Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 682
Offentligt
2199812_0001.png
27. maj 2020
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg
om afgivelse af indlæg ved EU-Domstolen i sag C-23/20, Simonsen &
Weel A/S mod Region Nordjylland og Region Syddanmark
Indledning
Klagenævnet for Udbud har ved kendelse af 16. januar 2020 i sagen Si-
monsen & Weel A/S mod Region Nordjylland og Region Syddanmark fo-
relagt tre præjudicielle spørgsmål for EU-Domstolen om fortolkning af reg-
lerne for brug af rammeaftaler.
De forelagte spørgsmål drejer sig om, hvorvidt offentlige ordregivere ved
udbud af rammeaftaler er forpligtet til at fastsætte klare grænser for det
maksimale omfang af de ydelser, som kan anskaffes på en rammeaftale,
samt
i bekræftende fald
om en manglende angivelse af en sådan klar
grænse skal sanktioneres efter kontroldirektivet.
Sagens faktiske omstændigheder
Region Nordjylland offentliggjorde den 30. april 2019 en udbudsbekendt-
gørelse om et offentligt udbud efter udbudsdirektivet af en 4-årig ramme-
aftale med en enkelt økonomisk aktør om køb af forbrugsartikler til hjem-
mepatienter og institutioner. Det fremgik af udbudsbekendtgørelsen, at Re-
gion Syddanmark alene deltog ”på option”.
Udbudsbekendtgørelsen indeholdt ikke oplysninger om den forventede (el-
ler maksimale) mængde eller værdi af de varer, som kunne købes på ram-
meaftalen, herunder oplysninger om udbuddets anslåede værdi samlet eller
anslået værdi af rammeaftalen for Region Nordjylland eller af optionen for
Region Syddanmark.
I stedet fremgik de forventede forbrugsmængder for varer, som var omfat-
tet af den udbudte rammeaftale, af udbudsmaterialet (i et bilag til kontrak-
ten). Her var der angivet et forventet årligt forbrug for henholdsvis Region
Nordjylland og Region Syddanmark samt et samlet forventet forbrug. Det
fremgik af udbudsmaterialet, at de angivne forbrugsmængder alene var
estimater og derfor ikke afgørende for det faktiske forbrug. Endelig frem-
gik det af udbudsmaterialets kontraktudkast, at rammeaftalen ikke ville in-
debære en konkret endelig forpligtelse for Region Nordjylland eller Region
Syddanmark til at aftage bestemte mængder på bestemte tidspunkter.
Udbuddet resulterede i, at Region Nordjylland modtog tre konditionsmæs-
sige tilbud. Efter en vurdering af disse tilbud valgte regionen at tildele kon-
trakten til Nutricia A/S.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 682: Notat om afgivelse af indlæg ved EU-Domstolen i sag C-23/20, Simonsen & Weel A/S mod Region Nordjylland og Region Syddanmark vedr. rammeaftaler
2199812_0002.png
2/4
Simonsen & Weel A/S, der også havde afgivet tilbud, indgav herefter klage
til Klagenævnet for Udbud.
Ved kendelse af 18. september 2019 besluttede Klagenævnet for Udbud, at
klagen ikke skulle tillægges opsættende virkning, og ved kendelse af 16.
januar 2020 forelagde Klagenævnet for Udbud tre præjudicielle spørgsmål
for EU-Domstolen med følgende indhold:
Det første spørgsmål vedrører, om udbudsbekendtgørelsen i en sag som den
foreliggende skal indeholde oplysninger om den anslåede mængde og/eller
den anslåede værdi af de varer, der skal leveres i henhold til rammeaftalen.
Hvis dette er tilfældet, spørges der til, om oplysningerne skal angives for
rammeaftalen samlet og/eller for den oprindelige ordregiver (dvs. Region
Nordjylland i sagen) og/eller for den ordregiver, der deltager på option
(dvs. Region Syddanmark i sagen).
Det andet spørgsmål vedrører, om der i udbudsmaterialet skal fastlægges
en maksimal mængde og/eller en maksimal værdi af de varer, der kan le-
veres på rammeaftalen, og om rammeaftalen vil have udtømt sine virknin-
ger, når denne grænse er nået. Hvis dette er tilfældet, spørges der til, om
den maksimale grænse skal angives for rammeaftalen samlet og/eller for
den oprindelige ordregiver og/eller for ordregiveren, der deltager på option.
Hvis spørgsmål 1 og 2 besvares bekræftende, spørges der for det tredje til,
om sanktionen
”uden virkning”
efter kontroldirektivet skal finde anven-
delse for rammeaftaler i situationer, hvor udbudsbekendtgørelsen ikke in-
deholder oplysninger om den anslåede mængde og/eller værdi af rammeaf-
talens varer, men alene et estimat, samt i situationer hvor ordregiveren ikke
har fastsat en maksimal mængde og/eller værdi af rammeaftalens varer i
udbudsmaterialet.
Regeringens interesse og argumenter i sagen
Ved offentlige indkøb betragtes rammeaftaler generelt som en effektiv ind-
købsform, som kan tiltrække gode bud under velfungerende konkurrence,
bl.a. ved at understøtte stordriftsfordele og holde ordregiveres transaktions-
omkostninger nede. På den anden side vil rammeaftaler typisk udelukke
konkurrence i deres løbetid, idet langt de fleste rammeaftaler kun har én
leverandør eller har flere leverandører, hvor de anvender direkte tildeling.
Der er derfor i udbudsdirektivet fastsat et loft for, hvor længe en rammeaf-
tale må gælde. I den pt. eneste EU-dom på området, Autoritá-dommen
1
,
som Klagenævnet for Udbud henviser til i forelæggelseskendelsen, udtalte
Domstolen i den konkrete sag, at ordregiver på forhånd skal fastsætte en
1
EU-Domstolens dom af 19. december 2018 i sag C-216/17, Autoritá Garante della Concorrenza e
del Mercato
Antitrust, Coopservice.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 682: Notat om afgivelse af indlæg ved EU-Domstolen i sag C-23/20, Simonsen & Weel A/S mod Region Nordjylland og Region Syddanmark vedr. rammeaftaler
2199812_0003.png
3/4
maksimumgrænse, og at rammeaftalen vil have udtømt sine virkninger, når
denne grænse er nået
2
.
Ifølge Klagenævnet for Udbud er rækkevidden af disse udtalelser i dom-
men forbundet med en sådan tvivl, at nævnet har besluttet at forelægge
spørgsmål for EU-Domstolen herom. Det samme gælder spørgsmålet om,
hvorvidt dommen finder anvendelse efter det nuværende udbudsdirektiv i
en situation som den foreliggende. Det kan ikke med sikkerhed fastslås, om
Autoritá-dommen alene vedrører den konkrete sag eller om den vedrører
rammeaftaler generelt.
Det centrale i sagen er dermed, om der
ud over et tidsmæssigt loft - også
gælder et værdi- el. mængdemæssigt loft for rammeaftaler, og i givet fald
hvilke muligheder ordregiver har for fleksibilitet, når trækket på aftalen
nærmer sig/overstiger loftet. Særligt vil det være uheldigt, hvis fleksibili-
teten indsnævres væsentligt i forhold til, hvad der vurderes at være retsstil-
lingen i dag.
Det vurderes derfor, at der bør afgives et dansk indlæg i sagen, idet Dom-
stolens besvarelse netop kan få betydning for, om danske ordregivere frem-
adrettet vil kunne bruge rammeaftaler på en tilpas fleksibel måde.
Hvert år udbyder danske ordregivere 2-3.000 EU-udbud, hvoraf ca. halv-
delen udbydes som rammeaftaler. Det svarer til, at der udbydes rammeaf-
taler for omkring 50 mia. kr. årligt. Knap 2/3 af den samlede kontraktsum
for rammeaftaler stammer fra kontrakter med en estimeret værdi på over
200 mio. kr.
Der lægges op til, at der med det danske indlæg skal arbejdes for at påvirke
EU-Domstolen i retning af at sikre tilpas fleksibilitet for ordregiverne. Ind-
lægget vil således indledningsvis bestå af en generel argumentation for vig-
tigheden ved fleksibilitet i forhold til brugen af rammeaftaler.
Det er som nævnt usikkert, om Domstolen vil finde, at Autoritá-dommen
har generel rækkevidde (herunder for den danske sag), eller om dommen
kun skal forstås i relation til den konkrete sag, som dommen vedrørte. Ar-
gumentationen for fleksibilitet vil afhænge af, hvad Domstolen når frem til
på dette punkt.
Indlæggets anden del vil herefter bestå af, at begge de nedenfor nævnte
argumentationslinjer fremføres sidestillet over for EU-Domstolen, så alle
argumenter for fleksibilitet præsenteres uafhængigt af Domstolens vurde-
ring af spørgsmålet om, hvorvidt Autoritá-dommen har generel rækkevidde
2
Jf. dommens præmis 60 og 61.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 682: Notat om afgivelse af indlæg ved EU-Domstolen i sag C-23/20, Simonsen & Weel A/S mod Region Nordjylland og Region Syddanmark vedr. rammeaftaler
2199812_0004.png
4/4
eller kun skal forstås i relation til den konkrete sag. De to sidestillede argu-
menter er som følger:
1) Med henblik på at understøtte fleksibilitet i et scenarie, hvor Dom-
stolen ikke tillægger Autoritá-dommen betydning for den konkrete
danske sag, præsenteres på den ene side argumenter for, at EU-
Domstolen skal anerkende, at ordregivere har et sagligt skøn når det
forventede træk på rammeaftaler anslås og dermed også retten til at
ændre dette skøn, så længe der ikke ændres grundlæggende ved
rammeaftalen. I relation til Klagenævnets spørgsmål vil det bl.a.
betyde, at en overskridelse af rammeaftalens estimerede omfang,
som udgangspunkt ikke skal anses som en ændring.
2) Med henblik på at skabe fleksibilitet i et scenarie, hvor Domstolen
tillægger Autoritá-dommen betydning for den konkrete danske sag
præsenteres på den anden side argumenter for, at EU-Domstolen
skal anerkende, at der er vide muligheder i udbudsdirektivet for at
ændre og videreføre rammeaftaler, så de ikke ”udtømmer
deres
virkninger”,
når det fastsatte maksimum nås. I relation til Klage-
nævnets spørgsmål vil det bl.a. betyde, at overskridelser af ramme-
aftalens estimerede omfang anses for en ændring, der kan foretages
i medfør af rammeaftalen, eller som ændringer af rammeaftalen.
Desuden argumenteres for, at adgangen til at foretage ændringer i
rammeaftaler bør være friere end for almindelige kontrakter. Så-
danne ændringer skal enten aftales på forhånd eller accepteres af
både ordregiver og tilbudsgiver, hvilket også bidrager til gennem-
sigtighed.