Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 595
Offentligt
2183401_0001.png
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
taenk.dk · [email protected] · +45 7741 7741
CVR: 6387 0528
Transportminister Benny Engelbrecht
[email protected]
24. april 2020
Dok. 199349
Vedrørende forhandlingerne i EU-Kommissionen den 29. april om
rejseselskabers forpligtelser og rejsendes rettigheder, herunder især om
udlevering af værdibeviser til forbrugere i stedet for refundering af flybilletter
og pakkerejser
Kære Benny Engelbrecht
Vi skriver til dig for at bede om din støtte til, at de europæiske forbrugerrettigheder på
rejseområdet ikke udhules i den nuværende situation under corona-pandemien.
I løbet af de sidste par uger har EU-kommissær for transport, Adina
Vălean, og kommissær
for retlige anliggende, Didier Reynders, været udsat for et massivt pres fra rejse- og
flybranchen og fra den konservative gruppe i EU-parlamentet. Presset handler om at opnå, at
retten til at få billetprisen refunderet ved aflysninger suspenderes og erstattes med retten til
alene at tilbyde forbrugerne vouchers. Der er allerede flere EU- medlemslande, der har
indført nationale særregler, der er i strid med den gældende EU-lovgivning. Der er
forhandlinger herom onsdag den 29. april 2020 i EU-Kommissionen. Vi finder denne kurs
stærkt problematisk med langtrækkende negative konsekvenser, hvilket er baggrunden for
denne henvendelse.
Rejsebranchen oplever i øjeblikket en presset situation på baggrund af corona-pandemien.
Det har vi naturligvis forståelse for. Og de europæiske forbrugerorganisationer støtter derfor
også hjælp til branchen i denne periode. Hjælpen bør dog ikke være på bekostning af
forbrugeres rettigheder, eller resultere i at den europæiske lovgivning for rejsende svækkes.
Vi mener, at det også på længere sigt er et skråplan, der vil svække forbrugertilliden, hvilket
hverken er til gavn for forbrugere eller for erhvervslivet.
I direktivet (EU) 2015/2302 om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, samt i den
danske lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer (L2017-12-26 nr. 1666) står
det fuldstændigt klart, at forbrugere har ret til at opsige deres kontrakter på pakkerejser før
afrejse, uden at det koster et opsigelsesgebyr, såfremt der er tale om ekstraordinære
omstændigheder. Forbrugeren er i den situation berettiget til at få refunderet alle sine
betalinger inden for 14 dage (overnatning, fly- eller togbilletter, billeje og andre services, der
måtte være en del af pakkerejsen).
Hvis et flyselskab aflyser en flyvetur, og turen ikke er en del af en pakkerejse, så kan
forbrugeren vælge mellem at få refunderet flybilletten eller at blive ombooket til et andet
tidspunkt. Dette er fastsat ved forordning 261/2004. Forbrugeren er berettiget til at få
tilbagebetalt billettens pris inden for 7 dage.
Vi er bekendte med, at flere og flere rejsebureauer og flyselskaber modsætter sig
tilbagebetaling af forbrugerens penge. Selskaberne tilbyder i stedet vouchers/værdibeviser.
Det betyder, at selskaberne ikke respekterer de retningslinjer, som EU-Kommissionen kom
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 29/4-20 fra Forbrugerrådet om forbrugernes rettigheder ved aflysninger af flyrejser og pakkerejser
med den 18. marts 2020. Og desværre accepteres dette af myndighederne i flere europæiske
lande.
Problemet har udviklet sig fra en i sig selv problematisk situation, hvor mange forbrugerne
får mangelfuld information om deres rettigheder til, at rejseselskaber nægter at overholde
deres forpligtelser. Det er uholdbart, og lovgivningen bør overholdes. I denne særlige
situation med corona-pandemien er vi indforstået med, at tilbagebetalingsfristen, der er
henholdsvis 14 dage for pakkerejser og 7 dage for flyrejser, i praksis kan være svær helt at
overholde, og at reglerne håndhæves med lidt fleksibilitet. Men vi mener ikke, at det er
acceptabelt, at forbrugerne ikke kan få refunderet deres indbetalte beløb eller skal opfylde
særlige og næsten umulige krav for at opnå tilbagebetaling. Mange forbrugere er ligesom
erhvervslivet endt i kritiske økonomiske situationer, og for den enkelte forbruger kan der
være tale om meget store beløb.
Det er vigtigt at holde fast i, at det er frivilligt for forbrugerne, om de vil modtage en voucher
i stedet for at få pengene tilbage. Hvis der skal udleveres en voucher i stedet for refusion af
det indbetalte beløb, så skal det være med en tydelig og dokumenteret accept fra forbrugeren.
Vouchers kan være en udmærket løsning, hvis deres anvendelse ikke er begrænset til
fremtidige rejser, og at det er et frivilligt valg. Men de skal kunne veksles til tilbagebetaling
på et senere tidspunkt, hvis forbrugeren ønsker det, og der bør være samme konkurssikring
knyttet til voucheren, som til et normalt rejsekøb. En voucher må ikke være den eneste
tilbudte løsning, og tilbagebetaling bør ikke foregå med unødig forsinkelse. Vouchers, der
indebærer, at forbrugere først kan modtage deres tilbagebetaling for rejsen efter et år, er lige
så uacceptable. Vi anser det som urimeligt og groft over for forbrugeren.
Det er særligt urimeligt, da rejse- og flyselskaberne i høj grad modtager økonomisk støtte fra
andre
kilder, såsom statsstøtte, der er tilladt under ”The Commissions Temporary
Framework” –
herunder i Danmark hjælpepakken gennem Rejsegarantifonden. Forbrugeres
betalinger af rejser bør ikke betragtes som rentefrie lån for selskaberne.
Den nuværende krise bør ikke give anledning til at svække forbrugerrettighederne. De
rettigheder, forbrugere har ifølge direktivet om pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer samt forordningen om luftpassagerers rettigheder, skal overholdes, og i
særdeleshed når markederne er i krise. Det gælder også retten til, at der tilbydes refusion
uden unødig forsinkelse.
Vi har, som indledningsvis nævnt, forståelse for, at rejsebranchen er i vanskeligheder. Derfor
har de europæiske forbrugerorganisationer også opfordret EU-kommissionen til at afsøge
mulige veje til at hjælpe branchen. Men det bør ikke være forbrugerne, der skal hjælpe
branchen, ud over med tålmodighed vedr. tilbagebetalingen af deres rejser. EU-
Kommissionen bør derfor se på andre værktøjer til at støtte branchen i de kommende svære
måneder, der ikke trækker veksler på forbrugerne.
Vores europæiske paraplyorganisation, BEUC, har også gjort EU-Kommissionen
opmærksom på, at konkursbeskyttelsen i Rejsegarantifonden har et hul. Hvis et rejsebureau
går konkurs, så refunderer fonden billetprisen til de forbrugere, der ikke er kommet ud at
rejse endnu. Men hvis en pakkerejse bliver aflyst, og beløbet skal tilbagebetales, men
rejsebureauet når at gå konkurs inden pengene er tilbagebetalt, så er det uklart, om fonden
dækker. Det er jo aflysningen og ikke konkursen, der har udløst forbrugerens krav, lyder
logikken. Men for forbrugerne er resultatet det samme. Det bør der gøres noget ved i denne
særlige tid, vi står i pt.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 595: Henvendelse af 29/4-20 fra Forbrugerrådet om forbrugernes rettigheder ved aflysninger af flyrejser og pakkerejser
2183401_0003.png
Vi håber, at du vil tage vores bekymring på danske og europæiske forbrugeres vegne seriøst.
Det er vigtigt, at et land som Danmark er med til at støtte op om en solid og troværdig
europæisk forbrugerlovgivning, der ikke svækkes midt i en krise. Det kan være svært at
komme tilbage fra. Vi ved, at det ikke umiddelbart er kommissærernes ønske at udhule
forbrugerlovgivningen. Men de har behov for opbakning fra dig og dine minister-kolleger, for
at kunne stå fast herpå.
Med venlig hilsen
Anja Philip
Formand
Mads Reinholdt
Direktør
3