Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 716
Offentligt
2204065_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
4. juni 2020
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning med an-
givelse af karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille række-
vidde i henhold til artikel 57, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om oprettelse af en euro-
pæisk kodeks for elektronisk kommunikation (komitésag)
KOM-nr. foreligger ikke
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning med angivelse af
karakteristika for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde i henhold til artikel
57, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december
2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (kodeks).
Forslaget fastsætter fysiske og tekniske karakteristika, herunder for størrelse, vægt,
form, visuel fremtræden og udstrålingseffekt, for trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde, som skal være omfattet af de lempeligere regler for opsætning af så-
danne trådløse adgangspunkter, som indføres med artikel 57 i kodeks. Forslaget
fastsætter endvidere en forpligtelse for udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester til at notificere den nationale kompetente myndighed om bl.a. place-
ring af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde. Forslaget fastsætter endelig
en monitoreringsforpligtelse og en forpligtelse for medlemslandene til at rapportere
til Kommissionen om anvendelsen af gennemførelsesforordningen.
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser eller
generelt at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes at medføre
administrative lettelser for udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjene-
ster, som udruller trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, som er omfattet af
forslaget til gennemførelsesforordning. Forslaget vurderes at have positive sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget til gennemførelsesforordning er til afstemning via skriftlig undersøgelses-
procedure i Kommunikationsudvalget (COCOM) med frist den 11. juni 2020.
Forslaget omfatter ikke trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde med aktive
antennesystemer, hvorfor det vurderes, at forslaget ikke vil fremme udrulningen af
Side 1/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 716: Notat om komitésag om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2204065_0002.png
5G. Da forslaget ikke fremmer udrulningen af 5G, agter regeringen at afstå fra at
stemme.
2. Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/1972 af 11. december 2018 om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (kodeks) indfører
med artikel 57 nye regler for drift og udrulning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde (såkaldte small cells). Et trådløst adgangspunkt med lille rækkevidde er
en lille radiosender og -modtager med lav effekt, som giver brugerne trådløs adgang
til elektroniske kommunikationsnet som mobilnettet. De bruges f.eks. indendørs til at
sikre mobildækning eller udendørs for at sikre tilstrækkelig kapacitet i områder med
mange brugere. Sådanne trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde forventes
at blive et vigtigt element i udrulningen af 5G.
Reglerne indebærer, at der så vidt muligt skal være fri adgang til at udrulle trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde, idet de kompetente myndigheder, f.eks. kom-
muner og statslige myndigheder, ikke uberettiget må begrænse udrulning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde, og medlemsstaterne skal søge at sikre, at
eventuelle regler for udrulning af sådanne adgangspunkter er nationalt sammenhæn-
gende. Regler skal forstås bredt og omfatter love, bekendtgørelser, retningslinjer,
vejledninger, lokal- og kommuneplaner m.v. Navnlig må de kompetente myndigheder
ikke kræve en forudgående individuel tilladelse før opsætning af trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde. Dette gælder dog ikke udrulning af trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde på bygninger eller på steder af arkitektonisk, historisk
eller naturmæssig værdi, som er beskyttede i henhold til national ret, eller om nød-
vendigt af hensyn til den offentlige sikkerhed.
Reglerne indebærer endvidere, at udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester har ret til at få adgang til fysisk infrastruktur, der kontrolleres af offentlige
myndigheder, og som er teknisk egnet til at være vært for trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde, eller som er nødvendig for at forbinde sådanne trådløse ad-
gangspunkter med et transportnet. Med fysisk infrastruktur menes f.eks. bygninger
og gadeinventar som lysmaster, gadeskilte, trafiklys, reklameskilte, stoppesteder
m.v.
Kodeks artikel 57, stk. 2, giver Kommissionen en bemyndigelse til løbende ved hjælp
af gennemførelsesretsakter at angive de fysiske og tekniske karakteristika, såsom
maksimumstørrelse, vægt og, hvis det er relevant, udstrålingseffekt for trådløse ad-
gangspunkter med lille rækkevidde, som skal være omfattet af de lempeligere regler
om udrulning i kodeks artikel 57. Den første af sådanne gennemførelsesretsakter
skal vedtages senest den 30. juni 2020.
På den baggrund har Kommissionen den 28. maj 2020 fremsat forslag til gennemfø-
relsesforordning.
Side 2/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 716: Notat om komitésag om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2204065_0003.png
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i Kommunikationsudvalget (COCOM) med frist
den 11. juni 2020. Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren, hvilket be-
tyder, at Kommissionen vedtager forslaget, hvis COCOM afgiver en positiv udtalelse.
I modsat fald kan Kommissionen enten revidere udkastet eller forelægge det for ap-
peludvalget.
3. Formål og indhold
Forslaget fastlægger nogle fysiske og tekniske karakteristika for trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde. De fysiske og tekniske karakteristika vedrører maksi-
mumstørrelse, vægt, visuel fremtræden og maksimal udstrålingseffekt. Formålet
med forslaget er at foretage en afgrænsning af, hvilke trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde, der er omfattet af artikel 57 i kodeks. Kriterierne er fastsat af hensyn
til at minimere den visuelle fremtræden af trådløse adgangspunkter med lille række-
vidde samt af hensyn til den offentlige sikkerhed og folkesundhed.
Det følger af forslagets artikel 1, at forordningen ikke finder anvendelse på trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde med et aktivt antennesystem. Med denne af-
grænsning i anvendelsesområdet vurderes det, at gennemførelsesforordningen ikke
vil have nogen effekt i forhold til udrulningen af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde til 5G. Ved aktive antennesystemer kan bl.a. forstås en antenne, hvor
udstrålingsdiagrammet løbende og automatisk bliver ændret således, at de enkelte,
aktive mobiltelefoner i antennens dækningsområde modtager det bedst mulige ra-
diosignal med den mindst mulige forstyrrelse. Alle antennesystemer, der bruges til
5G, vil være aktive antennesystemer. Derfor vil Kommissionens forslag til gennem-
førelsesforordning ikke have nogen effekt i forhold til de 5G-antenner, der forventes
at komme på markedet. Kommissionens forklaring på, at trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde med aktive antennesystemer ikke er omfattet af gennemførel-
sesforordningen er, at aktive antennesystemer ikke på nuværende tidspunkt er om-
fattet af den eksisterende relevante europæiske standard, der gælder for sådant ud-
styr. Den relevante standard er under videreudvikling, og Kommissionen har givet
udtryk for, at når standarden i fremtiden kommer til at omfatte aktive antennesyste-
mer, så vil Kommissionen forventeligt foretage en revision af nærværende gennem-
førelsesforordning.
Forslaget til gennemførelsesforordning er ikke til hinder for opsætning af andre tråd-
løse adgangspunkter med lille rækkevidde, herunder sådanne med aktive antenne-
systemer, eller andre antennesystemer i øvrigt. Opsætning af trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde eller andre antennesystemer, som ikke overholder kra-
vene i forslaget til gennemførelsesforordning, vil ikke være omfattet af den lempeli-
gere adgang til opsætning, som indføres med artikel 57 i kodeks, men vil følge de
regler, der i øvrigt gælder for opsætning af antennesystemer og radioudstyr.
Det følger af forslagets artikel 3, stk. 1, at trådløse adgangspunkter med lille række-
vidde skal overholde kravene i den europæiske standard fastlagt i punkt B i bilaget
Side 3/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 716: Notat om komitésag om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2204065_0004.png
til forordningen og
enten
skal være fuldt ud og sikkert integreret i den bærende kon-
struktion og derfor usynlig for offentligheden
eller
skal opfylde betingelserne i punkt
A i bilaget til forordningen. I punkt A og B i bilaget fremgår en række fysiske og tek-
niske krav, som trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde skal opfylde. Således
må den samlede størrelse af den for offentligheden synlige del af et eller flere tråd-
løse adgangspunkter med lille rækkevidde, der er placeret på den samme infrastruk-
tur, ikke overstige 30 liter, og vægten og formen af et trådløst adgangspunkt må ikke
nødvendiggøre strukturel forstærkning af den bærende konstruktion, hvorpå det skal
placeres. Endvidere skal adgangspunkterne overholde nogle nærmere bestemte in-
stallationsklasser i den europæiske standard for at sikre beskyttelsen af den offent-
lige sundhed og sikkerhed.
Notifikation
Med forslagets artikel 3, stk. 3, lægger Kommissionen op til, at udbydere af elektro-
niske kommunikationsnet eller -tjenester, som har udrullet trådløse adgangspunkter
med lille rækkevidde, skal notificere den nationale kompetente myndighed om instal-
lationen og placeringen heraf. Det forventes, at det bliver Energistyrelsen, der bliver
modtager af sådanne notifikationer. Energistyrelsen modtager i forvejen indberetnin-
ger fra udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om antennepo-
sitioner i mastedatabasen.
Monitorering og afrapportering
Med forslagets artikel 4 lægger Kommissionen op til, at medlemslandene jævnligt
skal monitorere og rapportere til Kommissionen om anvendelsen af forordningen,
herunder navnlig om antallet af trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde instal-
leret i henhold til forordningens artikel 3 og om teknologien, som de opsatte trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde anvender. Kommissionen mener, at denne
monitorerings- og afrapporteringsforpligtelse er vigtig for den fremadrettede inklude-
ring af aktive antennesystemer i gennemførelsesforordningen, når det igangværende
arbejde med videreudvikling af den relevante europæiske standard til at omfatte ak-
tive antennesystemer er afsluttet. Det forventes at være Energistyrelsen, der skal
foretage denne monitorering og afrapportering på baggrund af de notifikationer, som
styrelsen modtager.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke specifik lovgivning vedrørende trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde.
Side 4/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 716: Notat om komitésag om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2204065_0005.png
Sådant radioudstyr skal overholde de gældende regler om radioudstyr i lov om ra-
dioudstyr og elektromagnetiske forhold (REF-loven). Af REF-lovens § 17 fremgår
det, at radioudstyr skal overholde de væsentlige krav. Det indebærer, at radioudsty-
ret skal være konstrueret, så det (1) sikrer beskyttelse af sundhed og sikkerhed for
personer og husdyr og beskyttelse af ejendom, (2) ikke frembringer kraftigere elek-
tromagnetiske forstyrrelser, end at andre apparater, faste anlæg eller radioudstyr kan
fungere efter hensigten, samt (3) så det både anvender frekvenser på en effektiv
måde og understøtter en effektiv anvendelse af frekvenser, så uacceptable forstyr-
relser forebygges. Hvis radioudstyr er i overensstemmelse med harmoniserede stan-
darder eller dele heraf, hvis referencer er offentliggjort i EU-Tidende, formodes ra-
dioudstyret at være i overensstemmelse med de væsentlige krav i § 17, stk. 1, i REF-
loven, jf. § 11 i bekendtgørelse om radioudstyr og elektromagnetiske forhold.
Det følger af § 36, stk. 1, nr. 17, i lov om planlægning, at panelantenner til mobilkom-
munikation med tilhørende radiomoduler og transmissionslinks i neutrale farver, som
opsættes på eksisterende master, der anvendes til offentlig mobilkommunikation, si-
loer eller høje skorstene, når bebyggelsens højde ikke dermed forøges, kan opsæt-
tes uden forudgående landzonetilladelse.
Det følger af § 5, stk. 1, nr. 11, i bygningsreglementet, at antennesystemer, der an-
vendes til radiokommunikation i elektroniske kommunikationsnet, herunder radiofre-
kvens- eller kabelbaseret teleinfrastruktur, kan opsættes uden ansøgning om bygge-
tilladelse men med overholdelse af bygningsreglementet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vil, hvis det vedtages, være direkte gældende
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes ikke at have væsentlige statsfinan-
sielle konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes at medføre administrative lettelser
for de udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, som udruller tråd-
løse adgangspunkter med lille rækkevidde, som er omfattet af forslaget til gennem-
førelsesforordning. Udrulning af sådanne adgangspunkter skal ske på grundlag af
de lempeligere regler, der indføres med artikel 57 i kodeks.
Side 5/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 716: Notat om komitésag om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2204065_0006.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget til gennemførelsesforordning vurderes at have positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
De begrænsninger i forhold til størrelse, vægt, visuel fremtræden og udstrålingsef-
fekt, som angives i forslaget, gør, at udrulningen af trådløse adgangspunkter med
lille rækkevidde i højere grad kan ske på eksisterende infrastrukturer, herunder ga-
deinventar som eksempelvis lysmaster, gadeskilte, trafiklys, reklameskilte, stoppe-
steder m.v.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er flere lande, der har haft bemærkninger til forslagets enkeltelementer, men der
er generelt stor opbakning fra de øvrige medlemslande til Kommissionens forslag til
gennemførelsesforordning. Det forventes, at de øvrige medlemslande vil stemme for
forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for, at Danmark skal have den bedste europæiske
udrulning af og de bedste telepolitiske rammer for anvendelse af digital infrastruktur.
Regeringen finder det positivt, at der med kodeks skabes en lempeligere adgang til
at udrulle trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde, da det har væsentlig be-
tydning for mobil- og bredbåndsdækningen, herunder udrulningen af 5G-net, og kan
afhjælpe kapacitetsudfordringer med mange samtidige brugere.
Regeringen støtter, at Kommissionen via gennemførelsesforordninger fastsætter de
fysiske og tekniske karakteristika, herunder maksimumstørrelse, visuel fremtræden
og udstrålingseffekt, for sådanne trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde,
som skal være omfattet af den lempeligere adgang til udrulning, som indføres med
artikel 57 i kodeks.
Regeringen støtter, at kriterierne for trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
fastsættes af hensyn til at minimere den visuelle fremtræden af trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde samt af hensyn til den offentlige sikkerhed og folke-
sundheden.
Regeringen støtter arbejdet med videreudvikling af relevante europæiske standarder
for udstyr med aktive antennesystemer. Regeringen vil arbejde for, at en fremtidig
Side 6/7
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 716: Notat om komitésag om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
2204065_0007.png
revision af Kommissionens gennemførelsesforordning vil omfatte trådløse adgangs-
punkter med lille rækkevidde med aktive antennesystemer.
Regeringen finder det dog også meget vigtigt for udrulningen af 5G-net, at trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde med
aktive
antennesystemer bliver omfattet af
gennemførelsesforordningen. Regeringen finder det ikke tilfredsstillende, at den af
Kommissionen foreslåede gennemførelsesretsakt ikke omfatter adgangspunkter
med aktive antennesystemer og opfordrer til, at sådanne adgangspunkter snares
mulig omfattes af reglerne. Da regeringen ikke finder, at gennemførelsesretsakten i
den nuværende form fremmer udrulningen af 5G, agter regeringen at afstå fra at
stemme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7