Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 650
Offentligt
2191705_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 286 alm. del stillet af udvalget den 6. maj 2020
efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere på henvendelse af 29. april 2020 fra Forbruger-
rådet Tænk om forbrugernes rettigheder ved aflysninger af flyrejser og pak-
kerejser, jf. ERU alm. del bilag 260, og er ministeren enig i, at det ikke er
en gangbar løsning at give flyselskaber og rejsebureauer mulighed for kun
at tilbyde tilgodebeviser til forbrugerne, når selskaberne aflyser en rejse?
Svar:
Forbrugerrådet TÆNK har den 24. april 2020 henvendt til Folketingets Er-
hvervsudvalg og til transportministeren vedr. forbrugernes rettigheder ved
aflysninger af flyrejser og pakkerejser. Brevet til transportministeren er
sendt til mig til orientering.
Det kan oplyses, at både regeringen og flere andre landes regeringer er i
dialog med EU-Kommissionen om fortolkningen af pakkerejsedirektivet
og mulige
løsninger for rejsebranchen. Det fremgår af EU’s pakkerejsedi-
rektiv, at hvis en aftale om en pakkerejse opsiges, og forbrugeren ikke ac-
cepterer en erstatningsrejse, skal rejseudbyderen refundere forbrugeren be-
løbet for rejsen inden 14 dage. Der er tale om en præceptiv regel, hvilket
betyder, at den ikke kan fraviges til skade for forbrugeren. EU-Kommissi-
onen har præciseret, at det ifølge EU-lovgivningen er tilladt at tilbyde for-
brugerne en voucher, men har samtidigt understreget, at forbrugeren skal
have mulighed for at vælge at få refunderet det betalte beløb for rejsen.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at danske rejseudbydere allerede i dag har
mulighed for at tilbyde rejsende en voucher for en pakkerejse, som er ga-
ranteret af Rejsegarantifonden. Det er dog op til forbrugeren at vælge om
man ønsker at acceptere en voucher, eller om man ønsker at få tilbagebetalt
beløbet for den annullerede rejse med det samme.
Eftersom det har vist sig, at følgerne af Covid-19 trækker ud, er det vigtigt
at finde en løsning for rejsebranchen, som er bæredygtig, og hvor rejseud-
bydere får en vis fleksibilitet idet branchen næppe kan tilbagebetale et be-
løb, der ligger væsentligt ud over den nuværende statsgaranti.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 650: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 286 om kommentar til henvendelse af 29/4-20 fra Forbrugerrådet Tænk vedr. forbrugernes rettigheder ved aflysninger af flyrejser og pakkerejser, fra erhvervsministeren
2/2
Regeringen har den 12. maj 2020 indgået en aftale med Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Kon-
servative, Liberal Alliance og Alternativet om hjælp til rejsebranchen. Heri
fremgår det bl.a. at regeringen og aftalepartierne enige om, at regeringen i
EU skal arbejde for, at der midlertidigt under coronakrisen indføres en ob-
ligatorisk voucher-ordning. Formålet er at give rejseudbyderne mere likvi-
ditet og fleksibilitet, da udgifterne til forbrugeren først rammer på et senere
tidspunkt, når forbrugeren enten indløser eller ombytter den til rejsens
værdi efter 12 måneder. I tilfælde af konkurser vil Rejsegarantifonden re-
fundere forbrugernes vouchers. Da forpligtelsen til at godtgøre forbrugerne
udspringer af EU's pakkerejsedirektiv, er det en forudsætning, at der fra EU
gives mulighed herfor.
I forhold til reglerne for flypassagerrettighedsområdet har jeg indhentet et
bidrag fra transportministeren, der har oplyst følgende:
"For så vidt angår flyrejser kan jeg henholde mig til min udtalelse, som
Forbrugerrådet TÆNK gengiver i deres henvendelse. Jeg kan desuden til-
føje, at Europa-Kommissionen ikke påtænker at fremsætte lovgivning på
flypassagerrettighedsområdet."
Med venlig hilsen
Simon Kollerup