Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 679
Offentligt
2199772_0001.png
Notat
20. maj 2020
J.nr.: 2020-4903
Kontor: MAT
Initialer:hmh
Notat til Folketingets Europaudvalg
EU-Kommissionens forslag til ændring og tilpasning af Gennemførelsesforord-
ning (EU) 2015/2447, som fastsætter detaljerede regler for implementering af visse
bestemmelser i Europa Parlamentet og Rådets Forordning (EU) Nr. 952/2013
(EU-toldkodeksen) (intet KOM-nummer).
1. Resumé
Som følge af ændringer i EU-toldkodeks og fastlæggelse af det seneste EU-arbejdsprogram indeholdende
tidsfrister for den it-udvikling, der skal understøtte implementeringen af EU-toldkodeks, er der behov for
tilpasning af den nuværende gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447. Den nuværende gennemførelses-
forordning indeholder en lang række bestemmelser, der supplerer og udfylder EU-toldkodeksen. De fore-
slåede ændringer omfatter en bred vifte af bestemmelser, herunder især vedr. det kommende importkontrol-
system 2.0 (ICS2), militær mobilitet, og ifht. at tage højde for en EU-dom, der har indflydelse på visse
bestemmelser om toldværdi. Ændringerne har ikke i sig selv konsekvenser for dansk lovgivning eller øko-
nomiske eller administrative konsekvenser for staten eller erhvervslivet, og påvirker ikke beskyttelsesni-
veauet. Gennemførelsesforordningen behandles i komitologiprocedure (kvalificeret flertal). Regeringen fin-
der, på linje med hvad der forventes at være holdningen hos de øvrige medlemsstater, at EU-Kommissio-
nens forslag til ændring af gennemførelsesforordningen er nødvendig for, at EU-toldkodeksen vil kunne
anvendes korrekt og hensigtsmæssigt.
Regeringen agter at støtte forslaget ved udløbet af den skriftlige afstemningsprocedure den 5. juni 2020
(der anvendes skriftlig afstemning pga. COVID-19).
2. Baggrund
EU-toldkodeks fra 2013 udgør sammen med de dertil knyttede gennemførelsesretsakter
og delegerede retsakter platformen for EU´s toldlovgivning og indebærer blandt andet en
omfattende digitalisering af toldområdet. Den nuværende gennemførelsesforordning
(EU) 2015/2447 fastsætter detaljerede regler for implementering af en lang række af be-
stemmelserne i EU-toldkodeksen. Den igangværende implementering af EU-toldkodeks
og den nuværende gennemførelsesforordning har vist, at der er behov for visse tilpasnin-
ger og justeringer i gennemførelsesforordningen (på linje med de ændringer, der havde
vist sig nødvendige i den delegerede retsakt, der pt. er på vej gennem Rådet og Europa
Parlamentet, jf. EUU 2019-2020 alm. del. bilag 599).
Siden vedtagelsen af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447 er der sket en række æn-
dringer i selve EU-toldkodeksen
herunder ikke mindst ændring af den tidsmæssige
ramme for implementering af flere af de afledte it-systemer, ligesom EU-Kommissionens
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 679: Notat om komitésag om ændringer til gennemførelsesforordning til EU's toldkodeks
2199772_0002.png
arbejdsprogram, der detaljeret fastlægger datoerne for de enkelte it-systemers idriftsæt-
telse mm., er ændret. Desuden er anden lovgivning ændret
fx i forhold til e-handelspak-
ken på momsområdet, ligesom der fx er afledte ændringer som følge af handleplanen for
militær mobilitet. Desuden nødvendiggør en dom fra EU-domstolen justering af reglerne
om toldværdi i et konkret tilfælde.
3. Formål og indhold
Nærværende forslag til gennemførelsesforordning har til formål at tilpasse visse bestem-
melser i den nuværende gennemførelsesforordning for navnlig at afspejle en række æn-
dringer, der er foretaget i såvel EU-toldkodeks, som i fx EU-Kommissionens arbejdspro-
gram for udrulning af it-løsningerne.
Kommissionens afgørelse om at indføre det nye importkontrol system (ICS2) i tre faser
og ikke på én gang, og EU-toldkodeks’
ændring af deadline for implementering af it-sy-
stemerne, der betyder, at ICS2 ikke længere skal være indført inden udgangen af 2020,
medfører blandt andet, at den nuværende generelle henvisning til indførelsen af ICS2 bør
erstattes af mere specifikke henvisninger til og beskrivelser af de tre forskellige faser. De
foreslåede ændringer til artiklerne 182 til 189 er således præciseringer, der er nødvendige
for at tage højde for den vedtagne faseopdeling af implementeringen af ICS2. Forslaget
tydeliggør desuden de it-elementer af ICS2, som EU-Kommissionen skal udvikle, samt
deres formål, hvordan de tilgås, anvendes mm.
Forslaget indeholder desuden ændringer som følge af handlingsplanen for militær mobili-
tet, idet denne medfører et behov for at strømline og forenkle toldformaliteterne for va-
rer, der transporteres eller anvendes i forbindelse med militære aktiviteter
herunder i re-
lation til EU's forsvarsagentur. Forslaget indeholder således bl.a. tilføjelse af enkelte nye
artikler, der gør det muligt for deltagerne i det Europæiske forsvarssamarbejde at anvende
en ny EU-formular for de af EU's forsvarssamarbejde omfattede militære aktiviteter.
Samtidig gøres det muligt at anvende såvel den eksisterende NATO-302-formular som
den nye EU-formular 302 i forbindelse med andre toldprocedurer end forsendelse, som
ellers er eneste anvendelsesområde i dag. Ændringerne giver mulighed for at anvende for-
mularerne i såvel en elektronisk som en papirbaseret procedure, når der på et tidspunkt
udvikles elektroniske systemer til at understøtte håndteringen. Forslaget tager højde for,
at Danmark ikke er en del af EU's forsvarssamarbejde.
Praksis fra EU-Domstolen
1
gør det nødvendigt at ændre gennemførelsesforordningen,
således at fristen for at anmode om justering af en vares toldværdi pga. fejl på varen, udvi-
des til at følge den generelle 3-års frist i EU-toldkodeksens godtgørelsesregler. Bestem-
melsen ændres med virkning fra EU-toldkodeksens anvendelsesdato (1. maj 2016).
EU-toldkodeks betyder, at en række papirbaserede blanketter, der fx anvendes i forbin-
delse med de særlige toldprocedurer, bliver elektroniske, hvorfor forslaget præciserer, at
de erhvervsdrivende skal tilgå det nye system via den fælles EU-erhvervsportal.
1
EU-Domstolens sag C-661/15 X BV mod Staatssecretairs van Financiën, præmis 64-66.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 679: Notat om komitésag om ændringer til gennemførelsesforordning til EU's toldkodeks
2199772_0003.png
Forslaget indeholder desuden enkelte konsekvenser som følge af ændringerne af den dele-
gerede forordning, samt afledte ændringer til understøttelse af de ændrede momsregler
for e-handel, ligesom forslaget inkluderer enkelte fejlrettelser og mindre justeringer af
bestemmelser, der hart vist sig uhensigtsmæssige, fx forlængelse af gyldigheden af visse
garanticertifikater.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget til ændring af forordningen.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget henhører under Unionens enekompetence, jf. artikel 3, stk. 1, litra e), i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Nærhedsprincippet finder derfor
ikke anvendelse.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke danske regler på området, da det er fuldt ud EU-reguleret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget medfører ikke i sig selv ændring af dansk lovgivning, herunder toldloven.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have yderligere statsfinansielle konsekvenser, sam-
fundsøkonomiske konsekvenser eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarke-
det, ligestilling, miljø, sundhed, forbrugerbeskyttelse eller udviklingslandene.
8. Høring
Som led i Kommissionens forberedelse af forslaget, har de europæiske erhvervsorganisa-
tioner i den såkaldte Trade Contact Group (TCG) under EU-Kommissionen været hørt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning fra de øvrige medlemsstater til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, på linje med hvad der forventes at være holdningen hos de øvrige
medlemsstater, at EU-Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordningen
er nødvendig for, at EU-toldkodeksen vil kunne anvendes korrekt og hensigtsmæssigt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Dette forslag har ikke tidligere været forelagt. Den nuværende gennemførelsesforordning
er forelagt Folketingets Europaudvalg ved notat af 29. oktober 2016 (EUU 2015 -2016
alm del bilag 60).
Side 3 af 3