Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 785
Offentligt
2217354_0001.png
Notat om delegeret forordning til Folketingets Europaudvalg
Dato
10. juni 2020
Kommissionens delegerede forordning, der supplerer Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 2018/1999 af 11. december
2018 om forvaltning af energiunionen og klimaindsatsen for så
vidt angår medlemsstaternes drivhusgasopgørelser og -indbe-
retninger i EU omhandlende værdier for globale opvarmningspo-
tentialer m.v.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 8. maj 2020 udstedt en delegeret forordning om
værdier for globale opvarmningspotentialer m.v., der supplerer bestemmelser i
EU’s forordning
om forvaltning af energiunionen og klimaindsatsen for så vidt angår
medlemsstaternes drivhusgasopgørelser og -indberetninger i EU omhandlende
værdier for globale opvarmningspotentialer m.v.
Forordningen fastlægger de værdier for globale opvarmningspotentialer for de for-
skellige drivhusgasser samt de opgørelsesmetoder, som medlemsstaterne skal
benytte i de drivhusgasopgørelser, som indberettes i EU fra 2023. Forordningen
skal
sikre, at EU’s drivhusgasopgørelser overholder de krav, der blev vedtaget
under Parisaftalen i december 2018, ligesom det samtidig sikres, at der ikke skal
anvendes forskellige opgørelser i EU-regi og FN-regi.
Forordningen forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller væsentlige statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Ændringen i anvendte GWP-
værdier påvirker dog opgørelsen af Danmarks udledninger ift. metan og lattergas,
hvilket bl.a. betyder, at 70 pct.-målet i 2030 alt andet lige stiger med omkring 0,2
mio. tons CO2-ækv samtidig med, at ændringen kan få betydning for prioriteringen
mellem forskellige klimatiltag i forhold til udledningerne af metan og lattergas. Det
er dog allerede en konsekvens af reglerne vedtaget under Parisaftalen.
Regeringen arbejder for størst mulig harmonisering mellem klimarapporteringskra-
vene i FN og EU. Regeringen støtter tiltag, som bidrager til denne harmonisering,
herunder tiltag, der sikrer anvendelse af samme GWP-værdier og opgørelsesmeto-
der. Regeringen støtter, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den dele-
gerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund. Frist for indsigelse til Kommissionen er den 8. juli 2020.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
DK-1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 785: Delegeret forordning om medlemsstaternes drivhusgasopgørelser og –indberetninger i EU omhandlende værdier for globale opvarmningspotentialer m.v.
2217354_0002.png
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 8. maj 2020 udstedt en delegeret forordning
(C(2020) 2841 final og C(2020) 2841 final - ANNEX) om supplerende regler til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1999 af 11. december 2018 om
forvaltning af energiunionen og klimaindsatsen (forvaltningsforordningen) for så vidt
angår værdier for globale opvarmningspotentialer, retningslinjer for opgørelser og
Unionens opgørelsessystem samt om ophævelse af Kommissionens delegerede
forordning (EU) nr. 666/2014.
Den delegerede forordning er udstedt med hjemmel i forvaltningsforordningens
artikel 26, stk. 6, litra b), og artikel 37, stk. 7.
I EU har medlemsstaterne opgjort og indberettet den nationale drivhusgasudled-
ning siden 1994. Retningslinjerne i EU er løbende blevet justeret for at følge ret-
ningslinjerne under Klimakonventionen, Kyotoprotokollen og med nærværende
forordning Parisaftalen.
I december 2018 besluttede Parisaftalens parter, at man ved indberetninger af
drivhusgasopgørelser under aftalen skal anvende de værdier for globale opvarm-
ningspotentialer (GWP), der er anført i den 5. vurderingsrapport
fra FN’s klimapanel
(AR5, IPCC, 2013), ligesom det blev besluttet, at opgørelsesmetoderne skal være i
overensstemmelse med IPCCs retningslinjer for drivhusgasopgørelser fra 2006
(IPCC 2006 GL).
Med den delegerede forordning tilpasser Kommissionen EU’s regler til kravene
vedtaget under Parisaftalen.
Den delegerede forordning træder i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet eller
Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder. Indsigelse imod den
delegerede forordning kan i Rådet vedtages med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Med virkning fra 2023 vil de nugældende EU-regler for opgørelser og indberetnin-
ger af drivhusgasopgørelser (moniteringsmekanismeforordningen
1
) blive afløst af
EU-reglerne i forvaltningsforordningen.
Forvaltningsforordningen indeholder en række delegationsbestemmelser, som gør
det muligt for Kommissionen at vedtage mere detaljerede klimarapporteringskrav
ved delegerede retsakter eller gennemførelsesretsakter.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 525/2013 af 21. maj 2013 om en mekanisme til over-
vågning og rapportering af drivhusgasemissioner og rapportering af andre oplysninger vedrørende
klimaændringer på nationalt plan og EU-plan
Side 2/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 785: Delegeret forordning om medlemsstaternes drivhusgasopgørelser og –indberetninger i EU omhandlende værdier for globale opvarmningspotentialer m.v.
2217354_0003.png
Med hjemmel i forvaltningsforordningens artikel 26, stk. 6, litra b, tilpasser Kommis-
sionen med den foreliggende delegerede forordning EU-reglerne til kravene vedta-
get under Parisaftalen for så vidt angår værdier for globale opvarmningspotentialer
og retningslinjer for drivhusgasopgørelser. Disse opdaterede krav er rettet mod
både medlemsstaternes og Kommissionens drivhusgasopgørelser.
Med forordningen fastsættes der krav om, at medlemsstaterne i de årlige indberet-
ninger af drivhusgasopgørelser til Kommissionen fra 2023 skal skifte fra at bruge
GWP-værdierne
fra 4. vurderingsrapport fra FN’s klimapanel (AR4, IPCC, 2007) til
at bruge nyeste viden om GWP-værdier fra den 5. vurderingsrapport (AR5, IPCC,
2013), således at opgørelserne rapporteret i EU bliver sammenfaldende med opgø-
relserne, der skal rapporteres under Parisaftalen senest fra 2024. Værdierne for
globalt opvarmningspotentiale for de enkelte drivhusgasser (GWP-værdier) benyt-
tes til at udregne den samlede drivhusgasudledning opgjort i CO2-ækvivalenter.
Opvarmningspotentialet af de forskellige drivhusgasser opgøres relativt til opvarm-
ningspotentialet af CO2. Eksempelvis betyder en GWP-værdi på 28 for metan, at
klimaeffekten af 1 ton metan svarer til klimaeffekten af 28 tons CO2.
Med forordningen sker der endvidere en videreførelse af de nugældende krav om,
at opgørelserne skal udarbejdes i overensstemmelse med IPCCs retningslinjer for
drivhusgasopgørelser fra 2006 (IPCC 2006 GL). Disse retningslinjer skal også an-
vendes af alle parter til Parisaftalen senest fra 2024.
Med hjemmel i forvaltningsforordningens artikel 37, stk. 7, indeholder forordningen
også opdaterede krav angående Unionens opgørelsessystem, der primært er rettet
mod Kommissionen og dens arbejde med at udarbejde en samlet og kvalitetssikret
opgørelse for EU under Parisaftalen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Den delegerede forordning træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet
eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på to måneder fra, at de har mod-
taget meddelelse herom. Der er endnu ikke fastsat dato for, hvornår Europa-
Parlamentet forventes at behandle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret retsakt med henblik på at supplere en allerede vedta-
get retsakt
(EU’s forvaltningsforordning).
Det er derfor regeringens vurdering, at det
følger heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
6. Gældende dansk ret
De eksisterende EU-regler for udarbejdelse og indberetning af drivhusgasopgørel-
ser
herunder krav til værdier for globale opvarmningspotentialer og retningslinjer
Side 3/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 785: Delegeret forordning om medlemsstaternes drivhusgasopgørelser og –indberetninger i EU omhandlende værdier for globale opvarmningspotentialer m.v.
2217354_0004.png
for opgørelser (moniteringsmekanismeforordningen)
er direkte gældende i dansk
ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede forordning vil ved vedtagelse være direkte gældende i dansk ret.
Det vurderes, at den ikke vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vil ved vedtagelse alene have retsvirkning for myndig-
heder med ansvar for at indberette drivhusgasopgørelser til Kommissionen. Det
vurderes, at den ikke vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Den øgede manko som følge af det kommende skift i GWP-værdier vil alt andet
lige øge de samlede reduktionsomkostninger. Da skiftet i GWP-værdier i EU-
lovgivningen er en konsekvensrettelse, der følger af Parisaftalen, giver gennemfø-
relsen i EU ikke anledning til yderligere manko- og omkostningsstigning i forhold til,
hvad Danmark allerede er forpligtet til.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Den delegerede forordning vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ændringen i anvendte GWP-værdier vil betyde en opjustering af GWP-faktoren (fra
25 til 28) for metan, mens lattergas nedjusteres (fra 298 til 265). Det betyder, at en
given lattergasreduktion fremover vil bidrage lidt mindre til den samlede reduktion
af Danmarks drivhusgasudledning med AR5-GWPer. Dette følger dog allerede som
konsekvens af reglerne under Parisaftalen.
For Danmarks historiske drivhusgasudledningsniveau betyder ændringen, at ud-
ledningen opjusteres med 0,1-0,3 mio. tons CO2-ækv. i perioden 1990-2018 sva-
rende til en opjustering af den samlede udledning med 0,1-0,6 %.
I forhold til reduktionsforpligtelsen uden for de kvotebelagte sektorer i perioden
2021-2030 ventes ændringen i GWP-faktorer ikke at medføre nogen væsentlig
ændring, da der også vil blive taget højde for ændringen i GWP-faktorer, når non-
ETS-reduktionsstien fastlægges.
Side 4/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 785: Delegeret forordning om medlemsstaternes drivhusgasopgørelser og –indberetninger i EU omhandlende værdier for globale opvarmningspotentialer m.v.
2217354_0005.png
I forhold til 70%-reduktionsmålet betyder ændringen, at reduktionsbehovet - alt
andet lige - i 2030 stiger med omkring 0,2 mio. tons CO2-ækv. Det er en konse-
kvens af, at reduktionen i lattergasudledningen mellem 1990 og 2030 får en for-
holdsvis mindre betydning, når den nye GWP-værdi for lattergas er nedjusteret.
Hvis der senere kommer forskydninger mellem lattergasreducerende tiltag og me-
tan-reducerende tiltag frem til 2030, vil de estimerede konsekvenser kunne ændre
sig lidt.
Forordningen skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Den delegerede forordning har været i høring i Specialudvalget for Energi-, Forsy-
nings- og Klimapolitik.
Der er modtaget høringssvar fra Landbrug & Fødevarer.
Landbrug & Fødevarer er tilfreds med forordningen, da man finder det vigtigt, at
værdier og opgørelsesmetoder i EU fortsat følger IPCC, og at det bør være nemt at
sammenligne opgørelser for EU og dets medlemslande med opgørelser for lande
uden for EU.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har drøftet ideer og udkast til den delegerede forordning med med-
lemsstaterne i en til formålet nedsat arbejdsgruppe. Kommissionen har i den for-
bindelse i vidt omfang taget hensyn til bemærkninger fra medlemsstaterne, og det
forventes derfor ikke, at Rådet vil gøre indsigelse mod den delegerede forordning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for størst mulig overensstemmelse mellem klimarap-
porteringskrav under FN’s klimakonvention og rapporteringskrav i EU.
Regeringen støtter tiltag, der sikrer, at der er overensstemmelse mellem drivhus-
gasopgørelser, der indberettes i FN-regi under Parisaftalen, og drivhusgasopgørel-
ser, der indberettes i EU-regi.
Regeringen støtter EU-regler, der betyder, at medlemsstaterne skal benytte de
samme værdier for globale opvarmningspotentialer og retningslinjer for opgørelser i
drivhusgasindberetningerne til Kommissionen, som parterne under Parisaftalen har
truffet beslutning om. Det er i den forbindelse vigtigt, at Kommissionen har tilken-
degivet, at man vil lægge de samme værdier for globale opvarmningspotentialer til
grund for den endelige fastlæggelse af non-ETS reduktionsstien 2021-2030 for
medlemsstaterne, som Kommissionen ventes at fremsætte forslag om i anden
halvdel af 2020.
Side 5/6
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 785: Delegeret forordning om medlemsstaternes drivhusgasopgørelser og –indberetninger i EU omhandlende værdier for globale opvarmningspotentialer m.v.
2217354_0006.png
Regeringen er opmærksom på, at ændringen i værdier for globale opvarmningspo-
tentialer kan medføre mindre forskydninger i prioriteringerne af nye tiltag, især mel-
lem metan-reducerende og lattergas-reducerende tiltag. Forskydningerne er dog
ikke større, end at det fortsat vil være vigtigt at reducere både metan-udledningerne
og lattergas-udledningerne for at overholde den danske non-ETS-reduktionssti
2021-2030 i EU og det nationale 70%-reduktionsmål i 2030 for den samlede driv-
husgasudledning.
På dette grundlag støtter regeringen, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen
af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelse af dette notat lægge dette
til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6