Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 649
Offentligt
2191691_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del - Bilag 480
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 6. maj 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om udkast til Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning (EU) xx/2020 af dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne beflubutamid, benalaxyl, benthiavalicarb, bifenazat,
boscalid, bromoxynil, captan, cyazofamid, dimetomorph, ethephon, etoxazol, famoxadon, fenamiphos, flumi-
oxazin, fluoxastrobin, folpet, formetanat, metribuzin, milbemectin, Paecilo-myces lilacinus stamme 251,
phenmedipham, phosmet, pirimiphos-methyl, propamocarb, prothioconazol, S-metolachlor (komitésag).
Forslagene forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 18.-19.
maj 2020.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag.
Det vurderes hensigtsmæssigt at forlænge godkendelsesperioden for nogle af de pågældende aktivstoffer for
at kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogrammerne. Det vur-
deres dog ikke hensigtsmæssigt at forlænge godkendelsesperioden for stofferne: Bifenazat, benalaxyl brom-
oxynil, etoxazol famoxadon og fenamiphos, da der for disse stoffer allerede foreligger en vurderinger fra
EFSA, der viser en uacceptabel risiko.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at godkendelses-
perioden for stofferne: Bifenazat, benalaxyl bromoxynil, etoxazol, famoxadon og fenamiphos ikke forlænges,
da der for disse stoffer allerede foreligger en vurdering fra EFSA, der viser en uacceptabel risiko. Desuden
lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at de endelige for-slag for hvert af stofferne om fornyet eller
ikke-fornyet godkendelse kommer til afstemning så snart som muligt efter, at Kommissionens vurderings-
rapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 649: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 808 om, hvorfor regeringen vil forlænge godkendelsesperioden for cyazofamid, fra miljøministeren
2191691_0002.png
Den 3. maj 2020
MFVM 050
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/2020 af
dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt an-
går forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne beflubutamid,
benalaxyl, benthiavalicarb, bifenazat, boscalid, bromoxynil, captan, cyazofamid,
dimetomorph, ethephon, etoxazol, famoxadon, fenamiphos, flumioxazin, flu-
oxastrobin, folpet, formetanat, metribuzin, milbemectin,
Paecilomyces lilaci-
nus
stamme 251, phenmedipham, phosmet, pirimiphos-methyl, propamocarb,
prothioconazol, S-metolachlor (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at forlænge godkendelsesperioden for en række aktivstoffer i AIR II og AIR
III fornyelsesprogrammerne, hvor godkendelsen i henhold til forordning 1107/2009 udløber i juni
eller juli 2020. Hvis forslagene bliver vedtaget, vil godkendelsesperioden for godkendelserne i Kom-
missionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive forlænget med op til 3 år. Forlængelserne er en konsekvens af, at den igangvæ-
rende genvurdering ikke er færdiggjort, samt en udskydelse af AIR III fornyelsesprogrammet på
grund af forsinkelser. Der er ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner eller
kommuner. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af
midler med disse aktivstoffer skal forlænges. Sagen kan dog potentielt have erhvervsøkonomiske
konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse til følgende aktivstoffer: Benthiavali-
carb, bifenazat, boscalid, bromoxynil, cyazofamid, dimetomorph, ethephon, folpet, milbemectin,
phenmedipham, propamocarb og prothioconazol, da der på nuværende tidspunkt er godkendte mid-
ler med disse stoffer i Danmark. Forslagene forventes sat til afstemning i den stående komité for
planter, dyr, fødevarer og foder den 18.-19. maj 2020. Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttel-
sesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag. Det vurderes hensigtsmæssigt at forlænge
godkendelsesperioden for nogle af de pågældende aktivstoffer for at kunne nå genvurderingen, da
der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogrammerne. Det vurderes dog ikke hensigts-
mæssigt at forlænge godkendelsesperioden for stofferne: Bifenazat, benalaxyl bromoxynil, etoxazol
famoxadon og fenamiphos, da der for disse stoffer allerede foreligger en vurderinger fra EFSA, der
viser en uacceptabel risiko. Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget, idet man lægger
afgørende vægt på, at godkendelsesperioden for stofferne: Bifenazat, benalaxyl bromoxynil,
etoxazol, famoxadon og fenamiphos ikke forlænges, da der for disse stoffer allerede foreligger en
vurdering fra EFSA, der viser en uacceptabel risiko. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen
skal sikre, at de endelige forslag for hvert af stofferne om fornyet eller ikke-fornyet godkendelse
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 649: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 808 om, hvorfor regeringen vil forlænge godkendelsesperioden for cyazofamid, fra miljøministeren
2191691_0003.png
kommer til afstemning så snart som muligt efter, at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger,
særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/xx af dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår forlæn-
gelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne beflubutamid, benalaxyl, benthiavalicarb, bifenazate,
boscalid, bromoxynil, captan, cyazofamid, dimetomorph, ethephon, etoxazol, famoxadon, fenamiphos,
flumioxazin, fluoxastrobin, folpet, formetanat, metribuzin, milbemectin,
Paecilomyces lilacinus
strain
251, phenmedipham, phosmet, pirimiphos-methyl, propamocarb, prothioconazol og S-metolachlor.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlægger,
at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en ansøg-
ning om fornyet godkendelse.
Forslaget behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver Komitéen en po-
sitiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget. Afgives der ikke nogen udta-
lelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen ændrede
forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med
kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene. Af-
giver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslagene.
Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen på egen hånd
vedtage forslagene.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 18.-
19. maj 2020.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af en række aktivstoffer, der tidligere har
været optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med plantebe-
skyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over godkendte ak-
tivstoffer. Stofferne tilhører de såkaldte AIR II og AIR III fornyelsesprogrammer.
Grunden til at der foreslås en forlænget godkendelse er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
tid til en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemslandene, og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse mht. stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber i juni eller
juli 2020. Det forventes, at forlængelsen af disse aktivstoffer vil blive op til 3 år. Dermed vil der blive
tilstrækkelig tid til at gennemføre vurderingen af ansøgningerne om fornyet godkendelse af de pågæl-
dende aktivstoffer.
Nedenfor angives anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med EU godkendelsen for de stof-
fer hvor der er midler godkendt i Danmark, samt eventuelle problemområder identificeret i EFSA vur-
deringen.
AIR
II
stoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark:
Famoxadon
Der foreligger en EFSA konklusion, som viser risiko for sundhed og miljø
Paecilomyces lilacinus
strain 251
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 649: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 808 om, hvorfor regeringen vil forlænge godkendelsesperioden for cyazofamid, fra miljøministeren
2191691_0004.png
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen
AIR
III
stoffer, som foreslås forlænget, hvor der er godkendt midler i Danmark:
Benthiavalicarb, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i kartofler
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Bifenazate, anvendes til bekæmpelse af spindemider i prydplanter, jordbær, agurk og tomat
Der foreligger en EFSA konklusion, som viser risiko for menneskers sundhed, forbrugersik-
kerheden og miljøet.
Boscalid, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn og frøgræs.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Bromoxynil, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i korn med og uden græsudlæg.
Der foreligger en EFSA konklusion, som viser risiko for sundhed og miljø. Desuden er der
foreslået en klassificering som skadeligt for fostre i kategori 1B, hvis den bliver vedtaget vil
det sige, at stoffet også står for at falde for et af de såkaldte afskæringskriterier.
Cyazofamid, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i kartofler
Der foreligger en EFSA konklusion, som viser risiko for forbrugersikkerhed og miljø. Dog er
både Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen uenige i denne konklusion.
Dimetomorph, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i kartofler, løg og skalotteløg.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Ethephon, anvendes til vækstregulering af Nordmannsgran til juletræer.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Folpet, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, triticale og byg.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Milbemectin, anvendes til bekæmpelse af insekter i æbler og pærer på friland, samt i prydplanter
og jordbær på friland og i væksthus.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Propamocarb, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i salat på friland og i væksthus,
småplanter af hovedkål, blomsterkål og rosenkål samt tomat og agurk dyrket i stenuld eller i jord.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Prothioconazol, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
AIRIII aktivstof, som foreslås forlænget hvor stoffet, er under revurdering af EFSA med henblik på af-
klaring af hormonforstyrrende egenskaber, og hvor der er godkendt midler i Danmark:
Phenmedipham
Der foreligger en EFSA konklusion, som viser uafklaret risiko for miljø, og som ikke kan af-
vise en risiko med hensyn til menneskers sundhed og forbrugerrisiko
AIR
III
stoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark:
Betaflutamid
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen
Benalaxyl
Der foreligger en EFSA konklusion, som viser risiko for miljø og grundvand og som ikke kan
afvise en risiko for menneskers sundhed.
Captan,
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Etoxazol
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 649: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 808 om, hvorfor regeringen vil forlænge godkendelsesperioden for cyazofamid, fra miljøministeren
2191691_0005.png
Der foreligger en EFSA konklusion, som viser risiko for så vidt angår miljø og forbrugersik-
kerhed. Siden har Kommissionen stillet nyt forslag om fornyet godkendelse til ikke spiselige
afgrøder i væksthus, men det mener Danmark vil kræve fremsendelse af en ny ansøgning.
Fenamiphos,
Der foreligger en EFSA konklusion, som ikke kan afvise en risiko for human sundhed fra
nedbrydningsprodukter i grundvand.
Fluoxastrobin
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Formetanat,
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Metribuzin,
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Phosmet
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Pirimiphos-methyl,
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
S-metolachlor
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
AIRII aktivstof, som foreslås forlænget hvor stoffet, er under revurdering af EFSA med henblik på af-
klaring af hormonforstyrrende egenskaber, og hvor der ikke er godkendt midler i Danmark:
Flumioxazin
Der foreligger en EFSA konklusion fra 2014, hvor det fremhæves, at stoffet på dette tids-
punkt havde en harmoniseret klassificering som fosterskadeligt i kategori 1B, og derfor ville
falde for afskæringskriterierne fosterskadeligt, og måske også som hormonforstyrrende. Si-
den har det europæiske kemikalieagenturs (ECHA)’s risikovurderingskomite i 2019 vurde-
ret, at stoffet skal nedklassificeres til fosterskadeligt i kategori 2, hvilket ikke er et afskæ-
ringskriterium. I lyset af denne nedklassificering er EFSA ved at vurdere evt. hormonforstyr-
rende effekt. Der er endnu ikke publiceret en ny harmoniseret klassificering. EFSA konklusi-
onen fra 2014 påviste ikke risiko for sundhed eller miljø.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger i april 2020 i henhold til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførelses-
forordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive ændret. Denne
liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af
forslaget.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 649: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 808 om, hvorfor regeringen vil forlænge godkendelsesperioden for cyazofamid, fra miljøministeren
2191691_0006.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de
danske
godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges. Evt. statsfinansielle konsekvenser afhol-
des, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor ressortministeriets egne rammer. Forslagene
skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslagene kan dog potentielt
have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse til følgende
aktivstoffer: Benthiavalicarb, bifenazat, boscalid, bromoxynil, cyazofamid, dimetomorph, ethephon,
folpet, milbemectin, phenmedipham, propamocarb og prothioconazol, da der på nuværende tidspunkt
er godkendte midler med disse stoffer i Danmark. På nuværende tidspunkt er det vanskeligt at esti-
mere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det afhænger af, om der søges om dispensationer til
anvendelse af stofferne i Danmark, eller om der er alternativer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslagene vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Dansk Planteværn støtter overordnede forlængelse af godkendelsesperioden. Dansk Planteværn mener
ikke, at ønsker om ikke forlængelse af nogle stoffer, skal stå i vejen for forlængelse af andre stoffer,
som er vigtige for landbruget for eksempel prothioconazol, cyazofamid og propamocarb. Dansk Plante-
værn opfordrer i den forbindelse til at arbejde for at opsplitte forslagene. Dansk Planteværn ønsker
specifikt en forlængelse af aktivstoffet phenmedipham. Dansk Planteværn fremfører konkret i forhold
til phenmedipham, at Kommissionen har besluttet at give mandat til, at EFSA skal lave en egentlig
vurdering af, hvorvidt phenmedipham er hormonforstyrrende i forhold til de vedtagne kriterier. Det
betyder, at ansøgerne har fået op til 30 måneder til at generere yderligere data. Efter
EFSA’s vurdering
har ECHA desuden i september 2019 fastslået, at phenmedipham ikke udgør noget sundhedsproblem,
hvilket også viser, at den pågående opdatering af EFSA’s konklusion er både relevant og nødvendig.
Endvidere nævner Dansk Planteværn, at phenmedipham er et vigtigt stof for både roe- og spinatavlere.
Landbrug & Fødevarer mener, at phenmedipham er afgørende for spinatavl og sukkerroeproduktion i
Danmark. Landbrug & Fødevarer peger på, at det vil have store erhvervsøkonomiske konsekvenser, og
organisationen er af den opfattelse, at producenten har i gangsat nye undersøgelser. Landbrug & Føde-
varer mener derfor, at aktivstoffet skal forlænges, indtil der foreligger et resultat. Endelig ser organisa-
tionen også gerne en forlængelse af cyazofamid, som er afgørende for kartoffelproduktion i Danmark.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret fler-
tal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det vurderes hensigtsmæssigt at forlænge godkendelsesperioden for nogle af de pågældende aktivstof-
fer for at kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogram-
merne. Det vurderes dog ikke hensigtsmæssigt at forlænge godkendelsesperioden for stofferne: Bifena-
zat, benalaxyl, bromoxynil, etoxazol, famoxadon og fenamiphos, da der for disse stoffer allerede fore-
ligger en vurderinger fra EFSA, der viser en uacceptabel risiko.
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 649: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 808 om, hvorfor regeringen vil forlænge godkendelsesperioden for cyazofamid, fra miljøministeren
Regeringen agter på denne baggrund støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at godken-
delsesperioden for stofferne: Bifenazat, benalaxyl, bromoxynil, etoxazol famoxadon og fenamiphos
ikke forlænges. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at de endelige forslag for
hvert af stofferne om fornyet eller ikke-fornyet godkendelse kommer til afstemning så snart som mu-
ligt efter, at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en ri-
siko for sundhed eller miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6