Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 625
Offentligt
2186971_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. maj 2020
EU-retskontoret
Nina Lidman
2020-0030-4124
1475400
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1261 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 625: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1261 om ministeren vil fremsende en fornyet vurdering af grundlaget for grænselukning, fra justitsministeren
2186971_0002.png
Spørgsmål nr. 1261 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren fremsende en fornyet vurdering af grundlaget
for grænselukning, idet flere andre sammenlignelige lande så-
som Tyskland og Østrig har planlagt åbning, ligesom grænsen
kun kan være lukket, når det er egnet og nødvendigt. Der henvi-
ses til Notat om den EU-retlige vurdering af grænsekontrol og
afvisning som led i indsatsen vedrørende COVID-19, Justitsmi-
nisteriet den 15. marts, hvoraf det bl.a. fremgår: ”Begrænsninger
i den fri bevægelighed er således underlagt et proportionalitets-
princip, hvilket vil sige, at begrænsningerne skal være egnede,
nødvendige (..)”, jf. REU al del – bilag 306?”
Svar:
Der har siden den 14. marts 2020 været indrejserestriktioner som led i ind-
satsen mod COVID-19. Restriktionerne medfører, at udlændinge, der in-
drejser i Danmark, afvises ved de danske grænser, medmindre de har et an-
erkendelsesværdigt formål med indrejsen og ikke har synlige symptomer,
der vil kunne stamme fra COVID-19.
Som det fremgår af Justitsministeriets notat af 15. marts 2020, der henvises
til i spørgsmålet, vurderes det, at det inden for rammerne af EU-retten er
muligt for Danmark at nægte indrejse til landet for tredjelandsstatsborgere
og EU-borgere, der ikke allerede har lovligt ophold i Danmark, og som ikke
har et anerkendelsesværdigt formål, som led i indsatsen for at begrænse
spredningen af COVID-19 i Danmark.
Som det også fremgår af notatet af 15. marts 2020 (punkt 3), sikres den for-
nødne proportionalitet ved, at indrejse i Danmark tillades, når den indrej-
sende har et anerkendelsesværdigt formål, f.eks. hvis den indrejsende skal
levere varer eller tjenesteydelser, arbejde i Danmark, besøge alvorligt syge
eller døende familiemedlemmer i Danmark eller agere primær omsorgsper-
son for mindreårige børn i Danmark.
www.coronasmitte.dk
fremgår eksempler på, hvad der anses for aner-
kendelsesværdige formål med indrejse i Danmark. Eksemplerne er ikke
udtømmende, idet der kan være situationer, hvor også andre formål ud fra
en konkret og individuel vurdering foretaget af politiet må anses for aner-
kendelsesværdige.
Det er forsat Justitsministeriets vurdering, at det inden for rammerne af EU-
retten er muligt for Danmark at udvide den eksisterende midlertidige græn-
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 625: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1261 om ministeren vil fremsende en fornyet vurdering af grundlaget for grænselukning, fra justitsministeren
sekontrol til at omfatte alle Danmarks grænser med henblik på at afvise per-
soner, der er tredjelandsstatsborgere og EU-borgere, der ikke allerede har
lovligt ophold i Danmark, og som ikke har et anerkendelsesværdigt formål,
som led i indsatsen for at begrænse spredningen af COVID-19 i Danmark.
3