Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 760
Offentligt
2211678_0001.png
Europaudvalget
Referat af
31.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
tirsdag den 5. maj 2020
kl. 08.00
vær. 2-133 og via Teams-app
Eva Kjer Hansen (V), formand, Lars Aslan Rasmussen (S), Jens
Rohde (RV), Nils Sjøberg (RV), Halime Oguz (SF), Søren Sønder-
gaard (EL), Victoria Velásquez (EL), Rasmus Nordqvist (UFG), Kim
Valentin (V), Ulla Tørnæs (V), Morten Messerschmidt (DF) og Katari-
na Ammitzbøll (KF).
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen og beskæftigel-
sesminister Peter Hummelgaard.
Desuden deltog:
Punkt 1.
Uformel videokonference for EU’s telekommunikationsministre den 5. maj 2020
Klima-, energi- og forsyningsministeren:
Det kroatiske formandskab har indkaldt til et
uformelt videokonferencemøde for EU’s teleministre senere i dag. På mødet vil følgende emner
skulle drøftes:
-
-
brugen af mobile applikationer og anonymiserede mobilitetsdata til at bekæmpe covid-
19-krisen, og
betydningen af digitale løsninger for EU's genopretning af økonomien.
Videokonferencen er indkaldt med meget kort varsel, men da emnerne er ganske aktuelle i for-
hold til håndteringen af covid-19-krisen, har jeg prioriteret at forelægge mødet til udvalgets ori-
entering. På grund af det korte varsel er samlenotatet også først fremsendt i fredags.
a) Brugen af mobilapplikationer og anonymiseret mobildata til at bekæmpe covid-19-
krisen
Politisk drøftelse
Videokonference 5/5-20 - telekommunikation
bilag 1 (samlenotat side 2)
Klima-, energi- og forsyningsministeren:
Kommissionen har udsendt en række anbefalinger
og en værktøjskasse til medlemsstaternes arbejde med covid-19-sporingsapplikationer. Kom-
missionen anbefaler, at medlemsstaterne udvikler sporingsapplikationer til at forebygge spred-
ning af covid-19, og at medlemsstaterne samarbejder og deler viden herom. En smittesporings-
app registrerer andre applikationer af samme slags i nærheden, f.eks. via Bluetooth-teknologi.
Side 844
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
Kommissionens anbefalinger dækker desuden opbygningen af sådanne applikationer: De skal
bl.a. være frivillige at benytte for borgerne, og de skal respektere borgernes privatliv.
Det er principper, som regeringen finder fornuftige. Der er dog en vanskelighed ved at anvende
Bluetooth i Apple-telefoner, fordi Bluetooth ikke kan være aktiveret permanent på disse telefo-
ner. Der er blevet tilkendegivet fra Apple og Google, at man forventer at kunne løse problemet i
løbet af maj. De danske sundhedsmyndigheder er i øjeblikket ved at analysere den foreslåede
løsning, som blev stillet til rådighed for myndighederne den 29. april.
Der er også fra Kommissionens side ønske om, at applikationer udviklet i de forskellige EU-
lande kan registrere hinanden. Danmark kan her bakke op om hensigten, men det er væsentligt,
at det baseres på frivillighed. Overordnet kan Danmark støtte Kommissionens arbejde med smit-
tesporingsapplikationer.
Et andet element, som sandsynligvis også vil blive drøftet under dette punkt på mødet i dag, er
inddragelse af civilsamfundet i udviklingen af applikationer. Det kan regeringen støtte. Det er
vigtigt at sikre, at borgernes rettigheder og behov indgår i overvejelserne. Borgerne skal have
tillid til disse applikationer, før de downloader dem. Sådan sikrer vi, at de faktisk bliver brugt. Af
denne grund har myndighederne, som arbejder med at udvikle applikationen, inddraget blandt
andet Datatilsynet, Dataetisk Råd, Cybersikkerhedsrådet og etableret en ny juridisk rådgivende
gruppe, som kan bidrage med rådgivning og viden til arbejdet.
Søren Søndergaard
bad ministeren uddybe, hvilke overvejelser der lå bag valget af Bluetooth-
teknologien frem for GPS i forbindelse med udviklingen af den danske applikation. Var det af
hensyn til privatlivet, eller havde andre hensyn været afgørende?
Desuden spurgte han til EU’s overvejelser om at samle data fra de
forskellige medlemslandes
applikationer. Ville oplysningerne havne i en fælles database, og hvem skulle i givet fald håndte-
re dem?
Til ministerens oplysning om Apples og Googles tidshorisont bemærkede han, at ”i løbet af maj”
var et relativt vidt begreb. Hvis man dermed mente i slutningen af måneden, var det sandsynligt,
at første bølge af krisen ville være overstået. Så forberedte man i virkeligheden en eventuel an-
den bølge
eller måske fremtidige kriser?
Rasmus Nordqvist
bad ministeren sætte flere ord på, hvilke løsninger regeringen så for sig i
landenes samarbejde om smittesporingsapplikationer. Hvor langt var man med at udveksle løs-
ninger? Ville alle hoppe på Apples løsning, når den kom? Og havde man fra dansk side tænkt
sig at hæge om datasikkerheden og sørge for decentral lagring, hvis det kom til udveksling af
data på tværs af grænserne? Redskabet kunne lyde fantastisk, men samtidig ringede alle
alarmklokker, når man så de forskellige bud på udformninger af det.
Side 845
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
Kim Valentin
havde gjort sig den erfaring, at alt, der kan misbruges, bliver misbrugt på et tids-
punkt. Så man skulle passe på med at installere en smittesporingsapplikation, og folk ville nok
have betænkeligheder ved det. Men man kunne i det mindste sørge for at slette appens data
efter en kort periode, f.eks. 3 eller 4 uger. Var der diskussion om en sådan procedure? Og hvilke
overvejelser gjorde man sig om, hvorvidt applikationen fortsat skulle bruges efter krisen?
Jens Rohde
var stærkt bekymret over planerne om en smittesporingsapplikation
og meget
imod dem. For at sige det lige ud mente han ikke, at regeringerne var rigtig kloge, når de lagde
sådan nogle planer. De oplysninger, folk lægger på deres telefoner, er tilgængelige for et kom-
mercielt marked, og de bliver udnyttet i en grad, så man ikke gør sig forestillinger om det. Og et
nudgingsystem med advarsler om smittebærere i nærheden kunne medføre, at folk ville udvise
en uhørt grad af social kontrol med hinanden. Hvis ministeren på et tidspunkt bad om et mandat
om en fælleseuropæisk installation af applikationer, ville han få nej fra Radikale Venstre.
Klima-, energi- og forsyningsministeren
så sig ikke i stand til at svare på spørgsmål om ud-
viklingen af den danske applikation. Det lå i Sundheds- og Ældreudvalget og under sundheds-
og ældreministerens ressort.
Han understregede, at der på dagens videokonference ikke ville blive truffet beslutninger
langt var processen ikke. Selv ville han på konferencen redegøre for de undersøgelser, man i
Danmark foretog af tekniske og juridiske komplikationer ved applikationen, mulighederne for
databeskyttelse ved udveksling over grænser og spørgsmålet om, hvor lang tid de indsamlede
oplysninger skulle gemmes. Det var klart, at så mange mennesker som muligt skulle tage appli-
kationen i brug, hvis den overhovedet skulle have en effekt. Det handlede om at finde den rette
balance.
På Søren Søndergaards spørgsmål om Bluetooth svarede han, at valget var foretaget af sikker-
hedsgrunde. I Norge havde man angiveligt udviklet en kombinationsmodel af Bluetooth og GPS,
og den kunne måske være nyttig at studere. Det var dog hans indtryk, at de fleste EU-lande
havde valgt at følge Kommissionens anbefalinger om at anvende Bluetooth.
Om indsamling af data sagde han, at det var klart, at man skulle være opmærksom på faldgru-
ber samt på frivillighed og længden af den periode, oplysningerne skal gemmes i. Sundheds- og
Ældreudvalget ville føre en grundig diskussion om den danske applikation. Nåede man dertil, at
der skulle træffes beslutning på EU-plan, ville det foregå ved de normale procedurer med fore-
læggelse for Europaudvalget.
Formanden
takkede for ministerens tilsagn om at forelægge, når der skulle træffes beslutning.
Men det var jo nu, drøftelserne fandt sted, hvorfor det var relevant, at udvalgets medlemmer
stillede de spørgsmål, de havde stillet. Det virkede besynderligt, når ministeren reagerede ved
at sige, at det ikke var det rigtige sted at stille spørgsmålene og i stedet henviste til sundheds-
og ældreministeren. Det var regeringen selv, der havde valgt at lade klima-, energi- og forsy-
ningsministeren tage bemeldte punkt på dagsordenen og forelægge det for Europaudvalget
Side 846
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
måtte det også være ministeren, der besvarede spørgsmål om sagen. Hvis ikke han kunne det,
burde han have taget sundheds- og ældreministeren med i udvalget.
Katarina Ammitzbøll
fandt det bekymrende, at ministeren udviste interesse for den norske mo-
del, hvor man ved hjælp af GPS ville kunne spore folk. Det var det, man ville undgå med den
løsning, hvor Apple og Google ville kryptere data, lagre decentralt hos brugeren og gøre det fri-
villigt for folk at opgive, om de havde været smittet. På den anden side var det heller ikke be-
tryggende at lægge for meget i hænderne på techgiganterne. Så dagens videokonference var
vigtig, og det var uheldigt, at ministeren ikke så sig i stand til at svare på medlemmernes
spørgsmål.
Rasmus Nordqvist
understregede vigtigheden af, at Europaudvalget blev ordentligt opdateret
om udviklingen. Det var ikke nok for ministeren at henvise til sundheds- og ældreministeren og
sige, at det var noget, der skulle foregå i Sundheds- og Ældreudvalget, når sagen havde en vig-
tig europæisk dimension.
Ligesom Katarina Ammitzbøll var han bekymret over, at ministeren udviste interesse for Norges
løsning, for det, at folk har et privatliv, er også en ret god idé. Man måtte undgå den glidebane,
nogle lande var kommet ud på; derfor blev man nok nødt til at gå lidt på kompromis med effekti-
viteten i jagten på den optimale smittesporingsapplikation.
Jens Rohde
tilsluttede sig formandens bekymring over, at ministeren ikke kunne svare på
spørgsmålene. Skyldtes det, at ministeren vikarierede på området? Det lod til, at han gav Euro-
paudvalget og måske i det hele taget EU-spørgsmål en stedmoderlig behandling, hvilket var
dybt problematisk.
Nils Sjøberg
mente, at regeringen klart og kontant burde afvise enhver form for borgerkontrol
i særdeleshed med tanke på, at ikke engang ministeren vidste mere, end han tilsyneladende
gjorde. Opfattelsen af demokrati var ikke den samme overalt i Europa, og som et land, der væg-
ter og værdsætter demokratiet, burde Danmark med fast hånd afvise borgerkontrol, det være sig
i form af en applikation eller andre big brother watches you-systemer.
Kim Valentin
talte sig selv blandt de spørgere, som ikke fik svar i første runde
sagt lige ud
havde ministeren i stedet givet ham en sludder for en sladder. Valentin gentog derfor: Havde
man drøftet sletning af data i EU? Og hvad var holdningen i benægtende fald hos regeringen?
Havde regeringen drøftet det internt? Og skulle applikationen fortsætte efter krisen? Hvad men-
te regeringen?
Klima- energi- og forsyningsministeren
udtrykte forundring over medlemmernes karakteristik
af dagens dialog. Der kunne vel ikke være noget underligt i, at han respekterede, når der er sa-
ger uden for hans eget ressort, som ministerkollegerne sidder og forhandler om i et andet ud-
valg og ikke er nået til beslutninger om endnu. Og at han derfor ikke endnu ikke kunne redegøre
i detaljer for de danske planer, hvilket han heller ikke havde tænkt sig at gøre over for sine eu-
Side 847
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
ropæiske kolleger på videokonferencen. Udvalget kunne overveje, om det var mere relevant at
tage en drøftelse med sundhedsministeren, men det lå nok bedre i Sundheds- og Ældreudval-
get.
På dagens videokonference skulle man drøfte Kommissionens overordnede principper og anbe-
falinger. Her ville regeringen støtte, at applikationen skulle være frivillig for borgerne og respek-
tere deres privatliv.
På Kim Valentins spørgsmål om sletning af data efter en periode svarede han, at det endnu ikke
stod klart, præcis hvor mange dage der i givet fald ville være tale om. Men det var et essentielt
spørgsmål i diskussionen om beskyttelsen af borgerne.
Formanden
udtrykte forbavselse over, at ministeren afviste at diskutere sager, hvor der endnu
ikke var truffet beslutning. Europaudvalgsmødernes formål er netop at drøfte, hvad regeringen
går til forhandlingerne i Rådet med
ikke at blive orienteret om, hvad der er besluttet, for det
kan medlemmerne selv finde ud af efterfølgende. Udvalgets drøftelser med ministrene gav ikke
meget mening, hvis regeringens holdning var, at sagers indhold først kan drøftes, når der er truf-
fet beslutning.
Når ministeren oplevede en frustration på dagens møde, var det fordi udvalget savnede svar på,
hvad regeringen mente med sine udsagn. Hvad gik det f.eks. ud på, når regeringen sagde, at
den ville beskytte privatlivets fred? Spørgsmålene gik på regeringens holdning og den danske
linje.
Hun måtte minde om, at det var regeringen selv, der valgte, hvilken minister der forelagde sa-
gerne for udvalget. Den fremmødte minister taler på regeringens vegne. Medlemmerne kan ikke
arbejde, hvis ministeren blot henviser til, at sagen under drøftelse på dagens møde hører under
en anden ministers ressort.
Hun orienterede om, at hun den følgende dag ville diskutere regeringens tilgang over for Euro-
paudvalget i Udvalget for Forretningsordenen.
Jens Rohde
var enig med formanden. Det var mærkeligt, at medlemmerne ikke kunne komme
til at kende regeringens holdning. Hvis den fremmødte minister ikke har kendskab til det emne,
der forelægges, spilder regeringen og udvalget hinandens tid.
Formanden
spurgte, om ministeren havde et talepapir til videokonferencen. Kunne det i givet
fald blive sendt til omdeling i udvalget? Eller havde ministeren ikke tænkt sig at tage ordet?
Klima-, energi- og forsyningsministeren
forstod ikke den fjendtlige indstilling, han blev mødt
med. Han påpegede over for formanden, at han netop havde indledt med at forelægge, hvad
han havde tænkt sig at sige på videokonferencen, så naturligvis havde han tænkt sig at tage
ordet. Selv om rådsmødet var uformelt, og han derfor ikke behøvede forelægge det, havde han
Side 848
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
vist udvalget den venlighed at gøre det alligevel. Det gjorde han gerne, også fordi han gerne
ville have input fra udvalget.
Han gentog, at han ikke kunne svare i detaljer på spørgsmål om en dansk applikation, fordi han
ikke havde det blandt sine ansvarsområder
hvorfor han heller ikke ville fortælle sine europæi-
ske kolleger om det samme dag. Det foregik internt i nogle forhandlinger mellem Folketingets
partier. I stedet ville han på videokonferencen
som han havde indledt med at fortælle
rede-
gøre overordnet for de danske prioriteter.
I tværgående strategier er det uundgåeligt, at en minister kommer til at tage sager op uden for
sit ressort. Det regnede han med, at udvalget oplevede ganske ofte. Han havde ikke stærke
holdninger til, hvorvidt forelæggelsen skulle foregå på en anden måde og eventuelt med andre
ministre
det var han åben over for. Han stillede altid gerne op, også når han ikke behøvede
det ifølge reglerne, men ud fra hans betragtning var det ikke i nogens interesse, at en minister
ikke kan nævne regeringens overordnede prioriteter på et bestemt område uden for sit ressort
og i et andet ministerråds regi
uden bagefter at skulle kunne svare detaljeret på alle dele af
det.
Jens Rohde
fandt det sært, at udvalget endte i samme diskussion med regeringen, hver gang
medlemmerne stillede sig kritiske over for manglen på oplysninger. I stedet for at karakterisere
det som en særlig service, når ministeren kommer i udvalget, burde han vende det om: Det er
klogt af en regering at oplyse Europaudvalget, hvis den vil have mandater, den kan manøvrere
efter.
Formanden
rundede af ved at lægge op til, at medlemmerne efterfølgende drøftede, hvilke op-
følgende spørgsmål der skulle stilles.
b)
Betydningen af digitale løsninger for EU’s genopretning
og investeringer i
implementering af nye digitale infrastrukturer
Politisk drøftelse
Videokonference 5/5-20 - telekommunikation
bilag 1 (samlenotat side 5)
Klima-, energi- og forsyningsministeren:
Vi ved, at covid-19-krisen kommer til at få store
økonomiske implikationer på europæisk niveau. Forud for stats- og regeringschefernes video-
konference den 23. april offentliggjorde Kommissionen en køreplan for genopretningen. Kom-
missionen forventes snart at komme med en mere detaljeret genopretningsplan.
Det fremgår af køreplanen, at den digitale omstilling vil spille en central og prioriteret rolle i re-
lanceringen og moderniseringen af EU’s økonomi. Kommissionen fremhæver samtidig, at inve-
steringer i grønne og digitale teknologier vil kunne skabe beskæftigelse og vækst.
Side 849
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
Dette er vi enige i fra regeringens side. Det er vigtigt, at genopretningsplanen sikrer, at EU foku-
serer på tiltag, der kan fungere som en katalysator for vækst. Her spiller det digitale område
sammen med den grønne omstilling en stor rolle.
Vi har fra dansk side udarbejdet et indspil til Kommissionen om, hvad vi gerne ser kommer med
i genopretningsplanen. Ud over nogle af de grønne tiltag, som jeg i sidste uge fortalte udvalget
om indgår heri, peger vi i indspillet også på en række tiltag på det digitale område, som bør
iværksættes.
Overordnet er det vigtigt, at genopretningen fokuserer på ambitionen om et Europa, der er parat
til den digitale tidsalder. Det kan hjælpe os ind i fremtiden og sikre vækst. EU skal bidrage til at
udvikle nye teknologier og sørge for, at reglerne understøtter udviklingen heraf. Det gælder for
eksempel på områder som 5G, kunstig intelligens og kvantekommunikation.
EU skal også fremme strategisk vigtige industrielle økosystemer, der kan styrke Europas mod-
standsdygtighed mod kriser og vores konkurrenceevne
og som samtidig er med til at fremme
den grønne og digitale omstilling. Her ser vi udrulningen af højhastighedsnet og sikker 5G som
en kritisk teknologi. 5G vil være afgørende for udviklingen af nye, innovative produkter og tjene-
ster i de kommende år inden for sektorer som landbrug, industri, sundhed og transport. Vi op-
fordrer derfor til, at Kommissionen gør en indsats for hurtig udrulning af 5G i hele EU. Vi ser og-
så gerne, at Kommissionen fremrykker investeringer i højhastighedsnet og sikker 5G.
I forhold til udviklingen af kunstig intelligens er det vigtigt at sikre, at reguleringen understøtter
innovation og samtidig sikrer de rette etiske, sikre og tillidsbaserede rammer. Vi peger bl.a. på,
at et frivilligt mærkningssystem kunne være en praktisk måde at håndtere dette på. Det kan sik-
re borgernes tillid og skabe en konkurrencemæssig fordel for ansvarlige virksomheder.
Jeg kan desværre i dag ikke gå i detaljer med, hvad EU’s kommende genopretningsplan
kom-
mer til at indeholde på det digitale område. Den kommer ifølge de seneste udmeldinger måske
først i næste uge. Vi vil eventuelt kunne drøfte dette mere indgående næste gang, jeg forelæg-
ger sager i udvalget.
Morten Messerschmidt
talte for, at regeringen bidrog med to initiativer i den digitale genopret-
ningsplan: et borgerhenvendt og et virksomhedshenvendt. Det borgerhenvendte gik ud på at
fjerne det 10 år gamle cookiedirektiv. Det var blevet farligt, for folk var holdt op med at læse
standardbeskeder om cookies; beskederne skabte bare irritation, og folk krydsede ja til hvad
som helst for at få dem til at forsvinde. Det virksomhedshenvendte handlede om at få udformet
nogle mere fleksible regler for databeskyttelse. Mange virksomheder havde enorme udgifter og
udførte en enorm arbejdsindsats for at administrere databeskyttelsesforordningens uproportio-
nelle krav.
Side 850
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
Om 5G sagde han, at man i spørgsmål om infrastruktur burde indstille alt samarbejde med Kina.
Hvis ikke det stod tydeligt for alle tidligere, burde det gøre det nu efter landets håndtering af co-
vid-19.
Rasmus Nordqvist
spurgte, hvad regeringen mente med et fokus på opdatering af de regule-
ringsmæssige rammer. Betød det, at man ville gøre beskyttelsen af borgernes data reel og tids-
svarende ved at deregulere eller forbedre GDPR?
Klima-, energi- og forsyningsministeren
svarede Morten Messerschmidt, at regeringen gerne
ville være med til en modernisering af lovgivningen om cookies. Det hørte dog under erhvervs-
ministerens ressort.
Svaret til Rasmus Nordqvist lød, at Kommissionen endnu ikke havde fremsat sit forslag. Derfor
havde regeringen endnu ikke lagt en fast linje. For regeringen handlede det først og fremmest
om at styrke konkurrenceevnen i Europa og i Danmark såsom hurtig udrulning af højhastigheds-
internet. Centralt var også sikkerhed for 5G og sikring af databeskyttelse ved en modernisering
og en effektivisering af GDPR-forordningen.
Katarina Ammitzbøll
bad om ministerens vurdering af, hvor hurtigt udrulning af 5G kunne finde
sted. Og hvordan var holdningen til 5G i de andre medlemslande? Med tanke på, hvor kom-
plekst det var at indføre digitalisering, 5G og kunstig intelligens spurgte hun desuden til forvent-
ningerne til, hvilken kapacitet man ville opbygge
hvordan skulle det drives, forsynes og gøres
grønt? Ikke engang Danmark havde jo endnu nået det niveau, der krævedes. Endelig ville hun
gerne kende
EU’s tidsplan
lidt nøjere.
Rasmus Nordqvist
gentog sit spørgsmål om, hvad regeringen mente med sit fokus på opdate-
ring af de reguleringsmæssige ramme i den digitale genopretningsplan. Betød det, at personda-
tabeskyttelsen skulle følge med den teknologiske udvikling, eller sigtede man bare til liberalise-
ring, så det blev lettere for virksomhederne? Han var med på, at Kommissionen ikke havde
fremsat sit forslag endnu, men regeringen måtte vel selv have nogle input.
Jens Rohde
havde behov for klare svar om 5G. Uden en ordentlig diskussion i tide ender man
som et appendiks, når beslutningerne skal træffes, og så får man ikke lov at rette mere end et
komma eller to i teksten. Europa-Parlamentet havde for længst fastlagt sin holdning. Regeringen
burde også give sin holdning til kende om følgende spørgsmål og diskutere dem med partierne:
Hvilke dele af det eksisterende frekvensbånd ville man bruge til udrulningen? Hvordan havde
man tænkt sig at lave frekvenskoordinering for at sikre optimal udnyttelse? Og hvordan skulle
ejerskabet se ud?
Formanden
bad ministeren forklare, hvad han mente med, at persondataforordningen skulle
moderniseres.
Side 851
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
NOT
Klima-, energi- og forsyningsministeren
kunne ikke med det samme svare Jens Rohde på
detaljerede spørgsmål om frekvenstal m.m., men oplysningerne forelå, og han ville gerne over-
sende dem.
Svaret til Rasmus Nordqvist lød, at regeringen havde oversendt det nonpaper med de danske
prioriteter, som også var sendt i forvejen til Bruxelles. Han kunne referere, at de danske hoved-
prioriteter var
-
-
at investere i digital infrastruktur som 5G og højhastighedsbredbånd generelt. Regerin-
gen havde foreslået, at det kunne ske via Connecting Europe-facilitetsprogrammet;
at styrke programmet for Digitalt Europa
dvs. støtte digital omstilling
f.eks. ved at in-
vestere i supercomputere, test- og eksperimentfaciliteter, digitale innovationshub, støtte
til virksomheders optag af digitale teknologier og løsninger;
at forbedre betingelserne for databehandling i virksomheder og offentlige myndigheder
med bl.a. kunstig intelligens og internet of things, og
at støtte Kommissionen i etableringen af såkaldte industrielle økosystemer
dvs. for-
skellige sektorbaserede samarbejder, hvor man arbejder tættere sammen om at få ud-
viklet nye teknologier og kommunikation.
-
-
Der forelå endnu ingen konkrete forslag vedrørende datasikkerheden. Det hørte i øvrigt også
under justitsministerens ressort. Ministeren havde blot inddraget som en serviceoplysning, at
den danske regering var åben over for, hvis
man fra EU’s side ønsker at foretage
en opdatering.
NOT
Rasmus Nordqvist
kendte godt til nonpaperet med regeringens prioriteter. Det, han specifikt
havde spurgt til, var, hvad regeringen mente med en opdatering af de reguleringsmæssige
rammer for digital genopretning. Hvis ministeren ikke kunne svare på det nu, ville han gerne be-
de om, at ministeren efter videokonferencen oversendte en redegørelse for, hvad der var blevet
sagt om det. Det var vigtigt at være opmærksom på, hvor hurtigt den digitale udvikling foregår i
forhold til lovgivningsarbejdet. Forældet lovgivning beskytter ikke borgerne tilstrækkeligt.
Side 852
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
2.
Uformel videokonference for EU’s beskæftigelses-
og socialministre den 5. maj 2020
Forelæggelse ved beskæftigelsesministeren
a) Genopretningstiltag og demografiske udfordringer relateret til covid-19
Politisk debat
Videokonference 5/5-20 - beskæftigelse m.v.
bilag 1 (samlenotat)
Beskæftigelsesministeren:
Tak for muligheden for at komme her i dag. Det er altid en fornø-
jelse at være her i Europaudvalget, hvor jeg sad i hele sidste valgperiode og derfor ved, hvor
vigtigt et arbejde udvalget udfører. I dag vil jeg til orientering forelægge de temaer, vi skal drøfte
på den uformelle videokonference
for EU’s beskæftigelses-
og socialministre senere i dag.
Det kroatiske formandskab har taget initiativ til videokonferencen, så vi kan udveksle erfaringer
om de beskæftigelsesmæssige og sociale følgevirkninger af covid-19-udbruddet. Videokonfe-
rencen erstatter ikke et ordinært rådsmøde, og vi skal ikke træffe beslutninger eller vedtage er-
klæringer på mødet. Til gengæld er mødet en god lejlighed til at udveksle erfaringer og syns-
punkter på tværs af landene om den ekstraordinære situation, som vi alle befinder os i. Mødet
kan også være en anledning til at drøfte et eventuelt behov for EU-tiltag.
Det kroatiske EU-formandskab
har desuden lagt op til, at vi skal drøfte EU’s demografiske ud-
fordringer, og hvordan krisen påvirker forskellige udsatte regioner.
Endelig har kommissæren for job og sociale rettigheder, Nicolas Schmit, sendt et brev til alle
EU’s beskæftigelsesministre med et ønske om, at vi på mødet også drøfter håndteringen af ar-
bejdskraftens fri bevægelighed under covid-19.
Nationale tiltag
Det første emne er nationale støttetiltag. Her skal vi først og fremmest tale om, hvordan landene
har forsøgt at imødegå krisens konsekvenser for lønmodtagere og virksomheder.
På mødet vil jeg fremhæve nogle af de mange initiativer, som regeringen har iværksat i samar-
bejde med Folketingets partier og arbejdsmarkedets parter. Jeg vil bl.a. nævne, hvordan vi for
nylig har forlænget kompensationsordningerne for selvstændige og for virksomheders faste om-
kostninger. Samtidig vil jeg fremhæve, at trepartsaftalen om lønkompensation foreløbig har sik-
ret løn til 150.000 lønmodtagere, der ellers ville have mistet deres job.
Når vi skal igennem krisen, er retfærdighed og social balance nøgleord for regeringen. På vi-
deomødet vil jeg derfor også fremhæve, hvordan vi i Danmark har gjort det til en betingelse for
at modtage offentlig støtte, at virksomheder ikke samtidig udbetaler aktieudbytte eller opererer
fra en base i skattely.
Side 853
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
Europæiske tiltag
Der er også lagt op til, at landene på mødet kan kommentere på eventuelt behov for yderligere
europæiske tiltag. Situationen for Danmarks økonomi og arbejdspladser afhænger af, hvad der
sker i resten af Europa og verden, og derfor er det vigtigt for os, at den europæiske økonomi
hurtigst muligt bliver genoprettet.
For mig er det samtidig vigtigt at understrege, at beskæftigelsesområdet først og fremmest er de
enkelte landes eget ansvar. Det er helt afgørende, at alle lande tager de nødvendige skridt for
at sikre, at færrest mulige mister deres job i denne krisetid
ligesom vi i Danmark eksempelvis
har iværksat lønkompensationsordningen i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.
Der er allerede iværksat ekstraordinære krisetiltag på europæisk niveau. Finansministeren har
tidligere forelagt SURE-initiativet for Europaudvalget. Dette kriseinstrument skal skaffe finansie-
ring til nationale lønkompensationsordninger via lån, og alle medlemslande skal stille garantier.
I lyset af den helt ekstraordinære situation, vi befinder os i, har Danmark valgt at udvise solidari-
tet ved at støtte forslaget. Forhåbentlig kan det bidrage til, at færrest muligt mister deres job
rundt om i de europæiske lande. Regeringen følger naturligvis udviklingen i Europa tæt, men på
nuværende tidspunkt ser jeg ikke behov for yderligere europæiske tiltag på beskæftigelsesom-
rådet.
Demografiske udfordringer
Det tredje emne på videokonferencen handler om demografi. Der er ingen tvivl om, at demografi
er en vigtig prioritet for formandskabet
både nu og før krisen brød ud. Formandskabet er især
optaget af, hvordan man kan hindre befolkningsnedgang og skabe vækst i udsatte regioner.
Kommissionen vil senere på året fremlægge en rapport om de demografiske forandringer og
udfordringer, forskellige regioner i EU’s medlemslande oplever.
Det er ikke et punkt, jeg forventer at gå nærmere ind i på videomødet. Jeg deler fuldt ud for-
mandskabets betragtning om, at vi skal være opmærksomme på, hvordan krisen rammer regio-
ner og landsdele forskelligt.
Fri bevægelighed
Det sidste emne, der forventes at komme op på videomødet, er mobilitet for arbejdstagere i Eu-
ropa her under covid-19-krisen.
Som nævnt indledningsvis har kommissær Nicolas Schmit sendt et brev til alle ministre, hvor
han understreger behovet for, at alle lande efterlever Kommissionens retningslinjer for arbejds-
tagernes fri bevægelighed
særlig over for gruppen af sæsonarbejdere, der kan være udsatte i
den nuværende situation.
Side 854
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
Retningslinjerne har til formål at sikre mobiliteten. De siger bl.a., at sundhedsmæssigt begrun-
dede begrænsninger på den fri bevægelighed for arbejdstagere skal være proportionelle og ikke
må diskriminere over for EU-borgere.
I Danmark overholder vi Kommissionens retningslinjer. Arbejde betragtes som et anerkendel-
sesværdigt formål for indrejse. Det vil jeg fremhæve på mødet. Samtidig vil jeg understrege, at
arbejdsmiljø og sikkerhed for alle lønmodtagere er helt afgørende
ikke mindst i denne sund-
hedskrise. Derfor har regeringen også annonceret en række tiltag for at beskytte alle arbejdsta-
gere i Danmark
herunder vandrende arbejdstagere
mod smitte på arbejdspladserne. Bl.a.
igangsætter Arbejdstilsynet et målrettet tilsyn mod smitte fra corona ude på arbejdspladserne.
Vi har også iværksat en tæt dialog med arbejdsmarkedets parter og et branchesamarbejde,
hvor arbejdsmarkedets parter i samarbejde med regeringen kan finde branchespecifikke løsnin-
ger. Vi har samtidig sikret, at retningslinjerne for arbejdsmiljø er gjort tilgængelige på flere euro-
pæiske sprog. Og regeringen holder selvfølgelig nøje øje med udviklingen og behovet for even-
tuelle yderligere tiltag.
Det er muligt, at nogle vil bruge debatten på mødet om arbejdskraftens mobilitet til at presse på
for en snarlig aftale om forordning 883, hvor forhandlingerne ellers har ligget stillet et stykke tid.
I givet fald vil jeg understrege, at det er vigtigt, at en kommende aftale er balanceret, og at det
kompromisforslag, der har ligget på bordet indtil nu, ikke lever op til denne balance.
Søren Søndergaard
udtrykte ros til det kroatiske formandskab for at sætte de demografiske
udfordringer på dagsordenen. Nogle lande har store problemer med, at deres arbejdskraft for-
svinder til andre lande. Havde ministeren indtryk af, om det var nogle specifikke lande, man
skulle diskutere? Og havde der fra dansk side været udfordringer med at indføre restriktioner for
vandrende arbejdstagere? Hvordan sørgede man for, at restriktionerne var ikkediskrimineren-
de? Var det nok at henvise til, at smitterisikoen eller antallet af smittede var større i et land frem
for et andet?
Beskæftigelsesministeren
var enig med Søren Søndergaard i det nyttige i en drøftelse af de
demografiske udfordringer. Den ville formentlig tage afsæt i de regionale forskelle på den måde,
som covid-19 ramte på både sundhedsmæssigt og økonomisk. Forskellige samfundsmodeller
og forudsætninger gav sig udslag i store forskelle på, hvor hårdt landene blev ramt. Allerede før
covid-19 var der ganske vist nogle enorme uligheder og demografiske udfordringer
især i Syd-
og Østeuropa, som havde oplevet hjerneflugt, dvs. at arbejdskraften var forsvundet til det vestli-
ge og nordlige Europa. Det var en vigtig drøftelse at tage.
Ministeren havde ikke kendskab til, at Kommissionen ville pege på bestemte lande i diskussion
om vandrende arbejdskraft. De fleste lande havde indført forskellige former for indrejserestrikti-
oner, og ministeren kunne forestille sig, at Kommissionen ville pege på, at ikke alle indrejsere-
striktioner var proportionelle. Folketinget havde netop overvejelser om, hvordan man skulle
håndtere vandrende arbejdstagere i en situation, hvor det i Danmark så ud til, at smittespred-
Side 855
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 760: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 5/5-20
31. europaudvalgsmøde 5/5 2020
ningen var under kontrol, så man langsomt kunne begynde at åbne samfundet op. Hvordan
undgik man at sætte en åbning over styr på grund af den ind- og udrejse, der måtte komme?
Idet der ikke var lavet videnskabeligt konsoliderede smittetrykopgørelser på for regionerne i EU-
landene, var det svært at sige, at der i bestemte regioner var et meget højt smittetryk, og at man
derfor måtte sige nej til indrejsende derfra. Det måtte bero på en vurdering.
I Danmark havde man valgt at håndtere det sådan, at man kunne rejse ind og ud af landet, hvis
man havde et anerkendelsesværdigt formål
såsom et passe sit arbejde. Til gengæld øgede
man testningen og graden af kontrol. Man skruede også op for det branchespecifikke samarbej-
de og gav arbejdsgivere ansvaret for at sikre, at der var styr på coronaarbejdsmiljøet på ar-
bejdspladser med vandrende arbejdstager. Situationen udviklede sig hele tiden. Ministeren hav-
de noteret sig, at Tyskland nu langsomt ville genåbne sin grænse til Danmark, fordi landet hel-
digvis stod i samme situation som herhjemme, hvor man gradvis, langsomt og kontrolleret kun-
ne begynde at åbne samfundet igen
hvad dertil hørte af overvejelser om grænseåbninger.
Mødet sluttede kl. 09.05.
Side 856