Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 823
Offentligt
2221186_0001.png
Den 30. juni 2020
MFVM 092
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag om fastsættelse af EU-miljømærkekriterier (Blomsten) for produkt-
gruppen Hårde belægninger (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fastsættelse af EU-miljømærkekriterier for produktgruppen
Hårde belægninger (komitesag). Forslaget vurderes generelt at øge miljøbeskyttelsesniveauet i Dan-
mark og EU. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for stat, regioner, kommuner eller erhvervslivet. Forslaget er sat til skriftlig afstemning i EU-miljø-
mærkekomitéen med frist den 10. juli 2020. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til EU-miljømærkekriterier for produktgruppen Hårde belægnin-
ger.
Forslaget er fremsat med hjemme i artikel 8, stk. 2 i EU-miljømærkeforordningen nr. 66/2010.
Kommissionens EU-miljømærkekomité træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter for-
skriftprocedure med kontrol (artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgø-
relse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er
kvalificeret flertal for et forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennem-
ført en legalitetskontrol af forslaget inden for tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komi-
teen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis
der i Rådet er kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager
Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder,
kan Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af for-
slaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning i EU-miljømærkekomitéen med frist den 10. juli 2020.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 823: Notat om komitésag om fastsættelse af EU-miljømærkekriterier (Blomsten) for produktgruppen: Hårde belægninger
2221186_0002.png
Formål og indhold
Produktgruppen
Hårde belægninger
omfatter følgende produkter: Gulvfliser, vægfliser, vægbeklæd-
ning, brosten, kantsten, bordplader, herunder køkkenbordplader til brug både inde og ude. Produkt-
gruppen omfatter ikke tekniske eller sanitære installationer (for eksempel vandrør, toiletter), stålar-
merede præfabrikerede betonelementer, eller porcelæn/service.
Kriterierne er gyldige i 8 år efter vedtagelsen med udløb den 31. december 2028.
Kriterier tager især sigte på:
- Sætte specifikke krav til maksimalt energiforbrug, hvor det er relevant og der forefindes reference-
værdier. Hvor sådanne ikke findes, sætte krav om konkrete tiltag som mindsker energiforbruget
(energiledelse).
- Anerkende og belønne brugen af energi fra fornybare kilder.
- Sætte specifikke grænser for emissionen af CO2, SOx, NOx og støv fra processerne.
- Opstiller krav til bedste måde at begrænse sten/jordstøv fra diffuse kilder.
- Opstille krav om genanvendelse af procesvand eller opstille specifikke krav til vandforbrug, hvor
genbrug ikke er mulig.
- Opstille krav om minimum andel af genanvendt processpild og belønne, hvor råmaterialer stam-
mer fra genanvendte eller sekundære kilder.
Produktgruppen er underopdelt i 4 undergrupper:
1. Natursten (f.eks. marmor og granitsten).
2. Miksede stenprodukter (agglomerater, f.eks. betonsten og terrazzo gulve)
3. Varmebehandlede produkter (f.eks. keramiske kakler/fliser og ler klinker).
4. Forarbejdede betonelementer, for eksempel fliser og kantsten.
Kravene er opdelt i 2 sektioner:
- A. Fælles obligatoriske krav for alle undergrupper (1-4): Herunder krav til udvinding af råmateria-
ler, kemikalier, VOC emission, funktionskrav, brugerinformation samt information i forbindelse
med EU-miljømærket.
-
B. Specifikke krav til de enkelte undergrupper (1, 2, 3 og 4), som har hovedfokus på energiforbrug,
CO2 udledning, vandforbrug, spildevand, brug af processpild eller genanvendte materialer, be-
grænsning af støv samt arbejdsforhold, i det omfang det er relevant for undergruppen.
A. Fælles obligatoriske krav til alle undergrupper (1-4) omfatter:
Naturressourcer:
Ved udvinding af naturressourcer skal relevant national og EU-lovgivning overhol-
des med hensyn til tilladelse til udvinding, herunder også en plan for genopretning af området. Udvin-
ding af naturressourcer skal være i overensstemmelse med EU's habitatdirektiv (92/43/EØF), herun-
der Natura 2000 områder, og EU's fuglebeskyttelsesdirektiv (79/409/EØF).
Uden for EU skal samme miljøbeskyttelsesniveau
som i EU opnås i forbindelse med udvinding af na-
turressourcer fra områder, der officielt er udpeget som kandidater til eller optaget som områder med
særlig bevarelsesinteresse som en del af Emeraldnetværket i henhold til anbefaling nr. 16 (1989) og
resolution nr. 3 (1996) i Bern-konventionen;
eller
områder, der er udpeget som beskyttede områder i
henhold til den nationale lovgivning.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 823: Notat om komitésag om fastsættelse af EU-miljømærkekriterier (Blomsten) for produktgruppen: Hårde belægninger
2221186_0003.png
Kemikalier:
Til alle undergrupperne stilles der obligatoriske krav om SVHC stoffer ikke må indgå i
koncentrationer over 0,10 % (w/w) i kemikalier og/eller indgående materialer som anvendes i produk-
tionen. Øvrige miljø- og sundhedsklassificerede kemikalier må maksimalt indgå i det færdige produkt
med 0,10 % (w/w), med mindre kemikaliet er specifikt undtaget eller yderligere reguleret.
Kommissionen foreslår følgende to undtagelser for:
1.
Titaniumdioxid
(TiO2) i alle materialer, hvis det naturligt forefindes i materialet, eller hvis det ind-
går med maksimalt 2,0 % (w/w) i det færdige produkt.
2.
Krystallinsk silica
i alle materialer, hvis det sikres, at ansatte under produktionsprocessen ikke ud-
sættes for silica-støvet
enten ved relevante instruktioner, anvendelse af vådprocesser eller procedure
for sikker håndtering ved installeringen af produkterne.
Der stilles krav til emissionen af VOC’er (Volatile
Organic Compounds) fra det endelige produkt, bl.a.
grænseværdier for total-VOC (3000 µg/m
3
), formaldehyd (10 µg/m
3
), og styren (250 µg/m
3
).
B. Specifikke krav til de enkelte undergrupper (1, 2, 3 og 4)
Krav til vandforbrug og spildevand er mest relevant for undergrupperne 1-3 omfattende:
natursten,
miksede stenprodukter,
og
varmebehandlede produkter,
mens energiforbrug og CO2 udledning mest
er relevant for undergrupperne 3-4 omfattende:
varmebehandlede produkter
og
forarbejdede beton-
elementer.
Arbejdsmiljøforhold og sikkerhed
på arbejdspladsen er udpeget som særligt relevant for undergruppe
1 (udvinding af natursten), hvorfor det er præciseret, at der er en række arbejdsmiljøkrav, der skal
overholdes. Inden
for EU skal der være overensstemmelse med relevant EU’s arbejdsmiljølovgivning,
og for lande uden for EU/EØS, skal der foreligge tredjepartscertifikat (for eksempel Fairstone eller
lign.) med reference til overholdelse af relevante ILO-konventioner for at opnå samme arbejdsmiljøbe-
skyttelsesniveau som i EU.
Et pointsystem
er indført for at gøre miljøkravene mere fleksible. De frivillige pointkrav bygger oven
på de obligatoriske miljøkrav (som typisk op til 75 % af producenterne kan overholde), idet der mini-
mum skal opnås point inden for halvdelen af de frivillige miljøkrav. Miljøstandarden kan være forskel-
lig mellem de forskellige virksomheder, og pointsystemet sikrer, at virksomheden arbejder på at for-
bedre miljøforholdene ud over minimumskravene.
For alle undergrupper (1-4) er der krav om, at fokus på enten 1) en effektiv udnyttelse af råmaterialet
eller, at processpild nyttiggøres til andet formål, eller 2) ved at stille krav til et minimumindhold som
stammer fra recirkulerede materialer
Proceskrav tager udgangspunkt i EU's arbejde med
BREF
(BAT Reference dokumenter) og dertil hø-
rende værdier for Bedst Anvendelige Teknikker, BAT-værdier, idet omfang der er udarbejdet et BREF
dokument for processen. De obligatoriske proceskrav i EU-miljømærket svarer således til BAT-vær-
dien (eller skrappere), mens opnåelse af de frivillige pointkrav kræver yderligere miljøindsats.
Kommissionen ændrede sit forslag den 25. juni på baggrund af henvendelser fra den europæiske bran-
cheorganisation for teglindustri (Ceramie-Unie) således, at forslaget til EU-miljømærkekriterier ikke
omfatter mursten og letvægtsblokke. Ændringsforslaget vil dermed omfatte de samme typer af pro-
dukter som de nuværende EU-miljømærkekriterier.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 823: Notat om komitésag om fastsættelse af EU-miljømærkekriterier (Blomsten) for produktgruppen: Hårde belægninger
2221186_0004.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s miljømærke-
forordning er direkte gældende i EU-medlemsstaterne.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget, ligesom forslaget
ikke skønnes at have væsentlige samfundsøkonomiske
eller nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Nærværende forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet
der vedtages (frivillige) miljømærkekrav, der ligger over krav i den almindelige nationale og EU-regu-
lering.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Dansk Industri (DI) er blevet gjort opmærksom på, at mursten og tagsten oprindeligt var omfattet af
revisionsforslaget. DI har været i tæt dialog med den europæiske brancheorganisation Cerame-Unie
(teglindustri), som forholder sig yderst kritisk til udvidelsen af produktgruppen til at omfatte mursten
og tagsten. Branchen mener, at mursten og tagsten er byggematerialer, som kun bør anvendes af pro-
fessionelle med det fornødne kendskab til materialerne. På den baggrund vurderer industrien ikke, at
disse produktgrupper egner sig til at være omfattet af et forbrugerrettet miljømærke som EU-Blom-
sten. Industrien bakker fuldt op om miljø- og bæredygtighedshensyn i byggeriet, men ser hellere, at
der anvendes miljøvaredeklarationer i overensstemmelse med EN 15804, og at bygningers miljømæs-
sige kvalitet beregnes i overensstemmelse med EN 15978. DI støtter branchens kritik, og er derfor rig-
tig positive over, at EU-Kommissionen har besluttet at ændre forslaget, så mursten og tagsten ikke
længere er omfattet. DI opfordrer den danske regering til at imødekomme inputtet fra industrien og
støtte op om den nye version af forslaget.
Dansk Byggeri er blevet bekendt med, at blandt andet den europæiske brancheforening for betonele-
menter inkl. fliser/belægning, og tre andre europæiske foreninger har været inde og kommentere på
denne høring. I forlængelse og med reference til deres kommentarer vil Dansk Byggeri vil gerne rejse
samme kritik, som specifikt går på miljømærkekriterier til masonry units’ muraggregater (letklinkebe-
ton, porebeton mm) som er planlagt inkluderet i kriterierne. Dansk Byggeri har blandt andet følgende
kommentarer: Mangfoldigheden af muraggregater, der spænder blandt andet fra lav densitet / tryk-
styrke til høj densitet / trykstyrke. De funktionelle og juridiske krav til strukturen såvel som den regio-
nale tilgængelighed af produkter er afgørende for design (f.eks. valg af system) såvel som valget af
murprodukter. Et klassificeringsmærke som EU-miljømærket er derfor uhensigtsmæssigt for mellem-
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 823: Notat om komitésag om fastsættelse af EU-miljømærkekriterier (Blomsten) for produktgruppen: Hårde belægninger
produkter med komplekse ydelseskrav, såsom muraggregater. På grund af kompleksiteten i ydelses-
krav, der påvirker det passende valg og kombination af produkter, er miljømæssige produkterklærin-
ger i henhold til EN 15804 derfor de passende midler til en holistisk bæredygtighedsvurdering i fuld
livscyklus på bygningsniveau i henhold til EN 15978, niveau (r) eller tilsvarende bygningsvurderings-
ordninger, der også tager hensyn til transportpåvirkninger. EU’s miljømærke kan ikke angive egnethed
til brug af muraggregater, men ved at anvende det på denne måde ville det være vildledende.
Sidst men ikke mindst vil det altid være det samlede byggeri, byggeriets samlede ydeevne og byggeriets
konstruktion, som i sidste ende er relevant i et LCA perspektiv. I stedet kan vi derfor kun pege på mil-
jømærkekriterierne for hele bygninger for eksempel Svanen og DGNB som en farbar vej, frem for en-
keltkomponenters miljømæssige aftryk.
Det skal Miljø- og Fødevareministeriets side bemærkes, at EU-miljømærket ikke kun anvendes over
for forbrugerne. EU-miljømærket, såvel som det nordiske miljømærke Svanen, anvendes dagligt også
af erhverv og det offentlige, når der skal indkøbes produkter, hvor der er fastlagt miljømærkekrav, der
omfatter hele produktets livscyklus.
Forslaget har endvidere været sendt til orientering blandt medlemmerne af Danmarks Miljø-mærke-
nævn.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at kriterierne for produktgrupperne under miljømærket løbende revideres for at
stramme miljøkravene eller forbedre kriterierne, således at de leder til en udbredelse af brugen af mil-
jømærker. For produktgruppen Hårde belægninger lægger regeringen vægt på, at der ikke kun stilles
krav i EU til arbejdsforhold og sikkerhed for arbejdere, der udvinder natursten, men nu også uden for
EU, og at der introduceres et fleksibelt pointsystem, der understøtter virksomhederne til at forbedre
miljøforholdene ud over minimumskravene. Endeligt finder regeringen revisionen relevant, da den
omfatter vigtige produkter inden for byggeri. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5