Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 597
Offentligt
2184009_0001.png
Den 24. april 2020
MFVM 042
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delsen af chromtrioxid til passivering af tinbelagt stål (anvendelse 1) og elektro-
lytisk chrombelægning af stål (anvendelse 2) i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid, 1) som passivering af tinbelagt stål og 2) elektrolytisk chrombelægning af stål i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslaget giver den tyske virksomhed ThyssenKrupp Rasselstein GmbH tilladelse til efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år for anvendelse
1 og indtil slutningen af 2028 for anvendelse 2. Forslaget forventes drøftet på et videomøde i
REACH-komitéen den 30. april 2020. Forslaget forventes derefter sat i skriftlig procedure i REACH-
komiteen med frist i midten af maj 2020. Sagen forventes ikke at have væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser - hvis forslaget
godkendes. Såfremt forslaget ikke godkendes vil det have mindre økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet, idet der vil være behov for alternative leverandører. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Det vurderes dog, at der er behov for skærpede krav og yderligere
afklaring i forhold til beskyttelsesforanstaltningerne og anvendelsesforholdene. I Kommissionens
forslag er indsat en betragtning om vurdering af egnede alternativer. Betragtningen vurderes ikke
at være i overensstemmelse med en nyligt afsagt dom i en godkendelsessag om to blychromatpig-
menter (T-837/16) men det vurderes, at Kommissionens implementering af retssagens elementer kan
anses for værende tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der ikke findes alternativer til de konkrete
anvendelser, og betragtningen ikke ændrer ved dette forhold. Regeringen agter på den baggrund, at
støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af skærpede krav til beskyttelsesforan-
staltninger af arbejdstagere. Regeringen vil ikke kunne støtte forslaget, medmindre disse krav imø-
dekommes. Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dom-
men (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 597: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål
2184009_0002.png
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid som passivering
1
af tinbelagt stål (anvendelse 1) og elektrolytisk chrombelægning af stål
(anvendelse 2), der primært bruges til fremstilling af konservesdåser til fødevarer og i mindre grad til
metal-emballage til forskellige non-food-anvendelser.
Forslaget har hjemme i artikel 64, stk. 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden-
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet på et videomøde i REACH-komitéen den 30. april 2020. Forslaget forven-
tes derefter sat i skriftlig procedure i REACH-komiteen med frist i midten af maj 2020.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasnings-
processen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der
kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de
virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske
fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor anvendelse
skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godken-
delse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes
sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt
efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
1
En behandling der gør at materialet bliver mindre påvirket eller korroderet af det miljø, som materialet befinder
sig i.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 597: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden ThyssenKrupp Rasselstein GmbH fra Tysk-
land om fortsat anvendelse af op til hhv. 24,7 tons for anvendelse 1 og 52 tons for anvendelse 2 om året
af chromtrioxid:
1. Til passivering af tinbelagt stål. Chromtrioxid bliver brugt som en stabilisator i passiveringen af
tinbelagt stål (ETP).
2. Til elektrolytisk chrombelægning af stål. Chromtrioxid bliver brugt som en stabilisator i
elektrolytisk chrombelægning af stål (ECCS).
ThyssenKrupp Rasselstein GmbH fremsendte den 30. november 2018 ansøgning om godkendelse af
chromtrioxid til ovennævnte anvendelse.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæi-
ske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering,
SEAC, som den 21. august 2019 har afgivet følgende udtalelser som gælder for begge anvendelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefaler dog følgende moniteringstiltag for at forbedre situationen: 1)
Statiske kontrolmålinger for flere arbejdsprocesser med potentiel høj udsættelse for chromtrioxid,
såfremt arbejdsprocesserne implementeres. Moniteringen inkluderes i de faste
moniteringsprogrammer, og 2) Målinger af udslip til luften hvert 3. år.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
På grundlag af analysen af alternativer mv. som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen at
der gives:
7 års godkendelse for anvendelse 1 (passivering af tinbelagt stål).
Godkendelse af anvendelse 2 (elektrolytisk chrombelægning af stål) indtil 31. december 2028.
Forudsætningerne for godkendelsen er:
- Risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som beskrevet af ansøger, anvendes.
- Ansøger gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet, især hvis en backup-
arbejdsproces for hhv. anvendelse 1 og anvendelse 2 implementeres.
- Ansøger gennemfører overvågning af udslip af stoffet til luften.
Resultaterne fra overvågningstiltagene skal anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere reduktion af arbejdstagernes ud-
sættelse for stoffet.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 597: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål
2184009_0004.png
godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den forelig-
gende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de
dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning
med de kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske
egnethed af alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er endnu ikke afsagt endelig dom i sagen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Branchen har oplyst, at mere end 1.000 typer af fødevarer opbevares i konservesdåser, hvilket dækker
over halvdelen af forarbejdede fødevarer i EU. På basis af branchens information og ekstrapolering til
danske forhold ved hjælp af BNP estimeres det, at der er ca. 15 virksomheder i Danmark, der produce-
rer konservesdåser, med et samlet antal ansatte på ca. 3500. De fleste virksomheder i branchen er små
og mellemstore virksomheder
(SMV’er).
Ansøgervirksomheden står for levering af materialer til ca.
25% af det europæiske marked for konservesdåser. På basis af SEAC’s vurdering og ekstrapolering til
danske forhold skaber ansøgervirksomheden og dens aftagervirksomheder et overskud på ca. kr. 45
mio. om året i Danmark.
SEAC har i en sammenlignelig sag estimeret
2
, at prisen på dåser til fødevarer vil stige med ca. 3 % i for-
bindelse med overgangen til leverandører uden for EU. Omkostningerne forventes afspejlet i prisen for
forbrugerne. På grund af tekniske udfordringer med det mest lovende alternativ, samtidig med et be-
hov for længerevarende holdbarhedsforsøg, vil det ikke være muligt at anvende alternativer inden for
godkendelsesperioden. Det vides ikke, i hvilken udstrækning danske konservesdåseproducenter alle-
rede har flyttet deres produktion uden for EU og/eller omlagt deres materialeindkøb fra ansøger.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Såfremt forsla-
get ikke godkendes kan konservesdåseindustrien i Danmark fortsat købe blik behandlet med
chrom(VI)-forbindelser fra leverandører uden for EU.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, og stoffet
genfindes ikke i færdige produkter.
2
https://echa.europa.eu/documents/10162/ab92f048-a4df-4d06-a538-1329f666727a
(AFA-O-0000006490-77-06/D)
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 597: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål
2184009_0005.png
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget
Fagbevægelsens Hovedorganisation støtter generelt, at det forudsættes, at der fastsættes krav til god-
kendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Fagbevægelsens Hovedorganisation fin-
der dog, at der bør stilles supplerende krav i form af kontrol af den tilladte mængde af chromtrioxid,
hyppighed af kontrolmålinger og hyppigere målinger af udslip til luften. Det bemærkes, at tilsyn og
kontrol fastsættes nationalt. Det er vurderet, at målingerne fastsat i godkendelsen er tilstrækkelige til
at leve op til de krav, der stilles til danske virksomheder. Derudover mener Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation, at en eventuel godkendelse kun bør være for en kort årrække (maksimalt 3 år), og at en
godkendelse på 7 år eller indtil 31. december 2028 er uacceptabel, da det vil mindske incitamentet for
substitution.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I de aktuelle sager har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke er muligheder for substitution inden for en
kort årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Det vurderes dog, at der er behov for skærpede krav og yderligere afklaring i forhold til beskyttelses-
foranstaltningerne og anvendelsesforholdene på følgende områder: 1) Yderligere krav om brug af per-
sonligt beskyttelsesudstyr, og 2) Reduktion af frekvensen af en konkret arbejdsproces.
Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst
svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Det kan gøres konkret ved, at 1) er stilles krav om mere beskyt-
tende masker end halvmasker under tre arbejdsprocesser, 2) det afklares om anvendelsen af beskyt-
tende beklædning under tre arbejdsprocesser er tilstrækkelig, og 3) det afklares hvorvidt organisatori-
ske initiativer til reduktion af frekvensen af en konkret arbejdsproces er tilstrækkelige.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionens har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolk-
ning vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen.
Regeringen er således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 597: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål
ansøgning vurderes der dog ikke at være egnede alternativer til de konkrete anvendelser. Regeringen
anser derfor Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete
forslag, men lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten
bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund, at støtte forslaget, idet der lægges afgørende vægt på vedtagelse af
skærpede krav til beskyttelsesforanstaltninger af arbejdstagere. Regeringen vil ikke kunne støtte for-
slaget, medmindre disse krav imødekommes. Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at betragtnin-
gen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6