Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 638
Offentligt
2189928_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. maj 2020
Indhold
Forslag til etablering af en EU COVID-19 garantifondFejl!
Bogmærke er
ikke defineret.
KOM-dokument foreligger ikke
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 638: Skriftlig forelæggelse og revideret samlenotat vedr. forslag til en EU COVID-19 garantifond (revideret forhandlingsoplæg)
2/7
Forslag til etablering af en EU COVID-19 garantifond
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
EU-landenes finansministre (udvidet eurogruppe) opnåede 9. april 2020
enighed om en rapport til EU's stats og regeringschefer om økonomisk-
politiske reaktioner på COVID-19 pandemien. Rapporten indeholder
bl.a. et
forslag fra den Europæiske Investeringsbank (EIB) om en ny EU
COVID-19 garantifond, som skal mobilisere omkring 200 mia. euro i inve-
steringer med det formål at understøtte virksomheder med finansieringsbe-
hov som følge af de økonomiske og finansielle konsekvenser af COVID-19.
Danmark ventes evt. at skulle stille garantier for omkring 5 mia. kr.
Rapporten opfordrer EIB til at operationalisere sit forslaget om COVID-
19 garantifonden hurtigst muligt.
Der var opbakning til forslaget i forbin-
delse med den ventede endossering af finansministrenes rapport på mø-
det for
EU’s stats-
og regeringschefer den 23. april 2020.
EIB har med kort varsel præsenteret et udkast til fondens struktur for ban-
kens bestyrelse. Udkastet blev drøftet på et ekstraordinært bestyrelsesmøde
8. maj, men uden en endelig konklusion. Et nyt udkast foventes drøftet på
et ekstraordinært bestyrelsesmøde 13., 14. eller 15. maj.
Regeringen støtter forslaget om at etablere en EU-COVID 19 garantifond.
Regeringen støtter generelt initiativer til at adressere COVID-19-krisen på
såvel nationalt som EU-niveau. Forslaget skal ikke ses som en substitut for
nationale ordninger, men som et supplement.
1. Baggrund
EIB er en investeringsbank ejet af EU-landene. Bankens kapitalgrundlag ud-
gør ca. 243 mia. euro. Danmarks ejerandel i banken udgør 2,64 pct. EIBs
samlede kapitalgrundlag udgøres dels af ca. 10 pct. indbetalt kapital og dels
af ca. 90 pct. garantier fra EU-landene.
Som følge af den økonomiske og finansielle indvirkning af COVID-19 har
EIB-gruppen (EIB og den Europæiske Investeringsfond, EIF) i samarbejde
med Kommissionen præsenteret en handlingsplan, som skal bidrage til mo-
bilisering af investeringer for op 40 mia. euro til berørte små- og mellemstore
virksomheder (SMV'er), herunder 8 mia. euro via eksisterende EU-finansie-
ringsinstrumenter på basis af tilgængelige EU-budgetgarantier for ca. 1 mia.
euro under EFSI ("Juncker-planen"). EIB vurderer imidlertid ikke, at hand-
lingsplanen er tilstrækkelig givet COVID-19-krisens omfang for den europæ-
iske økonomi, hvor banken i tillæg 23. marts 2020 har præsenteret forslag til
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 638: Skriftlig forelæggelse og revideret samlenotat vedr. forslag til en EU COVID-19 garantifond (revideret forhandlingsoplæg)
3/7
etablering af en EU COVID-19 garantifond med mulighed for frivillige bi-
drag i form af garantier fra medlemslandene. Fonden skal kunne kan varetage
mere risikable finansieringer end det, der er muligt under det allerede igang-
satte EIB-initiativ.
Forslaget er blandt initiativerne nævnt i rapporten om
økonomisk-politiske
reaktioner på COVID-19 pandemien,
som EU-landenes finansministre op-
nåede enighed om 9. april 2020.
Rapporten blev forelagt EU’s stats-
og re-
geringschefer den 23. april 2020. EU’s
stats- og regeringschefer godkendte
initaitiverne, herunder tre sikkerhedsnet for arbejdstagere, virksomheder
og stater svarende til en pakke til en værdi af 540 mia. euro, hvor EU CO-
VID-19 garantifonden i EIB er en del af sikkerhedsnettet for virksomheder.
De opfordrede til, at pakken bliver operationel senest 1. juni 2020.
2. Formål og indhold
EIB’s foreslåede EU COVID-19
garantifond vil have til formål at understøtte,
at virksomheder i EU har den nødvendige likviditet til at klare sig gennem
CO-VID-19-krisen. EIB vurderer, at fonden vil kunne mobilisere yderligere
investeringer for omkring 200 mia. euro via eksisterende EU-finansieringsin-
strumenter, det præcise beløb vil dog afhænge af risikoprofilen i de konkrete
finansieringer, der ender med at blive efterspurgt. EIB foreslår, at investerin-
gerne skal ydes på basis af nationale garantier fra EU-landene direkte til fon-
den på op til 25 mia. euro. Det kan ikke udelukkes, at der senere vil blive
behov for yderligere garantier eller lignende. Deltagelse i fonden vil være på
frivillig basis. EIB sigter dog på, at alle EU-lande deltager samt stiller garan-
tier ud fra landenes ejerandele i EIB. Det vil umiddelbart indebære, at Dan-
mark stiller garantier til fonden for omkring 5 mia. kr.
Garantifonden vil, når den blev oprettet, yde garantier til EIB og den Euro-
pæiske Investeringsfond (EIF)
tilsammen EIB-gruppen. Garantierne ventes
at skulle dække tab og relaterede omkostninger i forbindelse med håndtering
af tab fra de projekter, som EIB og EIF finansierer gennem ordningen. Even-
tuelle tab bæres samlet af alle deltagende EU-lande forholdsmæssigt i forhold
til deres bidrag til fonden men hvert lands omkostninger til tab vil være be-
grænset til niveauet for det pågældende lands garantier i garantifonden. Da
der er tale om risikable investeringer, der ligger ud over den risikoprofil, EIB
ellers kan acceptere, må der forventes tab i forbindelse med garantistillelsen
til ordningen.
EIB
lagde
op til at anmode om tilsagn om garantistillelse til fonden fra EU-
lande
med frist den
23. april 2020
og en hurtig efterfølgende godkendelse i
bankens bestyrelse.
Denne tidslinje
er siden blevet
udskudt, herunder fordi
der blandt EU-landene
er
behov for at behandle sagen i nationale processer i
de respektive parlamenter.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 638: Skriftlig forelæggelse og revideret samlenotat vedr. forslag til en EU COVID-19 garantifond (revideret forhandlingsoplæg)
4/7
Der har
i EIB’s bestyrelse senest været drøftelse af fondens konstruktion
8. maj, men uden at der blev truffet endelig beslutning om konstruktio-
nen. Et nyt udkast forventes drøftet på et ekstraordinært bestyrelsesmøde
13., 14. eller 15. maj.
EIB lægger pt op til at deltagende EU-lande vil blive anmodet om at under-
skrive bidragsaftaler inden 31. maj 2020, så fonden kan være operationel
1. juni i overensstemmelse med opfordringen fra EU’s stats-
og regerings-
chefer.
Fonden kan etableres, forudsat at EU-lande, der tegner sig for mindst 60 pct.
af EIB’s kapital, har givet passende tilsagn om støtte til fonden, dvs. som sik-
rer en tilstrækkelig størrelse og geografisk dækning. Senere bidrag ventes
også at være mulige, såfremt der er en lovgivningsmæssige begrundelse her-
for.
Betingelser for støtte
Kun projekter eller klienter i et deltagende land kan søge om støtte fra garan-
tifonden. Fonden er efterspørgselsdrevet, og bidrag til fonden vil ikke kunne
øremærkes til at støtte projekter i et specifikt land. Der vil blive fastlagt spe-
cifikke øvre grænser for støtte til lande mhp. at undgå for høj koncentration
af støtte i enkelte deltagende lande. Den konkrete udformning af koncentrati-
onsgrænser ventes nærmere afklaret i EIB’s bestyrelsesdrøftelser om forsla-
get.
Varighed af fonden
Fonden er et kriseinstrument, og vil kun være aktiv i kriseperioden. Uudnyt-
tede bidrag kan med enstemmighed annulleres mellem EU-landene, når fon-
dens aktiviteter ikke længere anses for at være nødvendige.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
4. Nærhedsprincippet
Investeringerne vil have til formål er fremme investeringer og sikre adgang
til finansiering for virksomheder i EU med finansieringsbehov som følge
af de økonomiske og finansielle konsekvenser af COVID-19. Dette vurde-
res af EIB ikke i tilstrækkelig grad at kunne opnås af alle EU-lande på egen
hånd, men vil kunne håndteres med et initiativ på EU-niveau.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 638: Skriftlig forelæggelse og revideret samlenotat vedr. forslag til en EU COVID-19 garantifond (revideret forhandlingsoplæg)
2189928_0005.png
5/7
6. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at få statsfinansielle konsekvenser. Forslaget lægger op
til at garantifonden skal etableres på basis af nationale garantier og/eller
indbetalinger fra EU-landene på 25 mia. euro og evt. med mulighed for at
udvide garantifonden senere ved en kapitaludvidelse.
Såfremt EU-landene stiller garantier fordelt efter deres respektive ejeran-
dele i EIB, vil det umiddelbart indebære, at Danmark skal stille øgede stats-
garantier for omkring 5 mia. kr. Danmark vil eventuelt få mulighed for at
indbetale en andel af et dansk bidrag til fonden, som således vil kunne ud-
giftsføres i indeværende år.
EIB forventer, at der grundet fondens projekters høje risikoprofil vil blive
behov for at aktivere garantien, hvorfor initiativet ventes at have negative
statsfinansielle konsekvenser. Såfremt fonden mod forventningen skulle
give overskud, vil dette blive brugt til at dække administrations- og imple-
menteringsomkostninger forbundet med fonden. Yderligere overskud vil
blive brugt til at dække tab i fonden og reducere behovet for kald på de
stillede garantier fra medlemslandene.
De samlede tab er afgrænset til summen af de nationale garantier på op til
25 mia. euro.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske
konsekvenser i det omfang, at forslaget fremmer investeringer og virksom-
heders adgang til finansiering i EU i den særlige, nuværende krisesituation.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser for de enkelte EU-lande
som følge af forslaget må forventes at variere og bl.a. afhænge af landenes
nuværende respektive rammevilkår for erhvervslivet og investeringer, her-
under finansieringsvilkår.
7. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 638: Skriftlig forelæggelse og revideret samlenotat vedr. forslag til en EU COVID-19 garantifond (revideret forhandlingsoplæg)
6/7
EU’s stats-
og regeringschefer gav
opbakning til forslaget i forbindelse
med den ventede endossering af finansministrenes rapport på mødet for
EU’s stats-
og regeringschefer den 23. april 2020.
EU-landene har derfor
generelt udtrykt opbakning til oprettelse af fonden.
En række lande har udtrykt ønske om at øge fondens størrelse, mens en
anden gruppe af lande gerne havde set en mindre fond. Der ventes dog
generel enighed om en fond på 25 mia.
euro.
Der har i EIB’s bestyrelse været drøftelse om fondens nærmere konstruk-
tion, herunder fondens risikostyring og den potentielle størrelse af de for-
ventede tab samt målgruppen for garantifonden. Nogle lande har et øn-
ske om en udvidet målgruppe, der i forholdsvist stort omfang kan omfatte
større virksomheder og også offentligt ejede enheder, samt om en for-
holdsvis høj risikoappetit i fonden og dertilhørende højere forventede tab.
Andre lande ønsker i højere grad fondens indsats fokuseret på små og
mellemstore virksomheder samt en mere afgrænset risikoprofil og der-
med også mindre forventede tab.
Herudover er der fra nogle landes side ønske om, at fonden ikke får en
specifik udløbsdato, mens lande som Tyskland, Østrig, Sverige, Nederlan-
dene og Danmark gerne ser en fast udløbsdato for fonden henset til dens
karakter som et særligt kriseinstrument.
9. Regeringens generelle holdning
Det vil være en fordel for Danmark, hvis økonomierne i de øvrige EU-lande
kommer bedst muligt ud af krisen. Regeringen støtter derfor generelt initi-
ativer til at adressere COVID-19-krisen på såvel nationalt som EU-niveau.
Forslaget skal ses som et supplement til nationale tiltag.
Der er tale om en helt ekstraordinær situation, der kræver ekstraordinære
tiltag. På baggrund af et ønske om at udvise solidaritet er regeringen i denne
helt særlige situation positivt indstillet over for at bidrage til EU-initiativer
til at modvirke negative konsekvenser som fx konkurser og arbejdsløshed
som følge af COVID-19.
Der arbejdes for, at støtte betinges til virksomheder med finansieringsbe-
hov som følge af effekterne af COVID-19 og ikke virksomheder med ge-
nerelle solvensproblemer. Forslaget skal således være af midlertidig karak-
ter, klart afgrænset i tid og støtten skal ydes til virksomheder med proble-
mer som følge af COVID-19 og afledte økonomiske konsekvenser heraf.
Regeringen lægger vægt på, at fondens målgruppe er virksomheder, og
primært små og mellemstore virksomheder. Regeringen lægger sig her
op af en række ligesindede lande.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 638: Skriftlig forelæggelse og revideret samlenotat vedr. forslag til en EU COVID-19 garantifond (revideret forhandlingsoplæg)
7/7
Regeringen lægger endvidere vægt på, at de forventede tab i fonden hol-
des på et acceptabelt niveau, der afspejler, at der er tale om en garanti-
fond, hvor der ikke er lagt op til, at der skal indbetales kapital i konstruk-
tionen fra start, samt på at der vil blive etableret en egentlig risikostyring
for fonden med henblik på, at de realiserede tab så vidt muligt svarer til
de forventede. Regeringen lægger sig her op af en række ligesindede
lande.
Endelig lægger regeringen afgørende vægt på, at der med fondskonstruk-
tionen etableres et acceptabelt kompromis, som kan accepteres af en bred
kreds af lande.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev senest forelagt for Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg den 21. april 2020.