Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 726
Offentligt
2206816_0001.png
7. juni 2020
J.nr. 2020 - 5159
Til Folketinget
Erhvervsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 294 af 15. maj 2020 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 294 om, hvilke jurisdiktioner – udover dem, der optræder på EU’s sortliste - vil det være muligt at kunne tilføje en dansk sortliste over skattely uden, at det vil være i strid med EU-retten og Danmarks øvrige internationale forpligtelser, fra skatteministeren
2206816_0002.png
Spørgsmål
Hvilke jurisdiktioner
– udover dem, der optræder på EU’s sortliste –
vil det være muligt
at kunne tilføje en dansk sortliste over skattely uden, at det vil være i strid med EU-retten
og Danmarks øvrige internationale forpligtelser?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at det skal ses i sammenhæng med den diskussion, der har
været som opfølgning på den politiske aftale af 18. april 2020 om hjælpepakker til løn-
modtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning af Danmark.
Ifølge aftalen kan virksomheder med base i skattely i henhold til EU’s retningslinjer ikke
modtage kompensation i det omfang, det er muligt at afskære dem efter EU-retten og
eventuelle andre internationale forpligtelser, som Danmark eller EU har påtaget sig. I den
politiske aftale henvises der til EU-listen
over ikkesamarbejdsvillige jurisdiktioner (EU’s
såkaldte ”sortliste”), der er en liste over tredjelande, som EU-landene
er enige om ikke
overholder visse internationale skattestandarder.
Som jeg forstår spørgsmålet, spørges der derfor ind til dels muligheden for at supplere
EU’s sortliste med en national sortliste,
dels om det herefter ville være muligt at afskære
virksomheder fra hjælpepakkerne, når de er hjemmehørende i et land, der indgår på
denne nationale sortliste.
Det kan indledningsvis bemærkes, at der ikke er noget til hinder for at opstille en national
sortliste, der
set i forhold til
kriterierne for udarbejdelse af EU’s sortliste –
anvender
sine egne kriterier for, hvornår der er tale om et
”skattely”,
der skal medtages på listen.
Flere EU-lande har lavet sådanne selvstændige lister over lande, som efter EU-landets
egne kriterier skal kvalificeres som
”skattely”.
Der kan henvises til svaret på SAU alm. del
spm. 382, der indeholder en liste over EU-lande, som har vedtaget en national sortliste
over skattelylande.
De øvrige EU-landes nationale sortlister anvendes typisk som redskab til at bringe skær-
pede værnsregler i spil over for selskaber, der er hjemmehørende i lavskattelande. Dette
kunne eksempelvis være ved anvendelsen af nationale CFC-regler (Controlled Foreign
Company), som tilsigter at imødegå flytning af mobil indkomst til lavskattelande.
Danmark har i mange år været et foregangsland i relation til bekæmpelsen af international
skatteunddragelse og
–undgåelse,
herunder ved brug af skattelykonstruktioner. Danmark
har derfor en lang række værnsregler, der skal sikre, at indkomst, der skal beskattes i Dan-
mark, også faktisk beskattes her i landet. Det er ikke afgørende for anvendelsen af de
danske værnsregler, om der er tale om transaktioner med selskaber i lande, der er blevet
vurderet til at være ”skattely”.
Det forhold, at de danske værnsregler ikke er begrænset på
denne måde, er med til at sikre, at reglerne er robuste.
Side 2 af 4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 294 om, hvilke jurisdiktioner – udover dem, der optræder på EU’s sortliste - vil det være muligt at kunne tilføje en dansk sortliste over skattely uden, at det vil være i strid med EU-retten og Danmarks øvrige internationale forpligtelser, fra skatteministeren
2206816_0003.png
Der kan ikke gives et konkret svar på, hvorvidt en dansk national sortliste i givet fald vil
være i overensstemmelse med EU-retten eller andre internationale forpligtelser, uden at
det først fastlægges, hvilke kriterier listen baseres på, og hvilken retsvirkning det vil skulle
have, at et land medtages på listen.
Overordnet kan det dog om EU-retten bemærkes, at EU-rettens regler om navnlig den
frie bevægelighed og ligebehandling vil indebære, at det som altovervejende hovedregel
ikke vil være muligt at behandle fysiske og juridiske personer hjemmehørende i EU eller
EØS på en måde, der er udtryk for en forskelsbehandling i forhold til danske fysiske og
juridiske personer. Optagelse af EU/EØS-lande på en national sortliste vil derfor som
udgangspunkt ikke give mening, fordi det ikke vil være muligt at knytte retsvirkninger
hertil.
EU-retten vil i væsentligt mindre omfang begrænse mulighederne for opstilling af en sær-
lig dansk sortliste med (yderligere) lande uden for EU/EØS. Dog bemærkes, at reglerne
om kapitalens frie bevægelighed også gælder i forhold til tredjelande, og en særlig dansk
national sortliste vil derfor ikke kunne anvendes til at indføre begrænsninger heri.
Særligt om EU-rettens betydning for adgangen til kompensation efter hjælpepakkerne be-
mærkes, at EU-rettens grundlæggende bestemmelser om fri bevægelighed og ligebehand-
lingsprincippet skal respekteres. Det indebærer, at virksomheder i EU/EØS ikke kan af-
skæres fra adgangen til kompensation efter hjælpepakkerne, såfremt de almindelige kom-
pensationsbetingelser i øvrigt er opfyldt. Tilsvarende gælder danske virksomheder, der
ejes af selskaber i EU/EØS.
Hvad angår danske virksomheder, der direkte eller indirekte ejes af fysiske eller juridiske
personer i tredjelande, gælder kapitalens frie bevægelighed for foranstaltninger, der finder
anvendelse uafhængigt af ejerandelens størrelse. En dansk virksomhed kan således ikke
afskæres fra kompensation efter hjælpepakkerne blot med henvisning til, at en direkte el-
ler indirekte ejer er hjemmehørende i et land uden for EU/EØS. Det gælder også, når
vedkommende er skattemæssigt hjemmehørende i et land på EU’s sortliste.
Kapitalens frie bevægelighed finder ikke anvendelse på foranstaltninger, der udelukkende
vedrører udøvelse af en kontrollerende ejerandel. I så fald gælder i stedet reglerne om den
frie etableringsret, der ikke kan påberåbes af personer, der er hjemmehørende i tredje-
lande. Er en dansk virksomhed direkte ejet af et selskab i et tredjeland, forhindrer EU-ret-
ten således ikke, at virksomheden afskæres fra at modtage kompensation fra hjælpepak-
kerne.
Er der tale om indirekte ejerskab, hvor den direkte ejer af den danske virksomhed er et
selskab i EU/EØS, kan denne direkte ejer påberåbe sig den frie etableringsret. Det gælder
uden hensyn til, i hvilket land den bagvedliggende ejer er hjemmehørende, dvs. uden hen-
syn til om denne er hjemmehørende i et ”skattely”.
Side 3 af 4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 726: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 294 om, hvilke jurisdiktioner – udover dem, der optræder på EU’s sortliste - vil det være muligt at kunne tilføje en dansk sortliste over skattely uden, at det vil være i strid med EU-retten og Danmarks øvrige internationale forpligtelser, fra skatteministeren
2206816_0004.png
Udgangspunktet er derfor, at kompensation til danske virksomheder ikke kan afskæres,
når de indgår i koncernstrukturer, hvor de direkte ejes af selskaber i andre EU/EØS-
lande. Etableringsretten kan dog ikke påberåbes, hvis det pågældende EU/EØS-selskab
er indsat med det hovedformål at opnå adgang til kompensation efter hjælpepakkerne,
idet dette vil være et EU-retsstridigt misbrug.
Hvad angår spørgsmålet om, i hvilket omfang øvrige internationale forpligtelser kan være
til hinder for opstillingen af en national sortliste omfattende lande uden for EU/EØS, be-
mærkes det, at de af Danmark indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster vil kunne
være til hinder for, at bestemte landes borgere og virksomheder forskelsbehandles skatte-
mæssigt som følge af medtagelse på en national sortliste.
Særligt om øvrige internationale forpligtelsers eventuelle betydning for adgangen til kom-
pensation efter hjælpepakkerne bemærkes, at både EU’s associeringsaftaler med visse
tredjelande og eventuelle handelsaftaler mv. umiddelbart kan være relevante. Det bemær-
kes, at det ikke er undersøgt, i hvilket omfang der faktisk består internationale forpligtel-
ser (udover EU-retten), der vil kunne hindre, at virksomheder fra bestemte tredjelande af-
skæres fra kompensation efter hjælpepakkerne.
Side 4 af 4