Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 713
Offentligt
2203765_0001.png
Den 4. juni 2020
MFVM 064
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne azin-
phos-methyl, bentazon, dimethomorph, fludioxonil, flufenoxuron, oxadiazon, phosa-
lon, pyraclostrobin, tallolie og teflubenzuron i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III, IV og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 10
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrø-
rer ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af pesticidmidler i EU,
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex
Alimentarius samt revurderinger af maksimalgrænseværdierne for stofferne azinphos-methyl,
bentazon, dimethomorph, fludioxonil, flufenoxuron, oxadiazon, phosalon, pyraclostrobin, tallolie og
teflubenzuron. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksi-
malgrænseværdier der etableres og maksimalgrænseværdier, der fastsættes til detektionsgrænsen.
Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de
anførte stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevarein-
stituttet. Dog bemærker EFSA og DTU Fødevareinstituttet, at der i EU-vurderingen mangler data for
toksikologien af et nedbrydningsprodukt af bentazon. DTU vurderer på den baggrund, at der mang-
ler data for at kunne vurdere risikoen ved de foreslåede maksimalgrænseværdier for bentazon. DTU
Fødevareinstituttet har derudover foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som
ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i
den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) den 15. - 16. juni 2020. En vedta-
gelse af forslaget, for så vidt angår den del, der ikke vedrører bentazon i valmuefrø og sojabønner
samt i lever og mælk fra visse dyrearter, vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt
på, at maksimalgrænseværdier for bentazon i valmuefrø og sojabønner samt i lever og mælk fra
visse dyrearter vedbliver at være fastsat på detektionsgrænsen. Det bemærkes, at regeringens hold-
ning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folke-
tingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier
for pesticidrester.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 713: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 10 pesticider i eller på specifikke produkter
2203765_0002.png
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv
91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og artikel 49, stk. 2
i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den stående komité for planter, dyr, fødeva-
rer og foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamen-
tet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 15.
16. juni 2020.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-godken-
delse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Mak-
simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevalu-
erede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundheds-
mæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 713: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 10 pesticider i eller på specifikke produkter
2203765_0003.png
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III, IV
og bilag V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne azinphos-methyl, bentazon,
dimethomorph, fludioxonil, flufenoxuron, oxadiazon, phosalon, pyraclostrobin, tallolie og teflubenzu-
ron.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Azinphos-methyl
Azinphos-methyl
Trænødder, mispel, lo-
quat, tranebær, agurker
og bomuldsfrø
Krydderier undtagen in-
gefær og peberrod
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
4
Bentazon
Bentazon
Kartofler og porrer samt
fedtvæv, nyre og spiselige
slagtebiprodukter (undta-
gen lever og nyre) fra svin,
kvæg, får, geder, dyr af
hestefamilien og andre
opdrættede landdyr
Valmuefrø og sojabønner
samt lever fra kvæg, får,
geder, dyr af hestefami-
lien og andre opdrættede
3
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
1
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 713: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 10 pesticider i eller på specifikke produkter
2203765_0004.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
Dimethomorph
Fludioxonil
landdyr og mælk fra får,
ged og hest
Brombær og hindbær
Muskel, fedtvæv, lever og
nyre fra kvæg, får og ge-
der samt fedtvæv, lever og
nyre fra dyr af hestefami-
lien og andre opdrættede
landdyr
Rabarber, fedtvæv fra
svin, og fugleæg
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
Fludioxonil
Flufenoxuron
Oxadiazon
Phosalon
Pyraclostrobin
Pyraclostrobin
Citrusfrugter, kernefrug-
ter, stenfrugter, druer, to-
mater, sød peberfrugt, au-
berginer, agurker, melo-
ner, vandmeloner, have-
salat, bønner (med bælg)
og vilde svampe
Andre små frugter og bær
Mandler, hasselnødder,
valnødder og stenfrugter
Spisedruer
Sukkermajs
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
1 og 3
3
Tallolie
Alle produkter
Teflubenzuron
Alle animalske produkter
undtagen honning og an-
dre biavlsprodukter
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdierne foreslås
sat på detektionsgrænsen, da aktiv-
stoffet ikke længere er tilladt at
bruge i EU. Stoffet har tidligere
stået på bilag IV, der er en liste med
stoffer, som der ikke skal sættes en
maksimalgrænseværdi for.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
3
1
3
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 713: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 10 pesticider i eller på specifikke produkter
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne. EFSA vurderer dog, at der mangler data for toksikologien af et nedbrydningsprodukt (6-hydro-
xybentazon) af bentazon.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier
bortset fra de foreslåede maksimalgrænseværdier for bentazon i valmuefrø og sojabønner samt i
lever og mælk fra visse dyrearter. DTU er enig med EFSA i, at der mangler data for toksikologien af et
nedbrydningsprodukt (6-hydroxybentazon) af bentazon. DTU vurderer på den baggrund, at der mang-
ler data for at kunne vurdere risikoen ved de foreslåede maksimalgrænseværdier for bentazon. For så
vidt angår den del af forslaget, som ikke vedrører bentazon, vurderer DTU Fødevareinstituttet, at der
ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimal-
grænseværdier.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-
onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA mål-
rettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, hvad angår kombinati-
onseffekter.
En vedtagelse af forslaget, for så vidt angår den del, der ikke vedrører bentazon i valmuefrø og soja-
bønner samt i lever og mælk fra visse dyrearter, vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 713: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af 10 pesticider i eller på specifikke produkter
2203765_0006.png
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle fø-
devarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V. For alle pesticiderne - bortset fra maksimalgrænseværdierne for bentazon i val-
muefrø og sojabønner samt i lever og mælk fra visse dyrearter - er det vurderingen, at de foreslåede
ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at maksi-
malgrænseværdier for bentazon i valmuefrø og sojabønner samt i lever og mælk fra visse dyrearter
vedbliver at være fastsat på detektionsgrænsen.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6