Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 562
Offentligt
2178530_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
15. april 2020
20/04613-1
Indhold
Forslag til etablering af en EU COVID-19 garantifond............................. 2
KOM-dokument foreligger ikke
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 562: Samlenotat vedr. etablering af en COVID-19 garantifond
2/6
Forslag til etablering af en EU COVID-19 garantifond
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
EU's stats- og regeringschefer ventes 23. april 2020 at drøfte forslag fra
den Europæiske Investeringsbank (EIB) om en ny EU COVID-19 garanti-
fond, som skal mobilisere omkring 200 mia. euro i investeringer med det
formål at understøtte virksomheder med finansieringsbehov som følge af
de økonomiske og finansielle konsekvenser af COVID-19. Danmark ventes
evt. at skulle stille garantier for omkring 5 mia. kr.
Forslaget er blandt initiativerne nævnt i rapporten til EU's stats og rege-
ringschefer om økonomisk-politiske reaktioner på COVID-19 pandemien,
som EU-landenes finansministre (udvidet eurogruppe) opnåede enighed
om 9. april 2020. Rapporten opfordrer EIB til at operationalisere sit for-
slaget om COVID-19 garantifonden hurtigst muligt.
EIB lægger pt. op til at anmode om tilsagn om garantistillelse til fonden
fra EU-lande med frist den 23. april 2020, hvorefter bankens bestyrelse
blive præsenteret for et endeligt forslag til fondens struktur til vedtagelse.
Endelig vil deltagende EU-lande blive anmodet om at underskrive bidrags-
aftaler inden 30. april 2020. Fonden forventes at kunne etableres kort efter.
Der forventes generelt bred opbakning til forslaget i forbindelse med den
ventede endossering af finansministrenes rapport på mødet for EU’s stats-
og regeringschefer den 23. april 2020.
Regeringen støtter forslaget om at etablere en EU-COVID 19 garantifond.
Regeringen støtter generelt initiativer til at adressere COVID-19-krisen på
såvel nationalt som EU-niveau. Forslaget skal ikke ses som en substitut for
nationale ordninger, men som et supplement.
2. Baggrund
EIB er en investeringsbank ejet af EU-landene. Bankens kapitalgrundlag ud-
gør ca. 243 mia. euro. Danmarks ejerandel i banken udgør 2,64 pct. EIBs
samlede kapitalgrundlag udgøres dels af ca. 10 pct. indbetalt kapital og dels
af ca. 90 pct. garantier fra EU-landene.
Som følge af den økonomiske og finansielle indvirkning af COVID-19 har
EIB-gruppen (EIB og den Europæiske Investeringsfond, EIF) i samarbejde
med Kommissionen præsenteret en handlingsplan, som skal bidrage til mo-
bilisering af investeringer for op 40 mia. euro til berørte små- og mellemstore
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 562: Samlenotat vedr. etablering af en COVID-19 garantifond
3/6
virksomheder (SMV'er), herunder 8 mia. euro via eksisterende EU-finansie-
ringsinstrumenter på basis af tilgængelige EU-budgetgarantier for ca. 1 mia.
euro under EFSI ("Juncker-planen"). EIB vurderer imidlertid ikke, at hand-
lingsplanen er tilstrækkelig givet COVID-19-krisens omfang for den europæ-
iske økonomi, hvor banken i tillæg 23. marts 2020 har præsenteret forslag til
etablering af en EU COVID-19 garantifond med mulighed for frivillige bi-
drag i form af garantier fra medlemslandene. Fonden skal kunne kan varetage
mere risikable finansieringer end det, der er muligt under det allerede igang-
satte EIB-initiativ.
Forslaget er blandt initiativerne nævnt i rapporten om økonomisk-politiske
reaktioner på COVID-19 pandemien, som EU-landenes finansministre op-
nåede enighed om
9. april 2020. Rapporten forelægges EU’s stats-
og rege-
ringschefer med henblik på behandling den 23. april 2020.
3. Formål og indhold
EIB’s foreslåede EU COVID-19
garantifond vil have til formål at understøtte,
at virksomheder i EU har den nødvendige likviditet til at klare sig gennem
CO-VID-19-krisen. EIB vurderer, at fonden vil kunne mobilisere yderligere
investeringer for omkring 200 mia. euro via eksisterende EU-finansieringsin-
strumenter, det præcise beløb vil dog afhænge af risikoprofilen i de konkrete
finansieringer, der ender med at blive efterspurgt. EIB foreslår, at investerin-
gerne skal ydes på basis af nationale garantier fra EU-landene direkte til fon-
den på op til 25 mia. euro. Det kan ikke udelukkes, at der senere vil blive
behov for yderligere garantier eller lignende. Deltagelse i fonden vil være på
frivillig basis. EIB sigter dog på, at alle EU-lande deltager samt stiller garan-
tier ud fra landenes ejerandele i EIB. Det vil umiddelbart indebære, at Dan-
mark stiller garantier til fonden for omkring 5 mia. kr.
Garantifonden vil, når den blev oprettet, yde garantier til EIB og den Euro-
pæiske Investeringsfond (EIF)
tilsammen EIB-gruppen. Garantierne ventes
at skulle dække tab og relaterede omkostninger i forbindelse med håndtering
af tab fra de projekter, som EIB og EIF finansierer gennem ordningen. Even-
tuelle tab bæres samlet af alle deltagende EU-lande forholdsmæssigt i forhold
til deres bidrag til fonden men hvert lands omkostninger til tab vil være be-
grænset til niveauet for det pågældende lands garantier i garantifonden. Da
der er tale om risikable investeringer, der ligger ud over den risikoprofil, EIB
ellers kan acceptere, må der forventes tab i forbindelse med garantistillelsen
til ordningen.
EIB lægger pt. op til at anmode om tilsagn om garantistillelse til fonden fra
EU-lande med frist den 23. april 2020. Denne tidslinje kan muligvis blive
udskudt, herunder fordi der blandt EU-landene kan blive behov for at be-
handle sagen i nationale processer i de respektive parlamenter. Herefter vil
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 562: Samlenotat vedr. etablering af en COVID-19 garantifond
2178530_0004.png
4/6
bankens bestyrelse blive præsenteret for et endeligt forslag til fondens struk-
tur til vedtagelse. Endelig vil deltagende EU-lande blive anmodet om at un-
derskrive bidragsaftaler inden 30. april 2020. Fonden kan etableres kort efter,
forudsat at EU-lande,
der tegner sig for mindst 60 pct. af EIB’s kapital, har
givet passende tilsagn om støtte til fonden, dvs. som sikrer en tilstrækkelig
størrelse og geografisk dækning. Senere bidrag ventes også at være mulige,
såfremt der er en lovgivningsmæssige begrundelse herfor.
Betingelser for støtte
Kun projekter eller klienter i et deltagende land kan søge om støtte fra garan-
tifonden. Fonden er efterspørgselsdrevet, og bidrag til fonden vil ikke kunne
øremærkes til at støtte projekter i et specifikt land. Der vil blive fastlagt spe-
cifikke øvre grænser for støtte til lande mhp. at undgå for høj koncentration
af støtte i enkelte deltagende lande. Den konkrette udformning af koncentra-
tionsgrænser ventes nærmere afklaret
i EIB’s bestyrelsesdrøftelser om forsla-
get.
Varighed af fonden
Fonden er et kriseinstrument, og vil kun være aktiv i kriseperioden. Uudnyt-
tede bidrag kan med enstemmighed annulleres mellem EU-landene, når fon-
dens aktiviteter ikke længere anses for at være nødvendige.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Investeringerne vil have til formål er fremme investeringer og sikre adgang
til finansiering for virksomheder i EU med finansieringsbehov som følge
af de økonomiske og finansielle konsekvenser af COVID-19. Dette vurde-
res af EIB at ikke i tilstrækkelig grad at kunne opnås af alle EU-lande på
egen hånd, men vil kunne håndteres med et initiativ på EU-niveau.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at få statsfinansielle konsekvenser. Forslaget lægger op
til at garantifonden skal etableres på basis af nationale garantier og/eller
indbetalinger fra EU-landene på 25 mia. euro og evt. med mulighed for at
udvide garantifonden senere ved en kapitaludvidelse.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 562: Samlenotat vedr. etablering af en COVID-19 garantifond
2178530_0005.png
5/6
Såfremt EU-landene stiller garantier fordelt efter deres respektive ejeran-
dele i EIB, vil det umiddelbart indebære, at Danmark skal stille øgede stats-
garantier for omkring 5 mia. kr. Danmark vil eventuelt få mulighed for at
indbetale en andel af et dansk bidrag til fonden, som således vil kunne ud-
giftsføres i indeværende år.
EIB forventer, at der grundet fondens projekters høje risikoprofil vil blive
behov for at aktivere garantien, hvorfor initiativet ventes at have negative
statsfinansielle konsekvenser. Såfremt fonden mod forventningen skulle
give overskud, vil dette blive brugt til at dække administrations- og imple-
menteringsomkostninger forbundet med fonden. Yderligere overskud vil
blive brugt til at dække tab i fonden og reducere behovet for kald på de
stillede garantier fra medlemslandene.
De samlede tab er afgrænset til summen af de nationale garantier på op til
25 mia. euro.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
konsekvenser i det omfang, at forslaget fremmer investeringer og virksom-
heders adgang til finansiering i EU i den særlige, nuværende krisesituation.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser for de enkelte EU-lande
som følge af forslaget må forventes at variere og bl.a. afhænge af landenes
nuværende respektive rammevilkår for erhvervslivet og investeringer, her-
under finansieringsvilkår.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt bred opbakning til forslaget i forbindelse med den
ventede endossering
af finansministrenes rapport på mødet for EU’s stats-
og regeringschefer den 23. april 2020.
En række lande har udtrykt ønske om at øge fondens størrelse, mens en
anden gruppe af lande gerne havde set en mindre fond. Der ventes dog ge-
nerel enighed om en fond på 25 mia.
Herudover er der fra nogle landes side ønske om, at fonden ikke får en
specifik udløbsdato, mens lande som Tyskland, Østrig, Sverige, Nederlan-
dene og Danmark gerne ser en fast udløbsdato for fonden henset til dens
karakter som et særligt kriseinstrument.
10. Regeringens generelle holdning
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 562: Samlenotat vedr. etablering af en COVID-19 garantifond
6/6
Det vil være en fordel for Danmark, hvis økonomierne i de øvrige EU-lande
kommer bedst muligt ud af krisen. Regeringen støtter derfor generelt initi-
ativer til at adressere COVID-19-krisen på såvel nationalt som EU-niveau.
Forslaget skal ses som et supplement til nationale tiltag.
Der er tale om en helt ekstraordinær situation, der kræver ekstraordinære
tiltag. På baggrund af et ønske om at udvise solidaritet er regeringen i denne
helt særlige situation positivt indstillet over for at bidrage til EU-initiativer
til at modvirke negative konsekvenser som fx konkurser og arbejdsløshed
som følge af COVID-19.
Der arbejdes for, at støtte betinges til virksomheder med finansieringsbe-
hov som følge af effekterne af COVID-19 og ikke virksomheder med ge-
nerelle solvensproblemer. Forslaget skal således være af midlertidig karak-
ter, klart afgrænset i tid og støtten skal ydes til virksomheder med proble-
mer som følge af COVID-19 og afledte økonomiske konsekvenser heraf.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EIB’s forslag til en garantifond, som skal skabe investeringer for 200 mia.
euro baseret på nationale garantier på 25 mia. euro fra EU-landene blev
nævnt i forbindelse med finansministerens orientering af Folketingets Eu-
ropaudvalg den 6. april om den ventede rapport fra udvidet eurogruppe.