Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 802
Offentligt
2219015_0001.png
Den 29. juni 2020
MFVM 085
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/1021
for så vidt angår opførelsen af perfluoroctansulfonsyre og derivater heraf (PFOS)
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat en delegeret retsakt om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte, hvorefter den nuværende acceptable brug
af perfluoroctansulfonsyre og derivater heraf (PFOS) ændres til en tidsbegrænset undtagelse til anvendelse
som dughindrende middel ved ikke-dekorativ hårdforkromning i lukkede systemer (delegeret retsakt). Den
delegerede retsakt vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark
og skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør
indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt delegeret forordning om ændring af bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2019/1021 (POP-forordningen) for så vidt angår opførelse af perfluoroctansulfonsyre og
derivater heraf (PFOS).
Ændringsforordningen er fremsat med hjemmel i artikel 15, stk.1 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2019/1021 om persistente organiske miljøgifte.
Ændringen er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2019/1021 om persistente organiske miljøgifte som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt træder i
kraft, medmindre Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen
for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet.
Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal.
Forslaget forventes godkendt i Rådet i en skriftlig procedure med frist den 6. juli 2020.
Formål og indhold
På Stockholmkonventionens 9. partsmødet (COP9) blev det besluttet at ændre bilag B (begrænsning) til
konventionen, for så vidt angår acceptable formål og specifikke undtagelser for perfluoroctansulfonsyre
(PFOS), salte heraf og perfluoroctansulfonylfluorid (PFOSF). Partmødet besluttede at ændre den acceptable
brug af anvendelsen af PFOS, salte heraf og PFOSF til en tidsbegrænset undtagelse til brug som
dughindrende middel ved ikke-dekorativ hårdforkromning (VI) i lukkede systemer.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 802: Delegeret retsakt om opførelsen af perfluoroctansulfonsyre og derivater heraf (PFOS)
2219015_0002.png
Ændringen er en konsekvens af beslutning truffet på Stockholmkonventionens 9. partsmøde afholdt
april/maj 2019. Rådet fastlagde forud for partsmødet den holdning, som EU skulle indtage i forbindelse med
forhandlingerne.
EU's forordning om persistente organiske miljøgifte (POP-forordningen) har fastsat, at ændringer til
Stockholmkonventionen bør afspejles i POP-forordningen, og at dette gøres ved en delegeret retsakt.
Forslaget medfører en ændring for anvendelsen af PFOS, salte heraf og PFOSF som dughindrende middel
ved ikke-dekorativ hårdforkromning i lukkede systemer fra at være en anvendelse uden tidbegrænsning til at
være en tidsbegrænset undtagelse. Denne ændring kræver desuden, at der tilføjes en frist for undtagelsen i
bilag I til forordning (EU) 2019/1021, idet parterne til Stockholmkonventionen har lov til at benytte
undtagelsen i en tidsfastsat periode, efter at ændringen er trådt i kraft. Undtagelsen er på 4 år fra
ikrafttrædelsen, med mulighed for en eventuel forlængelse på 5 år, og anvendelsen som dughindrende
middel ved ikke-dekorativ hårdforkromning i lukkede systemer vil efter vedtagelsen af den delegerede
retsakt være den sidste undtagelse for anvendelen af PFOS, salte heraf og PFOSF i EU.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for det pågældende stof.
Konsekvenser
Ændringen af forordningen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Ændringen har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Ændringen skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Ændringen vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser da
PFOS, salte heraf og PFOSF ikke længere anvendes som dughindrende middel ved ikke-dekorativ
hårdforkromning i lukkede systemer i Danmark.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Rådet for Grøn Omstilling finder, at der bør ske en totaludfasning af stofferne, og at fristen for udfasning bør
reduceres til 2 år uden mulighed for forlængelse. Dette begrundes med, at eftersom stofferne finder
anvendelse i mindst 4 år i fremtiden, vil de nævnte polyfluorerede stoffer stadig være i handelen og muligvis
også i produktion.
Miljø- og Fødevareministeriet bemærker, at den tilbageværende undtagelse for fortsat anvendelse af PFOS
udelukkende er til lukkede systemer, hvorfor det vurderes, at en 4-årig undtagelse er acceptabel. Gruppen af
fluorstoffer (PFAS) omfatter mere end 4.700 stoffer, og der arbejdes i øjeblikket på et begrænsningsforslag i
EU der omfatter alle ikke-essentielle anvendelser af PFAS.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 802: Delegeret retsakt om opførelsen af perfluoroctansulfonsyre og derivater heraf (PFOS)
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være opbakning til ændringen blandt medlemsstaterne, og at Rådet derfor ikke vil gøre
indsigelse over for udstedelsen af den delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3