Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 744
Offentligt
2209854_0001.png
Den 12. juni 2020
MFVM 079
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 for så
vidt angår maksimalgrænseværdier for akrylamid i babymad (komitesag).
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stof-
fer i fødevarer (komitésag). Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for
planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) den 23. juni 2020. Forslaget vedrører fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for akrylamid i babymad. Akrylamid er en procesforurening, som dannes
under varmebehandling som for eksempel bagning. Dannelse af akrylamid kan ikke forhindres, men
valg af råvarer og tilpasning af varmebehandlingen kan reducere dannelsen af akrylamid. Den Eu-
ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at indtaget af akrylamid bør reduceres.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. En vedta-
gelse af forslaget vurderes at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget, idet man arbejder for, at grænseværdierne bliver så lave som
muligt.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006
om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. Forslaget vedrører fast-
sættelse af maksimalgrænseværdier for akrylamid i babymad.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2(2) i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen for-
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Op-
nås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget
eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 744: Notat om komitésag vedr. forslag om fastsættelse af grænseværdier for akrylamid i babymad
2209854_0002.png
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 23. juni 2020.
Formål og indhold
Akrylamid er en procesforurening, som dannes under varmebehandling af kulhydratholdige fødevarer
ved temperaturer højere end 120 grader. Akrylamid dannes især ved stegning og ristning af kartoffel-
produkter, kornprodukter og kaffe. Akrylamid findes i en bred vifte af basisfødevarer, men børn er den
mest udsatte aldersgruppe på grund af deres høje indtag af fødevarer i forhold til deres kropsvægt.
Akrylamid er kræftfremkaldende og Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) har vurderet, at indta-
get bør reduceres. Dannelsen af akrylamid er kompleks. I kornprodukter vil dannelsen af akrylamid
afhænge bl.a. af kornsortens indhold af aminosyren asparagin (komponent i protein), anvendt hæve-
middel, bagetid og temperatur. Dannelsen af akrylamid er eksempelvis højere i rug end i hvedeproduk-
ter og dannelsen er generelt højere i fuldkornsprodukter.
Der er ikke fastsat grænseværdier for akrylamid i fødevarer, men blot vejledende grænseværdier. EU
forordning 2017/2158 regulerer indholdet af akrylamid i fødevarer med benchmark-niveauer
en
form for vejledende grænseværdier. Samtidig fastsætter forordningen krav til afbødende foranstaltnin-
ger til reduktion af forekomsten af akrylamid i fødevarer. Præamblen i forordning 2017/2158 beskri-
ver, at efter forordningens ikrafttræden bør det overvejes at fastsætte grænseværdier for akrylamid i
visse fødevarer i overensstemmelse med forordning 315/93 som supplement til de afbødende foran-
staltninger og benchmarkværdierne.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA. Akrylamid er kræftfrem-
kaldende og genotoksisk (påvirker arveanlæggene). Akrylamid reguleres ud fra princippet om ALARA
(As Low As Reasonably Achievable), da dannelse af akrylamid i et vist omfang kan reduceres, men ikke
kan undgås, og der stadig skal være plads til et varieret produktudbud for at sikre en varieret kost.
Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdier for akrylamid i babymad. Grænseværdierne forventes at
være gældende fra 1. oktober 2020.
Produkttype
Foreslået maksimal-
grænseværdi
(µg/kg)
Nuværende benchmark (vej-
ledende grænseværdi) værdi
(µg/kg) (forordning
2017/2158)
Kiks og tvebakker markedsført
150
150
til spædbørn og småbørn
Babymad, forarbejdet kornba-
50
40
seret mad til spædbørn og
småbørn undtagen kiks og tve-
bakker
Forskellen på maksimalgrænseværdier og benchmarkværdier er, at fødevarer ikke må markedsføres,
hvis en maksimalgrænseværdi er overskredet. Ved indhold højere end en benchmarkværdi må fødeva-
ren stadig markedsføres, men der skal arbejdes på at reducere indholdet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 744: Notat om komitésag vedr. forslag om fastsættelse af grænseværdier for akrylamid i babymad
2209854_0003.png
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har heller ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offent-
lige eller for EU´s budget. Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
DTU Fødevareinstituttet har udtalt, at risikoen for akrylamid relaterer til den samlede livstidsekspone-
ring. De regulerede produkter indtages kun i et begrænset tidsrum i en persons liv, idet der er tale om
fødevarer til spædbørn, og bidrager således kun i begrænset omfang til livstidsindtaget. Regulering af
fødevarer, der indtages hele livet igennem, vurderes at havde større betydning for nedbringelse af
kræftrisikoen, end regulering af spæd- og småbørnsmad, selv om de anerkender vigtigheden af at sikre
nye borgere mod DNA skader i en tidlig alder, da herfra afledte mutationer vil havde god tid til at ud-
vikle sig til kræft senere i livet. Grænseværdierne vil være af størst gavn for de forbrugere, der måtte
havde en høj mærkeloyalitet til et produkt med et højt indhold af akrylamid.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet indholdet af
akrylamid i babymad med forslaget vil blive reguleret med maksimalgrænseværdier i stedet for vejle-
dende benchmark-niveauer.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Dansk Industri finder overordnet set, at det nuværende system med benchmarkværdier er bedre end
maksimalgrænseværdier, da man derved bliver ved med at reducere indholdet mest muligt i takt med
udviklingen, og hvad der dermed er praktisk muligt. Dansk Industri er dog klar over, at Kommissionen
ved vedtagelse af forordning 2017/2158 har lovet at overveje at fastsætte maksimal grænseværdier i
visse fødevarer.
I forslaget er der to grænseværdier
i lighed med de to benchmarkværdier
på henholdsvis 150
μg/kg
for kiks og tvebakker og 50
μg/kg for forarbejdede fødevarer baseret på cerealier til spædbørn og små-
børn. Da kiks er en oversættelse af biscuits forventer Dansk Industri, at produkter som småkager og
riskager/kiks også er omfattet af denne gruppe. Endvidere har de ønske om, at lignende produkter
som barer og puffede/ekstruderede snacks henhører til samme gruppe. Disse produkter vil ellers for-
svinde fra markederne, da de slet ikke kan overholde den lave grænseværdi.
Grænseværdien på 150
μg/kg for kiks (biscuits) er en reel udfordring, som pt. er meget svær at nå, og
Dansk Industri
ønsker derfor denne grænseværdi hævet til 200μg/kg. Grænseværdien er især et pro-
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 744: Notat om komitésag vedr. forslag om fastsættelse af grænseværdier for akrylamid i babymad
blem for økologiske produkter. Den eneste reelle mulighed for at reducere akrylamidindholdet til-
strækkeligt er at tilsætte enzymet asparaginase. Men på nuværende tidspunkt kan man ikke anvende
asparaginase til reduktion af akrylamid i økologiske produkter - inklusiv babymad, da der kun eksiste-
rer asparaginase produceret ved genmodficering. Dansk Industri foreslår derfor, at det tillades at an-
vende asparaginase fra genmodificerede mikroorganismer til økologiske produkter, som derved vil be-
tyde et lavere akrylamidindhold i disse produkter.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at den europæiske brancheorganisation for babymad SNE (Specia-
lised Nutrition Europe) accepterer de foreslåede grænseværdier. SNE har i marts 2019 kommenteret
til Kommissionen, at data fra 2018 har vist gode fremskridt i forhold til de foreslåede grænseværdier.
SNE mener, at de foreslåede grænseværdier er udfordrende, men at de vil kunne overholdes. SNE an-
modede dog om en passende overgangsperiode for ikrafttrædelse, hvilket i praksis er imødekommet,
da forslaget er blevet forsinket. Endvidere bemærker Fødevarestyrelsen, at de forslåede grænseværdier
kun vil gælde for produkter der markedsføres til spædbørn og småbørn og vil derfor ikke omfatte hele
produktionen af småkager, riskager og kiks.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget betyder en bedre risikohåndtering af akrylamid i babymad, da der på nuværende tidspunkt
kun er vejledende værdier i form af benchmark-værdier. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget, idet man arbejder for, at grænseværdierne bliver så lave som muligt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4