Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 724
Offentligt
2206336_0001.png
Den 8. juni 2020
MFVM 070
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til delegeret forordning om ændring af bilag I og V
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 649/2012 om eksport og
import af farlige kemikalier (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til en delegeret retsakt om ændring af bilag I og V til forordning
649/2012 om eksport og import af farlige kemikalier (PIC forordningen) (delegeret retsakt). Forsla-
get skal tilpasse PIC forordningens bilag om anmeldelse og muligheder for eksport af visse farlige
kemikalier til den seneste EU-regulering af kemikalier på EU-markedet og til internationale konven-
tioner (Rotterdamkonventionen). Forslaget indebærer, at flere stoffer bliver omfattet af krav om an-
meldelse ved eksport til lande uden for EU og forbud mod eksport af visse svært nedbrydelige stoffer.
Den delegerede retsakt vurderes generelt at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark men at øge beskyttelsesniveauet i lande uden for EU, der importerer kemikalier fra EU.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller er-
hvervsadministrative konsekvenser. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udste-
delsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til
grund.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret forordning om ændring af bilag I og V til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 649/2012 om eksport og import af farlige kemikalier.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 23, stk. 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 649/2012 om eksport og import af farlige kemikalier.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 649/2012 om eksport og import af farlige kemikalier som en delegeret retsakt. Den delege-
rede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for
en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Forslaget forventes godkendt i Rådet i en skriftlig procedure med frist den 15. juni 2020.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 724: Notat om delegeret retsakt om eksport og import af farlige kemikalier
Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 649/2012 af 4. juli 2012 om eksport og import af
farlige kemikalier (PIC forordningen) gennemfører Rotterdamkonventionens regler om forudgående
samtykke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC). Efter
Rotterdamkonventionen må stoffer, der er optaget som såkaldt PIC-stof på konventionens bilag III,
kun eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre kemikalier, som et land har
forbudt eller strengt reguleret, er der i konventionen en forpligtelse til at orientere importlandets myn-
digheder inden eksport. EU har i forordning 649/2012 indført skrappere regler, så der også skal fore-
ligge samtykke inden eksport af stoffer, som efter EU’s vurdering opfylder betingelserne i konventio-
nen for at kunne betegnes som PIC-stof. Stoffer omfattet af forordningen kan optages på følgende bi-
lag:
Bilag 1 del 1: Anmeldelse, men ikke godkendelse fra modtager landet
Bilag 1 del 1 og 2: Anmeldelse, og godkendelse fra modtager landet
Bilag 5: Eksportforbud.
Status for følgende pesticid- og biocidaktivstoffer er siden sidste opdatering af forordning 649/2012
ændret. De foreslås derfor optaget på forordningens bilag således:
Chlorothalonil, chlorpropham, desmedipham, dimethoat, diquat, ethoprophos, fenamidon, flurtamon,
oxasulfuron, propineb, pymetrozin og quinoxyfen er ikke længere godkendt som aktivstoffer i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 , hvilket betyder, at det er forbudt at
anvende stofferne til noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi de ikke anvendes til andre
formål i den kategori. Disse stoffer bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier, som kræver
anmeldelse til og godkendelse fra modtager landet, i del 1 og 2 i bilag I til forordning (EU) nr.
649/2012.
Godkendelsen af thiram som aktivstof i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1107/2009 er ikke forlænget, hvilket betyder, at thiram er underkastet strenge restriktioner i
kategorien "pesticid" og bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier, som kræver anmeldelse til og
godkendelse fra modtager landet, i del 1 og 2 i bilag I til forordning (EU) nr. 649/2012.
Godkendelsen af propiconazol som aktivstof i plantebeskyttelsesmidler i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009, er ikke forlænget. Det er dog stadig godkendt
til adskillige formål i underkategorien "andre pesticider, herunder biocider". Propiconazol er godkendt
til anvendelse i biocidholdige produkter af produkttype 7, 8 og 9 i henhold til forordning (EU) nr.
528/2012. Stoffet propiconazol bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier, som kræver anmeldelse
til modtager landet, i del 1 i bilag I til forordning (EU) nr. 649/2012.
Eftersom godkendelsen af clothianidin og thiamethoxam er udløbet, er anvendelsen af disse
aktivstoffer i underkategorien "pesticid i gruppen af plantebeskyttelsesmidler" forbudt. Dette forbud
udgør en alvorlig restriktion med hensyn til anvendelsen af stoffet i kategorien "pesticid", eftersom
næsten alle anvendelser af clothianidin og thiamethoxam er forbudte, idet clothianidin og
thiamethoxam kun er godkendt til anvendelse i biocidholdige produkter af produkttype 18 i henhold til
forordning (EU) nr. 528/2012 i underkategorien "andre pesticider, herunder biocider". Stofferne
clothianidin og thiamethoxam bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier, som kræver anmeldelse
til og godkendelse fra modtager landet, i del 1 og 2 i bilag I til forordning (EU) nr. 649/2012.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 724: Notat om delegeret retsakt om eksport og import af farlige kemikalier
Betingelserne for godkendelse af aktivstoffet imidacloprid i henhold til forordning (EF) nr. 1107/2009
er blevet ændret. Imidacloprid er imidlertid godkendt til adskillige formål i underkategorien "andre
pesticider, herunder biocider" til anvendelse i biocidholdige produkter af produkttype 18 i henhold til
forordning (EU) nr. 528/2012. Desuden anvendes imidacloprid i veterinærlægemidler i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF . Stoffet imidacloprid bør derfor tilføjes på
listerne over kemikalier, som kræver anmeldelse til modtager landet, i del 1 i bilag I til forordning (EU)
nr. 649/2012.
Glufosinat ikke længere godkendt som aktivstof i henhold til forordning (EF) nr. 1107/2009, hvilket
betyder, at det er forbudt at anvende stoffet til noget som helst formål i kategorien "pesticid", fordi det
ikke anvendes til andre formål i den kategori. Det bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier, som
kræver anmeldelse til og godkendelse fra modtager landet, i del 1 og 2 i bilag I til forordning (EU) nr.
649/2012.
På det 9. partsmøde under Rotterdamkonventionen, der blev holdt i maj 2019, blev det besluttet at
optage følgende stoffer i konventionens bilag III, hvorved disse kemikalier blev omfattet af
konventionens procedure for forudgående informeret samtykke:
phorat
hexabromocyclododekan.
Phorat, der er et pesticid, bør derfor tilføjes på listerne over kemikalier i del 1 og 3 i bilag I til
forordning (EU) nr. 649/2012 således at det bliver omfattet af pligt til anmeldelse ved eksport og
samtykke fra importlandet inden eksport. Den bromerede flammehæmmer Hexabromocyclododecan
er allerede opført i bilag V til forordning (EU) nr. 649/2012, og det er således ikke tilladt at eksportere
det. Det bør derfor kun tilføjes på del 3 under bilag 1 til forordningen.
På grund af ændringer af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/852 om kviksølv,
foreslås følgende stoffer omfattet af eksportforbud:
kviksølv, visse blandinger af metallisk kviksølv med andre stoffer, visse kviksølvforbindelser og
visse produkter tilsat kviksølv.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
15. juni 2020, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Europa-Parlamentet har
ikke udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ingen særskilt dansk regulering af de pågældende stoffer.
Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medføre et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU, men
har betydning for beskyttelsen i lande uden for EU, der får øget mulighed for at identificere import af
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 724: Notat om delegeret retsakt om eksport og import af farlige kemikalier
disse farlige kemikalier, og ved at EU sikrer at der kun gennemføres eksport af stoffer der er forbudt
eller strengt reguleret, hvis der er givet forudgående samtykke.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet bemærknin-
ger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4