NOTAT
Kemikalier
J.nr. 2020 - 5762
Ref. TIKSC
Den 26. marts 2020
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
om intervention og afgivelse af indlæg i EU-Rettens direkte sag T-868/19,
Nouryon Industrial Chemicals m.fl. mod Kommissionen
1. Indledning
Fire virksomheder fra Nederlandene og Tyskland har ved stævning af 20. december 2019 anlagt sag ved
Retten med påstand om annullation af Kommissionens afgørelse af 16. oktober 2019
1
, hvorved
virksomhederne blev pålagt at udføre forsøg for at afklare, om det kemiske stof dimethylether (DME)
påvirker et fosters udvikling (prænatal udvikling), om det skader forplantningen (reproduktionstoksisk)
og - afhængigt af resultaterne - om DME kan skade hjernens udvikling.
Sagen har tidligere været behandlet i det Europæiske Kemikalieagenturs (ECHA) Medlemsstatsudvalg,
hvor netop Danmark stillede forslag om udvidelse af de forsøg, virksomhederne skulle udføre, så disse
også omfattede en undersøgelse af stoffets indvirkning på den normale udvikling af hjernen i
fosterstadiet. Virksomhederne er imidlertid uenige i afgørelsen og mener bl.a., at REACH-forordningen
2
ikke i dette tilfælde giver mulighed for at kræve sådanne yderligere oplysninger. Et af de centrale
spørgsmål i sagen er således, hvordan reglerne i REACH-forordningen skal fortolkes i forhold til, om
virksomhederne kan pålægges at fremskaffe oplysningerne og udføre forsøgene.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Baggrunden for sagen er, at ECHA har udført et såkaldt ”compliance check” af nogle nederlandske og
tyske virksomheders registreringer af det kemiske stof DME med henblik på at kontrollere, om
registreringerne indeholder alle nødvendige oplysninger om stoffet. Producenter og importører er
således i henhold til REACH-forordningen forpligtet til at foretage sådanne registreringer, herunder
levere de nødvendige oplysninger om eventuelle skadelige virkninger for menneskers sundhed og
miljøet. Indeholder virksomhedernes registreringer ikke alle nødvendige oplysninger, kan
virksomhederne pålægges at indhente disse oplysninger, f.eks. i form af udførelse af yderligere forsøg.
Det er ECHA, der træffer afgørelsen i denne henseende, såfremt der er enighed i Medlemsstatsudvalget.
I denne sag var der imidlertid ikke enighed i Medlemsstatsudvalget, idet 8 medlemslande, herunder
Danmark, var af den opfattelse, at der skulle stilles krav om udvidelse af en påkrævet test for skader på
reproduktion til
også
at omfatte undersøgelse af stoffets påvirkning af hjernens udvikling (den såkaldte
DNT-kohorte). I henhold til REACH artikel 51, stk. 7, blev sagen derfor overført til Kommissionen med
henblik på afgørelse. Efter diskussion og vedtagelse i REACH-komitéen lagde Kommissionen i sin
afgørelse vægt på, at flere studier indikerede narkotiske effekter ved det kemiske stof DME og besluttede
på den baggrund at inkludere DNT-kohorten, såfremt det såkaldt
dosis-bestemmende forsøg
–
som er
en forundersøgelse, der skal sikre, at forsøget kan udføres effektivt
–
skulle vise narkotiske effekter.
1
2
C(2019) 7336 final.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1907/2006 af 18. december 2006.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk