Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 664
Offentligt
2195140_0001.png
Den 18. maj 2020
MFVM 058
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anven-
delsen af chromtrioxid til overfladebehandlinger i henhold til Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid til overfladebehandlinger i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse af
chromtrioxid til 3 ud af 4 søgte anvendelser til den finske virksomhed REACHLaw Ltd og Joint Stock
Company Novotroitsk Plant of Chromium Compounds fra Rusland, som REACHLaw repræsenterer,
samt virksomheder, der er aftagere af deres produkter. Den fjerde anvendelse vil blive behandlet se-
parat på et senere tidspunkt. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH,
til fortsat at anvende stoffet i en periode på henholdsvis 4 år fra vedtagelsesdatoen og på 7 år fra
”solnedgangsdatoen” den 21. september 2017, afhængigt af anvendelsen.
Forslaget er drøftet på et
videomøde i REACH-komitéen den 13. maj 2020. Stillingtagen til forslaget vil finde sted i skriftlig
procedure. Forslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelses-
niveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alterna-
tiver. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes eg-
nede alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke til-
strækkelige til at sikre arbejdstagere i EU og den generelle befolkning via miljøet. Kommissionen har
derfor fastsat en række krav i godkendelsen. Det vurderes, at de pålagte krav ikke vil føre til en til-
strækkelig reduktion af arbejdernes risiko. I Kommissionens forslag er indsat en betragtning om
vurdering af egnede alternativer. Regeringen er principielt uenig i betragtningen på baggrund en af
nyligt afsagt dom i en godkendelsessag om to blychromatpigmenter (T-837/16), men vurderer, at
Kommissionens implementering af retssagens elementer kan anses som tilstrækkelig i det konkrete
forslag, da der ikke findes alternativer til de konkrete funktionelle anvendelser, og betragtningen
ikke ændrer ved dette forhold. Regeringen agter på den baggrund at lægge afgørende vægt på, at
der fastsættes krav til godkendelsen, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Det kan gø-
res ved, at der for flere arbejdsprocesser og i prioriteret rækkefølge stilles skærpede krav til indkaps-
ling, procesudsug og brug af effektive personlige værnemidler ved arbejdsprocesser med risiko for
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Notat om komitésag vedr. forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandlinger (ansøgning fra Finland)
udsættelse for chromtrioxid. Regeringen vil ikke kunne støtte forslagene, medmindre disse krav imø-
dekommes. Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dom-
men (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til overfladebehandlinger med såkaldt funktionelle anvendelser.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er drøftet på et videomøde i REACH-komitéen den 13. maj 2020. Stillingtagen til forslaget vil
finde sted i skriftlig procedure med forventet frist medio juli 2020.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasningspro-
cessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der kræver
godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de virksom-
heder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få godken-
delse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske fordele
opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den
dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter solned-
gangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden REACHLaw Ltd fra Finland, der repræsen-
terer virksomheden Joint Stock Company Novotroitsk Plant of Chromium Compounds fra Rusland,
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Notat om komitésag vedr. forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandlinger (ansøgning fra Finland)
2195140_0003.png
samt virksomheder, der aftager deres produkter, og som anvender chromtrioxid i deres produktion,
om fortsat anvendelse af ca. 850 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til fremstilling af blandinger, der indeholder chromtrioxid
2.
Til anvendelse til funktionel forkromning (hårdforkromning). For tilladelsen gælder, at den kun
må anvendes i de tilfælde, hvor følgende funktioner eller egenskaber kun kan opnås ved brug af
chromtrioxid: slidstyrke, hårdhed, lagtykkelse, rustbeskyttelse, friktionsevne og overfladestruktur.
3.
Til anvendelse til funktionel forkromning af dekorativ karakter. Denne anvendelse skal behandles
separat på et senere tidspunkt og indgår ikke i denne afgørelse. Denne ansøgnings anvendelse
omfatter ca. 150 tons chromtrioxid om året og er ikke medregnet i de ca. 850 tons.
4.
Til anvendelse til overfladebehandling, med undtagelse af rustbeskyttelse af fortinnet stål, i
forskellige industrielle sektorer såsom byggeri, bilindustri, metalforarbejdning og efterbehandling,
samt generelt ingeniørarbejde, som ikke er dækket af anvendelse 2 (hårdforkromning) og ikke har
dekorativ karakter (anvendelse 3). For tilladelsen gælder, at den kun må anvendes i de tilfælde,
hvor følgende funktioner eller egenskaber kun kan opnås ved brug af chromtrioxid:
rustbeskyttelse, aktiv rusthæmmer, lagtykkelse, fugtbeskyttelse, fæstnelag, modstandsevne,
kemikalieresistens, slidstyrke, elektrisk ledeevne, kompatibilitet med blandinger til behandling af
overflader, (thermo-) optiske egenskaber (visuelt udseende), varmebeskyttelse, fødevaresikkerhed,
overtræksspænding, elektrisk isolation og belægningshastighed.
REACHLaw Ltd. fremsendte den 16. marts 2016 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til oven-
nævnte anvendelser. Ansøgningens beskrivelse af anvendelse, risikohåndteringsforanstaltninger, an-
vendelsesforhold, alternativer og arbejdstageres udsættelse for chromtrioxid er identisk med ansøg-
ningen fra den tyske virksomhed Lanxess (nu Chemservice GmbH), bortset fra at REACHLaw Ltd. sø-
ger om godkendelse til en langt mindre mængde chromtrioxid. Den samlede mængde er på ca. 1.000
tons på tværs af alle anvendelser, mens Lanxess’ ansøgning dækker ca. 20.000 tons på tværs af alle an-
vendelser. Dette gør visse oplysninger i REACHLaw Ltd.’s ansøgning
usikre, og det er fx usikkert, hvor
mange virksomheder, der specifikt dækkes af ansøgningen og dermed også, hvor mange arbejdstagere
godkendelsen påvirker. Det vurderes dog på denne baggrund, at være en brøkdel af de ca. 1500 virk-
somheder og 100.000 arbejdstagere,
som Lanxess’ ansøgning dækker, men de konkrete tal kendes
ikke. SEAC konkluderer i sin udtalelse, jf. næste afsnit, at forholdet mellem de socioøkonomiske for-
dele og risici kan antages at være identisk med Lanxess, og dermed er der tilstrækkelig information til
at konkludere på ansøgningens socioøkonomiske forhold. Yderligere påstår ansøger,
at Lanxess’ an-
søgning så godt som fuldt ud dækker de samme virksomheder, som REACHLaw Ltd. leverer til.
Udtalelser fra udvalg i det Europæiske Kemikalieagentur ECHA
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som den 19. maj 2017 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen for
anvendelse nr. 1 til 4,
ikke er passende
og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. Det bemærkes, at disse beskrivelser
er identiske med Lanxess’ ansøgning, som
dog må antages at dække et langt større antal
virksomheder og arbejdstagere. RAC konkluderede, at der er usikkerhed med hensyn til
arbejdstagernes udsættelse for chromtrioxid på grund af manglende målinger i arbejdsmiljøet. RAC
konkluderede endvidere, at der er usikkerhed i forhold til den information, som er til rådighed om
anvendelsesforhold og risikoforanstaltninger i forhold til at kunne vurdere, om den beregnede
udsættelse er korrekt. Dette er særlig relevant for anvendelse nr. 4, hvor der udover nedsænkning i
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Notat om komitésag vedr. forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandlinger (ansøgning fra Finland)
åbne kar foregår både spray, rulle, børste og spåntagende behandlinger, og hvor en samlet
udsættelse ikke kunne beregnes. RAC konkluderede, at der er usikkerhed mht. vurderingen af den
lokale befolknings udsættelse for stoffet gennem spildevand og indtagelse af drikkevand. Der er dog
anvendt en konservativ model, og RAC vurderer derfor, at resultatet vil kunne anvendes i en
samfundsøkonomisk vurdering. RAC anbefaler derfor yderligere krav til ansøgeren og
gennemførsel af målinger af arbejdstagernes udsættelse af stoffet og udledning til miljøet.
o
SEAC
har på trods af de ovennævnte usikkerheder entydigt kunnet konkludere, at ansøgeren har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stoffet. SEAC bemærker, at selvom det konkrete antal virksomheder og
arbejdstagere er uvist, så kan forholdet mellem de socioøkonomiske fordele og risici antages at
være identisk med konklusionerne fra behandlingen af ansøgningen fra Lanxess. Konklusionen
baserer sig på både vurdering af tabt indtjening for virksomhederne (20 % af omkostningerne) og
tab af arbejdspladser i et år (80 % af omkostningerne), samt udfordringer i leverandørkæderne.
SEAC konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren for anvendelse 1, 2 og 4.
SEAC konkluderede endvidere, at med undtagelse af anvendelse nr. 1, er de ansøgte anvendelser
så bredt beskrevet, at der er usikkerhed, om der muligvis findes alternativer, der er teknisk og
økonomiske gennemførlige. SEAC anbefaler derfor, at ansøgeren i en evt. revurderingsrapport
skal forbedre beskrivelserne af de godkendte anvendelser eller levere en mere detaljeret vurdering
af alternativerne. SEAC har anbefalet en 4-årig frist for fornyet vurdering for anvendelse nr. 4 og
en 7-årig frist for fornyet vurdering for anvendelse nr. 1 og 2.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, samt Kommissionens egen
vurdering, indsnævrede Kommissionen anvendelsesområdet ved at specificere nøgleegenskaber for an-
vendelserne, hvilket fremgår af ovenstående beskrivelse. SEAC har i lignende sager konkluderet, at der
ikke er egnede alternativer til funktionel hårdforkromning (anvendelse 2) og funktionelle anvendelser
(anvendelse 4) med de angivne nøgleegenskaber. Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gi-
ves:
7 års godkendelse for anvendelse nr. 1 og 2 fra solnedgangsdatoen frem til den 21. september
2024
4 års godkendelse for anvendelse nr. 4 fra vedtagelsesdatoen.
Kommissionen har således forlænget fristen for anvendelse nr. 4 frem svarende til perioden på ca. 2,5
år fra solnedgangsdatoen til vedtagelsesdatoen, da Kommissionen vurderer, at 4 års godkendelse fra
solnedgangsdatoen ikke vil give ansøger mulighed for at implementere de krævede forudsætninger,
herunder bl.a. måleprogrammer og eksponeringsscenarier.
Forudsætninger for godkendelsen for anvendelse nr. 1 til 4:
- Ansøgeren udvikler specifikke eksponeringsscenarier for alle relevante processer herunder beskri-
velse af risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold på alle de virksomheder, hvor
anvendelsen finder sted. Scenarierne skal anvendes til at kontrollere arbejdstagernes udsættelse
og udledning til miljøet. Ligeledes skal det specificeres, hvilken nedsættelse i arbejdernes udsæt-
telse og udledning til miljøet, der opnås ved at indføre angivne risikohåndteringsforanstaltninger
og anvendelsesforhold. Udvælgelsen af risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold
skal følge retningslinjerne i Direktiv 2004/37/EC og skal dokumenteres behørigt. Eksponerings-
scenarierne skal gøres tilgængelig for "downstream"-brugere inden 3 måneder efter vedtagelsesda-
toen.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Notat om komitésag vedr. forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandlinger (ansøgning fra Finland)
-
-
-
-
-
-
Ansøgeren validerer og verificerer eksponeringsscenarierne inden 18 måneder fra vedtagelse af
godkendelsen. Til valideringen og verificeringen skal der anvendes målinger af udsættelse af ar-
bejdstagere og udledning til miljøet, samt analyse af og detaljeret beskrivelse af samtlige arbejds-
gange hos ansøgeren og samtlige "downstream"-brugere.
Ansøgeren udarbejder en detaljeret guide for udvælgelse og anvendelse af risikohåndteringsforan-
staltninger tilgængelig for "downstream"-brugerne.
Ansøgeren og "downstream"-brugere leverer alle indsamlede data og skriftligt materiale, som der
er krav om i godkendelsen til nationale myndigheder på forlangende.
Ansøgeren og "downstream"-brugere indfører inden 6 måneder fra vedtagelsesdatoen årlige måle-
programmer til måling af arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet. Resultaterne fra må-
leprogrammet skal sammen med den detaljerede beskrivelse af arbejdsgange bruges til regelmæs-
sigt at vurdere, om de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er pas-
sende og effektive, og om der skal indføres foranstaltninger til yderligere at reducere udsættelse
for og udledning af chromtrioxid. Når udsættelsen og udledningerne er reduceret så meget, som
det er teknisk muligt, kan hyppigheden af måleprogrammet reduceres.
"Downstream"-brugere rapporterer inden 12 måneder fra vedtagelsesdatoen til Det Europæiske
Kemikalieagentur (ECHA) om resultater af deres måleprogram og beskrivelser af deres arbejds-
gange.
Ansøgeren gengiver alle indsamlede informationer i en evt. revurderingsrapport.
For anvendelse nr 4. endvidere at:
- Ansøgeren og "downstream"-brugere nøje følger instruktioner for stoffets anvendelse ifm. spray
m.m., som er udarbejdet af RAC, og som er gengivet i Annexet til godkendelsen.
Resultaterne fra overvågningstiltagene skal anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltnin-
ger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere reduktion af arbejdstagernes udsæt-
telse for stoffet.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplysnin-
ger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i strid
med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til støtte
for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og har givet
Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne godkendelsen
med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den foreliggende analyse af
alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der berører
bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn samt mulig-
heden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I
det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er endnu ikke afsagt endelig dom i sagen. Det fremgår
desuden af rettens dom at ansøgere skal udarbejde en substitutionsplan for udfasning, hvis der findes
generelt egnede alternativer for den søgte anvendelse. Kommissionen har vurderet, at der kan findes
generelt egnede alternativer for anvendelse nr. 3 og har derfor sendt ansøgningen om anvendelse nr. 3
tilbage til Kemikalieagenturet til fornyet behandling med krav til ansøger om udarbejdning af en substi-
tutionsplan. Kommissionen har vurderet, at der ikke er egnede alternativer tilgængelige for de øvrige
funktionelle anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Notat om komitésag vedr. forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandlinger (ansøgning fra Finland)
2195140_0006.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun ved-
rører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Der er ikke kendskab til danske virksomheder, som aftager chomtrioxid fra distributører dækket af
REACHLaw Ltd.’s ansøgning. Forslaget skønnes
dermed ikke at medføre nævneværdige erhvervs-eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da det er en
forudsætning for godkendelsen, at stoffet ikke genfindes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens hovedorganisation finder, at forslaget skal ændres, så risikoen for arbejdstagerne re-
duceres væsentligt, og at der tages hensyn til EU-domstolens afgørelse i forhold til forslagets betragt-
ninger. Fagbevægelsens hovedorganisation mener, at der herudover bør etableres kontrolforanstalt-
ninger, som sikrer at den foreslåede tilladte mængde på 17.000 tons ikke overskrides. Fagbevægelsens
hovedorganisation anbefaler endvidere, at en eventuel godkendelse af Kommissionens forslag følges
op i Danmark af de stærkest mulige krav til forebyggelse, herunder krav om anmeldelse til Arbejdstil-
synet, udarbejdelse af arbejdsplan, arbejdsmiljøfaglig uddannelse, kontrolmålinger og løbende kontrol
fra Arbejdstilsynet.
Det skal hertil bemærker, at tilsyns- og kontrolforanstaltninger fastsættes nationalt. Det skal endvidere
bemærkes, at forslaget i alle essentielle aspekter er identisk med forslaget fra Lanxess (nu Chemservice
GmbH), der behandles parallelt, bortset fra at ansøgningen vedrører anvendelse af 850 tons chromtri-
oxid årligt, hvor Lanxess vedrører anvendelse af 17.000 tons chromtrioxid om året.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et mindre antal medlemsstater udtrykte i 2019 forbehold over for ansøgningen fra Lanxess (nu Chem-
service GmbH). I lyset af at ansøgningen i alle essentielle aspekter er identisk med ansøgning fra
Lanxess, bortset fra at anvendelsen vedrører under 1.000 tons chromtrioxid, vurderes det, at de samme
medlemsstater, som udtrykte forbehold for ansøgningen fra Lanxess, vil have samme forbehold for dette
forslag. Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 664: Notat om komitésag vedr. forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandlinger (ansøgning fra Finland)
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder dog, at der er behov for skærpede krav i forhold til beskyttelsesforanstaltningerne
og anvendelsesforholdene med henblik på reducere risikoen for arbejdstagere væsentligt.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionens har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolkning
vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen. Re-
geringen er således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete ansøg-
ning vurderes der dog ikke at være egnede alternativer til de konkrete anvendelser. Regeringen anser
derfor Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete forslag,
men lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slet-
tet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund at lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelsen,
som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Det kan gøres konkret ved, at der for flere arbejds-
processer med risiko for udsættelse for chromtrioxid og i prioriteret rækkefølge stilles skærpede krav til
indkapsling, procesudsug og brug af effektive personlige værnemidler. Regeringen vil ikke kunne støtte
forslagene, medmindre disse krav imødekommes. Regeringen lægger endvidere stor vægt på, at betragt-
ningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7