Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 701
Offentligt
2202371_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. maj 2020
J nr.
2020 - 1070
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. januar 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål 219 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål 219
Vil ministeren redegøre for effekten på Danmarks CO
2
-udledning i 2030 og for, hvor
stor CO
2
-lægkagen vil være, hvis man indfører en flyafgift som skitseret i vedhæf-
tede bilag?
Svar
Luftfartsbranchen befinder sig for øjeblikket i en meget alvorlig økonomisk krise
som følge af CORVID-19-situationen. En evt. flyafgift skal derfor ses i lyset heraf.
Den i spørgsmålet foreslåede afgiftsmodel indebærer en flyafgift differentieret efter
antal flyvninger i et givet år, den enkelte rejses længde og hvorvidt rejsen foretages
på økonomi, eller business/1. klasse. I den foreslåede model differentieres afgiften
mellem indenrigsflyvninger og flyvninger i Europa.
Det vil imidlertid ikke være foreneligt med EU-retten at diskriminere på tværs af EU-
lande. Det er derfor lagt til grund for besvarelsen, at europæiske distancer pålæg-
ges samme sats som på indenlandske, dvs. de laveste satser for hhv. økonomi- og
1. klasse skitseret i modellen i bilaget. Dertil kommer, at en sådan model vil inde-
bære en vis udviklingstid samt betydelig administrative omkostninger, jf. besvarel-
sen af SAU 160 af 5. december 2018 (alm. del). Desuden kan den komplekse af-
giftsstruktur rumme udfordringer i forhold til EU-retten og persondatalovgivningen.
Overført på antallet af årlige rejser fra og i Danmark, skønnes det med betydelig
usikkerhed at svare til en gennemsnittelig afgift på henholdsvis ca. 80 kr. pr. pas-
sager for indenrigsrejser samt rejser i Europa og ca. 360 kr. pr. passager for rejser i
øvrig verden.
Det vurderes, at den foreslåede afgift vil reducere den samlede CO
2
-udledning med
ca. 114.000 tons CO
2
i 2030. Det bemærkes, at beregningsgrundlaget bygger på
data fra da før CORVID-19-situationen.
Imidlertid indregnes alene indenrigsflyvninger i Danmarks nationale klimaregnskab.
Den foreslåede afgiftsmodel skønnes at reducere udledningerne fra indenrigsflyv-
ninger i Danmark med ca. 24.000 tons CO
2
i 2030.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 701: Kopi af KEF alm. del - svar på MFU spm. 219 om effekten på Danmarks CO2-udledning i 2030 og for, hvor stor CO2-lækagen vil være, hvis man indfører en flyafgift, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2202371_0002.png
Tabel 1
Reduktionen af Danmarks CO
2
-udledninger som følge af benævnte model for flyafgift
2030
Reduktion fra indenrigsflyvninger, 1.000 ton CO
2
Reduktion fra udenrigsflyvninger, 1.000 ton CO
2
Samlet CO
2
-reduktion fra flyvninger fra Danmark, 1.000 ton CO
2
24
90
114
33 pct.
I alt 2021
2030
Ca. 320.000 ton
Anm.: CO
2
reduktionen beregnes pba. basisfremskrivning 2019 for lufttransport forudsat
flybrændstof JP1 og JP4. Fløjet passagerkilometer fordelt på distancer følger af Danmark
Statistik (FLYV35). Det er lagt til grund, at flyafgiften ikke pålægges passager i
transfer/transit, men disse fly indgår i beregningen af den totalte udledning.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet & Skatteministeriet
Den foreslåede afgiftsmodel skønnes at reducere udledningerne fra udenrigsflyv-
ninger fra Danmark med ca. 90.000 tons CO
2
i 2030, svarende til et fald i de sam-
lede udledninger fra udenrigsflyvninger fra Danmark i 2030 på 3 pct.
CO
2
-reduktionseffekten er relativt større for indenrigsrejser end for udenrigsrejser,
da afgiften for indenrigsrejser udgør en relativ større andel af prisen og endvidere
pålægges både ud- og hjemrejse. Forskellen forstærkes af, at der oftere vil være
gode alternative transportformer for indenrigsflyrejser, hvorfor der regnes med en
væsentligt højere priselasticitet på indenrigsflyvninger.
Reduktionen vedr. indenrigsflyvninger må derfor forventes at føre til en delvist
modgående stigning i udledningen fra andre transportformer såsom bil eller tog
(der dog som udgangspunkt er forbundet med en mindre CO
2
-udledning for en
given rejse end flyvning). Dette er ikke indregnet i de skønnede reduktioner.
Samtidig må der forventes en vis CO
2
-lækage. Da priserne vil stige på udenrigsaf-
gange fra danske lufthavne, vil det blive mere attraktivt at foretage rejsen på nær-
liggende lufthavne i Sverige eller Tyskland. Dog er det meget vanskeligt at skønne
over størrelsen af denne effekt, hvormed det ikke har været muligt at indregne i de
skønnede reduktioner.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2