene formålet med projektet (punkt 355-356), og at de negative konsekven-
ser af støtteforanstaltningen i form af fordrejning af konkurrencen og påvirk-
ning af samhandelen mellem medlemsstaterne er begrænsede og opvejes af
støttens positive virkninger i kraft af bidraget til målet af fælleseuropæisk inte-
resse (punkt 357-369).
I denne sammenhæng fremhæver Kommissionen, at i tilfælde af, at Scandlines’
færgedrift vil fortsætte efter åbning af forbindelsen, som Scandlines påstår, så
vil den faste forbindelse over Femern Bælt medvirke til at bryde Scandlines’
monopol og dermed skabe et mere konkurrencedygtigt marked.
Jeg vil nu sikre, at afgørelsens vilkår overholdes.
Kommissionens afgørelse kan indbringes for Retten af både den danske rege-
ring og af eventuelle klagere, der har søgsmålskompetence.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht